Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Pas på iPhones købt via DBA.dk

Pas på iPhones købt via DBA.dk

ADVARSEL: Flere brugere har købt iPhones på DBA.dk, med medfølgende kvittering. Men kvitteringen er falsk og telefonerne stjålne.

En svindler er løs på DBA.dk, Den Blå Avis' site. Det erfarer Mobilsiden.dk, efter en henvendelse fra webshoppen Salgsbutikken.dk.

Fupnummeret skiller sig ud ved at være særdeles godt udført, og det er  svært på forhånd at vide, at sælgeren ikke har rent mel i posen.

Flere personer har købt brugte iPhones på DBA.dk, og fik endda en kvittering med i købet.

Men kvitteringen er falsk og telefonerne er i virkeligheden stjålne.

Ejere sporede den stjålne telefon

Mobilsiden.dk har fået en henvendelse fra forhandleren Salgsbutikken i Roskilde, der er blevet kontaktet af tre kunder, der alle er blevet snydt af svindleren.

Den falske kvittering bruger nemlig Salgsbutikkens navn, men i virkeligheden er telefonerne ikke købt i Salgsbutikken. Det har personalet kunne konstatere, da de sporede telefonernes unikke ID, IMEI-nummeret, på mobilerne.

De to af kunderne fandt ud af, at deres iPhone er en hælervare, da de blev kontaktet af den oprindelige ejer.

Ejeren har muligvis brugt en af de applikationer, der gør det muligt at få oplyst nummeret på det SIM-kort, der bliver sat i din iPhone, hvis den er blevet stjålet.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Ib 06-02-2011 17:02:40

Hvor svært kan det være? Folk der ikke ser sig for, bliver snydt både ved købmanden, ved bilforhandleren .... og på DBA.

Nå man køber en brugt mobil, så check dog for pokker, at EMEI-nr. stemmeroverens med kvitteringen, og at kvitteringen ikke er en fotokopi af en kassebon, men den originale.

Slut - længere er den ikke.

Men! Der er en krølle på halen. iPhones købt på Apple Store! Jeg ville ALDRIG købe en brugt iPhone med en kvittering fra Apple Store, for det er jo en self-print-kvittering fra mailboksen. Der er det jo let at udskifte EMEI nummeret i Photoshop.

Og så er der en ting der undrer mig. Hvorfor er der ikke adgang til databasen med EMEI-numrene, så vi kan søge og blot i det mindste få afklaring på om EMEI-nummeret er ok? Det har jeg i alle de mange år jeg har løbet rundt med en mobil, undret mig gevaldigt over.

Jeg skulle have mig nogle originale alufælge, og fandt nogle på DBA. Orignale BMW fælge til billig penge, og de var rigtig flotte :-)
Der var bare lige det ved det, at da jeg bad om billeder af fælgene fra bagsiden også, kom der ingen billeder. Sikkert fordi vedkommende godt vidste, at der skulle stå "BMW" og en nr. stemplet ind i alu'en ...

Jeg nåede ikke at blive snydt :-)

/Ib

0 0
Shawn S. Ø 03-02-2011 21:20:03

Det største problem er at vi som forbrugere ikke har en eneste mulighed for at sikre os mod den slags, Hvorfor? Jo det er ikke muligt at tjekke om telefonen er stjålet hos Politiet. Som det er nu må de ikke oplyse den slags. Og alligevel kan man blive straffet på trods af man er i god tro.

Så kære politikkere se at få loven ændret så vi kan få den oplysning.

0 0
Support DBA 02-02-2011 19:54:26

Langt de fleste sælgere på dba.dk er ærlige personer med reelle hensigter, men desværre er der nogle få, der prøver at sælge hælervarer på sitet – Dette tager vi naturligvis kraftig afstand fra.

Denne episode er meget beklagelig og jeg håber meget at de implicerede allerede har anmeldt sagen til vores Supportafdeling – Ellers vil jeg opfordre Jer til at gøre det snarest muligt, så vi kan undgå at flere bliver snydt. I kan kontakte mig på support@dba.dk – Att. Lene. Vi undersøger altid disse sager meget grundig og lukker straks profilen hvis der er begrundet mistanke.

Derudover skal sagerne også anmeldes til politiet som vi har et tæt samarbejde med. Alle relevante oplysninger bliver udleveret ifb. en efterforskning og med fælles hjælp lykkes det ofte at finde bagmændene.

