Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nye Nokia-apps til Windows Phone

Nye Nokia-apps til Windows Phone

Navigationsprogrammet Nokia Drive er eksklusivt til Nokias egne kunder. Nu kommer der flere apps til de udvalgte.

Styresystemet Windows Phone, som findes på blandt andet Nokia Lumia 800, benyttes også på enkelte enheder fra konkurrenter som HTC og Samsung. Derfor kan det måske være svært at se, hvorfor man netop skulle vælge Nokia fremfor de andre.

En af metoderne som Nokia benytter til at differentiere sig fra konkurrenterne, er særlige applikationer, der gøres eksklusivt tilgængelig på Nokias enheder.

Nokia Drive (på dansk Nokia Kørsel) er et eksempel. Her får brugeren et gratis GPS-program til navigation. Også Nokia Maps og Nokia Music er særlige Nokia-apps, og nu kommer et par ekstra.

De nye apps hedder Nokia Transport og Nokia City Lens. Transport giver ruter og informationer om offentlige transportmidler mens City Lens kan vise f.eks. hvilke restauranter som er i nærheden af ens position. Dette sker gennem såkaldt ”augmented reality”.

Det er endnu ikke klart om applikationerne bliver tilgængelige i vores markedområde, da de blev fremvist for de amerikanske brugere, på CES-messen i Las Vegas.

Herunder kan du se et par demoer af programmerne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrikmand 18-01-2012 13:09:23

Det er dejligt for Lumia-brugerne, at de nu også får adgang til disse funktioner!

De har været på Android Market i et par år efterhånden, så det er vel kun rimeligt :o)

Men det er lidt misvisende at skrive, at det er eksklusivt til Nokia, for det er jo ikke sandt!

0 0
Thomas 18-01-2012 13:26:45

Det passer jo ikke hvad du skriver Henrik.

Nokia Drive findes ikke til Android.
Nokia Drive har offline-maps. Det har Google Maps ikke.
Nokia Maps findes ikke til Android.

De andre Nokia apps findes næppe heller til Android.

Det er fint, du er glad for Android, men at sidde og lyve åbenlyst på den måde er sgu lidt dumt.

0 0
Henrikmand 18-01-2012 14:39:39

Nå - jeg svarer sgu lige Jer begge 2 med det samme.

De 2 videoklip viser henholdsvis Nokia Transport og Nokia City Lens.

Jeg har ikke på NOGET tidspunkt nævnt noget om Drive eller Maps.

Så kom lige ned på jorden igen, ikke? :)

Disse 2 services er baseret på online-tjenester, som forbundet med GPS-placering (og for City Lens' vedkommende også kamera).

Begge løsninger har været tilgængelige til Android i meget lang tid, men under andre navne.

Det er altså tilsvarende applikationer, jeg skriver om. Ikke de samme.

Så I bedes venligst holde lidt igen med åbenlyse beskyldninger om løgn.

At disse nu også findes til Nokia, bringer kun Lumia lidt "tættere på min lomme", end de var før.

Så skulle vi ikke lige finde kammertonen igen, drenge?

0 0
Thomas 18-01-2012 15:04:54

Kammertonen er skam på plads. Jeg har ikke kaldt dig grimme ting, mig bekendt.

Du skriver jo direkte, at disse applikationer har været tilgængelige på Android Market i flere år, hvilket er en lodret løgn.

At du så bagefter flytter målposterne og laver det om til, at andre tilsvarende løsninger har været tilgængelige er et skoleeksempel på en fallacy.

0 0
Henrikmand 18-01-2012 16:48:27

Det er da helt urimeligt, kompliceret til få at komme med en kommentar her!

Så LÆS dog for en gangs skyld, at hvad jeg skriver:

"... disse funktioner!

De har været på Android Market i et par år efterhånden, så det... "

Det skulle vel ikke være nødvendigt at gentage 2 sætninger i træk, at jeg skriver om funktioner, vel? Men det skal jeg da gerne gøre for din skyld fremover!

Hvad sker der lige for dig?

0 0
Thomas 18-01-2012 21:07:10

Men det passer jo stadig ikke hvad du skriver.

"Nokia Drive findes ikke til Android.
Nokia Drive har offline-maps. Det har Google Maps ikke."

Altså kan du ikke sammenligne "Google applikationerne" med hvad der bliver snakket om her.

I øvrigt står der i nyheden:
"En af metoderne som Nokia benytter til at differentiere sig fra konkurrenterne, er særlige applikationer, der gøres eksklusivt tilgængelig på Nokias enheder."

