Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Påstand: Du bliver svindlet af mobilværkstedet

Påstand: Du bliver svindlet af mobilværkstedet

Fugtindikatorer i mobilerne bruges af mobilværkstederne til at slippe for at reparere produkterne, inden for garantiperioden, hævder norsk teknikker. Forkert, siger et dansk værksted.

Foto: Mobilsiden.dk

Meldingen: ”Desværre din telefon er fugtskadet og derfor ikke omfattet af garanti-reparation,” frygtes af alle der indleverer deres telefon til reparation, hos de autoriserede serviceværksteder. Meldingen betyder nemlig, at kunden selv skal betale for servicen.

En af metoderne værkstederne benytter til at fastslå om telefonen har været udsat for fugt- eller vandskade, er fugtindikatoren, et lille stykke papir inde i telefonen, der kan skifte farve ved påvirkning af fugt.

Hvis indikatoren er rød afvises telefonen med besked til kunden om fugtskade, og værkstedet slipper for at reparere telefonen, fortæller Magnus Winther der arbejder ved iPhoneklinikken Kvadrat i Stavanger, skriver Amobil.no.

Alt for følsom

Telefonteknikeren hævder, at fugtindikatorerne er alt for følsomme, og at mange telefoner som han servicerer slet ikke har fejlet noget, der kan skyldes fugt. Alligevel er de blevet afvist af et autoriserede værksted.

Han hævder at i 95 procent af tilfældene har fejlen intet med fugtighed at gøre.

Det norske Forbrukerrådet siger til Amobil.no, at en reklamation kun må afvises på grund af fugt, hvis der er en troværdig sammenhæng mellem fejlen og fugtskaden.

Ikke korrekt

I Danmark får et autoriseret værksted stadig penge for håndteringen af en telefon, selvom reparationen afvises. Men en dansk mobilteknikker med over 10 års erfaring fra mobilbranchen, er uenig i påstandene som nordmanden Magnus Winther fremsætter.

 - ”Man kan, og må ikke, afvise en telefon alene på grund af fugtindikatoren. Det er en hjælp til teknikeren, der efterfølgende skal lede efter irring på printet eller omkring kontakter,” siger Adam Altintas fra det uafhængige mobilværksted Mobilchefen.dk.

Han mener ikke, at fugtindikatoren i f.eks. en iPhone er for følsom, men han fortæller, at en professionelt værksted altid skal vedlægge billede-dokumentation til kunden, når telefonen afvises.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas Larsen 03-02-2013 12:49:02

Troede ikke i havde så meget journalistisk integritet at påstande behøves markeres som sådanne.

Det er vel fakta ligesom den "store" android fejl med SMS'er der bliver udenlandstakseret, ikke?

0 0
drumme 01-02-2013 08:42:23

man skal som forhandler kunne dokumentere en væskeskade via billede til kunden. og dette kan man altid bede om. det må IKKE være et billede af selve Fugtindikatorer, det skal være selve skaden. et eks. har man købt en iphone, og man opdatere den til nyt OS, telefonen bruger ligepluslig meget strøm, og man sender den til rep. det viser sig så at den er væskeskadet. - ja men den virkede jo findt inden? muligt men. Alle reprationer skal men i danmark kunne stille 2års reklamations ret på efter endt rep. og det kan man ikke på en fugtskadet mobil. da fugt/væske tærer på komponenter og printplade osv.. derfor vælger man at sende den ud som væskeskadet, da den ER væskeskadet, dog har skaden ikke haft betydning endnu. og derfor bliver man sur. men sådan er det altså. det der ikke noget snyd i.

0 0
GadgetMe 03-02-2013 01:14:19

Tjoee men hvem siger billedet er fra din mobil? jeg har prøvet det med en iP4s. Hvor jeg var 100% procent sikker på at den ikke havde været i kontakt med fugt (heller ikke i form af kondens. Telefonen havde ligget på mit kontor fra ny.

Knappen var underlig så sendte den ind. Da afviste pga. fugtskade og sendte et flot billede med samt spørgsmål om de "bare skulle smide den ud" eller om jeg ville betale for at få den tilbage.

Jeg skrev at jeg først ville have se telefonen så jeg kunne vide at den fugtskade de viste mig på billedet var fra min mobil og sørme om det ikke VUPTI viste sig at der var sket en "Fejl" og jeg fik en ombytter på garantien.

0 0
Digiboy 31-01-2013 13:26:25

Lidt korrekt er det vel at de forsøger at "snyde".

Har selv haft en C905 til service...
På batteriet var fugtindikatoren "Rød" men ikke i selve tlf.

Nu var det ikke en fejl på batt. den blev indlev. for, men på selve tlf.

Men først ringede de og sagde at den ikke var dækket af garanti grundet vand/fugt.

Jeg fortalte at jeg vidste godt at batt. var "fugtet", men det var fordi at jeg havde fået batt fra en anden C905 som havde været en tur i vandet og døde... Men da batt. var ok fik jeg det, og brugte det... så har jeg nemlig stadig et "frisk" batteri når det gamle dør.

Hmm saagde værkstedet...
Jeg bad dem tjekke, at min tlf skam ikke var "fugtet" eller "Rød" hvis de da gad at åbne for tlf. og tjekke...

og ganske rigtigt, de måtte æde den da tlf. jo ikke havde været "fugtet" alligevel...

Så ja går den så går den....

0 0

Om brug af cookies