Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny Apple-fejl: Ingen 4G i iPhone 5 før til november

Ny Apple-fejl: Ingen 4G i iPhone 5 før til november

Den totale nedtur har ramt de danske teleselskaber. iPhone 5 vil ikke fungere med 4G når den kommer i butikkerne i næste uge. (Opdateret)

Apple skuffede en masse med iPhone 4S, nu skuffes danskerne - må vente på 4G LTE understøttelse.
Apple skuffede en masse med iPhone 4S, nu skuffes danskerne - må vente på 4G LTE understøttelse.

Da Apple under stor mediebevågenhed præsenterede iPhone 5 kunne jublen, fra de danske teleselskaber, høres næsten til Californien, hvor keynoten blev holdt. 4G LTE var understøttet i iPhone 5.

Dermed undgik Apple den ballade som ramte dem, da de tidligere på året offentliggjorde deres tredje iPad, der godt nok havde 4G, men blot ikke på de frekvenser, der anvendes i Danmark. Det gjorde reelt iPad 4G-ubrugelig i Danmark.

 - Apples The new iPad er værdiløs på 4G LTE i Danmark

Selvom det hurtigt stod klart, at iPhone 5 kommer til de danske butikker med 4G på frekvenserne 850 og 1.800 MHz, hvilket satte TDC ud af 4G-spillet i forhold til iPhone 5, havde de tilbageværende selskaber, nok ikke forventet en lussing af skuffelse fra Apple.

Apple har ikke styr på softwaren

Meldingen der kom fra verdens mest magtfulde selskab, fik begejstringen til at forstumme med et trylleslag.

iPhone 5 HAR 4G LTE indbygget i hardwaren, men Apple har endnu ikke fået softwaren til at spille sammen med 4G-nettene, i vores markedsområde.

Mobilsiden.dk erfarer, at teleoperatørerne efter test af iPhone 5 på netværkene, har været i dialog med Apple, som bekræfter problemerne.

For kunderne betyder det, at de ikke kan udnytte 4G dataforbindelsen i iPhone 5 ved salgsstarten fredag om en uge.

- "iPhone 5 vil ifølge Apple inden for de næste 1-2 måneder få en opdatering der gør den i stand til, at fungere på 4G 1800 MHz i Danmark. Vores net er dog klar allerede nu, " fortæller salgsdirektør Michael Bech fra Telia til Mobilsiden.dk.

- Telia har åbnet for 4G i alle abonnementer

Det er ikke lykkedes, at få Apple til at forholde sig til problemstillingen.

- "Vi har på nuværende tidspunkt ingen kommentarer til sagen," siger Apple til Mobilsiden.dk.

iPhone 5 starter salg i Danmark fredag en 28. september.

Læs også:
Telia klar med priser på iPhone 5
TDC også ude med iPhone 5 priser
Det koster iPhone 5 hos Telenor
Dansk iPhone 5-salg starter i nat

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mikos 21-09-2012 12:14:29

...En mobiltelefon producent som verden mest magtfulde selskab? Så forstår jeg bedre, at det står skidt til i verden. ;D

Men jeg tror jeg ved, hvad I mener.

Vi burde være vant til efterhånden, at de her tekniske kommunikationsvidundere oftest kommer ufærdige med hensyn til softwaredelen. Vi ved også skulle jeg mene, at virksomheder ofte omgåes sandheden og eller skaber en alternativ virkelighed, der blænder brugerne...sludder....kunderne. :-)

0 0
Noia 21-09-2012 09:24:12

"... verdens mest magtfulde selskab..."
Det var da noget af en overdrivelse, de er da på ingen måde det mest magtfulde. Langt fra.
Og nej, vil heller ikke kalde det for en skandale. Jo det er da øv for dem der vil have en iPhone og gerne vil bruge 4G, men det går da nok hvis de skal vente lidt på det.

