Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny konkurrent til Android

Ny konkurrent til Android

Ubuntu vil tage kampen op mod Android, og snart kommer vi til at se mobiler og tablets med det Linux-baserede styresystem.

Snart bliver det muligt at få smartphones og tablets, der kører på Linux-styresystemet Ubuntu.

Det skriver Zdnet.com, der samtidig vurderer Ubuntus chancer på markedet, mod de etablerede systemer.

Meningen er, at Ubuntu skal tage kampen op med primært Android. Googles opkøb af Motorola Mobility kan have været med til at gøre det interessant for mobilproducenterne at se sig om efter et andet styresystem.

Ubuntu på smartphones og tablets får angiveligt ikke et 'nørdet' look, men skal have en mere simpel og brugervenlig overflade.

Journalisten fra Zdnet.com ser det som helt sandsynligt, at Ubuntu kan vise sig at være et rigtigt godt alternativ for mobilproducenterne til Android.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 04-11-2011 09:20:09

Er er der overhovedet nogen forkæld på Linux kernen i de 2 systemer?

0 0
Kim Harder 03-11-2011 11:59:10

Hvis Linux Ubuntu kan komme med noget, som virker godt, billig og strømbesparende, så er det aldrig for sent. Det er jo ikke engang sikkert, at Nokia og Microsoft lykkes. Iphone 4S har fået problemer med, at bruge en masse strøm til ingenting, Android har en masse defuse Apps, så hvorfor skulle brugernes eget system Linux ikke have en mulighed? Der bliver nok ikke brugt de samme mange mill. kr. til udvikling.

0 0
Jens 03-11-2011 08:18:34

Der går, jvf. dem selv, 2½ år før de har noget brugbart.. De kommer, som Nokia, alt for sent ind i kampen. Lad os nu se om Samsung og HTC vil forlade deres guldæg fordi de frygter Motorola, jeg tvivler. Samsung har så meget vind i sejlende at det ville være selvmål at gå væk fra Android.

0 0
Kim 03-11-2011 08:49:56

Det skal du ikke regne med - et mindre kladdet, resourcekrævende OS, uden strings (Google) og uden patentretssager (og alle de andre retssager der følger med Google), egen styring... men med fuld kompatibilitet med Android market og alle des 1317 pruttelyds-programmer?

Det er et ønskescenarie for Samsung (og ikke mindst Syd-Korea)

De fleste køber Samsung fordi de kender det fra deres fjernsyn - i alle fald flere end der køber det for Android. Det eneste sande forspring Android har, er Market. Tager du det ud af ligingen, er f.eks. MeeGo i dag allerede langt at foretrække.

Hvorfor tror du, at Nokia IKKE laver en aftale med feks Alien Dalvik eller et af de andre softwarehuse der er klar med fuld intergration af Android Market til MeeGo?
Mit svar er, at med det øko-system sikret, der vil der ikke være flere gode argumenter for at fravælge MeeGo for WP tilbage.

0 0
03-11-2011 15:20:13

Ikke nødvendigvis, folk bliver snart introduceret til WP og jeg vil bliver overrasket hvis Nokia og m$ gør det på en stille måde.

Der kommer til at gå nogle år, WP er måske/måske ikke blevet en succes. Hvis det ikke bliver en succes så er det måske fordi markedet er mættet med to styresystemer, hvis det bliver en succes så skal Ubuntu/Samsung til at kæmpe mod tre styresystemer(forudsat Blackberry forsvinder i mellemtiden ellers er det fire).

Det bedste styresystem er ikke det der er teknisk bedst, men det folk køber igen og igen. iOS er ikke nødvendigvis det bedste rent tekniske, men det er det bedste fordi det sælger bedst inden for sit eget prissegment.

Og en lille detaljer at der kan nå at ske meget med Android på 2½ år, Google er ikke blinde og de har deres egne eksperter på samtlige områder. Nokia og m$ har bedre end nogle andre vist hvad der sker når man ignorer en konkurrent.

0 0
Kim 04-11-2011 10:13:42

Men Android lever jo i høj grad på manglende alternativer. Hvis du ikke er til Apple (eller ikke har råd) og alle har fortalt dig at du skal holde dig fra Nokia, selv Nokia selv - så ender du med en Android.
Og det bedste argument der er mod nye OS'er (f.eks. Meamo/MeeGo) er at Android Market har en masse apps...

Dvs. at hvis du intergrere et bedre OS med Android market, og markedsfører og sælger det, så vil du kunne komme langt. For som du siger, det der vinder er det der bliver solgt.
Og N9'eren er en ubetinget succes i de (få) markeder den er kommet ud på SELVOM den ikke har Android's Market. Det er der naturligvis flere grunde til - en er at vi er mange der har ventet rigtigt længe på den.
Men markedsføring og et bedre OS kan altså skabe alternative succeser til Android.

Googles aktive alternativ er at lukke Android market fra ikke-android baserede konti (eller noget i den stil). Men så skyder de sig selv i foden, fordi at de Androider der vælger Android fordi det er "open source" for syn for virkeligheden - eller lad os sige nuanceringen.

