Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ny opdatering klar til Symbian 3.2 og 5.0

Ny opdatering klar til Symbian 3.2 og 5.0

Bedre browser og kort med opdateringer er blandt nyhederne.

Selvom Nokia er midt i omstillingen til Windows Phone, så er Symbian ikke glemt og kommer der stadigvæk opdateringer ud til den ældre platform.

I disse dage bliver en ny opdatering til Symbian version 3.2 og 5.0 udsendt til en række Nokia telefoner blandt andet til Nokia E72, E52 og N97.

En af de væsentligste opdateringer er til browseren. Nokia Browser version 7.3 giver hurtigere surfing på nettet, samt en generelt bedre brugeroplevelse end der har været i tidligere versioner.

Opdateringen byder også på nye versioner af Ovi Maps og nye ”emoticons” – små figurer og smileys.

Opdateringen bliver ikke firgivet samtidig til alle telefoner, men bliver derimod udrullet hen over de næste par uger, så det kan være nødvendigt manuelt at kontrollere for opdateringer på din telefon, hvis du er den utålmodige type.


Opdateringen bliver frigivet til følgende telefoner:


Symbian 3.2
 - Nokia E72
 - Nokia E52
 - Nokia E5
 - Nokia C5-00
 - Nokia 6700 slide

Symbian 5.0
 - Nokia C6-00
 - Nokia C5-03
 - Nokia 5230
 - Nokia 5235
 - Nokia 5250
 - Nokia X6
 - Nokia N97 mini
 - Nokia 5800 XpressMusic
 - Nokia 5530 XpressMusic

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

14-07-2011 20:31:27

Jeg har lige siddet og set X7 vs iPhone4 på Smartphone Envy, altså Nokias nye nuværende topmodel mod Apple aldrende topmode.

Men det ændrer ikke ved at iPhone virker meget lidt udfordret, især er det komisk at se Anna på nettet. Ja browseren er blevet bedre, men modsat alle andre topmodeller for et år siden, så bør man stadigt holde sig til de mobile websider, for på normale websider hakker det som der er jordskælv i studiet.Og glem ikke at dette er mobil til ca. 4000kr.

Apple mangler stadigt at komme med en ny generation af iPhones, Nokia mangler stadigt at levere noget som er bare halvt så godt som sidste års topmodeller.

Så ja jeg må give Zoonetrooper90 ret i at ovenstående opdateringer er underlige, eftersom deres nuværende topmodeller stadigt stinker. Nokia og prioriteringer virker som to verdener der ikke vil forenes og en lille detalje, hvad med N97(ikke mini) den har de måske opgivet helt.

0 0
Henrik 15-07-2011 16:56:51

Åårrr. Hold nu kæft PeterL. Det her handler om gamle mobiler (nogle mere end 2.5 år gamle) der får en opdatering. Sjovt hvordan du evigt og altid skal spinde noget negativt ud af alt hvad Nokia gør.

Nævn bare EEN fabrikant udover Nokia som laver opdateringer til mobiler der er over 2 år gamle?

Uanset hvordan man spinder det, er det sgu en god ting for folk der måske ikke ønsker at bruge 3000-5000 kr på en ny smartphone endnu, at de får en update der puster lidt mere liv i deres aldrende device.

0 0
15-07-2011 18:09:34

Ja jeg vil nævne en fabrikant, Apple og en anden Google(indtil videre med Nexus one, så nej det er ikke 2.5 år endnu).

Og ja jeg kan spinde noget negativt på den historie:

1. Hvorfor er den katastrofale og dyre N97 ikke med på listen?

2. Hvorfor skal der gå 2,5 år fra folk køber en mobil til den fungerer ordentligt?

Da HTC Desire kom havde den også problemer eksempelvis at den ikke kørte helt så flydende som man kunne forvente, folk ventede ikke 2.5 år på at problemet blev løst.

Hver gang Nokia gør noget er det enten for sent, kluntet eller ganske simpelt underligt.

Hos Nokia virker det som om de følger en geologisk tidskala, så alt er meget langsomt inklusive deres mobiltelefoner sammenlignet med den verden uden for elfenbenstårnet som er beboet af mennesker.

Men det er måske den nyhed du Henrik, the Nokia man, til alle, der har købt en X7 til ca. 4000kr, eller en E7 som er endnu dyrere, at om 2,5 år kommer de til virke ordentligt, dvs knap så dårligt.

