Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Politikere bekymret for iPads

Politikere bekymret for iPads

Medlemmer i Odense byråd modtager dagsordener og bilag på hver deres iPad. Formålet er at spare papir og porto – alle er dog ikke lige glade for idéen.

Alle medlemmerne i Odense Byråd har fået hver en iPad, da de i fremtiden skal læse alle de dokumenter, som tidligere er kommet i den ”gammeldags” papir-udgave.

Christian Frederiksen (S) er dog ikke helt tryg ved det. Han vedgiver det er en besparelse i forhold, men mener det er vigtigst politikerne er ordentlig orienteret. Det skriver TV 2 Fyn.dk.

Et af problemerne Frederiksen mener, kan opstå er, at når man skal bladre frem og tilbage i forskellige sager, bilag m.m. så vil for mange betyde lang tid foran skærmen, men han frygter også at det føre til han misser oplysninger.

Byrådsmedlem Kasper Westh (SF), er på nogen punkter enig med Frederiksen, og vælger oftest papirløsningen i forhold til iPad’en, hvis han har muligheden.

De er dog begge enige om, at den nye løsning skal have en chance.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

emiljohnsen 24-02-2012 16:36:21

De skal vist bare til ipad træning, jeg er blevet meget hurtig på sådan en ting. På under et halvt år

0 0
TechnoSmølf 18-02-2012 14:19:04

Hvad blev der af computer og email... Det andet her er jo ikke andet end en modedille... Men lad da bruge skattepenge på det...

0 0
David 18-02-2012 15:06:53

Hvis det er en modedille at stoppe med at bruge tonsvis af papir, og i stedet købe en tablet, så er det er det en af de bedre modediller.

0 0
Thomas 20-02-2012 10:40:15

Er det nu også det? Har du regnet på hvad der er bedst for miljøet, eller slynger du bare en påstand ud?

0 0
David 20-02-2012 12:33:34

Jeg har ikke regnet på det, men jeg går udfra at siden at der er en økonomisk gevinst ved at købe en ipad, så er det pænt store mængder der bliver printet ud. Apple har i dag høje miljøstandarder, så jeg tror ret hurtigt at det kan betale sig, miljømæssigt at læse dokumenter elektronisk. Men du har ret i at jeg ikke kan underbygge det med fakta.

0 0
Thomas 20-02-2012 13:20:57

Ok - du lød bare meget skråsikker, selvom du jo tilsyneladende ikke aner om du har ret eller ej.

0 0
David 20-02-2012 18:56:33

Jeg er ikke helt med på hvilken kommentar du henviser til, det eneste jeg siger at man bruger mindre papir når man ikke printer, det er vel rigtigt nok? hvor ser du at jeg siger at det er bedre for miljøet?

0 0
Thomas 21-02-2012 08:08:40

Du skrev:

"Hvis det er en modedille at stoppe med at bruge tonsvis af papir, og i stedet købe en tablet, så er det er det en af de bedre modediller."

Det tolker jeg som om, der er en miljømæssig gevinst ved at skifte. Hvis ikke det var dét du mente, så har jeg misforstået dig.. men hvad var det så du mente?

0 0
Jakob 19-02-2012 19:38:37

Jeg håber der ligger andet end besparelser på papir bag det indkøb. Ved 30 kr. for 500 ark A4, og en indkøbspris på 3000 kr. for en ipad skal hver ipad føre til at der spares mindst 50.000 ark A4 papir i løbet af det lille vidunders levetid. Hvis levetiden er 3 år, er det altså 16.666 ark papir pr. år, eller 320 ark pr. uge (45 ark pr. dag).

Og her har vi så set bort fra udgifter til vedligehold, software, 3G, forsikringer, IT support osv. og træning.

Blev der sendt så meget papir igennem om ugen i byrådet?

0 0
David 19-02-2012 20:26:49

@Jacob.. du er med på at der skal printes noget på det her papir du snakker om? Det koster ca. 1 kr pr sort/hvid print, inkl. leje af printer, vedligehold af printer, service aftaler m.m., hvis du vælger den billigste levenrandør.

