Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Pas på: Batteri-app til Android er et svindelnummer

Pas på: Batteri-app til Android er et svindelnummer

En app lover bedre batteritid på Android-mobiler, men i virkeligheden er Battery Supercharger et SMS-svindelnummer.

En falsk batteri-applikation florerer i øjeblikket på Android-mobilerne.

Teksten der kommer frem kan være ”Batteri-levetid øges 226 % - Få den GRATIS App her, nu!”. Men hold dig langt fra at trykke på linket og installere app’en.

Du får ikke bedre batteritid, men derimod et svindelprogram, der sender overtakserede SMS-beskeder, eller tilmelder dig dyre SMS-tjenester, skriver Appandroid.dk.

En bruger beretter om en mobil, der blev tilmeldt et abonnement på 35 kroner om måneden, der trækkes via telefonregningen.

App’en findes ikke i Googles app-butik Google Play, men kan komme frem i reklamer i andre apps.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

11-05-2012 06:40:06

Folk får malware på deres mobil ved at klikke på et banner, så er de sq også selv uden om det. Det må være de samme knolde der klikker på "klik her, men og få en Playstation gratis" og dagen efter piver over deres pludseligt ubrugelige computer.

0 0
Mazzen 10-05-2012 12:30:05

at man ikke kan komme sådanne pop-ups til livs i programmer, kunne sikkert også gå ud over IOS og WP, Symbian og alle de andre platforme. burde da være muligt internationalt at skabe en form for spærring af disse reklamer inde i Apps af skadelig art.

0 0
Rene 14-05-2012 19:31:17

Man kan nemt dettil livs, det du gør er at når du set en lukker du appen og afinstaller den.
Jeg har erfaret at det virker 100 af gangene.

0 0
Peter Frederiksen 10-05-2012 12:37:59

Jo, ved at købe reklamefri apps!

Da denne app ikke er i Google Play, der er grund til at tro, at ofrene af denne app, har tilladt installationer af ikke marked apps!

0 0
Patrick Petersen 10-05-2012 12:45:36

Præcis! Og nærmest er for dumme til at være kritiske overfor, at en batteri-app skal benytte "tjenester der koster penge", mener jeg der står.

0 0
JP 10-05-2012 12:36:24

Nope det kan ikke forekomme på iOS fordi slutbrugeren ikke selv bare lige kan installere hvad som helst fra en hver hjemmeside.

På iOS kan man kun installere godkendt apps fra App Store og den App vil nok ikke blive godkendt (og hvis den endelig nok igennem så blev den nok hurtigt sparket ud).

0 0
Onkel_Per 10-05-2012 18:20:08

Mon ikke du skulle skrive "kan ikke forekomme på IOS længere" da det, så vidt jeg husker, var IOS der først var udsat for denne type svindel.

0 0
TF 10-05-2012 20:26:57

Link ?

0 0
DX 10-05-2012 21:10:05

@jutosini. Hvad er det du ikke kan forstå ved følgende = @Hellas. Send lige et link til Dolphin HD Browser til iPhone fra iTunes / App Store.

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/pas-pa-batteri-app-til-android-er-et-svindelnummer,lid.21029/#comment_box#ixzz1uUmWaNdn

0 0
TF 11-05-2012 00:16:50

Jeg prøver lige igen hvor har du din viden fra med hensyn til at man ikke kan bruge andre browsere på ios feks dolphin ? Og dit link virker ikke.

0 0
hellas7 10-05-2012 22:00:50

@DX
Indrøm nu bare, at du er til grin:
1. Du linker til en video på youtube der er fyldt med faktuelle fejl og er stærkt farvet.

2. Du finder selv på historier om iOS (har du nogensinde haft sådan et device??). Jeg bruger ikke selv Dolphin så den linker jeg ikke til, men jeg har eksempelvis Skyfire installeret (se evt mit link). Min eneste påstand mht. browsere var, at man GODT kunne installere andre browsere på iOS, hvilket er SANDT.

Fortsat god dag til jer alle, til DX: Tag dig sammen.

