Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny app fortæller om spion-app'en Carrier IQ er på din Android-telefon

Ny app fortæller om spion-app'en Carrier IQ er på din Android-telefon

En franskmand har nu udviklet en app, der på Android-telefoner, kan finde det meget kritiserede Carrier IQ program.

Gennem den sidste uge har det lille program Carrier IQ, været meget omtalt og kritiseret i flere medier. Også her på Mobilsiden.dk har vi omtalt programmet.

Carrier IQ har især været kritiseret, efter at det kom frem, at programmet kan opfange alle tastetryk på din telefon og videresende dem til teleselskaberne.

Franskmanden François Simond har nu lavet et program, der på Android-telefoner, kan fortælle brugeren om programmet er installeret.

Det kan dog ikke fjerne Carrier IQ. François Simonds program hedder Voodoo Carrier IQ og findes på Android Market beretter Engadget

Apples mobile enheder har også haft Carrier IQ installeret, men Apple netop erklæret, at de har stoppet al understøttelse af Carrier IQ.

Apple vil i fremtidige opdateringer fjerne alle spor af Carrier IQ og i iOS 5 vil det slet ikke være at finde.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren 07-12-2011 17:23:39

Fandt ikke noget på min Samsung Galaxy S eller min Galaxy Tab 10.1
Skræmme kampagne er knap så skræmmende...

0 0
DX 06-12-2011 07:24:34

Og et eksempel på hvordan man via nettet kan piske en stemning op - De fleste nyheds sites gider ikke sætte sig lidt ind i tingene, men sakser hovedløst fra hinanden, tag jer dog sammen - Der er så mange der ude, der gerne vil miskreditere Android, fordi det er blevet verdens største OS. Ha ha man kan sku kun ryste på hovedet. Husk nu at for disse nyheds site handler det ikke om "sandheden" men kun at generere "click". Bare fordi det står her på tryk, er det jo ikke ensbetydende med at det er korrekt.

0 0
Kim 06-12-2011 08:12:26

Det handler jo ikke om at miskreditere Android, men at det tilsyneladende er mest udbredt på Android-devices. HTC ser ud til at have fingrene længst nede i kagedåsen, dog skarpt forfulgt af Apple. Sidstnævnte siger dog at det skulle være fjernet i iOS5.

Om Google er direkte involdveret eller ej? Tja, man kan jo sige det er dobbelkonfekt, da Google i forvejen ved alt hvad du foretager dig, når du er logget ind på noget Google-snask, hvad de fleste Android devices normalt vil være.
Jeg har skam intet imod Android i sig selv - Google derimod vil blive den frie verdens største fjemde.

0 0
DX 06-12-2011 09:35:17

@Kim. Men heldigvis kan du købe en app til 1§ for at konstatere om du har Carrier IQ på dit device, he he. Mon det er historien om "Svine influenzaen" igen igen. Husker noget med at Norge købte 8 millioner vaccinationer for efterfølgende at smide de 5 millioner ud. Fordi "nogle" piskede en storm op. Men god fornøjelse med køb af din app., der er i hvert fald en der gnider sig i hænderne.

0 0
Onkel_Per 05-12-2011 21:34:46

Synes godt skribenterne kunne tage og undersøge sagerne, bare lidt før de udgiver dem!
Nu er der efterhånden råbt "ulven komme" så mange gange dette efterår at folk ikke gider høre efter mere.

0 0
Kim 05-12-2011 22:15:10

Ja bestemt - især da det til at starte med omhandlede RIM, Apple, Nokia og Android... De andre har bare sagt at det ikke passer, hvorimod det er bevist på Android...

Overrasker det dig - seriøst - at Google kunne finde på at overvåge din forbrugsvaner? Du ved godt hvad Google tjener penge på, ik? Og ikke mindst, hvor de sætter penge til (Android).

0 0
DX 06-12-2011 09:45:10

@ Kim. Big Brother = USA, Kina, Google, Bing, Yahoo osv osv overvåger dig. Du kan lige så godt vende dig til tanken - Men hvis du har noget at skjule så undlad at gå på nettet. Er der flere der er efter dig ?

0 0
Kim 06-12-2011 09:57:54

Jeg behøver jo ikke aktivt stopfodre dem ;)

0 0
Onkel_Per 05-12-2011 22:35:46

Kim, prøv lige at læse nogle af de svar der er kommet her.
"Carrier IQ" ikke fundet... Altså findes det ikke på nogle danske mobiler. Heller ikke dem som udbyderen ikke branded. Altså f.eks. Nexus S som kommer direkte fra Google.
Så åbenbart ikke noget Google har lavet, men derimod noget de forskellige Amerikanske Carrier's har fået tilføjet!

