Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Overlever Nokia smartphone-krigen?

Overlever Nokia smartphone-krigen?

AFSTEMNING: Tror du Nokia har tabt kampen på smartphone-markedet – eller kan de vinde de tabte terræn tilbage?

TV, aviser, radio – ja alle medier koncentrerer sig netop nu omkring Nokias fremtid.

Kan de vinde markedsandele i kampen på smartphone-markedet eller er kampen tabt på forhånd?

Mobilsiden.dk har overvejet at spørge en spåkone, men i stedet er valget faldet på at spørge alle jer brugere af Mobilsiden.dk.

Tror du Nokia er kommet for sent ind i kampen på smartphone markedet, så den er tabt på forhånd eller vil Nokia komme tilbage som en ”gigant”?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

SSKudsk 23-04-2012 18:16:02

Og deres nye smartphones med WP7 er bedre sælgende end nogensinde før i Nokia's historie.

0 0
Thomas 24-04-2012 09:29:26

Hvad mener du lige med det? der er solgt 2 mil Wp nokia tilefoner. og 10 mil Symbian telefoner..

0 0
DX 24-04-2012 07:42:31

@SSKudsk. Så er det sku nok en "and" med det milliard underskud i 1ste kvartal 2012

0 0
SSKudsk 23-04-2012 18:13:20

Ja. Det er jeg sikker på.
Nokia Lumia 800 har haft større efterspørgsel end iPhone 4S da den kom. Jeg er sikker på at de snart vil indhente markedet.
Den har slået iPhone 4S i holland. Næsten i mange andre lande.
Har endnu ikke læst dårlige artikler om den.. Det var for svært at finde.
Og deres andre Lumia er også fede. Skulle have ventet med at købe ny telefon.

0 0
Henrik 23-04-2012 14:49:30

Jeg tror nu heller ikke de dør af det (ret fjollet faktisk - hvor mange Android's er det ikke lige der ikke kan opdateres til ICS? Jep - that's right!).

Men som en long-time Nokia fan, er det noget jeg er skuffet over og endnu et argument for at jeg køber deres nyeste Symbian Belle telefon (Pureview 808) istedet, og ser tiden an med om Windows Phone Apollo kommer op på højde.

Nokia har altid været god til at opdatere store features i deres smartphones med deres egne operativ-systemer (som Symbian/Belle/S40/Harmattan). Mange af deres 3 år gamle modeller er blevet opdateret får ganske få måneder siden (f.eks. 5800). Det bliver sværere, når man pludselig har gjort mange af sine produkter afhængig af en tredje-part (Microsoft med Windows Phone).

0 0
hellas7 23-04-2012 23:40:47

det er også noget af det, jeg er mest tilfreds med ved iphone. Kan klart bedst lide, at hardware og software designs kommer fra de samme hjerner.

Mht. Nokia er det naivt at tro, at de går konkurs, de er Finlands stolthed. Det svarer til at General Motors går konkurs, det sker heller aldrig

0 0
DX 24-04-2012 07:36:27

Hæ hæ, Og Sveriges stolthed Saab går heller ikke konkurs ?

0 0
Thomas 26-04-2012 10:26:19

Saab lever i bedste velgående. Det er kun deres bil-afdeling, der er lukket ned.

0 0
Kim 26-04-2012 11:01:52

hehe ja våben går aldrig af mode ;)

0 0
Tommy 23-04-2012 14:22:51

old news.

Langt de fleste androidenheder (verden over) har ikke modtaget ret mange opdateringer og operatørene sætter mange gange også en stopper for det, så manglende opdateringer er ikke jordens, eller nokias undergang.

Ingen ved alligevel noget. Måske kommer der en wp8 opdatering, måske kommer der ikke...

0 0
Kim 23-04-2012 14:09:11

Igen, Nokias pengetank er stadigt alt alt for stor til at de dør. Men det er da klart at jeg f.eks. vil være dybt skuffet over ikke at kunne opdatere.