Hvordan du i ramme alvor kan påstå, at det ikke passer, at de er eksklusive for Nokias telefoner aner jeg ikke.

Det er muligt du ikke lyver, men i så fald er du blot forkert på den, og det er jo en ærlig sag.

0 0
Henrikmand 18-01-2012 22:23:03

Det er simpelthen imponerende så påståelig du er!

Endnu en gang er jeg tvunget til at citere mit eget indlæg. LÆS det så:

" Jeg har ikke på NOGET tidspunkt nævnt noget om Drive eller Maps."

Forstod du det denne gang?

Og igen: det er FUNKTIONERNE, de har været tilgængelige i Android i et par år. Ikke applikationerne. Du roder vist tingene sammen.

Kender du Garmin? Kender du TomTom? Samme funktioner og egenskaber, men 2 forskellige produkter.

Kender du spillet Othello? Nej? Hvis jeg nu siger Reversi? Hjælper det så? Samme funktioner og egenskaber, men to forskellige navne, og spillepladerne ligner heller ikke hinanden helt (så vidt jeg husker).

Hvis du STADIG ikke har fattet, at jeg prøver at rose Nokia, så giver jeg simpelthen op!

0 0
Thomas 19-01-2012 15:13:56

Jamen kære Henrik dog.

"Det er dejligt for Lumia-brugerne, at de nu også får adgang til disse funktioner!

De har været på Android Market i et par år efterhånden, så det er vel kun rimeligt :o)

Men det er lidt misvisende at skrive, at det er eksklusivt til Nokia, for det er jo ikke sandt!"

Vi er enige om, at det er dit oprindelige citat, ikke?

Vi er også enige om, at du skriver "Google applikationer", ikke?

I så fald, så må man jo kunne konkludere, at du taler om Google Maps, Google Music og hvad de ellers hedder.

Og så er det min påstand, at Google Maps på ingen måde kan sammenlignes med Nokia Drive f.eks., da Google Maps ikke har offline-caching af kort.

I øvrigt, så er Nokias apps ganske eksklusive - det må du vel efterhånden have forstået.

0 0
Henrikmand 19-01-2012 22:46:26

Det her er en fuldstændig nytteløs og ligegyldig diskussion!

Du nægter simpelthen at bøje dig for, at du har misfortolket mit indlæg. Så du kan gå ud fra lige præcis, hvad du vil, her fra og til juleaften!

Jeg har prøvet alle mulige, kringlede tricks for at skære meningen med mit indlæg ud i egeplanker for dig. Nu bøjer jeg mig i støvet og giver dig evigt ret, ud i al evighed.

Jeg bukker for dig, Bwana. Må den evige sandhed fortsat skinne for dig på din vej!

0 0
Thomas 20-01-2012 08:06:02

Jeg har intet misfortolket. Jeg har blot forholdt mig til, hvad du skrev.

Det er fint du snakker udenom, men det ændrer ikke på ret meget.

Ha' en god weekend. :)

0 0
Brian Koch 18-01-2012 14:05:33

har aldrig haft en wp så skal ikke gå op i hvad der bedst men du skriver at nokia drive har offline maps og du skriver rigtig det har google ikke dog har htc deres eget offline maps så det findes på android dog kun på htc high end telefoner

0 0
ladjo 18-01-2012 14:19:36

Jeps. Med Navteq,- (Nokia) maps ;o)

0 0
ulrik 18-01-2012 13:19:55

prøv at læse artiklen - der er tale om programmer, der KUN findes til nokias windows phone mobiler og IKKE til fx. HTCs ditto...

0 0
18-01-2012 12:47:15

Godt med navigation på mobilen, bare synd at Nokia Drive foreslår nogle dårlige ruter. En rute som Tomtom får til 16 km, bliver til 23 km på min N9.

0 0
ladjo 18-01-2012 14:17:45

Rigtigt.
Her er Tomtom kongen i ruteberegninger... og resten af navigationen også... Hvis du har brug for profesionel guidning i det daglige arbejde er Tomtom førende.
Dog vil jeg da påstå til prisen er det svært at konkurere med Nokia, til privat og ferie brug ;o)

0 0
Tommy 19-01-2012 14:36:12

sidst jeg skulle til århus, ville min tomtom have mig over "færgen" fra hundested til rørvig og derefter fra odsherred(eller hvad det hedder) til århus, en tur der er dobbelt så langsom og væsentligt dyrere end hvis jeg bare smed bilen på motorvejen, indstillede fartpiloten og så eller bare tog turen over storebæltsbroen.
Tomtom rammer altså ikke plet hver gang...
(jeg havde ikke sat tomtom til korteste rute, men hurtigste rute)

0 0
ladjo 18-01-2012 12:34:51

Funktionsudvidelser eller om man vil opdateringer, med eget menu-punkt ;o)
Kært barn mange navne.