0 0
Benjamin Jensen 27-10-2012 01:13:12

Hvis penge er lige med magt, så er det verdens mest magtfulde selskab.

Men der er jo nogle der er naive nok til at tro, at præsidenter i USA ikke bliver valgt pga penge, og at lobbyister er ikke eksisterende - specielt i USA ;)

0 0
Anahej 21-09-2012 08:36:39

At bruge udtrykket "ubrugelig" må betagnes som en overdrivelse. John og Co. fra mobilsiden har aldrig vist særligt stort engagement når det gælder apples produkter - så hellere et godt Nokia Produkt som de ofte promovere. Måske mobilsiden skulle tage et kig på salgstallene for en gang skyld og se realiteten i øjene.

Alt launch af ny tech kan skabe fejl som i dette tilfælde, en ventetid på halvanden måned er der nok ingen som dør af.

Mobilsiden er igen ude på et overdrev – nice try

0 0
Jesper 21-09-2012 09:12:57

Har du totalt drukket af potten, Anahej??
Mobilsiden.dk er ikke for ingen ting blevet foreslået, at skifte navn til hhv. iPhonesiden.dk, iPadsiden.dk og Applesiden.dk!

Men typisk nok, så bliver fejl hos modstanderen (i dette tilfælde Android og WP) blæst op til meganyheder af jer fanbois, mens egne fejl (her Æbles) bliver negligeret og slået hen med, at der snart kommer en opdatering, som formentlig retter op på det!

Når en smartphone kommer på markedet, skal der bare ikke være graverende fejl på de ting, som bliver blæst op som værende kæmpe nyheder og features. CrApple har gjort det igen, med 4G/LTE og deres afløser for Google Maps.
Det kan godt være, at de ikke har sagt, at det skal virke i DK, men det er fis i en hornlygte, for når man lancerer et produkt på den måde, som Æble gør, så taler de til hele verden. Når deres l*rt så ikke virker som lovet, så må de fa'me også lægge øre til kritikken!
Æble har fejlet for fjerde gang i træk (iPhony4, antenneproblemer, 4s, batteriproblemer m.fl., The neeeew iPad, ingen 4G/LTE uden for US), og nu dette!

"Køb en iPhone/iPad! Dét virker bare"-min bare r*v!

Jeg er ikke imponeret!

0 0
Anahej 21-09-2012 10:49:36

Tak for interessen.

@ John: ubrugelig ville i mine øjne være et produkt uden nytteværdi. Med mulighed for at tilgå WIFI og 3G etc., vil jeg ikke mene at nytteværdien rammer 0 og herved ubrugelig - slet ikke når problemet løses indenfor en tidshorisont som er til at overkomme. Det er selvfølgelig en individuel opfattelse og jeg respektere andre opfattelser.


@Jesper. Du skriver æblet har fejlet fjerde gang i træk - Never the less må andre produkter have fejlet relativt mere eftersom Æblets regnskabstal ikke lyver ;-)

http://finance.yahoo.com/q/is?s=AAPL&annual

Har man/du har været med i launch af ICT produkter, herunder worldwide, vil det vides at overraskelser i store og små omfang altid opstår – det gjorde det også for HTC batteritid. Kritikken falder bare hårdere på Apple fordi de laver et stort mediestunt og kritikere derfor ønsker at tvære deres selvfede stil ud - hvilket delvist kan forstås - selvom det ikke gør deres produkt relativt dårligere.

0 0
Anahej 21-09-2012 10:49:29

Tak for interessen.

@ John: ubrugelig ville i mine øjne være et produkt uden nytteværdi. Med mulighed for at tilgå WIFI og 3G etc., vil jeg ikke mene at nytteværdien rammer 0 og herved ubrugelig - slet ikke når problemet løses indenfor en tidshorisont som er til at overkomme. Det er selvfølgelig en individuel opfattelse og jeg respektere andre opfattelser.