Link: http://itunes.apple.com/us/app/skyfire-web-browser-flash/id384941497?mt=8

0 0
Runigj 11-05-2012 08:32:02

Hellas7
Der er jeg desværre ikke helt enige med dig
Jeg vilde vover og påstå at Ca. 99 % i denne YouTube er korrekt som DX linker til. Der er cirka 5 videoer jeg synes du skulle sætte dig ned og se dem er meget spændende.
Jeg har haft iPhone iPad og har en imac og Har masser af erfaring med ios.
Det som DX mener med de links,
Nu skal jeg komme med eksempel,
Hvis nu vi sige at du modtager en e-mail med et link, Har du ikke mulighed for at vælge andre browsere til at åbne den i du skal bruge Safari i IPhone eller iPad.
Så til det der mere problematisk, Er at man kan skjule URL adressen. Her er et link http://www.theverge.com/2012/3/22/2894135/apple-safari-url-spoof-exploit-ios Så i kan læse lidt nærmere om problematikken. Jeg håber virkelig at Apple fikse det her problem på et tidspunkt.

0 0
hellas7 11-05-2012 14:56:55

Jeg har intet problem med at diskutere, det irriterer mig bare når folk som DX (og der er også iOS og WP fans der er lige så slemme) starter en diskussion ved at fortælle løgne om konkurrerende OS og linker til stærkt farvede sider og videoer.

@Runigj: Hvorfor er den video DX linker til stærkt farvet?

1. Allerede i titlen siger den noget om "sandheden", der i bloggerens øjne betyder at nedgøre iOS til fordel for Android.

2. Hans første klage beviser, at han ikke skriver sine sms'er fra iOS. Hvis man vil rette et ord til det man rent faktisk skrev (men som blev rettet af stavekontrollen) trykker man mellemrum + slet og derefter ændres ordet til det, man oprindeligt skrev. Man behøver altså IKKE slette hele ordet.

3. iOS bruger et andet scrolling system - OK, det kan han tydeligvis ikke lide. Han fortæller ikke, at iOS har nogle smarte fifs, fx at andre browsere på iOS håndterer scrolling som han kan lide det. Ydermere kan man ved at trykke i toppen hurtigt komme til toppen af en side.

Nu tog jeg bare de første to af hans kritikpunkter, kunne blive ved i en evighed, men jeg tror de fleste vil kunne forstå, at dette link er et MEGET mangelfuldt eksempel. Sjovt nok er DX også stoppet med at skrive herinde.

0 0
Runigj 12-05-2012 08:25:00

Det med sms delen er jeg helt enig med dig. Internet måden man navigere rundt på, Har jeg også den samme holdning som du har. Ellers synes jeg at han har fat i noget godt. Hvor han tager nogle konkrete eksempler i begge styresystemer og sammenligner. Uden tvivl så foretrækker han Android Frem for ios når det kommer til telefoner og den anden vej når det kommer til tablets Kan han bedre lide iPad. Personligt synes jeg at anmelde har det med at rose iPhone til skyerne, alt det bare virker og kører som det skal. Hvor han viser at virkeligheden ser helt anderledes ud fra hans opfattelse som jeg også har samme mening til. At du ikke har samme opfattelse er op til dig. Nu ved jeg heller ikke hvor meget kendskab du har til android?

0 0
Thomas Larsen 11-05-2012 11:00:40

Ja det er klart et problem, men det er ikke det DX mener, han mener man ikke kan installere andre browsere, derfor efterspørger han et link til en browser på iTunes.

http://itunes.apple.com/us/app/dolphin-browser/id452204407?mt=8

Så er det bragt.

Der var dog en gang hvor Apple ikke ville have andre browsere i App Store, nogle påstod det var for at udryde browser konkurrencen andre påstår det er fordi Apple ikke ville tillade 3. parts apps som kunne fremvise voksen content.

Du har dog ret i at det er et problem at man ikke kan vælge sin standard browser, men det var ikke det DX skrev.

0 0
Runigj 11-05-2012 12:36:02

Ja det kan jeg godt se nu når du siger det. Jeg tror at jeg refererede mere til den video Dx Linket til.

0 0
DX 10-05-2012 13:02:35

@JP. Nu modsiger du dig selv. Først siger du at det ikke kan forekomme og bagefter - hvis det forekommer.Det er et spørgsmål om at tjekke op på det man vil downloade, INDEN man gør det. Nøjagtigt som på en PC.( sådan er livet i den åbne Android verden )Du tror Apple er så sikker, for de de bestemmer over dig, men Feks. er Apple´s browser jo heller ikke sikker når du "intet anende" kan dirigeres ind på usikre site. http://www.youtube.com/watch?v=q5A4k1bDV0s&feature=g-user-u hvis du ikke har mod til det, kan du springe 3.40 minutter ind i videoen ) Men du kan selvfølgelig bare installere en anden browser, feks.Opera, Dolphin eller Crome hvis du har lyst - nååå nej, det tillader Apple jo ikke ;)

0 0
hellas7 10-05-2012 14:58:53

DX hvorfor siger du at man ikke kan installere andre browsers? Det er løgn, så hvis du vil fortsætte med at snakke om iOS så sæt dig ind i tingene først.

Den video du linker til tager direkte fejl flere steder eller "undlader" at fortælle hele sandheden, så den giver jeg heller ikke meget for.

Og hvis du virkelig vil tale om sikkerhed kan jeg sige til dig, at jeg ALDRIG i mit liv har set noget der bare mindede om en virus, falsk program, et program der siger den gør det ene men gør det andet, et program der tager 35 kroner om måneden (*host host*).

0 0
DX 10-05-2012 17:04:02

@Hellas. Send lige et link til Dolphin HD Browser til iPhone fra iTunes / App Store.

0 0
TF 10-05-2012 20:31:43

Dx der er massere af browsere til ios, hvor har du din viden fra om at der ikke skulle være det ?

0 0
August 10-05-2012 18:29:47

@DX, jeg har installeret Dolphin HD Browser på min iPad 2. Desuden kører jeg Opera Mobile 7.0 på min iPhone.

0 0
JP 10-05-2012 13:09:08

Læse lige mit svar til Mazzen ovenfor hvor jeg forklare forskellen mellem Android og iOS ovenfor.

0 0
Mazzen 10-05-2012 13:00:55

Godt ud ved noget, men selv Apple kan lave fejl, og alt kan omgåes hvis man ved hvordan.

Og hvis folk vil bruge til på at lave en app bare for det skal koste folk penge, så vil de nok også bruge et par timer ekstra så de kan omgå Apple.

0 0
JP 10-05-2012 13:08:07

Men de kan jo ikke distribuere applikationen uden om AppStoren.
Dvs. den eneste mulighed de har er at få en "rigtigt" App godkend også have noget kode som bliver aktiveret på et fremtidigt tidspunkt.
Men ligeså snart det bliver opdaget, bliver den fjernet fra AppStore og kan ikke distribuere den til flere.
Hvis det er rigtigt slemt, har Apple desuden en "kill switch" som fjerne App'en fra alle iOS devices hvor den er installeret.
Desuden ved Apple også hvem som har submittet applikationen, så de skal også fake den del.

Alt i alt er det væsentligt lettere at lave malware på Android fordi OS'et netop understøtter at man kan installerer applikationer uden for nogens kontrol.

Det er prisen på "åben"

0 0
Thomas Larsen 11-05-2012 00:52:04

At en app bliver godkendt er ikke ensbetydende med at den er fri for malware, ej heller når den bliver godkendt, og ikke bare i en fremtidig update.

At Google vælger at bruge communitiet (De har også en killswitch forresten) til at hjælpe med at finde malware har intet at gøre med om platformen er åben eller ej, så drop ævlet.

Derudover er telefonen som standard sat op til ikke at acceptere 3. parts programmer (dvs apps udenfor Google Play), hvilket betyder man aktivt skal ind og gøre noget for at "gå rundt om appstoren".

0 0
JP 11-05-2012 08:45:22

Jeg skrev meget nøjagtigt at der kan være skjult kode i en App i AppStore. Men når man finder ud af det bliver App'en pulled og evt. aktivere Apple deres killswitch. Dvs. ovenstående malware ville ikke kunne sprede sig på iOS efter det blev opdaget.

