Ny House of Cards gav trafikstigning hos 3

I fredags kom 4. sæson af House og Cards, det kunne i den grad måles på 3's Netflix-trafik

Ny House of Cards gav trafikstigning hos 3

Fredag den 4. marts kl. 09:00 frigav Netflix tredje sæson af House of Cards. Trafiktal fra teleselskabet 3 afslører, at seerne havde glædet sig til gensynet med Francis Underwood (Kevin Spacey) og Claire Underwood (Robin Wright). Fra fredag morgen kl. 09:00 til midnat søndag aften slugte Netflix alene 173 terabyte data i 3’s netværk. Det svarer til en stigning på 20 procent sammenlignet med forrige weekend.

“Selvom Netflix er den mest populære streamingtjeneste blandt vores kunder, så er weekendens Netflix-forbrug overraskende højt. Vi kan ikke se præcis, hvilke serier, der trækker den ekstra trafik. Men det er næppe tilfældigt, at Netflix-forbruget stiger så markant i vores netværk samme weekend som House of Cards har sæsonpremiere,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3 Danmark.

13 afsnit i træk
Netflix frigav samtlige 13 episoder af den fjerde sæson af House of Cards samtidig i fredags, og dette kan ifølge 3 være en del af forklaringen på det høje dataforbrug.

”Tallene tyder på, at en del kunder har set mere end bare første afsnit i weekenden. De har måske endda ’binge watch’et’ alle 13 afsnit i træk, og det er godt udtryk for streamingtjenesternes popularitet. Kunderne nyder friheden til selv at kunne bestemme hvor og hvornår, de kan og vil underholdes,” siger David Elsass fra 3.

Få et overblik over indholdet på de forskellige streamingtjenester

Ifølge 3 var der især gang i Netflix søndag aften, hvor Netflixtrafikken toppede kl. 21.30. I timen mellem kl. 21.00 og 22.00 brugte 3’s kunder cirka 6 terabyte data. Det svarer til én persons uafbrudte Netflix HD streaming i 111 døgn. I tidsrummet mellem kl. 19.30 og 22.00 var der cirka 15.000 brugere, der streamede Netflix samtidig.

Fik du læst: Ulovlig streming tjeneste genopstår

3 oplevede samme tendens sidste år, da Netflix lancerede tredje sæson af House of Cards. Her brugte 3’s kunder cirka 92 TB data på Netflix i løbet af den første premiere-weekend. Sammenlignet med sidste år oplevede 3 således en trafikstigning på 88 procent i år.