Nu skal eleverne SMS’e i skolen

Tidligere var det strengt forbudt at have mobilen fremme i timerne, men nu har en stor undersøgelse bevist, at det ligefrem kan hjælpe indlæringen at bruge SMS'er i skolen.

Nu skal eleverne SMS’e i skolen

Indtil nu er mobiltelefonen og SMS-skrivning i timerne blevet betragtet som noget, der skulle undgåes.

Men en stor kinesisk undersøgelse har nu dokumenteret, at brugen af SMS i undervisningen rent faktisk styrker elevernes indlæring.

På blandt andet Greve Gymnasium er SMS’erne nu en intergreret del af undervisningen.

sms, unge, nyt artikelfoto

Undervisning udenfor skolen

På flere gymnasier landet over bliver SMS’erne brugt i undervisningen.

Greve Gymnasium bruger SMS’er på mange forskellige måder i undervisningen.

-“SMS-systemet kan for eksempel bruges til at gennemgå grundbogsmateriale. Eleverne får tilsendt spørgsmål til dagens tekst og skal sende det rigtige svar til 1231, hvorefter de får tilsendt et nyt spørgsmål. På tilsvarende vis kan man lave undersøgelser ud af huset, hvor eleverne skal finde oplysninger i lokalområdet eller i København. Eleverne får svar ‘on location’ og får derefter tilsendt nye opgaver,” fortæller Morten Trolle, der underviser i matematik på Greve Gymnasium.

Alle bliver hørt

Undersøgelsen fra det kinesiske universitet Tsinghua i Beijing peger på, at elevernes indlæring bliver styret ved at bruge SMS i undervisningen, fordi teknologien giver mere interaktion mellem læren og eleverne.

SMS afsteminger kan også give en stemme til de svage elever, der ellers ikke bliver hørt.

-“Vi bruger SMS’erne til anonyme meningstilkendegivelser. Hvordan står klassen eksempelvis i forhold til debatten om jægerbogen eller Muhammed-tegningerne? I nogle klasser er der en gruppe af stærke elever, som er meningsdannende på vegne af hele klassen. En anonym undersøgelse kan kvalificere diskussionerne i klassen, og man kan tage udgangspunkt i alle elevernes meninger,” forklarer Morten Trolle.

Firmaet Inmobile står bag systemet, der bliver brugt på Greve Gymnasium. Direktør Søren Larsen tror på en stor fremtid for SMS’erne i undervisningen.

“Selve SMS-teknologien har jo været fremme i årevis, men det er først nu, at dæmoniseringen af mobiltelefoner i skolen er ved at forsvinde. Eleverne bruger deres mobiltelefoner næsten døgnet rundt, så det er på tide, at gymnasierne begynder at udnytte teknologiens enorme potentiale i undervisningssammenhæng,” siger Søren Larsen.

Fakta: Sådan kan mobilen bruges i undervisningen

– Anonyme holdningsundersøgelser i klassen med efterfølgende diskussion

– Afstemninger og holdningsundersøgelser i forbindelse med større beslutninger på skolen, folketingsvalg osv.

– Quizzer i klassen baseret på eksempelvis grundbogsmateriale

– Opgaver ude af huset, eksempelvis “skattejagter”, hvor eleverne kan få nye opgaver undervejs

– Grafiske fremstillinger i “real time” af resultaterne i forbindelse med diverse holdningsundersøgel

Mere om tematikken

Siden redaktionen publicerede artiklen er der kommet nyt i sagen. mobilsiden kørte videre med bolden. 20/4/2010 kørte vi historien Mobilen er en regulær bakteriebombe – Den finder du her. Seneste nyt om temaet kan du finde her.