Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Påstand: iOS er mere ustabilt end Android

Påstand: iOS er mere ustabilt end Android

iOS er mere ustabilt end Android, hvis man skal tro en ny undersøgelse. I undersøgelsen gik apps til iOS oftere ned, end det var tilfældet med apps til Android.

En ny undersøgelse offentliggjort på Forbes, viser at apps til iOS oftere ”går ned” eller crasher, end tilfældet er med apps til Android.

Undersøgelsen er lavet af selskabet Crittercism, der forsyner udviklere med data om deres apps. Udviklerne er i høj grad interesseret i, at have kendskab til, hvor stabile deres apps kører på forskellige styresystemer.

Crittercism testede forskellige apps over 214 millioner gange. De testede apps er tilmeldt Crittercisms service af udviklerne selv.

I over tre fjerdele af tilfældene, hvor en app gik ned, var der ifølge undersøgelsen tale om en iOS-app. Alene apps, der kørte på det nye iOS 5.0.1 stod for 28,64 procent af det samlede antal ”crash”.

Gør det iOS til et mere ustabilt system? Sikkert ikke, da det skal bemærkes, at undersøgelsen er lavet fra den 1. til 15. december, hvor iOS netop var kommet i en ny version. Derfor var nogle iOS-apps formentlig ikke tilpasset systemet, og dermed havde en større grad af ustabilitet.

Billedet kunne sikkert have været omvendt, hvis undersøgelsen var lavet umiddelbart efter udsendelsen af en ny Android-version.

Hvis undersøgelsen skulle give et mere retvisende billede af stabiliteten mellem de to systemer, skulle den være lavet over en længere periode, hvor begge styresystemer blev opdateret og fejlrettet i perioden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

OliverB95 08-02-2012 21:04:08

Rigtig mange app'sne på min iPod touch, crasher meget tit. Det er endda ofte Safari browseren, som Apple burde have lavet ordentligt, til deres eget styresystem...

0 0
Søren Melgaard 08-02-2012 17:02:24

Det er meget interessant at læse, hvordan både Android-brugere og iOS-brugere tolker på undersøgelsen.

Jeg vil gerne slå fast, at vi på redaktionen ikke har forsøgt at tage nogens side i denne sag.

Vi forholder os til det der står i undersøgelsen, og forsøger så godt vi kan, at formidle indholdet videre til læserne.

Ofte bliver vi skudt i skoene, at vi er Android-fans, når kritikken går mod Apple og iOS. Det samme gør sig gældende, når vi skriver kritisk om Android -Så bliver vi blot udråbt til æble-elskere.

Men uanset hvad vi bliver kaldt, gør vi vores bedste for at bringe relevante nyheder, fra den uendelige strøm af rygter, undersøgeler og test, der findes i mobilverdenen.

Slutteligt vil jeg blot bemærke, at jeg selv er Android-bruger.

Døm selv.

Mvh.

Søren Melgaard
Mobilsiden.dk

0 0
Martin 08-02-2012 19:21:44

Jeg skriver jo netop at det er godt at du beholder de kritiske briller på i den omtalte rygteverden.

Det er med andre ord ros og anerkendelse!

Det jeg savner er blot den samme kritiske stillingtagen til mange af de Android-rygter I bringer videre.

Jeg hentyder ikke til nogen bestemt fra redaktionen, det er generelt.

0 0
Kokomo 08-02-2012 18:36:39

- +1
- Synes godt om

0 0
Martin 08-02-2012 16:17:55

Det jeg finder mest interessant ved artiklen er hvordan redaktionen er skeptisk overfor undersøgelsen allerede i overskriften hvor de skriver "Påstand: iOS er mere ustabilt..." Også længere nede i teksten tager de forbehold.

Og det synes jeg er fint. Sådan skal en redaktion håndtere nyheder.

Det mærkelige er så hvorfor de ikke udviser den samme skepticisme når det drejer sig om underlige postulater om Android. Disse historier viderebringer de bare som var det den evige sandhed.