Problemet for Android er at de tillader 3. parts programmer. Og dem kan Google tilsyneladende ikke bare lige fjernet igen. (http://www.danablankenhorn.com/2011/03/lesson-of-google-android-kill-switch.html)

Google kill switch virker vist kun imod Google Play apps.
Forskellen ligger formodentligt, i at på iOS skal hver App for at blive godkendt, have en unik id. Det er den id som bliver killed.
Apps i Google Play skal formodentligt også have en unikid som kan killes. Men 3.parts apps kan laves uden den kontrol og kan formodentligt bare generer en ny id pr download.
Jeg har ikke kunne finde et eksempel på at Google har brugt KillSwitch'en på andet end Google Play applikationer.

Problemet er netop at ovenstående malware stadig kan sprede sig på Andorid specifikt fordi de tillader 3.parts applikationer.

0 0
Thomas Larsen 11-05-2012 09:25:41

Virker Apple's killswitch på jailbreak applikationer?

Som jeg skrev tillader Android kun 3. parts applikationer hvis du specifikt tillader det.

Du skyder vel ikke skylden på Apple når en bruger har valgt at jailbreake sin iPhone og får malware ind via et app på Cydia?

0 0
JP 11-05-2012 17:37:43

Google supporterer officielt at man enabler install af 3.parts applikationer.
Det er en del af Googles strategiske valg.

Apple supporterer ikke officielt at man jailbraker sin iphone hvilket både bryder garantien og er væsentligt mere kompliceret end "at enable en setting". Det kræver f.eks. typisk at du både tilslutter den telefon til pc'en og downloader en masse på pc'en.

Slutresultatet er at intetanende Android brugere let kan lokkes til at enable 3.parts install på en hjemmeside (bare et par billeder af hvordan de skal gøre noget i settings). Mens intetanende iOS brugere ikke lige kan overtales til at jainbreake deres iPhone.

Dermed er malware sandsynligvis mere udbredt på Android, fordi Google strategisk har åbnet for det.

0 0
13-05-2012 19:45:48

Okay så hvis man er intetanende Android bruger kun man overtales til alt, men hvis man er iOS bruger, så kan man ikke ? Et lidt afstumpet syn på verdenen.

0 0
Thomas Larsen 12-05-2012 10:03:02

Hear ye, hear ye.

Dette usandsynlige fantastiske program skal kun installeres ved at du:

1. Går ind i indstillingerne og slår 3. parts applikationer til.
2. Ignorer tilhørende advarsler når du slår det til.
3. Installere såkaldte usandsynlige app.

I det mindste på iPhone har man også kunne jailbreake den via exploits i browseren, uden folks tilladelse.

0 0
JP 12-05-2012 19:58:22

Det gælder mig at du erkender at det max kræver 3 tin at installerer malware på Android.
Det er noget man let kan overbevise "ukøndige" brugere om, igennem en lille vejledning på hjemmesiden.

Ja iPhone kunne i 2007 jailbreakes via en browser exploit, men den har været lukket i årevis. Og hvis der kommer en ny så lukker Apple den.

Det fundamentelle problem med Android er at de tillader denne 3.parts installering, så det vil altid være et problem for Android.

0 0
Runigj 13-05-2012 08:16:37

Jb
Og det er her hvor android og ios går hver deres vej hvor vi kan diskutere det til solen gå ned og jeg tror ikke vi kommer frem til noget.
At du tror at det har alt med sikkerhed at gøre hos apple, At de kun kører med app store med så en fast hånd. Tror jeg at det heller mere om at få de 30 % Indtægter hjem. Det er derfor man ikke har andre muligheder For at hente andre applikationer andre steder fra. Nu har man også set flere skadelige applikationer komme i app store. Så det er vigtigt som forbrugere at man ikke har hovedet under armen Ligegyldigt hvad for en platform man befinder sig i.

0 0
JP 13-05-2012 18:29:58

Nej som jeg har gennemgået kan Apple stoppe malware i det øjeblik det bliver opdaget, det kan Google ikke.

Dermed kan Apples forbrugere have "hovedet under armen".

0 0
13-05-2012 19:43:27

Ja og de bliver lullet i søvn. Arme dem, den dag de vågner igen.

0 0