Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Opsigtsvækkende Asus-tablet er officiel

Opsigtsvækkende Asus-tablet er officiel

Asus har præsenteret den såkaldte Transformer Prime-tablet med hele fem processorkerner. Se specifikationer og frigivelse her.

For tre uger siden gav Asus det første smugkig på den nye Transformer Prime-tablet, men nu er alle kortene officielt lagt på bordet, og de viser både fornuftige specifikationer, konkurrencedygtig pris og en snarlig frigivelse.

Transformer Prime bliver den første tablet med den nye quad-core (firekernede) Tegra 3-processor fra Nvidia. Den har dog også en "støttekerne", som bringer det samlede antal op på fem. Formålet er at spare strøm, da den kun vil arbejde, når der ikke er behov for de andre.

I første omgang vil Transformer Prime blive leveret med Android 3.2 som styresystem, men Asus lover, at en opdatering til det nyeste skud på stammen, Ice Cream Sandwich 4.0, snart vil følge.

Batteriet skulle angiveligt kunne holde til 12 timer video (720p). Det bliver dog forlænget til 18 timer, hvis man benytter ekstraudstyr i form af keyboard-dock'en på billedet ovenfor.

Derudover lyder specifikationerne således:

- 10.1-inch SuperIPS+ display (ekstra stærkt "Gorilla-glas")
- 1.3GHz quad-core NVIDIA Tegra 3-processor
- 1GB RAM
- 32GB eller 64GB intern lagerplads (udvidelse mulig via microSD)
- microHDMI-port
- kamera (8 megapixels) med videooptagelse
- 1,2 megapixels frontvendt kamera
- tykkelse: 8,33 mm
- vægt: 586 gram
- farver: Amethyst Gray eller Champagne Gold

Ifølge Asus bliver Transformer Prime frigivet "verden over" i løbet af december. Om det inkluderer det danske marked, melder historien ikke noget om på nuværende tidspunkt.

Prislejet er 499 og 599 dollars for henholdsvis 32GB- og 64GB-modellen. Til sammenligning koster den billigste iPad 2 med 16GB 499 dollars i USA (3.699 kroner i Danmark).

Den føromtalte keyboard-dock koster 150 dollars.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mathias 11-11-2011 01:18:59

Helt enig med ILC, en Asus Transformer Prime med Windows 8, ville kunne slå stort set alt eksisterende. Jeg gætter på at der ender med at blive solgt mange tusinde til studerende af den salgs. Lille og kompakt, office pakke, stort batteri, tastatur og så en tablet med kamera til fritiden.

0 0
mobilos 11-11-2011 19:56:31

Enig! Gi' den Windows 8... så er jeg (næsten] med på at sende Lenovo 220'eren på pension :-)

0 0
11-11-2011 08:26:09

Glem ikke at den også glider lige ind i AD'et, hvor både iOS og android har lidt problemer :-/

0 0
Mathias 11-11-2011 10:19:21

Ja, men når både iOS og android har problemer med det, så ville den jo stadig feje dem af banen.

0 0
12-11-2011 10:07:41

Var egentligt også det jeg mente :D bare dårligt formuleret :D

0 0
ILC 10-11-2011 22:26:50

Skulle komme med Windows 8 i Q3 2012. Udover at Windows 8 ser rigtig lovende ud og app's burde være fuldt på højde med IOS og Android til den tid giver det også mulighed for fuld udnyttelse af Windows Office pakken og er dermed den første seriøse udfordrer til den traditionelle laptop...

0 0
Hydra 10-11-2011 23:26:53

Jeg er meget enig, men det er sgu svært for power users at vente helt til Q3 2012.

Så Transformer Prime nu og Transformer 2 Q3 2012 ;-)

0 0
ILC 10-11-2011 23:37:32

Tell me about it :D

0 0
Anders W 10-11-2011 15:22:07

Så lad os håbe at Asus er blevet bedre til deres softwareudvikling siden deres EEE Top skærme ;)

Egentlig kunne man have håbet på at hardware-producenterne bare ville lade være med at smide deres eget lag oven på Android, og ellers lade deres tablet være mod-venlig, så man hurtigt kan få nogle mods der løber cirkler rundt om hvad hardwareproducenterne kan finde ud af at lave.

