Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny app skal redde truede ord

Ny app skal redde truede ord

En ny applikation skal være med til at bevare det danske sprog, og ord som ‘døgenigt’, ‘nidsk’ og ‘kanalje’.

For nylig blev det kendt, at en lang række danske ord er ved at gå i glemmebogen.

Gode danske ord som ‘kanalje’, ‘ødeland’ og ‘negerbolle’ bliver ganske enkelt ikke brugt mere blandt den brede befolkning. I alt er 43 ord i fare for at uddø.

Det skal en ny applikation lave om på.

Applikationen ‘Truede ord’ vil nemlig have danskerne til at bruge de truede ord, og udnævner hver dag et nyt ord. Klokken ti om formiddagen kan du få tilsendt dagens ord, som skal bruges mindst én gang både skriftligt og mundtligt den dag.

‘Truede ord’ er gratis og kan hentes i App Store og Android Market.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Skat 08-07-2011 00:13:19

Hej jeg er ved at være ved den ende til en ny mobil ja tænker meget på om desire s er et godt valg eller skulle jeg spare lidt mere sammen og købe sgs2 eller sensation osv.? jeg er første gang smartphone bruger men er rimelig nørdet på det emne og kender de fleste smartphone ud og ind så jeg er ikke helt dum og tænker på vil den være god til at være på hjemmesider som denne og skrive kommentarer osv på og kan der tilføjes t9 tastatur på forhånd tak :) ;)

0 0
Skat 08-07-2011 00:15:53

Har kigget på den flere steder altså desire s :) ;) men skærmen er den god sådan til hverdags brug med spil osv er den ligeså god som desire ? eller bedre og det er med fuld knald på lyset :P :D

0 0
Benjamin Jensen 06-07-2011 16:29:32

Applikationen "Tuede ord" - prøver mobilsiden at være sjov? :D

Men ord som "Dorsk", "Døgenigt", "Brødflov" "Dosmerseddel" og "Charlatan" bruger jeg da stadig flittigt. Jeg er sgu da kun 37 år.

Men det er vel lidt rystende, at mange unge mennesker slet ikke kender disse ord, eller betydningen af dem. Der må være nogen der ikke har hørt efter i dansk undervisningen, eller også ser de bare for mange amerikanske Å film.

0 0
DaDane 06-07-2011 17:05:45

Hehe nu ser jeg det.
Der er ét sted i artiklen hvor de har stavet forkert.

0 0
Benjamin Jensen 06-07-2011 22:44:27

Jeg plejer nu ikke at være typen der retter folks fejl, men jeg synes det var lidt pudsigt at skrive tuede ord, når det nu var truede ord applikationen hed.

Men jeg var åbenbart den eneste der så det i artiklen.

0 0
DaDane 06-07-2011 17:03:59

Er det bevidst du skriver tuede i stedet for truede? Artiklen skriver det rigtigt nok.

Døgenigt må jeg indrømme jeg ikke kendte. De andre kendte jeg godt, - men jeg bruger dem nu ikke voldsomt aktivt.
Og det er vel netop derfor de er truede. Hvis ikke de bruges aktivt hvordan skulle de unge så lære dem at kende? Bøger naturligvis. Men så mange ældre bøger læste de nok heller ikke. Og nyere bøger, i hvert fald de rettede til unge mennesker har nok ikke mange af den slags ord.

0 0
DaDane 06-07-2011 12:56:01

Så mangler vi bare en facebook app som selv skriver et indlæg med et eller flere af ordene.