Fortæller det ikke et og andet om hvilke briller redaktionen kigger igennem?

Bedøm selv.

0 0
Mads-Ejnar 08-02-2012 08:20:47

Jeg har android og vil nok altid have :D
Og var sikker på at android apps ville gå ned og lave fejl fordi alle kan lave apps og det skal virke på så mange mobiler og hardware. så der burde der ske fejl :)
Ios meget få Hardware de skal lave til og programmer bliver tjekket i hovede og R** inden der kommer til at blive smidt ud. Derfor troede jeg helt klar at IOS kørete beder med det.
Men gøre mig nu intet et app går ned engang i mellem. 5 sek serner starter du det bare igen og køre vider som intet skete. Jo ikke alle apps der er lavet af professionel så vil da ske fejl :)

0 0
07-02-2012 20:56:37

Jeg er totalt ligeglad med undersøgelsen, som en skriver, så kan man ikke tage en undersøgelse seriøst når en konkurrent er indblandet.

Men Fuck det er sjovt at se hvordan iOS folket pludselig kom ud af skabet og begyndte at pive.

0 0
Christopher 08-02-2012 08:19:31

Ja, hold da fast hvor iPhone piver, det kunne være godt at få et par holdninger fra Android folket også, i stedet for at de anonymt og neutralt, sidder i baggrunden.

/Ironi hvis du stadig ikke har forstået pointen.

Som nuværende iOS bruger så er jeg fuldstændig ligeglad med den undersøgelse, for jeg tror ikke på den, og selv hvis den var rigtig, så ændrer det ikke på at jeg aldrig har oplevet problemer. Men det er da godt at i Android folk kan nyde denne nyhed, og give iPhone folket øgenavn. Jeg respekterer jeres store åbenhed og tolerance over for andre mennesker der ikke lige har samme telefon som jer.

0 0
08-02-2012 09:53:31

Hvis du tog dig tid og læste forskellige indlæg, så ville du se at android folket altid bliver beskyldt for at pive når der kommer lidt negativt om android, uanset om der er hold i det eller ej. Så syntes jeg da det er sjovt at se at det åbenbart ikke kun er os der kommenterer på negative artikler. Og hvis du læsere min tråd i stedet for at føre dig trådt på, så ville du jo se at jeg faktisk skriver at jeg ikke ligger meget i den undersøgelse.

Og til slut, så kun du jo ikke konkludere noget generelt om et OS kun ud fra dine egne erfaringer.

0 0
Christopher 08-02-2012 10:15:03

Jeg kunne jo så sige det samme til dig, jeg har læst at du ikke giver meget for undersøgelsen, hvilket jeg er enig i, så rolig nu. Ej heller konkluderer jeg noget, det ville du også vid hvis du læste mit indlæg. Om Android folket bliver beskyldt for at pive eller ej vil jeg ikke gøre mig klog på, jeg har ihvertfald aldrig beskyld andre for det. Det jeg derimod kan se er at du beskylder iPhone folk for at pive, jeg ser bare ikke nogen der gør det (med undtagelse af Appleiphone, men det er kun en person)

Jeg føler mig bestemt ikke trådt på, jeg var jo ikke med i debatten før nu, det er bare en underlig indstilling at dele alt op i "os" og "dem" fordi at man har forskellige telefoner

0 0
08-02-2012 12:59:54

Du skriver at du er ligeglad med om undersøgelsen var sand eller ej, fordi du ikke har problemer. Det vil jeg da at konkludere at iOS intet fejler, fordi du personligt ikke har problemer.

Opdelingen mellem OS vil der jo være, når du har flere OS der virker forskelligt. Og der vil jo altid være tilhængere af enten det ene eller det andet.