0 0
10-11-2011 15:45:11

Kan så fortælle dig at TF01 er blevet opdateret lige efter bogen. Og den har kørt 3.2 i lang tid nu. Derudover er der ikke meget de har gjort ved UI, andet end nogle widgets og nogle programmer... ASUS er klart dem der er længst fremme i skoene hvad angår android tablets, nu må vi så se om den nye også er det overfor andre OS...

0 0
Hydra 10-11-2011 13:08:29

Endelig en værdig spiller der kan matche den lækkerhed og smidighed en iPad 2 præsterer!!

Og med iPad 3 der ligger og truer om hjørnet er det fantastisk at se et selvskab som Asus der virkelig tager konkurrencen seriøst!

0 0
Slaraffenland 10-11-2011 11:51:49

Førstehåndsindtrykket er WOW...
Men, hvorfor er den sorte ramme rundt om skærmen så bred? Er det ikke spildplads? Eller er der puttet noget hardware ind der?

0 0
PJ 16-11-2011 17:36:26

Man skal osse have et for fingrene at holde, uden at de begynder at lave kommandoer på skærmen.

0 0
Joddler 10-11-2011 12:09:39

Det er af flere grunde:

1. for at tablets størrelsen matcher tastaturet der kan tilkøbes, hvis den blev mindre skulle tastaturet også være mindre, OG DET VILLE VÆRE FOR SMÅT!!

2. for at du kan have dine dejlige fede tommelfingre ude på det sorte område uden at ramme skærmen ved em fejl ;)

0 0
Slaraffenland 10-11-2011 13:22:51

Jeg har en iPad2 derhjemme... og kan måske godt købe argumentet med de fede fingrer. Men, når jeg sammenligner den sorte kant rundt om begge skærme, vil jeg umiddelbart mene at Asus har lagt lidt ekstra oveni. Det kan måske forklare de ekstra 0,4 tommer i forhold til iPad´en.

0 0
Zeb 10-11-2011 14:07:42

øh nej. 10.1 vs. 9.7 tommer er den faktiske skærmstørrelse ikke diagonalt målet så vidt jeg ved.

0 0
Ove Andersen 10-11-2011 11:05:42

Men hvorfor putter de ikke et GSM modem i, til Internet på farten? Det forstår jeg ikke helt.. Men den er måske ikke ment til at have med på farten, eller også skal man dele internettet via wifi fra sin telefon (hvor strømmen så bliver drænet fra)?

0 0
Ove Andersen 10-11-2011 11:09:57

Asus told SlashGear that they “might” release the 3G version later.

0 0
Kofoed 10-11-2011 18:04:29

“but depending on how the market reacts we may decide to launch a 3G one as well.” (Asus til SlashGear)

Så er det lige hvor mange måneder der går før de finder ud af at 3G er en god idé. Ærgerligt at et så lækkert produkt halter på så vigtigt et område.

0 0
Joddler 10-11-2011 10:52:14

Det her ligner helt sikkert afløsren for min TF101 :D

0 0
Schwartz 10-11-2011 12:44:04

Ja og min Acer A500!

0 0
10-11-2011 11:03:25

Ja den er godt nok lækker :D Glæder mig vildt meget til at se hvad den tegra3 kan :D

0 0
Malte 10-11-2011 10:38:54

Hvor kommer de 8 fra?

0 0
Nicki Reinhardt 10-11-2011 10:43:38

Hej Malte

Specifikationerne kommer fra Asus selv, men den gamle Transformer F101 havde 5 megapixels. Måske er det den, du har kigget på?

Mvh. Nicki, Mobilsiden.dk

0 0
Malte 10-11-2011 11:47:26

OK, så deres hjemmeside er ikke opdateret. Tak for oplysningen. Hvem vil købe min iPad 2? Jeg købte den kun for at have den indtil noget bedre non-Apple kom på banen, og det ser jo nu ud til endelig at være tilfældet.

0 0