0 0
Thomas 20-02-2012 10:38:56

Så er det dælme en dårlig aftale i har lavet.

Vores "klik-pris" ligger på omkring 15 øre for ren sort/hvid inkl. service, leasing og tonere. Dertil kommer så papirprisen, men det er ikke dem, der rykker budgettet.

0 0
19-02-2012 07:41:14

Må da give manden lidt ret... Der er godt nok mange offentlige institutioner der smidt mange penge efter ipads, uden egentligt at have testet det ordentligt først....

0 0
Kim Christiansen 18-02-2012 12:01:36

At hvis vi får ipads, så bliver det hele bedre. Uden at tænke mere over det.

0 0
David 18-02-2012 15:05:18

Ja, lad os da holde os til papir løsningen, de problemer er jo umulige at løse, man kan f.eks. ikke købe en 3. parts app der løser netop dette problem, eller printe særligt brugte bilag ud. Lad os da endelig printe ud i endeløse baner, teknologi er noget værre farligt noget, vi skal holde os fra.

0 0
Thomas 20-02-2012 10:39:48

Stråmandsargumenter ftw.

Du forholder dig slet ikke til hvad han skriver.

Kim har jo ganske ret i, at der er en del eksempler på, at der bliver købt ind og så først bagefter går man i gang med at finde ud af, hvad de skal bruges til.

0 0
Kristian Johnsen 18-02-2012 01:38:37

Jeg har meget svært ved at forstå, hvordan man kan skrive artikler for mobilsiden, når man, helt åbenlyst, ikke kender til dansk grammatik... Jeg ved godt, at min kommentar ikke handler om indholdet i artiklen, men "come on"...
Politikere er ikke "bekymret", men bekymrede... En sætning som: "men han frygter også at det føre til han misser oplysninger." er helt ude i skoven. Det er jo langt fra korrekt dansk, og det gør ondt i øjnene, når man læser det! Der skulle have stået: "men han frygter også(komma), at det føre(R) til(komma), han misser oplysninger."
Jeg ved ikke, om det er helt normalt, at man ikke læser korrektur, men jeg synes, det er for dårligt. Jeg har læst nyheder på mobilsiden i flere år, og jeg er generelt tilfreds med artiklerne, men nogle gange (og JA. Det hedder NOGLE - ikke som i artiklen, hvor der står: "Byrådsmedlem Kasper Westh (SF), er på nogen punkter enig".) bliver jeg ked af det, når jeg læser jeres artikler... Indholdet i denne artikel er egentlig ok, men jeg forstår bare ikke, hvorfor I ikke læser korrektur osv....

0 0
18-02-2012 11:43:45

Nu er dette også en af de slemme, jeg troede artiklen var en opskrift på æblekage. Men jeg tror mobilsiden mangler at blive bedre til korrekturlæsning.

Og angående artiklen så er problemet desværre ofte at det offentlige siger mere it og nyere it uden at gøre sig grundige tanker om hvordan det skal forbedre arbejdsgangen. Vi har desværre for mange eksempler med både Amanda og senest politiets it system.

0 0
ChristianB 17-02-2012 19:14:51

iAnnotate fungerer meget bedre end iBooks både mht at "bladre" frem og tilbage mellem noter, eller hvis man skal have flere pdf'er åbne på samme tid.

0 0
Hest 17-02-2012 17:55:27

Hvorfor skal det altid være enten eller i det offentlige. Brug dog det der nu en gang passer bedst til situationen. Kræver det man læser på papir engang imellem, er det ikke noget der hindrer at man stadig bruger en tablet på andre tidspunkter.

Nogle gange gør de sgu et større problem ud af ingenting.

0 0
David 18-02-2012 14:59:48

Enig, for det første findes der gode 3. parts apps til at løse dette problem, for det andet KAN man jo lige printe et bilag ud, man skal bruge særligt meget.

0 0
Tommy 17-02-2012 13:58:52

ipaden har rigtig mange fine funktioner, men at side med mere end en ting ad gangen er temmelig belastende. De kunne bestemt godt optimere deres brug af home-knappen og hvordan man skifter mellem programmer eller dokumenter

0 0