Det virker på S^3 (Testet på N8) versionerne i DK så mon ikke også det virker i WP fonerne.
Udmærkede ekstrafunktioner som er baseret bl.a. på Nokias egne kort database, også kaldet Navteq ;o)

0 0
Mazzen 18-01-2012 12:09:50

Kan ikke se forskellen fra Google, halvdelen af af de apps er på telefonen fra start og resten kan hentes gratis på marked, så kan ikke se hvad der skulle være specielt ved det.

0 0
Thomas 18-01-2012 13:27:36

Se mit svar til "Henrikmand" for neden. Ligesom ham ved du heller ikke hvad du snakker om.

0 0
Henrikmand 18-01-2012 14:43:49

Læs selv mit svar!

Du er da svært oppe i det røde felt, hva'?

0 0
Thomas 18-01-2012 15:06:01

Absolut ikke. Det er bare vigtigt at pointere, når folk misinformerer. Det kunne jo være der kom en forbi, der troede på det I skriver.

0 0
Thulemanden 18-01-2012 12:41:46

Det er jo ganske specielt for os som har en Nokia, hvor det ikke allerede er installeret. Alle nyheder behøver jo per definition ikke være opfindelsen af hjulet.

Derudover vil jeg så tilføje, at eksempelvis Nokia Drive og maps fungerer så sindsygt meget hurtigere end jeg har oplevet på både topmodeller med Android og iPhone 4s. Så lidt specielt er det nu stadig på Nokia.

0 0
Brian Koch 18-01-2012 12:26:37

tja den store forskel er vel at som de skriver har htc samsung lg og hvem der ellers benytter microsfts platform ikke adgang til de apps og når du snakker om google er vi jo ovre i android telefoner og det kan man jo ikke helt sammenligne da der er noget forskel på kundegruppen til de 2 platforme

0 0
Mazzen 18-01-2012 15:31:54

Delvist enig, men mener ikke at man kan lancere de nævnte Apps som en total nyskabelse, kunne forstå de skulle ha noget promotion, hvis de nu havde lavet det så kan kunne se det hele på et tre-dimiensionelt kort uden brug at briller.

Men self kan man ikke sammenligne mellem to platforme på visse områder, så kan jeg kun se det som en ting, som de fleste udviklere og større spillere på mobilmarkedet allerede har, eller har i kortene, så det kan lanceres når de mener de vil kunne skabe bedst mulig omtale for eget produkt.

Dette er jo bare en del af Nokia´s PR kampagne for at skabe opmærksom om deres eget igen.

Men mener ikke at det bør stilles op af Mobilsiden, som værende den største nyhed i det foreløbne år.

0 0
Thomas 18-01-2012 16:14:28

"Men mener ikke at det bør stilles op af Mobilsiden, som værende den største nyhed i det foreløbne år."

Det bliver det heller ikke.

Jeg har svært ved at se hvad formålet med dine indlæg er. Er det misundelse over de nye apps? Er det irritation over, at din platform ikke bliver nævnt 24/7? Er det irritation over, at din platform ikke længere har den lækreste telefon på markedet?

Hjælp mig lige her, jeg er virkelig i tvivl.

Du brokker reelt set over, at der kommer mobilrelaterede nyheder.... på et mobilnyhedssite. Det giver ingen mening.

0 0
Mazzen 18-01-2012 16:30:52

Nope intet med det at gøre, kan bare ikke se formålet i nyheden, er som sådan ligeglad med om det er Apple, Google, Windows eller andre som nævnes.

Ville bare ikke mene at man burde køre noget der ligner en promo tur for Nokia her på siden, for så jeg ser det er det en fri side uden påvirkning udefra.

Har selv en Lumia 800 og det er da en fed telefon, men har endnu ikke imponeret mig så meget som min gamle Desire gjorde.

Så det er ikke ment som at rakke ned på Nokia eller WP-platformen, men mere at jeg ikke ser formålet i at man lave promo i den grad for et enkelt mærke.

0 0
Thomas 18-01-2012 21:03:22

Lumia-serien er blandt de mest ventede smartphones i længere tid, så det er vel kun naturligt at rapportere om hvad der sker.

Der er ingen der tvinger dig til at læse nyhederne.

0 0