Priskrig: De store mobilselskaber er helt stille

Telmore, CBB, Telia, TDC og Sonofon er ikke med i prisudviklingen på mobilmarkedet.

Priskrig: De store mobilselskaber er helt stille

At mobilmarkedet er i forandring, ses især hos de mindre mobilselskaber.

Først kom Bibob og skubbede til priserne efter lang tids stilstand. Happii Mobil dukkede op med yderligere prispres, og lancerede samtidig en komplet kopi af Bibobs produkt. Senest er Debitel kommet med. Navnet skiftes til Call Me, og deres image skal relanceres.

Punkt1 Mobil rør nu også på sig. 35 øre i minuttet, afregnet pr. påbegyndt minut er udskiftet med 60 øre pr. minut, sekundafregnet. Sms koster nu 10 øre. Dermed ligger Punkt1 Mobil sig i kølvandet på Bibob og Happii Mobil, med et produkt som er stort set identisk.

Punkt1 Mobil er ejet af Elbodan, som også er involveret i Happii Mobil. Mobilselskabet hører til i underskoven af små selskaber, med en næsten usynlig markedsandel. Ifølge It- og Telestyrelsen optræder Punkt1 Mobil i kategorien "andre" som indeholder 29 selskaber. Samlet sidder de på 237.149 kunder (1. halvår 2007) – svarende til 3,9 procent.

 – "Det er tydeligt at kampen om kunderne udspilles blandt de små selskaber i markedet. Der er forbavsende stille fra TDC, Telia m.f. nok fordi de har så mange kunder, at en panikhandling kan have store økonomiske konsekvenser. Dermed går der længe inden priskrigen tvinger dem til handling. Men det går ikke over bare fordi man lukker øjenene og ikke kan se det", siger John G. Pedersen, der er chefredaktør på Mobilsiden.dk

Han mener samtidig, at Bibob bærer hovedansvaret for, at markedet i Danmark igen er kommet i bevægelse.