Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Officielt: iPhone er smartphone-kongen

Officielt: iPhone er smartphone-kongen

Apple sælger et svimlende antal iPhones og er nu officielt den producent, der sælger flest smartphones. Men Samsung puster dem i nakken.

Hvis du føler, du ser mange iPhones i s-toget, tager du ikke fejl. Der er mange Apple-mobiler derude, faktisk flere end af nogen anden smartphone.

Analysevirksomheden IDC slår fast, at Apple nu er den smartphone-producent, der sælger flest smartphones. Førstepladsen indtages efter et forrygende salg i andet kvartal, hvor der røg mere end 20 millioner iPhones over disken. Det vil altså sige, at der bliver solgt mere end 220.000 iPhones hver eneste dag.

"Smartphone-markedet kronede en ny leder i andet kvartal af 2011, og navnet er Apple. Efterspørgslen efter iPhone har været så stor, at selv modeller, der har været i handelen i et år eller to er eftertragtet. Med en forventet opdatering af iPhone senere i år, forventer vi et endnu større salg," siger Ramon Llamas fra IDC.

Apples førsteplads er gået ud over finske Nokia, der er rykket ned på en tredjeplads. Ifølge Apples seneste kvartalsregnskab blev der solgt 20,2 mio. iPhones i kvartalet, mens Nokia "kun" solgte 16,7 mio. smartphones.

Men Apples nye førerposition er langt fra sikker. På andenpladsen ligger nemlig Samsung, der har haft en eksplosiv vækst på hele 380 procent. Samsung solgte 17,3 mio. smartphones i kvartalet, og fortsætter Samsungs vækst med samme hastighed, vil Apple være overgået allerede i det kommende kvartal.

IDC angiver markedsandelene på verdensplan således:

01. Apple (19,1 procent)
02. Samsung (16,2 procent)
03. Nokia (15,7 procent)
04. RIM / Blackberry (11,6 procent)
05. HTC (11 procent)


Øvrige producenter har tilsammen 26,4 procent.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas Andersen 06-08-2011 12:00:39

Hvis man hvis man ser på ios og android som kun smartphone systemer. så er det stadig android der har føretrøjen. Så jeg er sikker på, hvis der kun fandtes en android mobil, så ville den være kongen

0 0
Kim 06-08-2011 18:14:19

Jeg syntes du hopper en hel del til konklusioner der. Nøjagtigt hvilken Andriod tlf ville du så have som eneste alternativ? Wildfire? Sg II? Desire? Hvilken model tror du seriøst ville kunne dække alle de segmenter Andriod fordeler sig over, og kunne vinde over Iphone samtidigt?
Omvendt tror jeg, at Iphone havde været endnu større, hvis der kun var en Android - for slet ikke at tale om Symbian.

Iphone har lavet en fantastisk præstation i, at være den bedst sælgende tlf et år efter den kom på markedet. Den slår alle Samsungs forskellige modeller tilsammen, ligesom den slår alle andre producenters.
Det største Iphone har kørende for sig er, at det er et Apple produkt. Og ingen andre producenter er i nærheden af at have samme Goodwill hos forbrugerene. Nokia er tættest på (de sælger trods alt stadigt flest telefoner worldwide, og er modsat artikelens indhold, stadigt nummer 2 i Q2 på smartphone-området).

0 0
Thomas Andersen 06-08-2011 22:17:55

Jeg mener at så ville der kun være en mobil at tilpasse

0 0
Kim 06-08-2011 23:33:19

Måske... men der er ingen der har leveret en brugeroplevelse der har kunnet måle sig med Iphones, ingen der har kunnet levere et image i nærheden. Selvom du tager den sejeste android, når den ikke Apple til sokkerholderene i image.

0 0
Thomas Andersen 07-08-2011 07:14:22

der er det smag og behag. For derer mange ting på iphone der er ulogisk. så som at skulle ændre hvorlang tid der går, før den gå på mobilsvar. jeg skulle google det for at finde ud den kode der skulle tastet i telefon menuen, og på android, går man ind i viderstil, så kan man ændre det med meget overskuelige menuer. Så synes jeg er lækkert

0 0
Kim 08-08-2011 10:57:34

Telefoni-delen er sekundær på Iphone. Det er der sikkert mange der vil protostere imod, men hvis telefoni-delen var i højsædet, ville man nok vælge en telefon med bedre antenne og især audioforhold.