0 0
BluezCat 03-11-2011 08:14:39

Jo ens "gamle" hjerte, at læse dette.

Er selv Maemo(5) bruger, og det eneste bedre alternativ, er MeeGo. Det at læse, at Linux vil fortsætte med udviklingen, er jo kun lækkert.

Forestil dig et OS, der er åbent, kan bruge de andres App-store, at du derved ikke er bundet på ét enkelt OS udbud, men kan handle ind som du vil.

Det her bliver sjovt at følge, for så er der ingen tvivl om, hvilket OS, der er mest overlegent ;o)

0 0
GTG 02-11-2011 20:39:38

Synes lige det bør nævnes, at Ubuntu først regnes officielt klar på mobile enheder ved vers. 14.04 og de er ved 11.10 pt, så regn ikke med det før 2014 (:

0 0
02-11-2011 17:05:33

Det er da meget nobelt af Ubuntu at komme med et nyt mobilsyresystem. Men jeg tror de flest, grundlæggende er ligeglade med at Android er baseret på Linux. Hvis Ubuntu forsøg på at konkurrere med Android skal give mening, så skal de komme med et alternativ som giver lige så gode smartphones til lavere priser.

Og for dem der er utilfredse med Android er der jo iOS som er alternativ og hvis ægteskabet mellem Nokia og m$ også får succes, så er der pludseligt to alternativer i DK og 3 andre steder... og nåhh ja for dem der går op i Linux, så er der jo også Meego og N9

0 0
Kim 02-11-2011 17:36:42

TiZen når nu Samsung har fået skubbet det lidt videre. Med Samsungs størrelse (nu vist størst) og deres voksende irritation over Android, så er det langt fra umuligt at vi snart har et andet Linux-baseret OS på det Europæiske marked.

LG kunne sagtens finde på at hoppe på TiZen vognen rimeligt hurtigt derefter, og hvis ikke Syd-Korea lukker OS'et af som nationelt, så er HTC jo ikke ligefrem kendt for OS monogami.

0 0
02-11-2011 18:32:22

Hvis Samsung beslutter at Android ikke er godt nok, så har N9 jo bevist at Meego pt. er et fint styresystem, eftersom Nokia reelt har droppet Meego så Samsung mulighed for at sætte et kraftig præg på Meegos udvikling.

0 0
Kim 02-11-2011 22:25:07

Ja. Det er lidt det TiZen projektet som Samsung kører med Intel går ud på. At merge det bedste fra MeeGo med LiMo :)

hehe, sejt at du jo nærmest er blevet MeeGo (Meamo) fan! ;)

0 0
03-11-2011 06:31:42

Det eneste jeg sådan set har imod Meego er at det ikke kommer på flere enheder. Ville jeg så vælge det og Android lige, forudsat der helt sikkert kom flere Meego enheder, det tror jeg ikke, men jeg kan fuldt ud forstå at andre gør det. Desuden tror jeg at Meego + et år eller to ville gøre iOS overflødigt.

Min irritation over Nokia har primært været Symbian og ja faktisk også Meego/maemo hvorfor fff har de lagt mange kræfter i symbian, når de havde bedre alternativer. Nokia har efter min mening spildt for mange år med at skyde sig selv i foden, frem for at kyle den ene N9er efter den anden i hovedet på Steve Jobs.

0 0
Kim 03-11-2011 08:36:13

Vi er rørende enige i, at meamo burde være fulgt op med det samme så N9'eren ikke var en stand-alone (som den jo vil føles for mange) men en naturlig udvikling.
Mokia måtte godt satse en masse på Symbian for mig, Belle er oppe på niveau, men Symbian skulle ikke have været hellig på den måde.
Den arrogance der ligger bag helt bevidst at fravælge potentielle indtægter som vi så med Meamo, den er desværre bare blevet personificeret med Elop. I alle fald nu, hvor ALLE Nokia-markeder skriger på at få N9. At den sidste uge visse steder lå som den mest solgte tlf i USA - via parallelimport, uden nogen form for markedsførsel - siger jo alverdenen. Det telefon der har været flest forudbestillinger på... Og stadigt nægter man markedet at købe varen!

At man kan være så blatant arrogant, at man halverer aktieværdien på under et halvt år, og efterfølgende nægter at sælge virksomhedens produkter på de største (og vigtigste) markeder, fordi de skal købe et andet produkt (der ikke har været efterspurgt i noget nær samme grad) er mig en gåde. Cash in your chips Elop!

0 0
03-11-2011 09:05:56

Ikke desto mindre er Elops spil meget tydeligt, m$ manglede en hardware platform og Veloplagt gjorde præcis hvad han fik besked på. Kør Nokia ned til et punkt hvor det så ud som om wp var eneste udvej og slagt Nokias guld undervejs.

Det bedst en bestyrelse kunne gøre nu var at give Elop og wp sparket, og storsælge N9 og så droppe m$ i al fremtid. Men toget er desværre nok kørt

0 0
Kim 03-11-2011 09:16:19

Ja, der er virkeligt meget det tyder på det, jeg har længe set Elop og WP som et hostile takeover.

