Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny iPhone kan mærkes hos forsikringsselskaberne

Ny iPhone kan mærkes hos forsikringsselskaberne

Onde tunger har længe postuleret, at visse Apple-brugere udnytter forsikringsselskaberne, men nu kommer der tal på bordet

Apples produkter ligger i den høje ende af prisskalaen, og iPhone'n er ingen undtagelse. Derfor er der hvert år en del som ser snittet til at udnytte deres forsikringsselskab, ved at  få penge til en nyere model.

Læs også: Apple iPhone 6 og 6 Plus: her er de danske priser

Er forsikringssyndere blot en myte?

Forsikringsselskabet Gjensidige står nu frem med tal og grafer over forsikringssager. Det viser en tydelig tendens, med klare toppe i nærheden af en ny iPhone lancering.

Læs også: iPhone 6 - skal du have den? [AFSTEMNING]

Erfaringer fra Gjensidige Forsikring viser, at der sker en stigning i antallet af anmeldelser af stjålne, mistede, eller på anden måde defekte telefoner op til, og efter lanceringen af en ny iPhone.

De sidste par år har vi set et sammenfald mellem lanceringen af en ny iPhone og en stigning i antallet af kunder, der mister eller får beskadiget deres telefoner og melder det til os. Det giver selvfølgelig anledning til undren over, hvorfor antallet af skadeanmeldelser stiger lige præcis på det tidspunkt,” siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

En gammel iPhone udløser ikke ny model

Tanken om at skifte sin gamle iPhone ud med en nyere model, uden selv at betale, kan måske virke fristende for nogle. Men helt så let går det ikke nødvendigvis. En stjålen iPhone 5 giver ikke bare automatisk en ny iPhone 6.

Først og fremmest kræver forsikringsselskaber en politianmeldelse for at udbetale erstatning for en stjålen telefon. Dernæst kommer, at man ikke nødvendigvis får udbetalt en erstatning, der matcher prisen på en nyere model end den, man havde i forvejen. Faktisk vil kunden i nogle tilfælde få udleveret en telefon mage til den, de søger erstatning for,” forklarer Kim Rud-Petersen.

Grafen for iPhone 5S topper dog lidt tidligt, uden nogen entydig forklaring. Talene kan tolkes som, at folk har lært, at en forsikringsanmeldelse ikke automatisk kvitteres med en ny model.

Vi har spurgt Gjensidige om de oplever samme trend hos Samsung-ejere og deres Galaxy S-serie, men har endnu ikke fået noget svar. Tror du talene og grafen vil se identiske ud?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

TF 10-09-2014 19:48:42

Mon ikke man kan lave lignende opgørelser over andre top modeller.

0 1
Joshua Christensen 10-09-2014 13:10:59

Hvordan vil man kunne snyde med iPhone 5 eller nyere... eller bare de nyere Androids, som alle har indbygget sporing, og fra juli 2014 også en KillSwitch (lovpligtig i Californien).

0 0
jec 10-09-2014 11:39:26

Det fald der kommer efter en ny model bliver introduceret kunne jo også skyldes at man skifter modellen ud med den nye. Og hvis alle er som mig, så er man mere påpasselig med en ny mobil, end én der fx er et års tid gammel.

1 5
Kurt L Andersen 10-09-2014 11:24:26

Ja folk er de rene svindlere

6 3

Om brug af cookies