Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny Honeycomb-update vil tilpasse apps bedre

Ny Honeycomb-update vil tilpasse apps bedre

I en kommende opdateringen af Android Honeycomb bliver det muligt, at få applikationer til at se bedre ud, på større skærme.

Mens der findes over 100.000 applikationer der udnytter den store skærm på Apples iPad, så findes der stort set ingen tablet-tilpassede applikationer på Android-systemet.

Det betyder, at du med eksempelvis en HTC Flyer, Samsung Galaxy Tab eller Motorola Xoom, må nøjes med at se dine mobil-applikationer, blæst op på en større skærm. Resultatet er en applikation, der ofte ser meget mystisk ud.

Men nu har Google annonceret, at det i en kommende Honeycomb-update bliver mulig for udviklerne, at styre dette. Brugeren kan så efterfølgende vælge mellem "Stretch to fill screen" og "Zoom to fill screen".

Ifølge Googles udviklingsblog, Android Developers, skulle det give pænere applikationer på Android-tablets.

Der er ikke nogen melding om, hvornår denne opdatering bliver tilgængelig.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

PJ 17-07-2011 20:02:41

"... findes der stort set ingen tablet-tilpassede applikationer på Android-systemet.

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/ny-honeycomb-update-vil-tilpasse-apps-bedre,lid.16251/#ixzz1SO2zlaKq
"

Det er en udbredt usandhed - man undrer sig over om Apple betaler "journalister" for at blive ved med at gentage det eller om de bar er dumme.

0 0
JP 15-07-2011 13:58:55

Det ser dog ikke særligt brugervenligt ud. På iPad'en bliver applikationerne skrevet til den større skærm og indeholder dermed flere GUI elementer. F.eks. kan mail applikationen vises hele ens indboks samtidig med indholdet i den valgte mail.

Også er der en mindre unøjagtighed i artiklen. Der er nu over 100.000 specielt tilpassede apps til iPad'en, og ikke kun 25.000.

0 0
Mobilsiden.dk 16-07-2011 00:00:29

Tak for info JP. Fakta er rettet...

0 0
Søren D 15-07-2011 14:13:26

Hvordan "ikke brugervenligt"? Det forstår jeg ikke helt?

På min G-mail-app på Xoom kan jeg også se indholdet af min indbox samtidig med at jeg ser på indholdet af den enkelte mail?

0 0
JP 15-07-2011 14:23:01

Godt eksempel Gmailapp på Xoom er så designet til den større skræm og udnytter den faktisk (som det bør være).
Men denne artikel omhandler et hack som gør at man bare tager en smartphone app (designet til en lille skærm) og gør den større uden at udnytte den større skræm, til ekstra funktionalitet.

0 0
SimonVT 15-07-2011 15:18:37

Hvad tror du der sker når en iPhone app, som ikke understøtter iPad's opløsning, vises i fuld skærm på iPad? Pixel doubling, aka zoom. Hvordan er det anderledes?

Det er udelukkende sådanne tilfælde dette er tiltænkt, ikke som en permanent løsning.

0 0
PJ 17-07-2011 20:10:59

Bortset fra der dagligt bliver opdateret apps til med tablet design - det er ret nemt, man laver en layout fil for densitets.
De fleste opdaterer det bare og nævner det i update historien, der bliver ikke slået på tromme for det.
Jeg har ingen apps på min tablet som ikke udnytter hele skærmen.

0 0
JP 15-07-2011 17:12:55

Hvis du bruger en iPhone app på en iPad bliver den også bare dubleret - hvilket heller ikke er brugervenligt.
Forskellen er at på iOS er der over 100.000 apps som udnytter den store skærm. På Android laver de ovenstående fordi udviklerne ikke vil udvikle tablet apps rigtigt, desværre resultere det bare i at der nu er endnu mindre grund for udviklerne til at udvikle tablets apps rigtigt. Så faktisk ender det nok desværre med at blive en permanent løsning.

0 0
SimonVT 15-07-2011 18:46:51

Hvor faen har du fra et udviklerne ikke gider lave tablet apps? Der er allerede indtil flere gode tablet apps på market, og der kommer flere til hver dag.

iOS har haft præcis samme funktionalitet siden iPad blev udgivet. Har det betydet at ingen gad udvikle tablet apps? Nej, så hvorfor tror du at det vil ende sådan på Android?

Langt størstedelen af Android apps skalerer allerede op vha frameworket. Dette betyder selvfølgelig at den ekstra plads ikke udnyttes optimalt, da app'en endnu ikke gør brug af f.eks. Fragments til at lave en ordentlig tablet oplevelse. Og nu har brugeren så mulighed for at zoome ind, i stedet for at lade systemet skalere som normalt, hvilket muligvis giver bedre mening i visse situationer.
Som Søren D er inde på, er der også apps som slet ikke skalerer, og her er det da en væsentlig fordel at de stadig at brugbare på tablets.

I sidste ende må det vel være både til udviklerens og brugerens fordel at apps bliver optimeret til tablets. Både for at give brugeren en bedre oplevelse, men også for at udvikleren kan konkurrere med lignende apps.
Men indtil da, hvorfor skulle brugerne så ikke have adgang til de mange tusinde apps som allerede er på market, og selv vælge hvordan disse vises?

0 0
Søren D 15-07-2011 17:39:26

Hvorfor vil udviklerne ikke udvikle tablet apps rigtigt?

0 0
Søren D 15-07-2011 14:46:33

og det er ikke brugervenligt fordi hvad?

Jeg havde et par spil der ikke udnyttede den store skærm, men bare blev vist i det lille gnidrede format på 3.1 med sort skærm omkring. Med den nye funktionalitet i 3.2 bliver de nu blæst op så de fylder hele skærmen - syntes det er ok feature. Jeg er enig med i at det er meget federe at appen er skrevet direkte til tab'ens større format, men det her er da et fint tiltag indtil udviklerne får sig taget sammen og får skrevet updates til deres apps.

0 0
PJ 17-07-2011 20:07:16

Det er ham som ikke forstår hvad ordet "bruge venligt" betyder.

0 0
Søren D 15-07-2011 13:19:52

Og det virker helt efter planen - der kommer et lille ikon på notifikations-bar'en så du kan zoom'e ud og ind som det passer dig i de enkelte apps.

0 0