0 0
Thomas Larsen 05-12-2011 23:25:37

Intet bedre end fanboys som fuldstændig ignorerer at Google ikke har noget med implementationen af Carrier IQ at gøre :)

0 0
Kim 06-12-2011 08:37:37

Fanboy... af hvad? Carrier IQ? Intet som en fandroid, der bare skyder med spredhagl for at flame...

0 0
Thomas Larsen 06-12-2011 08:50:58

Fanboy umiddelbart af RIM, Apple eller Nokia, og der må jeg åbenbart statistisk set vælge Apple som det mest sandsynlige firma.

Det er selvfølgelig sødt du tror Google er en trussel mod den frie verden, men de fleste af os er hævet over dommedagsretorikken :)

Og jo, Carrier IQ er bevist på iOS, Apple har jo selv indrømmet de brugte det.

Så jo, Apple fanboy lyder sandsynligt.

0 0
Kim 06-12-2011 10:01:36

Sjovt som du kun læser halvdelen af indlæget nedenfor - der står jo netop at Apple ligger som en skarp nummer to i forhold til HTC.

Og det er skam ikke dommedagsretorik - jeg mener bare, at det kun er et spørgsmål om tid, før end Google vælter en regering. Højest sandsynligt i et lille land vi ikke rigtigt tænker på, bare for at se hvad de kan... Og "Do no evil" er jo altid "in the eye of the beholder"...

0 0
Thomas Larsen 06-12-2011 10:16:07

Jeg har skam læst det, men din nye misinformation ændrer jo ikke på din gamle misinformation.

Nævnligt at du impliceret Google i Carrier IQ implementationen på Android telefoner, og påstod det ikke var "bevist" på Apple's telefoner, til trods for at det var + Apple selv havde indrømmet brugen af det.

Så nu har du ændret tunen til at være lidt mere i stemning med realiteten, men jeg ser nu ingen kilder for dine påstande om at HTC have fingrene "mest nede i kagedåsen" heller, og på hvilke måder er man kommet til den konklusion?

0 0
Kim 06-12-2011 10:42:54

De fleste artikler nævner HTC som den producent hvor Carrier IQ er mest udbredt - og de der er allerede lagt sag an mod dem og Carrier IQ. Samsung får tilsyneladende også en sag at kigge på...

http://androidcommunity.com/carrier-iq-samsung-and-htc-get-hit-with-class-action-lawsuits-20111202/

Det beviser i sig selv ikke andet end, at Amerikanerene er dybt illusionerede, og aldrig kunne forestille sig at deres hæderkronede Apple og Google kunne være involdverede. Ikke dermed sagt at Google er det - Google har ikke umiddelbart behov for yderligere overvågning af deres kunder.
Apple har medgivet deres skyld, men slipper umiddelbart for retssager, da de jo "er kommet på bedre tanker".

At det i virkeligheden jo nok er udbyderene i US der står bag, HTC fortæller at det har været et krav, det understreger jo bare ovenstående pointe omkring Amerikanerenes verdensbillede. Det kan ikke komme bag på nogen at man sagsøger de der irriterende Syd-Koreanere, der jo vil tage de stakkels Amerikaneres arbejde...

Men faktisk har jeg ikke skrevet, at Google har været impliceret direkte i implementeringen af Carrier IQ. Jeg har skrevet at det var bevist på Andriod, men ikke de andre. Det har jeg korrigeret til at Apple også er med på vognen.
Og så har jeg skrevet, at det vel ikke kan komme bag på nogen at Google overvåger deres "kunder". Det kommer vel ikke bag på dig?

0 0
Thomas Larsen 06-12-2011 10:57:01

Altså ikke en særlig saglig måde at vise på hvem der har "fingrene længst nede i kagedåsen".

Dine kommentarer vedrørende Google er i bedste fald misvisende så, du spiller åbenlyst på den manglende specifikke ordrette tekst hvis du seriøst skal påstå du ikke implicit brugte Google som værende "bad guy" i denne historie.

Det er også forfærdeligt off topic, og borderline trolling hvis du virkelig vil spille "Det var ikke det jeg mente"-kortet.

Men så længe du har dig selv overbevist er det vel ligegyldigt, du må have en god dag så :)

0 0
Kim 06-12-2011 11:13:58

Det jeg reagerede på, var denne stakkels fandroid og hans skræmmekampange mod Andriod. At dette skulle være en del af en større sammensværgelse mod Android. Og det er jo absurd, når alle producenter blev trukket ind.

0 0
Onkel_Per 06-12-2011 14:45:03

Hold nu op!

Min overskrift er jo ikke være en hvad der normalt bruges på denne site ;-)

Og du kunne jo bare læse indholdet også før du begyndte at skrive!


Og det jeg henviser til med "ulven kommer" er jo at:
Installation af carrier IQ foregår i USA, ikke udbydere i Danmark.
Og tidliger, ang. virus-problemerne har det været på KOPI-Market's i RUSLAND og KINA.
Ikke Google Market!

