Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Op mod 30% af telefonregningen er opkaldsafgift

Op mod 30% af telefonregningen er opkaldsafgift

Tjek lige dit teleselskab en ekstra gang. Op til 30 procent af din regning er den såkaldte opkaldsafgift - en pris du betaler, men ikke nødvendigvis får noget for.

Gebyrer og afgifter udgør op til 30 procent af telefonregningen. En undersøgelse viser, at disse gebyrer er steget samtidig med at minuttaksterne er faldet. Det skriver Berlingske Tidende.

Den store synder er opkaldsafgiften. Det er et gebyr du betaler, uanset om du får fat i nogen i den anden ende, eller ej. Typisk ligger en opkaldsafgift på mellem 20 og 30 øre.

Forbrugerrådet er imod disse afgifter. Til Berlingske Business siger afdelingschef Villy Dyhr, at rådet mener, man kun skal opkræve penge gennem minuttakster og abonnement. "Afgifter gør, at priserne bliver uigennemskuelige for kunden", siger Villy Dyhr.

Debitel: Kunderne er ligeglade!

I artiklen hos Berlingske kan man læse, at Debitel er det selskab som er dyrest med afgifter og gebyrer. Her er 31,38 procent af telefonregningen kun opkaldsafgift. Med 22,10 procent i gebyrer ligger ACN Premier som det billigste.

Debitels direktør Per Nielsen mener ikke at selskabets høje opkaldsafgift har den store betydning: "Kunderne er ligeglade, de ser kun på den samlede regning, og det er kun journalister, der interesserer sig for poster som dette".

Med årene er opkaldsafgiften steget en del. Tilbage i år 2000 kostede opkaldsafgiften 12,5 øre. I dag er afgiften nogle steder, helt oppe på 30 øre.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies