Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Oracle-chef: Apple lever på en stakket frist

Oracle-chef: Apple lever på en stakket frist

Vil Apple kunne klare sig uden Steve Jobs – topchef hos Oracle mener, at det vil gå som i 80’erne.

Steve Jobs
Steve Jobs

- ”Apple kan ikke klare sig uden Steve Jobs, og selskabet lever på en stakket frist,” sådan lyder det fra, Oracles topchef og tidligere ven til Steve Jobs, Larry Ellison. Det skriver Computerworld.dk.

Han betegner i et interview. med den amerikanske tv-station CBS, den tidligere Apple-topchef og stifter, som vor tids Edison eller Picasso.

 - ”Hvad sker der med Apple efter Steve Jobs,” blev han spurgt af intervieweren Charlie Rose.

 - ”Det ved vi jo allerede. Vi har jo set et Apple uden Steve Jobs,” fortæller Larry Ellison med henvisning til perioden efter Steve Jobs blev fyret fra Apple i 1985.

Dengang gik det hurtigt ned ad bakke for selskabet, hvilket vendte kort tid efter Steve Jobs returnerede i 1997.


Læs også:
 - Smugkig på Ashton Kutcher som Steve Jobs

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Flemming Hansen 21-08-2013 05:32:24

Pointe: Så Jobs nåede at få blæst selskabet op ... og slipper for at se aktierne falde ned.

Det er også innovation ... altså det her med forretningsmodeller. Her var det så "filmlook"?

Apple kunne også have solgt filmceller?

Måske får Apple lov til at fortsætte innovationen, hvis ellers aktionærerne kan finde ud af at tage et tab ... og så går man ikke og får fokus på kvaliteten.

Bliver det alt *bs* igen ... så ryger de ned.

Altså de skal ikke gøre som Jobs nu. Solgt med alt det der Disney marketing.

0 0
Flemming Hansen 21-08-2013 05:28:52

Måske får Randy lov til at arbejde videre med Final Cut ... i stedet for iMovie tingen, hvor det kun handler om forbrugere.

Ellers kommer Logic-brugerne måske til at arbejde på PC i fremtiden, hvis Apple ender med at interessere sig lige så lidt for Logic, som man p.t. har gjort for Final Cut.

0 0
Flemming Hansen 21-08-2013 05:27:16

Så måske kommer det til at gå bedre for Apple også.

Aktierne, som er blæst op - det er hvad aktier handler om ... når det er værst, at blæse dem op ... de falder måske.

Men måske kan man holde op med de der mange *BS* iscenesatte historier og Disneyland ... og begynde at arbejde videre med produkternes tekniske kvalitet ...

... i stedet for alt det der forretnings *BS*. Det var Jobs ikke så god til i starten ... så havde han måske fået Next op at køre.

Han blev det vel i tiden med Disney ... og så gik der vel lidt for meget filmlook og hypnose i den.

0 0
Flemming Hansen 21-08-2013 05:21:19

Jobs nåede at gøre det, som han var mindre god til i starten. Nemlig forretning.

Det fede arbejde med maskinerne lå i starten og indtil Next.

Herefter var det business, mens han trak på sine tekniske erfaringer. Apple produkter består af underleverancer i dag.

De originale ideer til digitalt arbejde i Logic og iMovie stammer fra Tyskland (Emagic og Avid).

Før Adobe Premiere - og siden efterfølgerne Final Cut og iMovie (se Randy Ubillos), var der ikke rigtig forbruger- eller lowend Pro adgang til avancerede NLE funktioner for billige penge. Det er kommer længere siden takket være Randy.

Men Jobs fik sikkert nogle rigtig gode erfaringer hos Disney om at lave drømmeverdener.

Apple er ligesom et iscenesat Disneyland. Problemet er bare at det er fantasi.

Flyveren er ikke en rigtig flyver. Det ser rigtig flot, men slottet er en del af en iscenesat kulissen.

Baggrunden i billederne af produkterne betyder lige så meget som produkterne. Det hypnose. Det er ikke virkeligt.

Maskinerne, når de står på det flade køkkenbord ser mindre fede ud ... og der er ikke selektivt fokus i virkeligheden hvor man kigger ud i en uskarp virkelighed - og kun kan se en iMac mod den iscenesatte baggrund (med mindre man har syge øjnene og fejler noget). Uden baggrunden er billedet bare kedeligt.

Legetøjsmaskiner, Disney ... der mangler bare en Mickey Mouse som lyser op i stedet for det der æble på iMig maskinen.

Hos Disney Cruiselines kender "klokkedrengen" også navnet på hver gæst som kommer ombord efter at have hentet sin billet.

I bedste iMig stil med et stort beatnick smil og et fantasifuldt kostume (som ikke hører til i virkeligheden). Men han står sikkert ikke nøgen (hører ikke til i virkeligeheden).

Men mennesker kan godt lige at være i centrum og tænker meget på sig selv i den rolle ... i midten af cirklen.

Så iMig signalet var bevidst valgt?

Men hvis fællesskabet skal virke, så fint hvis folk ikke kæmper om at være i midten i al ufred og f.eks. på det seneste en finanskrise hvor alle mulige har været derinde og lave rav i den og skadet andre.

En iMig maskine fungerer heller ikke særligt godt i netværk - altså sammen med andre maskiner. Den vil have alle resourcerne selv ... eller ser det sådan, eks. den broadcaster som en sindssyg ud i netværket vha. bonjour. Den har ikke "lært" at tie stille og forstyrrer meget.

0 0
Rasmus L. Posselt 15-08-2013 21:43:49

Innovation er hvad Jobs gjorde Apple stor på. Uden Jobs ser det ikke ud til at vi får meget innovation fra Apple.

Hvis ikke de kan ændre det, går det på sigt, kun én vej.

0 0
Allan 15-08-2013 09:17:41

Kan ikke være mere enig. Det sejler mere end nogensinde før for Apple.

0 0
hellas7 15-08-2013 10:53:54

sejler hvordan?

0 0
15-08-2013 12:38:47

Tja, man kunne jo starte med et kurs fald i deres aktier omkring de 30% og derefter påpege faldende markeds andele mange steder i verden.... Siger det bare!!

0 0
Jesper 15-08-2013 13:35:24

Tvivler ikke på at Apple går en svær tid i møde, men argumentationen kan ikke bygge på aktiekursen.

Steve Jobs døde d. 5. oktober 2011, hvor Apple aktien lå omkring 370. Den 21. september 2012 var Apple aktien oppe og kysse 700, altså næsten en fordobling under Tim Cooks ledelse. Aktien ligger i dag omkring kurs 500, så hvis man tager investorernes forventninger for gode varer har Apple en lysere fremtid foran sig end de nogensinde har haft under Steve Jobs.

0 0
15-08-2013 16:41:15

Mon ikke Steve J. fravær først er ved rigtigt at slå igennem nu? Jeg mener, mon ikke det meste de har lavet indtil nu, stadigt var noget han arbejdede på/med indtil sin død ?

0 0
Frederik 15-08-2013 15:05:05

Du skal huske at se på trenden det sidste års tid også.. trenden har været at aktien er gået ned generelt set.

0 0
Cebastian 15-08-2013 12:42:17

De tjener stadig kassen. Faktisk tjener de mere end alle andre. Til sammen. Apple har ikke brug for den største markedsandel. Ikke desto mindre passer det at Apple efterhånden må oppe sig mere end normalt, konkurrencen er skarp!

0 0
Frederik 15-08-2013 15:03:36

Nej Tim Cook siger jo også at de ikke vil være størst, men bedst.. men hvordan er det lige det harmonerer med en nyudviklet discount iphone? De er på farlig grund for de risikerer at udvande det eksklusive image Apple har. Snart er de ikke anderledes end de andre med billige plastic smartphones i den ene ende og lækre metal/glas tlf i den anden.

0 0
Jesper 16-08-2013 08:06:12

Frederik, de er jo ikke anderledes end alle andre! Det er jo netop dét, der er hele pointen!
Apples produkter går for at være eksklusive og smarte, men problemet er, at nu hvor den værste hype har lagt sig, indser mange, at produkterne, i forhold til konkurrenterne, hverken er mere eksklusive eller smartere. De er bare dyrere!
Hvis noget er eksklusivt, er det, i sagens natur, et produkt, der ikke findes særligt mange eksemplarer af, og man kan ikke rigtigt sige, at deres iPhones er smartere end konkurrenterne. De var det engang, helt klart, men er det langt fra længere.
Jeg havde i en periode en MacBook Pro. Den var smart, men problemet var, at den ikke var smartere end hvad jeg havde i forvejen (Lenovo ThinkPad), og hvordan skal jeg så retfærdiggøre købet???
I øvrigt var den håbløs på firmaets netværk. Her skulle alt ske over Citrix, fordi netværket ikke var målrettet MacOS, hvilket er meget typisk i virksomheder i dag!

0 0
Frederik 16-08-2013 10:00:57

Jeg er enig i at de ikke er anderledes end alle andre, men samtidig vil jeg mene ligesom andre herinde at sådan forholdt det sig ikke da Jobs stadig var ved roret.. det virker som om Apple er begyndt at tage flere dumme beslutninger i deres iver på at øge indtjeningen yderligere.. problemet er at de skyder sig selv i foden og vil tabe på det på længere sigt.

Og nej der er ikke noget særligt ved Apple mere synes jeg heller ikke. Og jeg tvivler på der kommer det der magiske image af dem tilbage nogensinde.

0 0
Allan 16-08-2013 10:18:20

Præcis. om 2-3 år er det vi i dag kender som iPhone kun være en skygge i mobil-markedet.
Og alle deres øvrige produkter vil svinde ind til ingenting, som i starten af 90'erne.

0 0
TF 16-08-2013 18:46:25

Er det din lille private våde drøm ;-)

0 0