... men alternativerne pt. ville ikke give mig mange andre muligheder, end at undlade at bide i det sure æble, men købe en ny tlf. Passer alligevel nok meget godt med hvornår jeg ville skifte.
Og som de jo ganske rigtigt siger, så er der ikke mange eksempler på folk der har ville bytte deres Android, fordi den ikke kan trække iskagen.

0 0
Tommy 23-04-2012 13:08:21

man mener de sov itimen, ikke ligger i toppen længere, men dog har potentiale til at komme derop igen?

Når i en anden gang laver undersøgelser, må I gerne give lidt flere valgmuligheder end disse to.

1'eren kan i genbruge,
2 nokia sov, er ikke helt ude, men vil samtidig aldrig få samme status igen.
3 ved ikke/ neutral/mixed
4 min holdning
5 jeres "nokia er altid på toppen"

0 0
Kim Harder 23-04-2012 11:16:56

Hvad med en + og minus liste, det må da kunne give et fingerpeg omkring Nokias muligheder med Windows Phone systemet, eller om de skal vælge en anden løsning i stedet. Jeg må nok tilstå, at jeg har svært ved, at finde +, men kan finde - uden problemer.

+ ved nokia Windows Phone

God navigation.

- ved nokia Windows Phone

Findes ikke kombineret med alm. tastatur
Kan ikke udvides i humommelsen
Kan ikke tilsluttes pc, som almindelig drev
Man er tvunget til, at bruge Microsoft SkyDriv eller finde en anden finurlig løsning.
Lever ikke op til batteritiden

0 0
Kim Harder 22-04-2012 13:18:19

Nej Nokia vinder ikke smartphone-markedet med Microsofts Windows. Der er Microsoft kommet for sent i gang, og til og med vil de blande systemerne sammen. Det ligener noget fra de gamle dage. De skulle have givet den gas for lang tid siden.

0 0
Henrik 22-04-2012 14:37:26

Det bliver du nødt til at uddybe. Blande systemerne sammen? Hvad mener du? Hvad er det der ligner noget fra gamle dage? Metro UIen?

Jeg tror man skal passe på med skråsikre spådomme uden argumentation.

Hey jeg er een af de (sikkert få i Danmark) Symbian fans som ikke selv har tænkt sig at købe en Lumia. Jeg vil have en 808 PureView. Lumia'en (både 800 og 900) føles for meget som en nedgradering til mit brug.

MEN jeg tror på, at WP Apollo kan råde bod på mange af de ting som pt mangler i WP ifht Symbian. Ihvertfald nok til at det ikke længere betyder så meget.

0 0
TF 22-04-2012 16:17:25

Hvad er det for ting der mangler i WP som symbian har ?

0 0
Henrik 22-04-2012 18:43:23

Bla. mangler WP flg. i fht Symbian:

- Rigtig multitasking (det er ret irriterende at Skype på WP skal være i forgrunden for at kunne modtage opkald f.eks.)

- USB OTG. Når man er ude at rejse og ikke lige har adgang til WLAN, er det at man knalde en USB nøgle i telefonen guld værd.

- Åben filsystem, hvor man kopiere hvad som helst frem og tilbage mellem telefon, USB, SD kort osv.

- SD kort support i det hele taget. Det er meget at kunne udvide sin telefons hukommelse når man er løbet tør for de (typisk) 16 GB indbygget hukommelse.

- Video format support for andet end det indbyggede format. Symbian supporterer alle mulige video (og lyd) formater, så man uden problemer kan tage sine film med på rejsen uden at skulle bøvle med at "transcode" dem med Zune som med WP (og iTunes på iOS) - det er for lamt.

- At man kan tilpasse layoutet af hjemmeskærmen, menuer, look osv. WP er meget begrænset her.

- At man kan installere 3. parts apps uden om den officielle app store. Det er rart når man gerne vil gøre nogle specielle ting med sin smartphone og kan finde ud af det.

...og så er der alle hardware features som alle Symbian modeller har, inkl. PureView 808'eren, så som HDMI ud, FM Transmitter (fedt når man har en gammel bil med gammel radio ;-) ), for N8 og 808's vedkommende - et vanvittigt godt kamera, her kan Lumia'erne overhovedet ikke være med som det er nu.