At mobilsiden så smider brænde på engang imellem, det er så en anden historie :D

0 0
Christopher 08-02-2012 16:49:06

Tja, jeg kunne vel godt konkludere at det er fejlfrit, men det vil jeg ikke, eftersom jeg jo blot er en person, kun med mine egne erfaringer, og eftersom at jeg ikke "forguder" et vist brand så ved jeg da også at hverken Android eller iOS er fejlfrit. Og jeg forstår også godt din pointe om at der altid vil være tilhængere af et produkt, men at gå derfra og så til at generalisere forbrugere, gøre nar af dem og give dem øgenavne, det er ret ekstremt. Jeg siger ikke at du er problemet, for det mener jeg ikke, men jeg syntes at mobilsidens community er blevet ret fjendtlig over for os iPhone folk, hvilket jeg ikke forstår. Jeg har en iPhone idag, så er jeg åbenbart en iDiot.
Og at mobilsiden så smider endnu mere brænde på som du siger, ja det gør ikke situationen nemmere :)

0 0
08-02-2012 19:24:30

Jamen er helt enig, at ingen af de forskellige er fejlfrie. Og skriver som sagt også at jeg tror da også at iOS nok er mere stabilt, ikke meget men nok :D

Og jeg tror heller ikke at de fleste herinde vil generaliserer alle brugere over en kam. (Bor trods alt selv sammen med en inkarneret apple bruger :D) Og jeg tror heller ikke der er mange her der mener at folk der har iphones er idiots, eller android ejere er fandroids.

Jeg er da nok selv lidt af en fandroid, men har da intet imod personer der ejer en mobil af et andet mærke :D Når jeg reagerer på artikler eller kommentarer, så er det fordi der er ting jeg mener, ikke passer.

Nå men det jeg egentligt ville sige var, at jeg tror ikke du skal føle dig "hadet" af "fandroids" fordi du har en iphone, eller omvendt :D

0 0
ihk 07-02-2012 17:41:26

hahaha..

der er 1000 andre undersøgelser det modsatte. iOS er meget mere stabil!
det ved alle. også fandriods.

0 0
Thomas 08-02-2012 11:27:36

Det beviser testen jo ikke.... Når man laver sådan en stor tilbundsgående undersøgelse med forskellige apps, der er testede over 200 millioner gange beviser det jo bare at det nyetse IOS ikke er stabilt nok, verd apps på nuværende tidspunkt.

0 0
Jan Ålund 07-02-2012 20:35:34

Eller måske bare 50 tests ;)

0 0
07-02-2012 19:30:52

jeg synes du skulle komme med et par hundrede tests.

0 0
07-02-2012 18:55:49

Kan du komme med en kilde til bare en enkelt af de "1000" andre undersøgelser?

0 0
Prophet 07-02-2012 16:03:00

Hej, jeg er ny her på siden...så jeg vil lige smide en kommentar. Skal lige nævne at jeg aldrig har ejet en Iphone. Det bedste valg for mig indtil nu har været Android (Magic, Mini Pro, Desire og SGII).

Det er på sin vis fint at sammenligne IOS med Android...hvis man ønsker at sætte de to systemer op imod hinanden.

Dog synes jeg at vi som forbruger burde være utilfredse med at apps går ned, enten om det foregår på IOS eller Android. Hvad grunden er til det kan vi sådan set være ligeglade med. Det burde bare virke. De skal sgu tage sig sammen...så vi som forbruger kan bruge de muligheder en smartphone giver samtidigt med at vi er tilfredse med det produkt vi har købt. Hvis det er en app udviklers skyld at et app går ned...jamen, så skal de tage sig sammen...sådan er det.

0 0
Rallerbabz 07-02-2012 14:43:14

Shit det er pinligt at se alle de android fanboys der sviner i denne tråd..

Jeg er sgu en pinlig ejer af en Android telefon når jeg læser dette.

En ting er at iOS fanboys er til at lukke op at skide i i de andre tråde hvor android bliver kritiseret, men det her gør det jo så heller ikke meget bedre....

pinligt.