0 0
Kim 06-12-2011 19:43:26

Hvis du læser hovedartiklen, så er der en der har fundet det på hans tlf. Der er ikke over 9 der har tilkendegivet at deres Android-telefoner ikke har.

Dvs. at vi pt. ligger på over 10%, der har Carrier IQ installeret.
Det er vel umiddelbart nok kritisk masse til, at man kan/bør/skal advare?

0 0
Onkel_Per 06-12-2011 20:39:27

Og den eneste der havde fundet noget på sin HTC-mobil skrev efterfølgende:
"Vil selvfølgelig lige nævne, at min telefon er købt unbranded igennem et svensk firma, ikke en teleoperatør.".
Så kan man jo kun gisne om hvor telefonen så egentlig kommer fra/hvilket marked den var beregnet til!

0 0
Kim 06-12-2011 21:11:13

Korrekt. Men derfor er det jo stadigt relevant, om ikke andet for dem der har parralleimporteret deres telefon.

0 0
Thomas Larsen 06-12-2011 11:43:08

Så kunne du bare have skrevet det istedet :)

Android er ikke en producent dog, det er en platform.

0 0
Kim 06-12-2011 12:02:14

I know - Nokia er en producent, men op til flere platforme. ;) Apple og RIM er begge producenter, dog kun på deres egne platforme... men den sammenblanding var refereret fra den originale Mobilsiden.dk side

0 0
05-12-2011 09:37:50

Ingen Carrier IQ

0 0
cpaaske 04-12-2011 14:42:28

Kan carrier IQ også være på tablets

0 0
hotpop 04-12-2011 12:54:19

Voodoo Carrier IQ detector
Carrier IQ Detector
Bitdefender Carrier IQ Finder
Kinetoo Carrier IQ Detector
Carrier IQ Checker

Bare lige for at nævne 5 apps der kan det samme...

0 0
hotpop 04-12-2011 13:01:15

Ingen af dem fandt noget...

0 0
UKR 04-12-2011 09:35:24

Skulle også lige teste om det også lå på min Sgs2. Der var intet Carrier IQ på den.

0 0
UKR 04-12-2011 09:33:08

Fandt eller

0 0
UKR 04-12-2011 09:33:07

Fandt eller

0 0
MGApcPro 04-12-2011 03:50:07

Is that Carrier IQ on my phone? Nope, Chuck Testa.

0 0
mathias 03-12-2011 16:54:56

Hold kæft det kunne være en god prank, af ham franskmanden hvis han havde lagt en ny spion app i den app der!

0 0
Henrik 03-12-2011 17:06:53

Ja. men så læs hvad den beder om adgang til

Den vil kun læse dine log filer, og ikke andet (skal den for at kunne se om Carrier IQ er der)

Men ingen internet adgang, eller sms adgang eller andet.

Så ingen måde at sende data væk fra telefonen, eller til telefonen, for at kunne styre den.


Permissions
This application has access to the following:

Your personal information
read sensitive log data
Allows an application to read from the system's various log files. This allows it to discover general information about what you are doing with the device, potentially including personal or private information.

0 0
Henrik 03-12-2011 15:27:22

"Apple vil i fremtidige opdateringer fjerne alle spor af Carrier IQ og i iOS 5 vil det slet ikke være at finde."

Men der er spor af det i iOS 5.

Er det så de vil fjerne det i iOS 5.x eller er det iOS 6 de mener?

0 0
05-12-2011 09:37:04

Det mest skræmmende og desværre ikke overraskende er at det findes på æblemaskinerne.

Det er ufatteligt at Apple ikke kan lade deres kunder være i fred og det er endnu mere fantastisk at kunderne kan lade Apple være i fred. Under alle omstændigheder har jeg endnu en gang fået bekræftet at Apple er et firma man ikke kan have tillid til.

Og endnu engang så er dette en kritik af firmaet og ikke af firmaets produkter

0 0
Kim 05-12-2011 10:55:20

... men vi havde ikke forventet andet af Google, vel? Eftersom det jo primært er det de lever af, at overvåge deres "kunders" forbrugsmønstre.

0 0
05-12-2011 11:48:06

Det findes ikke på Nexus telefonerne og baseret på nedenstående kommentar så virker det ikke som om det standard på Android.

Nogle af os kan stadigt huske at Apple gjorde et stort nummer ud af at de ikke fulgte folks færden hvorefter de indrømmede overvågningen, en overvågning man trods alt selv kan slå fra i Android.

Dermed ikke sagt Android(/Google) ikke overvåger, men i mange tilfælde giver det sig selv.

0 0
Kim 06-12-2011 11:20:59

Jeg husker det godt - men er det i virkeligheden den samme nyhed, bare med udbredelse til Android? Eller havde Apple op til flere sideløbende overvågninger kørnede?

0 0
03-12-2011 15:00:07

Samsung galaxy SII med telenor abonnement.

0 0