F.eks. kunne den tage et tilfældig person der har skrevet noget som du har adgang til at læse og svare: Hva' så din bajads, du virker blegsotig hvis jeg må være så djærv at sige det. Men du er måske brødflov? De fleste fejl sker som bekendt på tom mave. Eller du er måske blevet dorsk af al sommervejret? Hvis ikke jeg kendte dig bedre ville jeg have troet du var en døgenigt, men nu kender jeg dig jo heldigvis.
Charlatanens dosmerseddel må i selv ligge og rode med :)

0 0
olfking 06-07-2011 00:47:20

Det var da på tide at nogen forsøger at redde det danske sprog. I dagens sprog hører man ikke andet end fucking dit og fucking dat, engelske action film gloser har holdt deres indtog i det danske sprog, og helt ærligt så lyder det både irriterende og dumt når man ved, at der findes danske gloser for de selvsamme engelske ord, som egentlig er ligeså fede at bruge, vi skal bare vænne os til at bruge dem istedet for de engelske.

0 0
Christian Dyhr 05-07-2011 16:57:18

Haha
Jeg kender nogle som siger Dosmerseddel, i stedet for huskeseddel :P

0 0
Kristian 05-07-2011 15:33:15

Meget fed app, men der er nok en grund til at vi ikke bruger dem...

Det eneste ord jeg kender derfra er brødflov, og har nok aldrig brugt det i en sætning ;)

0 0
Lasse Olsen 05-07-2011 11:40:06

Ligger såment også på Android Marked, det var måske og værd at nævne?

0 0
05-07-2011 13:37:27

hvem har også en android?...

0 0
Bo Westerby 05-07-2011 13:42:36

Uuuh Steve is among us. Let the flamewars begin!!!

0 0
05-07-2011 14:12:13

jeg siger bare hvad jeg tænker. det må du også?

0 0
KimDotDK 06-07-2011 00:32:56

Du skal da ikke prøve at bilde os ind, at du tænker. I så fald burde du gøre det, før du poster endnu en af dine lamme beskeder.

0 0
May Frederiksen 05-07-2011 12:56:11

Hej Lasse,
tak for det tip - link er indsat i artiklen :) :)
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Preben 05-07-2011 11:33:07

Måske skulle man også lave en app for at fjerne ord, tænker her på "meget meget" eller "rigtig rigtig". Lyder fjollet synes jeg, med al den "dobbelkonfekt".

0 0
olfking 06-07-2011 23:48:31

Og skal app endelig bruges som ord så hedder det altså et app og ikke en app og meget meget og rigtig rigtig, er ikke dobbelt konfekt men dobbelt ord, ja ja vi har også brug for et program der kan lære folk hvad grammatik er for en størrelse, det ser i hvert tilfælde ud til at være hårdt tiltrængt i dette land. Og så kan man såmænd ligge det på Android markedet til fri afbenyttelse.

0 0
Preben 07-07-2011 15:14:49

Du mener vel "lægge" det på Android ;)

0 0
Mads 09-07-2011 11:06:58

Hahahaha :D Pown by Preben :D

0 0
Tommy 05-07-2011 11:16:40

heher, den er sgu meget fed.

Jeg har nogle kammerater når de bliver fulde nok så er de meget glade for at bruge gammelsdags udtryk :D

Den skal da klart anbefales!

0 0
olfking 06-07-2011 23:37:01

Der er hårdt brug for dette program kan jeg se, der er sgu da ikke noget der hedder app, nogen har misforstået noget og nu bliver det brugt rask væk. Det hedder da dælme da program og ikke app, det er kun ordlamme danskere der kan finde på at bruge sådan et udtryk og normalt er app. en forkortelse for apparat, men hvad slang angår, så er danskerne ret hjernedøde. Jeg kan kun sige en ting, tal for h...... da dansk og drop alle de bløde engelske gloser som man putter ind midt i danske sætninger.

0 0
Karsten Jensen 07-07-2011 12:18:17

App, er vel bare en forkortelse for applikation - og ikke 'apparat', som du skriver.

Men husk at feje for egen dør inden du skælder ud over andres sprogbrug. Du bruger ord og vendinger som:

olfking
'da dælme da'
ordlamme
hjernedøde
bløde engelske gloser

:-)

0 0