0 0
07-02-2012 15:43:07

Personligt tager jeg undersøgelsen med et gran salt. Det er muligt Android generelt er mere stabilt til apps, men ironisk nok er min erfaring at den mest ustabile app er Android market

0 0
Jonas_a 07-02-2012 15:05:25

Nu skal du ikke tage det så tungt, medmindre du går med et skilt hvor der står fandroid på.
Jeg kunne godt forstå dig hvis du var medlem af et eller andet parti der gjorde eller sagt noget upopulært.
Men at skamme sig over sådan noget som det her...aaaah.. det lugter selv lidt af en fanboy.

0 0
Lars 07-02-2012 14:01:51

Google er en af de store investorer i Crittercism, så deeet.....

0 0
Mark 07-02-2012 14:33:28

Hvis Google endelig har påvirket resultaterne - hvilket jeg stærkt tvivler på de har - har det været om hvorvidt resultatet skulle offentliggøres eller ej. De egentlige tal tror jeg (desværre for æblerne) ikke man skal regne med at de har rørt.

0 0
Lars 07-02-2012 14:44:17

Som udgangspunkt skal man aldrig lytte til en undersøgelse foretaget af et firma, der har interesser i et bestemt resultat.

Der er mange knapper at dreje på uanset, at man ikke direkte manipulerer med resultatet. F.eks. hvilken periode testen skal udføres.

0 0
Mazzen 07-02-2012 14:41:24

Deri er jo nok enig, havde det været omvendt tror jeg situationen havde set anderledes ud, set i forhold til Apples historie, hvad angår at ændre lidt på tingenes tilstand til egen fordel.

0 0
Noom74 07-02-2012 13:54:07

"Glæder mig nu til at se om det er SteveJobs, el. AppleIPhone, som kommer først med en hakke kommentar"

@Mazzen du ved godt at Steve Jobs er død? o.O

0 0
Riboe 07-02-2012 14:41:44

Mazzen snakker om to af denne sides største Apple-fanatikkere... SteveJobs og AppleIPhone er deres navne her på siden.

0 0
Mark 07-02-2012 13:46:29

"Gør det iOS til et mere ustabilt system? Sikkert ikke, da det skal bemærkes, at undersøgelsen er lavet fra den 1. til 15. december, hvor iOS netop var kommet i en ny version. Derfor var nogle iOS-apps formentlig ikke tilpasset systemet, og dermed havde en større grad af ustabilitet."

Ja, det gør det til et mere ustabilt system. 3/4 er ikke undskyldt. Og desuden var Android også i en ny version på dette tidspunkt.

0 0
Tommy 07-02-2012 13:45:04

Jeg gik fra android(2.1) til iphone(4.0) og den gang var selve systemet klart problemet og ikke app-delen, der var de begge lige stabile.
Andriod var derimod noget mere ustabilt og skulle en gang i mellem hard resettes - ca hver 3dje måned for at kører ordentligt. Derudover var android mindre smooth og langsommere - hvilket jeg kan se stadig er gældende med iOS 5(min kærestes i4 og kammeraters 4s) og Android 3.0/honeycomb(kammeratters SG2 og HTC et eller andet der kom i oktober).

Personligt er jeg hoppet på Hamattan(Nokia N9), hvor det eneste der er ustabilt, er facebook appen. Styresystemet kører mere smooth og stabilt end android, men ved ikke om den er helt på højde med iOS. Næste gang bliver det sandsynligvis en WP. Jeg har haft en lumia 800 på prøve og afleverede den to dage efter den blev lanceret her i DK, det er sgu en fed smartphone - klart det jeg vælger næste gang! (910 i cyan eller måske hvid).

Det er muligt at android er det mest stabile mht apps, men styresystemets lag og ustabilitet skal ændre sig noget i 4.0 før jeg kommer tilbage - eller rettere, designet skal også have en remake, da jeg ikke synes det er tidssvarende længere. Min N9er synes jeg hvert fald er noget mere klogtigt indrettet, men stadig ikonbaseret.

0 0
07-02-2012 15:38:25

Jeg troede så at Android 2,3 var det højeste, hvis vi ser bort fra nogle få undtagelser, men på den anden side er de jo så kloge alle dem med Nokia og iphone.

