Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   På denne mobil er Facebook bedst

På denne mobil er Facebook bedst

DUEL: Facebook er 'must have' på mobilen. En duel mellem Android, iPhone og Nokia viser, at særligt én mobil fører stort over konkurrenterne.

Facebook på Nokia N8, iPhone 4 og Samsung Galaxy S
Facebook på Nokia N8, iPhone 4 og Samsung Galaxy S

Facebook er for mange mobilbrugere en af de absolut vigtigste applikationer, overhovedet. Men er man Facebook-entusiast er det ikke ligegyldigt, hvilken mobil der købes ind, hvis formålet er at følge livet hos ens venner.

En gennemgang af de vigtigste Facebook funktioner på Android, iPhone og Nokia viser, at der er stor forskel på, hvilke muligheder der gives på mobilen.

På de testede mobiler er det på dem alle muligt, f.eks. at se egen profil, feed med statusopdateringer, se vennelisten, fotoalbum, og fødselsdage. Men her stopper ligheden så også.

Derfor vinder iPhone

Facebook er på iPhone tæt ved at være samme oplevelse, som på computeren.

Ikke nok med, at man som på den eneste mobil kan "synes godt om" billeder, så giver iPhone også mulighed for at lave genveje på fansider, grupper, personer m.v.

Også chat-funktionen og noterne er overført til mobilen, ligesom notifikationer kan poppe op på skærmen som såkaldte "push beskeder".

Dertil kommer, at brugervenligheden og ikke mindst hastigheden internt i applikationen, klart er den bedste på iPhone.

Chatfunktionen i Facebook på iPhone 4
Chatfunktionen i Facebook på iPhone 4

Konkurrenterne har langt igen

De testede programmer er "Facebook for iPhone" og "Facebook for Android".

På Nokia findes ikke en officiel Facebook-app. I stedet har vi taget udgangspunkt i "Sociale netværk" som er Nokias egen Facebook-app, der er preinstalleret på Nokia N8.

Gennemgangen af funktionerne i de tre apps viser, at både Android og Nokia har ualmindeligt langt igen op til iPhone.

Ganske simpelt er der for mange funktioner der mangler. I mange tilfælde vil man derfor komme næsten lige så langt, ved blot at åbne den mobile version af Facebook i mobilens internet-browser.

Facebook i overblik

Funktioner Android iPhone Nokia




Se egen profil Ja Ja Ja
Profil og sikkerheds inds. Nej Ja Nej
Se statusbeskeder fra venner Ja Ja Ja
Synes godt om: Status Ja Ja Ja
GPS-location på statusupdate Nej Nej Ja




Se venneliste Ja Ja Ja
Besvare venneanmodninger Ja Ja Ja




Indbakke Ja Ja Ja
Synlige notifikationer Ja Ja Nej
Push notifikationer Nej Ja Nej




Chatfunktion Nej Ja Nej
Noter Nej Ja Nej




Se fotoalbum Ja Ja Ja
Synes godt om: Billede Nej Ja Nej
Synes godt om: Fotoalbum Ja Ja Ja
Tagge personer i fotos Nej Ja Nej
Kommentere billede Ja Ja Nej




Kalender (fødselsdage) Ja Ja Ja
Kalender (events) Ja Ja Nej




Genveje til grupper Ja Ja Nej
Genveje til fansider Nej Ja Nej
Genveje til favoritpersoner Nej Ja Nej




Widgets på forsiden Ja Nej Ja
Places Ja Ja Nej




Bedømmelse * * * * * * * * * * * *

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BluezCat 03-12-2010 09:23:27

Er den glade ejer af N900. Skal jeg på Facebook, så sker det direkte via www-siden, og på den måde, går jeg ikke glip af det mindste, her fungerer chatfunktionen fint, alt er der, som sad jeg ved min comp´.
Som en ekstra lille ting, er der på én af startskærmene, en lille widget, der konstant holder sig opdateret med statusopdateringerne hos vennerne.

0 0
Henrik 03-12-2010 11:17:40

Godt spørgsmål ;-)

0 0
Thomas 03-12-2010 14:54:15

Ja... :-)

0 0
Mad_Viking 03-12-2010 08:14:12

Ved ikke om de andre OS har det, men på Android kan man lave en mappe på forskærmne med tlf.nr. på alle dem som har tastet et tlf.nr. i deres profil.
Det syntes jeg er smart.

0 0
Bo 03-12-2010 09:13:30

Det er også noget af det smarte ved Windows Phone. Den henter automatisk alle oplysninger fra Facebook, gmail eller Windows live og knytter dem til ens kontaktoplysninger. Eneste ulempe kan være, hvis folk ikke har opdateret deres profiler med nye telefonnumre eller adresser. Det er faktisk skidesmart!

0 0
janniklindquist 02-12-2010 22:37:56

I skriver:

"Gennemgangen af funktionerne i de tre apps viser, at både Android og Nokia har ualmindeligt langt igen op til iPhone"

Det er jo ikke Android og Nokia, der er årsag til problemet. Det er Facebook.

