Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Oplev den krystal-klare HD-mobillyd

Oplev den krystal-klare HD-mobillyd

Det lyder næsten som om man står i samme rum som modparten, når der tales i mobiler, der benytter HD Voice systemet. Hør her, hvor godt det virker.

En del af mobilnettene verden over kan i princippet, og med forholdsvis få anstrengelser fra teleselskaberne, benytte teknologien HD Voice, der giver en mobillyd, der er krystalklar.

Indtil nu er det dog kun meget få teleselskaber, som har introduceret den nye lydkvalitet, måske fordi det ud over en mobiltelefon der understøtter lydstandarden, også kræver, at operatøren foretager en software-opgradering af mobilnettet.

HD Voice blev introduceret af Ericsson for cirka et år siden, men indtil nu er det ikke nået til Danmark.

Mobilsiden.dk har tidligere fået en demonstration af den nye lyd, og resultatet er tydeligt for enhver - også mobilbrugere uden den mindste form for teknisk indsigt. Vores oplevelse er, at HD Voice er den største lyd-revolution der er sket på telemarkedet, i over 20 år.

Hør det selv

Senest har journalisten Martin Stanford fra Sky News lagt et klip på Youtube, hvor han tydeligt demonstrerer forskellen på lyden, fra en standard-mobil uden HD Voice, og en med HD Voice.

Testen er foretaget på mobilnettet hos Orange i Storbritannien.

Se, og ikke mindst hør klippet herunder.

Video: Oplev HD Voice

Læs også:
- Lyden i mobilen bliver nu i HD

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bjarke Hansen 30-01-2011 13:08:15

Hvorfor skal altting hede noget med HD? Det er da bestemt ikke noget Hidef voice over lyden. Den er meget "sammenpresset" og lydstyrken er belastende. Desuden frasortere den ikke vindstøj og telefonsamtaler kan godt være lidt mærkeligt at føre hvis der netop bruges denne form for komprimering. Se selv på IPtelefoni, der er indbygget former for støjtilførsel så samtalen ikke opleves som afbrudt.
teknoligien er nok helt god, hvis den blev optimeret for 3g netværk hvor der kunne udnyttes den meget medre båndbredde, så man kan høre lidt flere frekvenser end et meget sammenbresset lydbillede.

0 0
Martin Kamp Jensen 27-01-2011 21:04:00

Det er tydeligt at høre, at der er en klar forbedring det meste af tiden, men desværre lyder det af og til som om, der ikke er båndbredde nok til at overføre lyden i fuld kvalitet.

0 0
28-01-2011 08:31:12

Man kan vel håbe på at teknologien bliver optimeret inden den rammer lille Danmark:-)

0 0
Niels Kjelstrup 27-01-2011 15:50:28

Vi I Nokia har allerede i dag 15 forskellige modeller ude med HD voice, bl.a. Nokia C3/X3 Touch and Type, N8, C7 og snart E7. Det bliver spændende og se hvem af de danske operatører som kommer med på HD vognen i 2011. I klippet som Mobilsiden linger til er det Nokia X6 som benyttes. Engadget har tidligere vist et klip med Nokia E5 hvor HD Voice benyttes.

Se mere på http://conversations.nokia.com

De bedste hilsner

Niels Kjelstrup
Nokia

0 0
KrisL 27-01-2011 17:39:49

Kunne man lidt frækt spørge om i snart er klar til HD-software? :)

0 0
Niels Kjelstrup 27-01-2011 18:04:04

Hej KrisL

Det kan man skam godt - der kommer til at ske masser af opdatering på den nye Symbian platform stay tuned og som vores CEO Stephen Elop har sagt så er MeeGo en 2011 ting.

Man kunne lidt frækt sige at inden året er omme så har du allerede købt dig en Nokia Smartphone eller så står den aller øverst på din ønskeseddel!

De bedste hilsner

Niels Kjelstrup
Nokia

0 0
KrisL 27-01-2011 19:42:34

Det lyder rigtig godt!

Har nemlig netop solgt min N8 pga. frustrationer over gammeldags software.

Jeg tror vi er mange der håber Nokia snart kommer tilbage i high-end gamet.

Mvh :)

0 0
John 27-01-2011 20:46:40

Ditto her. Hardwaremæssigt var N8 en positiv oplevelse, men der var bare for mange problemer med Symbian for mit vedkommende, så den holdt kun 14 dage, inden den røg ud igen.
Og så må jeg sige til Nokia at det er da muligt der kommer til at ske en masse med Symbian i fremtiden. Der er bare ikke godt nok at sende en telefon som N8 på markedet og så skal man vente i flere måneder inden telefonen (måske) softwaremæssigt kommer kommer på nogenlunde på niveau med iOS og Android og ikke føles som noget der var OK anno 2005.
En skam at Nokia gik i stå efter N95, men jeg håber da meget at Nokia kommer i føretrøjen igen, da Nokia på en række området har gode kvaliteter - specielt på hardwaresiden.

0 0
KimDotDK 27-01-2011 18:39:10

For mit vedkommende er det bestemt ikke usandsynligt, at jeg køber en ny Nokia når MeeGo kommer ud. Det ser lidt for spændende ud, til bare at lade ligge :)

0 0
Simon Larsen 27-01-2011 19:30:27

Ja! MeeGo ser rigtig spændende ud! Glæder mig selv til der udkommer mobiler med det system! :) Tror også at min næste mobil bliver en MeeGo mobil! :D

0 0
Niels Kjelstrup 27-01-2011 15:53:27

og der skulle selvfølgelig stå "linker til" ;-) Beklager slåfejlen.

/Niels

0 0