0 0
Thomas 07-02-2012 14:15:47

Android 3.0 på en SG2 eller HTC... javel ja.

Der stoppede jeg så med at læse din kommentar, for det fortæller da lidt om hvor meget du egentlig har testet systemerne mod hinanden.

Din android 2.1... var det en wildfire du havde? Tror ihvertfald det var en lowbudget android. Og den vil du sammenligne med en 2/3x så dyr iPhone.... Javel ja.

0 0
Tommy 07-02-2012 15:43:06

Jeg havde en Desire som så vidt jeg husker kom med 2.1 - nej, det var ikke den dyreste android mobil, men det bedste man kunne få med android den gang for længe siden.(efter min mening)

Er honeycomb ikke den nyeste software? Så vidt jeg ved er det kun rootede modeller der lige præcis nu kan få ICS, mine erfaringer er ikke gjort på een dag, men ad flere gange når jeg har haft kammeraters mobiler i hånden...

Jeg beklager at jeg ikke enstemigt hopper i android-koret og disser ios - de har hver deres fordele, men personligt var det nu langt fra stabilitet der gjorde jeg ville gå til android igen - for det har aldrig været min opfattelse af styresystemet. Dog hopper jeg heller ikke foreløbigt tilbage til ios da jeg synes det er forældet og kedeligt at bruge - lyder det bedre i dine øre?

0 0
Henrik 07-02-2012 16:51:06

Er honeycomb ikke den nyeste software? Så vidt jeg ved er det kun rootede modeller der lige præcis nu kan få ICS


Nej.

1) Den nyeste er ICS, og jeg køre den på min ikke rooted Galaxy Nexus.

2) Før den, var det på telefoner "Gingerbread"
"Honeycomb" aka: Android 3.x er/var kun til tablets. Mens ICS aka: Android 4.x er til både tablets og telefoner.

0 0
Tommy 07-02-2012 20:33:21

k, men det er jo også kun ICS der kører på nexus - endnu. Mine erfaringer er jo gjort i adskillige måneder...

0 0
Mazzen 07-02-2012 14:28:38

Ja, for medmindre du selv sidder på redaktionen herinde eller lign så har du nok ikke haft en ICS i hånden i længere tid medmindre du har købt en af Google egne modeller.

I så fald vil man nok mærke en forbedring i styresystemet, selvfølgelig vil der nok også findes et par fejl i starten ligesom ved andre, indtil de forskellige programmer var blevet optimeret til ICS.

0 0
Jan 07-02-2012 13:26:54

jeg kan da teste mange apps på min android som crasher hvergang jeg åbner dem da jeg køre med 4.0.3 og apps endnu ikke er opdaterede til det, et eks er viber det kan jeg lave en test på og ved med sikkerhed at det går ned 100 procent af gangene men afprøver jeg samme app på min iphone virker det 100 procent af gangene. gør det så at i min hånd er billede således ios virker 100 procent og android failer 100 procent.

0 0
Thomas 07-02-2012 14:19:36

Ja, og det er så derfor vi ikke har dig til at lave de her tests...

0 0
hellas7 07-02-2012 19:23:30

+ 1 thomas.

Men jeg tror på baggrund af mine egne erfaringer, at undersøgelsens resultat er bevidst søgt

0 0
Mazzen 07-02-2012 13:46:09

Flere detajler ang forskellige apps samt telefon model.

0 0
Thomas 07-02-2012 13:16:01

Afspejler meget godt den oplevelse jeg havde med iPhone 4S kontra min Galaxy Nexus.

0 0
Mazzen 07-02-2012 12:53:30

At IOS stadig står for 3/4 af alle de fejl, og hvis IOS er så gennemtænkt og fuldkommen gennemført som man ofte får at vide herinde, så burde det ikke betyde noget om det var en ny OS, da IOS jo ikke er fragmenteret på samme måde som Android og derfor burde det også være mere ens, og dermed nemmere for de forskellige apps at køre på de forskellige versioner trods opdateringer(self ikke i al uendelighed)

Dette er selvfølgelig bare min holdning, dannet ud fra jeres artikler omkring IOS og jeres generele holdning til IOS vs Android.