Desuden virker det ikke umiddelbart logisk for mig, at skulle ind under en "viderestilling"smenu. ja, det er vel en viderestilling, men det ville ikke være der jeg kiggede først. Men i allersidste ende, ville det aldrig blive et kritere jeg ville vælge tlf eller OS ud fra. :)

0 0
Kim 05-08-2011 18:15:28

Ifølge Sansugs egne tal, har de solgt færre end Nokia. Har analyse firmaet mon glemt at trække tablets fra? :)

0 0
Villiam 05-08-2011 13:55:47

ikke at et firma så stort får sådan en titel, når det ikke engang kan levere varen. det er næsten ligemeget hvor man søger, så er den på restordre.

0 0
TF 08-08-2011 09:21:53

et hurtigt check viser at telnor, telia, tdc og 3 alle har den på lager så hvad er problemet eller er du bare løbet tør for sure fanboy opstød :)

0 0
Benjamin Jensen 06-08-2011 01:51:31

Du er da umådelige dum at høre på Viliam.

Først taber du diskussionen, og så bruger du bare tiden på at fortælle hvor dum Apple og iPhone er.

Dine indlæg i andre debatter er lige sådan!

Lad være med at debattere med de voksne, når du ikke formår at komme på på samme niveau.

0 0
Nino 05-08-2011 13:41:10

Det er sku imponerende eftersom de kun har en model (går ud fra at +90% af solgte Iphones er 4'ern). Samsung og de andre har flere modeller og bredere segment.

0 0
Lebion 05-08-2011 13:47:17

Der er solgt mange 4'ere, men 90%? ahhh. Tror du tænker på i år alene. Så kan man jo også sige at de fleste af Samsungs solgte modeller er sgs2

0 0
Villiam 05-08-2011 13:57:11

sgs2 har slået iphone 4 i både salg og preorder :)

0 0
Nino 05-08-2011 14:15:38

Det har de så ikke :) Læs lige teksten igen. Markedsandelene er baseret på seneste kvartal i 2011, så det er nok mest Iphone 4 og den har selvfølgeligt solgt mere end SGSII. SGSII har i alt solgt ca. 5-6 mill enheder, hvor I phone 4 ligger på + 10.

0 0
Villiam 05-08-2011 16:24:49

og hvor længe har sgs2 lige været ude i forhold til iphone 4 ? ;) regn så lige på den igen ;)

0 0
Nino 05-08-2011 19:06:00

Der er noget du ikke forstår :) Læs teksten igen! Markedsandelene stammer fra samme tidsperiode, og derfor er det egentlig ligemeget hvor lang tid telefonerne har været ude. I den samme periode har Iphone 4 solgt mere end SGS2. Det er egentlig imponerende eftersom Iphone 4 er et år og 2 måneder gammel.

Læs derefter overskriften i artiklen: "Officielt: iPhone er smartphone-kongen".

Når du er kommet så langt, så begynd at kigge på hvad de to smartphones solgte da de blev introducerede. SGSII: 3 millioner enheder på 8 uger, Iphone4: 3 millioner enheder på 4 uger.

http://iphonehelp.in/2011/07/05/sales-of-samsung-galaxy-sii-vs-iphone-4/

Kig derefter på det samlede salgstal for Iphone 4: ca. 70-75.000.000 enheder. SGS2 har solgt under 6 mill. enheder på nuværende tidspunkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:IPhone_sales_per_quarter_simple.svg

Når du har sat dig ind i alt det ovenstående ville det gå op for dig, som artiklen her understreger, at Iphone er smartphone-kongen!

0 0
Lebion 05-08-2011 14:23:38

Selvfølgelig? Havde sgs2 været på salg i usa tror jeg at antallet havde set anderledes ud.

0 0
Nino 05-08-2011 14:17:43

Og selvom SGS II selvfølgeligt overhaler Iphone 4 i år (da iphone4 er halvandet år gammel), så glem ikke at Iphone 5 kommer ud snart. De regner at sælge over 100 millioner stk. :)

0 0
Cebastian 05-08-2011 15:08:53

kun lidt over 1 år*

0 0