0 0
Henrik 02-12-2010 23:10:25

Mjaeh, både ja og nej. Nokia har jo taget det på sig at lave en klient til Facebook, hvilket jo er fint, men de har rigtignok et stykke vej igen, før det er en klient man synes er fed. Google har ikke lavet noget selv til FB mig bekendt, og det burde også gøre.

Men ja, det er da træls at Facebook selv ikke laver gode klienter til alle platforme. Man skulle mene, at de havde resourcerne til det.

Man må jo bare håbe at bla. Nokia blir ved med at forbedre på deres FB klient. Det er egentlig ikke så mange ting igen der mangler for at den vil være perfekt.

0 0
B. Radmer 02-12-2010 16:31:50

"Push notifikationer" - de er da ubrugelige og burde ikke stå på "funktions-listen", til gengæld er notifikations-bjælken på Android - som også bruges af Facebook-app'en - ret smart, men mangler på listen.

0 0
David 03-12-2010 09:35:25

Hej Radmer

Jeg har både android (arbejde) og iphone(privat), med facebook på dem begge, og push er efter min mening en af de bedste features overhovedet. Jeg kan få en popup med de forskellige events jeg vælger.

Kunne du ikke være sød at forklare mig hvorfor push er ubrugeligt?

0 0
Mobilsiden.dk 02-12-2010 19:27:40

Hej B. Radmer

Mig bekendt kan Android ikke vise en pushstatus i toplinien når der kommer en notifikation, fx svar på et statussvar man har lavet. Men skriv endelig hvis jeg tager fejl.

0 0
B. Radmer 03-12-2010 10:15:12

Problemet i sammenligningen er at man ikke bruger en Android og iPhone på samme måde - på iPhone kører man ét program ad gangen, mens man på android ud over at der er et samlet sted for alle program beskeder (toplinjen), udvider sine apps med widgets som bidrager til at informere brugeren.

0 0
02-12-2010 19:50:42

Den har ikke push, men den kan da opdatere i et givent interval, og den kan både blinke med skærmen, vibrere osv...Godt nok ikke push, men fandme tæt på....

0 0
Henrik 02-12-2010 14:52:34

Hvis man ikke gider Facebook klienten på Nokia, kan jeg anbefale touch.facebook.com - den er langt bedre end den "almindelige" mobil-web-side.

0 0
Bo Andersen 02-12-2010 20:51:49

Tak for den!
Jeg er så "heldig" ikke at kunne få min Socialt program til at virke, så der var sgu lige lidt medvind i det der.

Bo

0 0
Henrik 02-12-2010 22:40:38

Det var så lidt :-)
En anden ting jeg kan anbefale er, at installere Pixelpipe fra Ovi Store. Det er et fantastisk værktøj som kan upload'e direkte fra galleriet, både billeder og video i god kvalitet. Der understøttes et væld af protokoller, FB, Twitter, Dropbox, Vimeo osv.osv.

0 0
Thomas 02-12-2010 21:43:54

Jeg havde også problemer de første par dage, jeg meldte fejlen til nokia og dagen efter virkede den, Prøv søg efter opdateringer, der kom en til social i går...

0 0
Bo 02-12-2010 14:02:44

Hvorfor er Windows Phone 7 undladt? Integreringen af Facebook på Windows Phone er rigtig god, og der kan man "like", ligesom I skriver man kun kan til iPhone.

0 0
Mobilsiden 02-12-2010 14:15:35

Grunden til at Windows Phone 7 ikke er med, er blandt andet fordi der ikke er officiel adgang til Facebook applikationen i Danmark.

Samt udbredelsen af Windows Phone 7 endnu ikke er så stor herhjemme. Den har bestemt været i vores tanker da der er en stor integration af Facebook på Windows Phone. Så har også været diskuteret om den skulle med. Den blev dog primært "holdt ude" da adgangen ikke er officiel endnu herhjemme fra.

Kan dog sige, at der også der mangler f.eks. chat-funktionen og personligt synes jeg også, at der ikke er så god visning af notifikationer tiltrods den er opbygget så meget "over" Facebook.

0 0
Bo 02-12-2010 15:01:33

Man behøver sådan set ikke en facebook applikation. Integreringen i People hubben gør, at man kan følge med i ens kontakters kommentarer og statusopdateringer, og selv lægge kommentarer og statusopdateringer... Og så kan man også "like".

0 0
Hejselbæk 02-12-2010 19:12:20

Helt enig med Bo. Facebook på Windows Phone 7 er ikke til at komme udenom - både med og uden app. Uden app gør den tingene bedre end de fleste andre, og appen er jo nem at komme til. Man behøver ikke tage nejhatten på og tale ned til læserne.

0 0
Tage linde 02-12-2010 13:38:34

så vidt jeg ved er applikationen ikke på dansk ved iphone, men det er den på android. Ved ikke med nokia.

0 0
Thomas 02-12-2010 20:31:01

Det er den på nokia

0 0