Og glem ikke at opdateringen medfører at telefonerne får en bedre browser og det fra et firma som endnu ikke har formået at levere en ordentlig browser til deres aktuelle topmodeller, det er ynkeligt. Og nååh ja så er der opdateringer til OVI maps hvilket vel kan kaldes Nokias kerneprodukt mere end deres knap så smarte smartphones, det er jo en perfekt timing nu hvor google er begyndet at tilbyde downloads fra Google maps, hvilket betyder at også OVI maps kan ende med at ryge samme vej som resten af firmaet.

Jeg tror i virkeligheden først det var da jeg så den anmeldelse fra Smartphone Envy at det kik op for mig hvor skidt det står til hos Nokia. Anna den store frelser er jo ikke andet end sminke til nogle lig. Hvis WP7 også flopper, så er Nokia færdige! Husk på at de i forvejen ikke tjener specielt meget på det skrammel de sælger aktuelt, så der må være nogle hos Nokia som tjener mange penge, for så meget kan det heller ikke koste at producere halvfærdige forældede telefoner.

0 0
Kim 15-07-2011 18:47:24

Har kigget lidt videre på det, en X7 og E7 koster det samme, nemlig 3200 uden abb. 20% mindre end du bliver ved med at postulere. Men lad det være hvad det er.

Browsing er ikke alt - det er det måske for dig, og så kan du godt have ret i, at Symbians indbyggede er langsommere. Har også lige set testen fra Envy, og ja, Ip4 er hurtigere.
Til gengæld er, syntes jeg, alle andre punkter der bliver gennemgået, til Nokias fordel. Men igen, det kommer an på hvad man skal bruge sin telefon til - er det en arbejdstelefon (kontor) så tager E7 (med eller uden Anna) gulvet væk under Ip4.
Der kan du sende et billede du tager, eller noget fra galleriet. I E7 har du hele kontoret i lommen, alle former for filer og dokumenter et par klik væk, og med et ordenligt tastatur.
Og bliver vi ved sms-delen, så kan man få Swype til Nokia. Så vidt jeg ved kan du ikke det med Ip4. Og igen, ja det er en noget eksternt software, men Nokia kan ikke blive ved med at skulle opfinde alt.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke har bygget N900's MicroB browser ind i Symbian3. For med den har jeg personligt alle mine behov for browsing opfyldt. Ok, pintch to zoom kunne da være en god gimmick, men langt fra nødvendig. For mig.

0 0
Kim 15-07-2011 18:52:36

Noget der undrer mig ved testen er, at Nokiaen er offline under hele forløbet. Og jeg syntes faktisk ikke jeg kan se det WiFi ikon, som testeren siger at de bruger.

0 0
Kim 15-07-2011 18:50:47

Kan da lige linke til testen, selvom hele dette ben af diskussionen i virkeligheden er off-topic

http://www.smartphoneenvy.com/featured/face-off-nokia-x7-vs-apple-iphone-4/

0 0
Henrik 15-07-2011 18:36:21

N97 er ikke med på listen, fordi den rigtignok var en katastrofe. Det ved alle.

Jeg er ganske enkelt ikke enig med dig. De modeller det handler om her, er modeller som alle har haft en lavere price-tag (undagen N97mini), og dermed ikke været topmodeller nogensinde, men eftersom de har solgt i spandevis giver det mening at opdatere dem.
De mobiler der er tale om er for det meste ældre end Desiren (undtagen N97mini). Vi snakker jo ikke om devices der kun har solgt 3-4 millioner, men nærmere 20-30 millioner, minimum.

Mht. X7 - så mener jeg også den er alt for dyr. Jeg mener, at man bør enten købe en N8 (langt bedre value for pengene) eller C7 (som er laaaangt billigere) hvis kamera ikke er vigtigt. Jeg giver dig ret i, at X7 ikke giver mening med den pris den har. De problemer der omtales undrer mig dog. Anna browseren er fuld på højde med Safari på iOS, og supporterer alle nye web-standard osv.osv.

Ovi Maps v.3.06 er på alle måder Google Maps overlegen, at din påstand bevidner om ekstrem uvidenhed om emnet. Desuden så er Ovi Maps v.3.0x ikke ny, det der er nyt er, at de ældre modeller nu kan køre den seneste version også.

Smartphone Envy er endnu et typisk tågehorns site ala Gizmodo. Hvis man vil have seriøse anmeldelser så hedder det GSMArena.

0 0
Kim 15-07-2011 17:05:57

En ganske valid pointe.

0 0
Kim 14-07-2011 21:25:15

X7eren er ikke en topmodel. En Xserie kommer aldrig til at være topmodel over N og E.
Derfor kan der stadigt godt være udfordringer.