Vi gør meget for at informere om hælervarer på sitet – Bl.a. støtter vi op om kampagne ”Tænk over prisen” mod hælervarer, hvor vi giver gode råd til hvordan man undgår at købe hælervarer på nettet: http://www.dba.dk/asp/solosites/taenkoverprisen/default.asp samt i vore Sikkerhedscenter http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/default.asp

Oplever man derfor noget mistænksomt ifb. en handel, er man altid velkommen til at kontakte vores Supportafdeling – Så undersøger vi naturligvis sagen og vender tilbage til dig.

Vi skylder alle brugere på dba.dk, at vi tager disse anmeldelser meget seriøse, da vores site jo skal være et sikkert sted at handle.

Med venlig hilsen

Lene Kristensen
Support dba.dk

0 0
Troels 02-02-2011 17:51:52

Der bliver svindlet med alle mulige populære produkter på dba.dk. De prøver dagligt at begrænse svindlen, men det er næsten umuligt at undgå.
Hvis noget virker for godt til at være sandt, så er det nok ikke gangbart.
Designermøbler, designerlamper og alskens populær-elektronik er altid i høj kurs hos tyve og når de skal afsættes er fantasien åbenbart stor.
En af grundene til at telefonerne er blevet afsløret som være stjålne, er jo netop at der findes et rimeligt godt trackingsystem til iPhones. Det gør dem nemme efterfølgende at finde.
Utvivlsomt skyldes den høje opfindsomhed at mange gerne vil have en iPhone billigt og så er der altså en chance for at man bliver snydt. Men den her kræver at man skiller telefonen ad og sammenligner IMEI-numre ift. kvittering og telefon, så der er det altså svært at skyde køber noget i skoene. Hvor mange der har købt en brugt telefon med kvittering har skilt telefonen ad foran køber og dobbelttjekket det? Det må være et absolut fåtal. Jeg ville nu gerne vide om man har smidt sit SIM-kort i og tjekket om telefonen virkede for hvis den var meldt stjålet må den jo have været låst i køber-situationen?

0 0
Noia 06-02-2011 08:40:02

IMEI nummeret fås også ved at taste * # 0 6 # under opkald

0 0
iPhoneHacks2009 02-02-2011 17:47:35

Jeg stod og skulle køber en iPhone 4 16gb i aalborg netto inde ved byen, sælgeren var mærkelig fordi han skulle hurtigt noget og havde ikke tid til at testede den om den virkede som den skulle ... så finder jeg mange der skriver på nettet at han har snydt 50 og BT har en video klip med ham.. jeg blev overrasket over at det var den mand jeg havde mødt han bor i KBh men kom helt til aalborg for at snyde mig han sagde at han var fra aalborg og kvittering var fra apple men tror ikke den var ægte.. jeg købte ikke mobilen af ham..

0 0
Villiam 02-02-2011 15:53:00

artikel viser bare hvor farlig æble produkter er. folk mister simpelthen den fornuftige sans til at undersøge tingene ordentligt. de tænker bare nu skal jeg have en iphone og det skal være nu! ikke noget med at tænke, den er alt for billig i forhold til markedet, og er det nu smart at købe så dyrt et produkt gennem et åbent marked.

0 0
David 04-02-2011 18:37:24

"den artikel viser bare hvor farlig æble produkter er" Nåååh ja.. at en person sælger stjålne iPhones på DBA er da helt klart Apples skyld, og kunne ALDRIG ske med andre produkter.

0 0
Noia 06-02-2011 09:29:54

Næh nej det kunne jo aldrig ske med en Android mobil :P

Det er jo det sædvanlige, når der er mulighed for at rakke Apple ned, så skal den da bruges :)

0 0
Jeppe Andersen 02-02-2011 17:30:57

Org gider du lige :o?

"artikel viser bare hvor farlig æble produkter er". Hallo seriøst det har jo intet med tingene at gøre?

Telefonen og Apples produkter er populære og det kan nogle bare ikke tåle.
Åbenbart...

Synes mere det er synd for ofrene og Salgsbutikken der nemt for et dårligt omdømme på det når deres navn står der.

0 0
Jesper 02-02-2011 15:00:01

...jeg ville jo egentlig have sagt:"Pas på iPhones!", men det vil jeg så undlade, da emnet jo er alvorligt nok!
Synd for dem, der mister deres penge på den måde!

0 0