0 0
Henrik 22-04-2012 18:49:56

Glemte lige den her:

- At man kan (for at spare strøm) slukke for telefonen om natten og alarmen alligevel virker i slukket tilstand.

0 0
hellas7 23-04-2012 23:36:58

mange af de ting, du beskriver er features, du nok kun ender med at se på Android. Hvis det er dine ønsker, skal du (såfremt du er tilfreds med Symbian) uden tvivl fortsætte med Symbian.

0 0
Henrik 24-04-2012 10:15:29

Det gør jeg også med købet af den nye 808 PureView. Når den er blevet gammel om ca. et par år må jeg se hvad der kan tilbydes. Kan ikke udelukke Android til den tid.

0 0
Kim Harder 22-04-2012 17:08:55

Jeg mangler det narturlige look, ser ikke noget smart med disse flader man trykker på. Jeg ser også frem til Nokia 808 PureView. Dette ensfarvet look som Windows phone har fået, for mig til, at tænke tilbage til dengang skærmen var sort hvid. Hvis man ser på den nye startskærm på Windows 8, hvor få farver Microsoft har valgt.

0 0
Søren 21-04-2012 14:19:40

Har selv en N9 som jeg syntes er fantastisk.
Min kæreste en Lumia 800, som jeg ikke finder særlig smart. Ville meget gerne høre fra brugere af Lumia 800 hvad de syntes, idet jeg/vi finder den meget begrænset i forhold til N9,IOS og Android...

0 0
Bo 23-04-2012 13:20:34

Har en Lumia 800, og det er den bedste telefon jeg nogensinde har haft. Og det er på trods af at den har haft batteribug, og nu har en bug med lyden som pludselig bliver vildt høj.

Jeg har virkelig aldrig været så tilfreds med en telefon før.

0 0
PhilipHoller 21-04-2012 15:46:57

Jeg er utroligt glad for den, og jeg mangler ikke apps. Synes faktisk at Marketsplace i WP7 fungere rigtigt godt og har mange gode kvalitetsapps, føler ikke at jeg mangler noget. I min brug i hverdagen vil jeg sige at den faktisk er mere stabil end min brors iphone 4. Her vil jeg faktisk tage Apples "It simply works" og lægge endnu mere over på Lumia 800. Det er en fornøjelse at bruge den hver dag, og de manglende apps kommer jo hurtigere og hurtigere frem.

0 0
Alfix 21-04-2012 12:04:38

Dumt spoergsmaal. JA! Blackberry og HTC derimod..... Hmmmm.....

0 0
Kim 21-04-2012 12:35:35

HTC skal nok klare den

0 0
Alfix 21-04-2012 14:05:22

De skal nok klare den, men kurven gaar nedad... Omvendt Nokia som nu gaar op.

0 0
Jan Ålund 22-04-2012 18:35:32

HTC havde en mindre nedgang i 4 kvatal og i starten af 2012. Men sidste år gav dem en frem gang på 67% og der er ingen tvivl om at deres nye linie af mobiler giver dem et kæmpe boost fremad.

0 0
Jan Ålund 22-04-2012 18:41:37

OK ja Nokias 1 kvartal så sgu ikke for godt ud så kan kan ikke lige frem kalde det en fremgang

0 0
Kim 21-04-2012 15:24:20

Det er meget tidligt at sige at Nokias kurve går op - omvendt skulle den flest ikke komme længere ned.

0 0
Henrik 21-04-2012 11:03:12

Sandheden er jo, at Nokia aldrig har haft bedre modeller end de har nu. Det gælder iøvrigt på tværs af alle prislejer.

Den salgsnedgang man ser nu er midlertidig, og et udtryk for den overgangsperiode de er i. Det er der slet ingen tvivl om.

Når de nye, og kommende Apollo, modeller kommer på markedet kommer der til at ske ting og sager. Desuden har de pt. nogle ret stærke modeller, Lumia 900 og 808 PureView i den høje ende, Nokia 700, Nokia 610 og 710 i den mellemste prisklasse som alle er meget velfungerende og "smooth", samt alle deres billige S40 modeller som faktisk sælger temmeligt godt (omkring 70 millioner i Q1 2012).

