Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny bølge af fup-opkald har ramt Danmark

Ny bølge af fup-opkald har ramt Danmark

Politiet advarer igen mod fup-opkald fra udlandet, denne gang sker det fra Somalia. Læs nærmere her hvad du skal passe på.

Politiet i Nordjylland advarer om, at en ny bølge af fup-opkald har ramt Danmark. Der er i går, søndag, en del borgere, som har henvendt sig til Nordjyllands Politi da de er blevet ringet op fra Somalia. Det skriver dagens.dk.

Det er ikke længe siden, at der også florerede en bølge af opkald fra Somalia og formålet med disse opkald er, at få dig til at ringe op igen. Hvilket kan koste dig helt op til 100 kroner i minuttet. Grunden til dette er, at svindlerne benytter sig af ekstremt overtakserede numre.

Somalia har landekoden +252, så ringes du op af et nummer med denne landekode skal du ikke tage den og SLET ikke ringe tilbage.

Teleselskaberne gør hvad de kan for, at få lukket svindlernes numre ned efterhånden som de registreres. Men en god huskeregel er aldrig at ringe tilbage til udenlandske numre, hvis du ikke kender dem.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

carsten guldhammer 10-06-2013 20:31:31

det har vi da ellers kun stående herinde sort på gråt at du kalder folk for fjolser

eller det er måske os andre der er blinde ?

0 0
carsten guldhammer 10-06-2013 18:26:30

nå men så er det da godt at due er sådan et gude meneske der A L D R I G gør noget som helst forkert... siden du tillader dig at kalde andre for fjolser....

0 0
TF 10-06-2013 19:22:35

Slap nu lidt af lille ven det har jeg aldrig sagt jeg ikke gør vel ? Jeg siger blot at man skal være mere end almindligt ubegavet eller godtroende for at hoppe på sådan et nummer nu om dage, så ja jeg tillader mig at kalde dem fjolser.

0 0
FrkLarsen 10-06-2013 19:12:48

Synes også det er lidt i overkanten at kalde folk fjolser. Der kan være 1000 grunde til man falder i. Og den sikkert mest almindelige årsag: at vi(heldigvis)bare er ganske almindelige mennesker.

0 0
TF 10-06-2013 20:57:05

Nu har jeg spurgt lidt rundt (har blandandet siddet i tog hele dagen) og jeg må sige af de svar jeg har fået er fjols nok et af de pæneste.

Kunne du ikke lige komme med et par eksempler af de 1000 muligheder hvor helt normale mennesker frivilligt giver deres kreditkort nummer eller ringer tilbage til et nummer de ikke kender fra afrika hvor man ikke kan sige de var nogle fjolser bagefter ? Jeg kan ikke tro der er nogen normalt tænkende fornuftige mennesker der hopper på den, specielt ikke med den masive dækning i pressen og på nettet der har været af disse numre.

0 0
FrkLarsen 10-06-2013 21:20:09

Ikke i tvivl om du kan have fået værre udtryk. Tonen er gennemgående ikke særlig civilseret i øjeblikket.
Med 1000 årsager mente jeg at ringe tilbage. Ikke afgive sit kreditkort nummer.
Og nu gider jeg ikke bruge mere tid på det her. Ha' en god aften!

0 0
TF 10-06-2013 21:55:15

Så de 1000 årsager var altså i virkeligheden 0 :-)

0 0
FrkLarsen 10-06-2013 17:31:47

Deres taktik er jo at lægge på så hurtigt at man ikke kan nå at tage den. Det har det ihvertfald været de gange jeg har fået et opkald. Hvis man ikke er diskret eller halvt optaget af noget andet, er det lange nummer der står ret nemt at blive mistænksom overfor.

0 0
TF 10-06-2013 11:37:08

Hvad skulle der ske ved at tage opkaldene ? Personligt syntes jeg de opkald er vildt underholdende med alle deres halvhjertede forsøg på at få kreditkort numre, men det er jo kun fjolser der hopper på de numre.

0 0
carsten guldhammer 10-06-2013 14:17:47

det vil jeg nu ikke sige at det kun er fjolser der hopper på disse numre, der kunne jo være en i familien som netop er på ferie i udlandet, også ville man vel netop tage telefonen i sådan en situation mener jeg....

0 0
TF 10-06-2013 17:15:52

Man hopper jo ikke på numret ved at tage opkaldet men ved at ringe tilbage eller opgive kreditkort numre så jo det er fjolser der hopper på disse numre, for et normalt tænkende fornuftigt menneske ville ikke gøre nogen af delene.

0 0