Glæder mig nu til at se om det er SteveJobs, el. AppleIPhone, som kommer først med en hakke kommentar om hvor godt IOS kører og ingen fejl har er komplet perfekt, samt at alle andre bare kopiere dem.

Pft

0 0
hellas7 07-02-2012 19:22:13

hvis vedblivende undersøgelser siger dette, kan jeg måske overtales. Har stort set ikke nogle crashes (eller lag, genstart m.m.) på min 4s.

Så længe det kun er en enkelt undersøgelse, tror jeg mere, at det er for at få opmærksomhed, at de har fået dette resultat

0 0
Mirzad 09-02-2012 11:57:04

Jeg har ikke oplevet problemet med min iphone 3GS,og hellere ikke med min Samsung.
Med kulden har drillet nogle af mine venners iphone 4 og 4S.
Men det er lidt ærgerligt at give så mange penge for en tlf og så virker den ikke ordenligt om vinteren.

0 0
07-02-2012 15:32:19

At iphones er pæne, men ikke specielt godt bygget er ikke en nyhed, men at visse Nokia modeller ikke var bedre er en overraskelse.

Og sgsii, der har været skrevet meget negativt om designet og det er muligt plastik ikke er lige så smukt som skrøbeligt glas, men jeg foretrækker en telefon af plastik der ikke går i stykker bare fordi en myg lander på den. Jeg foretrækker også en mobiltelefon der ikke kun er designet til de varme sydstater.

0 0
Footiefan 07-02-2012 16:04:42

Havde min iPhone 4 med på den 2. skitur i Schweiz her i jan. Og det var koldt, meget koldt. Men ingen probs. Heller ikke med SGS2, som så åbenbart også burde kunne klare det uden det store besvær. I uge 9 får de så begge en tur mere til alperne (håber på lidt lunere vejr)

Ved ikke hvad folk gør ved deres mobiler, om de hænger om halsen uden på skijakken hele dagen, eller lign. Mine er med ude på skift, mest i lommen på jakken, skal jo lige afprøve ski apps, gps apps og kamera osv. Kører også af og til med mobilen i hånden for at se farten. Ja ved godt det ikke optimalt med sikkerhed/opmærksomhed osv, men bla bla ;-) Og de kommer så direkte ind i varmen bagefter, men uden problemer af nogen art. Måske har jeg bare været heldig ;-)

0 0
Tommy 07-02-2012 20:29:59

die dumme danen! Hvordan er det du kører på ski? :P
Jeg har haft min N8'er med på armen uden probs(mens den filmede) så der er både chillfaktor og alt muligt.

0 0
07-02-2012 17:31:20

Nu kan man jo altid gøre grin med iPhone(jep jeg er skyldig), men for begge undersøgelser(den med kulde og den med apps), så bliver de først rigtigt interessante, hvis andre kan genskabe de resultater uafhængigt.

0 0
Thomas 07-02-2012 12:57:12

Det beviser jo bare endnu en gang at man ikke skal tage sin æble mobil med på skiferien eller hvor der er koldere end end minus 10 grader.

0 0
Jonas_a 07-02-2012 13:07:51

Hehe..den kan engang ikke klare kulden herhjemme! (Skriver fra min SGSII mens jeg står og venter på toget i -12 grader) :-)
ups.. ham ved siden af har vist problemer med sin iphone.... øh..4S.. eller 4 måske..

0 0
Thomas 07-02-2012 12:49:45

Det jo heller ikke sikkert at det bliver bedre i frmtiden med det nye iOS 5.0.1.

0 0
Jonas_a 07-02-2012 12:49:14

Venter spændt på nogle heftige reaktioner fra iDiots.. :)

0 0
Hajric 07-02-2012 12:47:08

Af de gange jeg har hold en Android telefon kontra iOS så er det klar den der i min venstre hånd har crashet ved en app, Android ;)

0 0
07-02-2012 12:41:56

:D

0 0