@Jesper. Du skriver æblet har fejlet fjerde gang i træk - Never the less må andre produkter have fejlet relativt mere eftersom Æblets regnskabstal ikke lyver ;-)

http://finance.yahoo.com/q/is?s=AAPL&annual

Har man/du har været med i launch af ICT produkter, herunder worldwide, vil det vides at overraskelser i store og små omfang altid opstår – det gjorde det også for HTC batteritid. Kritikken falder bare hårdere på Apple fordi de laver et stort mediestunt og kritikere derfor ønsker at tvære deres selvfede stil ud - hvilket delvist kan forstås - selvom det ikke gør deres produkt relativt dårligere.

0 0
Mobilsiden.dk 21-09-2012 09:10:31

Tak for kritik.

Jeg tager det som et udtryk for, at vi er rimelig neutrale, da vi også beskyldes for, kun at være Apple-tilhængere. Men sådan er der jo så meget.

I teksten skriver jeg, om iPad:

Det gjorde reelt iPad 4G-ubrugelig i Danmark.

Det er ikke en overdrivelse. iPad kan IKKE udnytte de 4G LTE-net vi har i Danmark. Det er fakta.

0 0
Lars 21-09-2012 08:34:56

Kan ikke lige se skandalen i dette, Apple har ALDRIG lovet LTE/ 4G i danmark, vi var IKKE på landkortet da telefonen blev presenteret :) drop nu det 4G pis og lad os få noget almindelig 2G+3G så man også kan snakke i telefonen!

0 0
Kim Harder 21-09-2012 17:37:32

Artiklen omtaler 4G ikke 2G eller 3G, så hvorfor skal vi nu til, at snakke 2G/3G, det omtales i andre artikler. Nu er LTE engang det kommende her i Danmark, også er det underlig, at Apple ikke kan det samme som Nokia.

0 0
Ylle 21-09-2012 16:59:38

Det er jo ikke korrekt.
I Europa var der et fint logo af TDC i Danmark, som betød at Danmark, i hvert fald TDC må man formode, fik 4G.

0 0
21-09-2012 06:41:11

Så må vi da håbe at de får styr på det hurtigt.Lidt. uheldigt at et af mobilens helt store features ikke virker .

0 0
Kasper 21-09-2012 00:00:01

Hvor mange helt almindelige brugere vil rent faktisk gå efter et abo. med 4G? Tror ikke på det bliver særlig mange, men i får det til at lyde som om man slet ikke kan gå på nettet eller noget uden 4G. Der vil stadig være rigtig hurtig 3G så mon ikke folk overlever den ekstra tid?

Tag det nu roligt...

0 0
Kim Harder 21-09-2012 12:13:44

Det er bare for dårlig. Hele tiden er der vrøvl. Så virker det ene ikke, også virker det anden ikke. Tror efterhånden de firmaer skulle tage og tage en slapper også finde ud af, hvad det er de vil.

Man lover noget, også skynder man sig, at trække i land, for de har fået høvl tidligere af vores ombudsmand. Når man vil sælge noget på et marked, så må man også sørge for, at det er tilpasset markedet. Også fremtidige løsninger, som er planlagt.

Apple kløjes nok i deres patentres, så de ikke har mulighed for, at sætte en multi chip i, som Nokia har i deres Lumia 820/920, de skulle være klar til de kommende danske LTE Net(3,8G net).

Det er også dårlig, at der skal være så mange forskellige løsninger rundt om på jorden. At der ikke er nogen, som kan sætte sig ned og talle sammen på så vigig et område, som komunikation. Der er så mange andre områder de prøver på, at få fælles fodslag, men her er Verden total splittet.

Selv om det er de samme frekvenser, som eksisterer overalt.

Dengan vi brugete kortbølge , mellembølge og langbølge, var der ingen problemer, men da vi kom på FM, så startede ueninghederne. Selv fjernsyn er fuldstændig forskelligt.

Det er ikke sådan når industrien og politikerne ikke kan blive ening.

0 0