1) Burning platform memo, ups leaked.
2) WP samarbejde annonceres, Symbian3 der var storsælgende amputeres
3) Præsentation af N9, efterfulgt af en ups leaked video af WP versionen.
4) N9 er holdt tilbage i over et halvt år hvor den har været markedsklar - til trods for salgstal der er gået i baglås og kæmpe behov for en potentiel succes.

Hvis jeg var aktionær, så havde jeg slæbt bestyrelsen i retten. Uanset at løbet er kørt, så fyr Elop!
Han har fået begravet Nokia så dybt, at bare en middelmådig succes vil gøre at han kan sige: "I told you so!" selvom at N9 i dag ville være 10 gange den samme succes!

0 0
03-11-2011 11:59:46

Jeg tror desværre det er for sent at fyre Elop. Nokia befinder sig ikke i en situation hvor de kan droppe WP det løb er kørt. Hvis Nokia dropper WP og skal til at fortælle den brede forbruger om Meego uden at have nogle biligere versioner af N9 så tror jeg de lukker.

Personligt tror jeg desuden stadig at det kun er et spørgsmål om tid før Nokias nye topchef hedder Steve Balmer, hvilket vil være det endelige dødstød til Meego+Nokia.

Det der engang var Nokia(før Symbian) og det kunne være blevet Nokia(Meego) tror er væk. Google har Motorola, m$ har Nokia og Apple tjaa de har jo haft hardware og software hele tiden.

Og nej jeg tror ikke Samsung gør oprør mod Google så længe Google og Samsung samarbejder om Nexus telefonerne... så Meego tror jeg også er dør så snart der er gået nogle år fra N9's lancering.

0 0
Kim 03-11-2011 13:44:56

Samsung kan jo godt arbejde sammen med Google om deres Nexus, selvom de selv lancerer eget styresystem.
Og det er vel også bare et spørgsmål om tid førend Nexus ryger til Motorola.

0 0
03-11-2011 14:02:27

Nu må vi se om det sker. For Google er der jo også en hvis fidus i at fastholde samarbejdet vendefjenderne ved lige netop at lancere Nexus mobilerne i samarbejde med en partner for at undgå de skifter platform.

Motorola kan jo fint køre videre som Motorola og ikke Nexus, google vil jo tjene penge i alle tilfælde.

0 0
Kim 04-11-2011 10:17:54

Ja, vi kan jo ikke gøre meget andet. Men du må heller ikke glemme, at nok er Samsung en virksomhed... Men det er en Syd-Koreansk virksomhed, så vores almindelige profit buisness logik virker ikke nødvendigvis.
Når staten har set sig sure på Google, så er det ikke alene Samsungs valg om de vil fortsætte med Android, slet ikke hvis der er et "Syd-Koreansk" alternativ som regeringen jo ønsker det (Og TiZen er genvejen til). Det er af samme grund jeg trækker LG ind i ligningen.

0 0
Cebastian 02-11-2011 16:07:47

Er det ikke lidt ala potatoe/potatoe. De er jo begge linux baserede styresystemer, så de vil da opføre sig forholdsvis ens, ikke? Men ok interessant - hvis Google skulle gøre Android lukket og kun holde sig til Motorola. :)

0 0
Gustav 02-11-2011 16:11:12

foreskellen vil jo være brugerflade :)

0 0
Cebastian 02-11-2011 16:25:10

Ja, det kan jo være der er nogle forskelle. Stadig, har umiddelbart svært ved at se den store forskel der skulle være. :)

0 0
Patrick 02-11-2011 20:14:44

Både iOS og Android er linux-baserede; der er da utrolig stor forskel på disse brugerflader?

0 0
Simon Iversen 02-11-2011 23:42:51

Det er nu begge unix baserede ikke linux :)

0 0
Adam 03-11-2011 14:40:12

Totalt off topic, jeg ved det, og af begrænset interesse for mange, og en smule fluekneppende, men:


Android kører på en modificeret Linux-kerne.

iOS er baseret på en Darwin-kerne (ligesom OS-X), der igen er en mutantkonstruktion delvist lavet af Apple selv, delvist baseret på FreeBSD og tusind andre projekter. Darwin er i sig selv en Unix-lignende platform, der defacto overholder flere standarder, bl.a. SUSv3, men den er ikke en "ægte" Unix (for det fordrer en certificering).

Så en "mere korrekt" beskrivelse vil være at Android er Linux, og iOS er Unix.



;)

0 0
Gustav 02-11-2011 16:04:30

Endelig, har selv brugt Ubuntu hele mit liv, så glæder mig til at det osse kommer til mobiler :D

Nogen der ved hvornår det er klar til mobilmarkedet?

0 0
Peter Hviid 03-11-2011 15:53:41

så er du godt nok ikke særlig gammel :)
eftersom den første version af Ubuntu kom i 2004 :P

0 0