Det man kan kritisere CEO Stephen Elop for er, at han var lidt for aggressiv i sin meddelse omkring skiftet til Windows Phone som deres primære smartphone OS, da det bevirkede at de har været nødt til at nedsætte prisen på deres eksisterende Symbian smartphones (ergo medvirkende til deres underskud i Q1 2012 - iøvrigt det første underskud i 6 år), inden de var klar med den første Lumia WP model. Det var lidt dumt.

0 0
Jørgen 20-04-2012 18:38:46

Hvem er det? Nu skal vi ikke glorificere Nokia. HAr haft talløse og de har med få undtagelser været dårlige.

Har haft Lumia 800. Nice design; bevares, men der er mange ting man undrer sig over. Ikke mindst batteritiden.

Men apps??? Ikke en gang min bank har gidet at lave en Danske Bank app til den, og så røg den videre i systemet og jeg rører næppe Nokia igen.

0 0
Kim 20-04-2012 18:51:30

Hvis din bank er Danske Bank, hvad noget kunne tyde på, så er den skam på vej. Hvis din bank er Jydske Bank, så ville det være mærkeligt for dem at lave en Danske Bank app, så det forstår jeg godt.

Men Falk har ret; Apps er yesterday, HTML5 er vejen frem.

0 0
hellas7 23-04-2012 17:42:04

Kim og Falk det er altså noget vrøvl at apps er yesterday - det er en branche der tordner fremad. Det kan godt være at i er glade for WP, men indrøm dog at (nu kan vi tage danske bank som eksempel) apps klart slår html5 p.t. Html5 har eksisteret længe men det er stadig ikke implementeret nævneværdigt.

0 0
Kim 23-04-2012 18:05:15

Jeg har aldrig brudt mig om apps, men givet der findes gode apps efterhånden. Så lad os bare sige at apps er i dag - heldigvis er apps som vi kender dem, ikke i morgen ;)

0 0
Mike 20-04-2012 19:31:43

Jeg har en app til min lille bank Fælleskassen. (Til både A og i) og det fungerer super. meget bedre end hjemmesiden. Pin kode så er jeg inde.

Tror at Nokia har satset på den forkerte hest. Skulle ha valgt deres eget OS eller Android, i stedet for M$.

0 0
Alfix 21-04-2012 12:07:34

Saa du mener at Nokia er gaaet forkert fordi du ikk kan faa netbank paa en telefon du ikke engang har? He he.... :) Funny!!!!

0 0
Kim 20-04-2012 20:04:42

Det er meget meget tidligt at sige.

0 0
Robert 20-04-2012 20:59:51

Ja men folk blev spurgt og de har svaret :)

0 0
Kim 20-04-2012 21:17:25

Det var jo sådan set ikke det de har svaret på ;) og jeg kan ikke se resultatet?

0 0
Falk 20-04-2012 18:48:12

Apps til den slags er old school er på vej væk. Besøg mobil.danskebank.dk...

0 0
Onkelalfa 20-04-2012 17:44:28

Jeg er egentlig godt tilfreds med siden, gode anmeldelser osv.


Men stop nu med at forsøge at komme ned på EB.dk niveau! De her super ærgerlige afstemninger er jo ingen nytte udover at frustrere.

0 0
Alfix 21-04-2012 12:06:36

Enig. Det er lidt indholdsloest. Dog, hvis i kom med nogle grundige analyser og filosofier om markedet generelt ville det vaere kaerkomment. Men en latterlig rundspoerge hjaelper intet og ingen.

0 0
DX 20-04-2012 16:37:48

om hvilken vores næste telefon skal være A. iPhone 4 eller B. iPhone 4S, Hvorefter i så kan konkludere at 90 % af NYE mobilkøbere vil vælge iPhone 4S.

0 0
Alfix 21-04-2012 12:05:34

90% of all statistics are made up ;)

0 0
Alfix 21-04-2012 12:05:34

90% of all statistics are made up ;)

0 0
DX 20-04-2012 16:34:29

dækkende ? muligheder at svare,Bravo. Hvorfor spørger du ikke bare John G Pedersen i stedet for ?

0 0