Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny Android-virus spreder sig

Ny Android-virus spreder sig

En ny virus målrettet Android-mobiler har allerede ramt tusindvis af telefoner.

En ny virus kaldet Geinimi er i gang med at sprede sig til Android-mobiler, og er i følge sikkerhedsfirmaet Lookout Mobile Security et af de mest sofistikerede mobil-vira til dags dato.

Det skriver Reuters.

Virussen rammer i øjeblikket kinesiske mobiltelefoner via uofficielle applikations butikker.

Hvis du har en Android-mobil bør du derfor udlade at installere applikationer fra andre steder end Android Marked.

Lookout Mobile Secrurity vurderer, at mellem ti tusinder og flere hundrede tusinde mobiler allerede er inficeret.

Ukendt formål

Det er indtil videre udvist, hvilken skade virussen har påført.

-"Det kan være alt, fra et ondsindet reklame-netværk, til et forsøg på at skabe et bootnet," siger Kevin Mahaffey, chef-tekniker hos Lookout.

Et bootnet er en hær af computere, eller i dette tilfælde smartphones, som styres af skaberne, og kan bruges til for eksempel identitets-tyveri, til at få hjemmesider til at crashe eller til at udsende spam e-mails.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

RA 07-01-2011 10:40:39

Uanset hvad det er har det undret mig at man ikke hører/ser så meget om antiprogrammer til sin mobiltelefon.
Er det slet ikke nødvendigt med et antivirus program på mobilen ?( Android )I modsat fald hvilket program kan i anbefale.
P.S.
Beklager hvis der er stavefejl, men mener ikke det
er et adgangskriterie for at være med i dette panel.

0 0
Jon Hedemann 08-01-2011 13:13:01

Se efter Lookout Mobile Security i Android Market, som også er nævt i artiklen. Jeg anvender det selv, og det fungerer fint. Alle nye programmer bliver skannet inden de installeres.
Mht. stavefejl, så tror jeg, du har misforstået noget: Vi kritiserer ikke brugerne i panelet for at lave stavefejl. Derimod mener JEG, at man som journalist eller skribent på et online-magasin som mobilsiden.dk (og på et trykt magasin eller en avis, for den sags skyld) bør tjekke og dobbelttjekke sine oplysninger/kilder og samtidig udføre en stavekontrol eller få korrekturlæst alt sit materiale. Sidstnævnte praktiserer mobilsiden.dk tilsyneladende ikke. Det mener jeg er forkert, da sådanne journalister/skribenter har et ansvar for at overholde reglerne for dansk retskrivning, da deres materiale læses af resten af befolkningen, og således fungerer som en guide for og inspiration til korrekt stavning.

0 0
RA 08-01-2011 15:07:33

til Jon
Tak for din orientering. Antivirusen har jeg nedtaget, men det undre mig stagig at man ikke påpeger det som en nødvendighed.
Stavefejl: Som DU fremlægger det kan jeg godt se nødvendighedden af korrekt retskrivning og rigtig viden om det emne man fremlægger.

0 0
05-01-2011 20:55:25

Det jeg mente var.... osv osv......
Men ok .... har man ikke andet at lave ....såheee.

0 0
Onkel_Per 05-01-2011 19:51:24

1. Det er IKKE en virus. Det er en Trojan.
2. Den kaldes "Geinimi"
3. Den er indtil videre kun set distribueret på kinesiske 3.parts Android-markeder, hvor den der kodet ind i kopier af spil.

0 0
Martin 05-01-2011 21:12:24

Teknisk set kan en trojaner godt være en virus, men behøver det ikke. I daglig tale synes jeg ikke det er forkert at kalde det en virus, idet almindelige mennesker ikke aner hvad en trojaner er.

I artiklen står i øvrigt at den "spreder sig" - hvis det er rigtigt, må det vel siges at være en virus. Men formuleringen kan selvfølgelig være upræcis.

0 0
Jon Hedemann 05-01-2011 21:18:03

Helt enig.

0 0
Onkel_Per 05-01-2011 22:04:57

Hvis I nu tager og læser den orginale artikel på: http://blog.mylookout.com/ vil I jo se at det ikke er forkert det jeg skriver.

Deri er kun brugt "trojan" og "malware". Intet om Virus overhovedet.

"sprede sig" må også stå for egen regning, da det heller ikke er nævnt i den orginale artikel.

0 0
MGApcPro 05-01-2011 16:59:30

Jeg har bare lige et spørgsmål med hensyn til navnet.
Da i kalder den geinimi, og tv2 beep klader den gemini http://beep.tv2.dk/entry.php/id-393092.html
ville bare vide om det er en stavefejl fra enten tv2's side eller jeres...

0 0
05-01-2011 15:15:55

En stavefejl er vel ikke så vigtig at lægge mærke til,i forhold til emnet.....eller ?

0 0
Jon Hedemann 05-01-2011 15:57:06

Jo da. De skal jo lære det.

0 0
Martin 05-01-2011 16:08:23

Ja, de skal. Her var det faktisk meningsforstyrrende, for jeg tænkte "Hvad hulen er et bootnet?". Først da jeg læste kommentarerne, blev jeg klar over at de mente botnet.

0 0
RA 07-01-2011 10:30:35

For almindelig orienterings skyd hvad betyder begge ord - bootnet og botnet ?

0 0
Lowkey 08-01-2011 09:03:56

Bootnet betyder ikke noget. I Reuters artiklen står der botnet, så det andet ord er noget May har fundet på til lejligheden.

Botnet er en mængde computere, spredt over hele internettet, der har samme software (i denne sammenhæng en eller anden form for malware) installeret, så en person eller en gruppe personer kan fjernstyre dem. Det bruges gerne til lyssky aktiviteter som udsendelse af spam eller DDOS angreb.

0 0
RA 08-01-2011 10:45:20

Lowkey
Tak for hjælpen,det fremmer forståelsen.

0 0
Per Jensen 05-01-2011 13:44:19

Det hedder ikke udvist, det hedder uvist.
Det hedder ikke bootnet, det hedder botnet.

Sorry, kunne ikke lade være. ;)

0 0
Jim Flower 15-02-2011 15:44:49

Du spilder din tid. May laver tonsvis af taste- og stavefejl i alle hendes artikler. Jeg begriber ikke hvordan det kan lade sig gøre. Enten må hun være ekstremt uinteresseret i det hun skriver om, eller også egner hun sig bare ikke til jobbet.

0 0