Og jeg er ikke sikker på at der ikke er E97, bare fordi den ikke står særskilt listet her :)

0 0
14-07-2011 22:00:49

Hvis du kikker på specsene for x7 så har jeg svært ved at se den skulle være andet end en topmodel og hvorfor sælger i øvrigt noget som ikke er topmodel langt dyrere end N8 som du kalder en topmodel. Hvor om alt ligger så kunne Nokia lige så godt sælge sminkede affaldscontainere, det ville ikke gøre den store forskel.

0 0
Kim 15-07-2011 05:44:06

Well... Lortet holder... Og det er seneste generation. Men Xserien er ikke topmodel :)
Og hvis din dom udelukkende er baseret på en video af noget browsing, så er den jo ikke meget mere værd.

0 0
15-07-2011 08:20:19

Hvis jeg bruger tusind kroner mere på end nokia end N8 koster så forventer jeg at få en bedre telefon, hvis det ikke er tilfældet, så giver x7 ingen mening og alle, der køber den bliver snydt.

At den ikke kan gå ordentlig på de store sider i 2011, akkurat som N8 ikke kan, bekræfter min påstand om at Nokia ikke har lavet en smartphone i mange år. En smartphone til 4k der ikke er bedre på nettet i 2011, er som en normal mobiltelefon der ikke kan skrive sms'er. Og hvis du kikker på andre funktioner i Anna x7 parringen så kører det heller ikke godt.

0 0
Henrik 19-07-2011 10:33:50

Anna versionen af browseren kan sagtens gå "ordentlig på store sider".

Det er iøvrigt heller ikke altid den rene fornøjelse at "gå ordentlig på store sider" med f.eks. en iPhone. Faktisk kan jeg ikke rigtig se forskellen.

0 0
Kim 15-07-2011 09:29:32

Hehe, hvis du mener tilbage til 09 med N900, kan jeg måske være med.
Men jeg går ud fra at X7'eren virker fint med Opera - det er naturligvis et problem at den pre-installerede ikke er optimal.

Jeg ved ikke helt hvor du har det med priserne fra, når jeg kigger hurtigt hos 3, vil en E7'er koste mig 5000 over det første halve år, hvor X7'eren koster 3500. Jeg kan ikke lige se hvad N8 står til, da alle de link jeg kan søge frem på deres side, sender mig videre til N9 :)

0 0
Simon 14-07-2011 13:08:45

Altså for os der ikke lige har råd/lyst til at kaste 3000 kroner efter den nyeste model er det meget fint.
Dejligt at nokia ikke har glemt det ældre modeller, det kunne mange andre lære noget af :)

Go' sommer

0 0
jly 19-07-2011 09:38:06

det er sgu da helt fint der kommer en opdatering til "ældre" mobiler
men var det ikke smartere at løse de problemer på de nyeste mobiler
jeg har en N08 der er 5 mrd gammel den er sendt til rep med samme problem for 3. gang (booter og fryser)
så jeg er sgu da "glad" for at de kommer med opdatering men de virker ikke intereseret i at løse problemerne på deres ny mobiler

0 0
Simon 29-07-2011 18:04:38

Kan kun være enig med dig.
Min far har en N8 og han har ingen problemer haft overhovedet. Men det er jo problemer blandt visse N8ere og Nokia skal selvfølgelig løse disse!
Men det ene burde jo ikke udelukke det andet, især ikke når man tænker på, hvor stor en virksomhed Nokia er.

0 0
Henrik 29-07-2011 19:09:59

Hvis man har en fejlbehæftet N8er, har man ret til at bytte den med en ny! Jeg husker godt sagen, for nogle måneder siden, hvor der var et parti som havde fejl fra fabrikken.

Mit råd er, at man skal forlange det, og i sidst instans ringe direkte til Nokia med kvitteringen i hånden. Boot/frys på nogle bestemte partier anerkendte Nokia for flere måneder siden, så det er officielt.

0 0
zonetrooper90 14-07-2011 09:28:42

At min gamle n97 mini nu får smileys, er fandenme også på tide... har bare akkerede skiftet den ud med android...

0 0
zonetrooper90 14-07-2011 09:29:04

allerede... ikke akkerede...

0 0
peter 14-07-2011 09:35:41

Ja det må vist betegnes som too-little too-late.

0 0
Kim 14-07-2011 14:08:33

Ja, deres prioriteter har jo været helt hen i vejret når de ikke har lavet Smileys... Lissom den her side! :p

0 0