Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   QR-koder er et hit i markedsføring

QR-koder er et hit i markedsføring

De små scanbare QR-koder ses både på reklamer og annoncer, og er en stor succes hos både forbrugere og annoncører.

QR-koderne dukker op flere steder, når virksomhederne bruger dem i deres markedsføring.

Forbrugerne kan scanne koden med en applikation installeret på en smartphone, og derved hive noget ekstra information ind på mobilen.

QR-koden kan også indeholde et link til en konkurrence, en salgsopstilling på en bolig, eller et link til en opskrift. 

Og virksomhederne har i høj grad taget QR-koderne til sig, skriver Business.dk.

-”Det giver en hel unik mulighed for at føre en forbruger fra et trykt medie eller en reklame til et nyt virtuelt univers. Og det giver en virksomhed en mulighed for at generere noget mersalg,” siger Rikke Høyer Schrøder, der driver bloggen Love Barcodes, og har arbejdet i medie- og reklamebranchen i mange år.

Glade forbrugere

Også forbrugerne er positive over for QR-koderne. En undersøgelse fortaget af Grafisk Arbejdsgiverforening viser, at 65 procent af dem, der har prøvet at scanne en kode, havde en god oplevelse.

-”Med undersøgelsen har vi slået fast, at der ligger gode muligheder for at binde trykte og elektroniske medier meget praktisk sammen. Derudover er det en ekstremt hurtig måde at levere informationer i markedsføring,” siger Lars Bram, administrerende direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening til business.dk.

Læs også:
Baggrund: Hvad er mobile stregkoder?
Få en tour i drømmeboligen via QR-kode
Mobil-stregkoder kan give virus på mobilen

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Pedro 18-11-2011 15:30:52

Jeg synes QR var "interessant" i 5 min...og siden, Zzzz...

0 0
Thomas 16-11-2011 08:45:25

Man kunne jo også tage den lidt længere og bruge NFC, det er vel efterhånden standard i alle nye smartphones.

0 0
Henrik 16-11-2011 10:41:47

Jo' jeg ser også NFC som en klar afløser til stregkoder både 1D og 2D.

Til at starte med kunne de sætte NFC bag QR koden, så man har begge tingende på en gang.

Dog har QR koden nogle fordele
1) Du kan vise den i en TV reklame
2) Den er billiger, da du bare kan printe/trykke den
3) Du kan sætte den på busser, eller bygninger, hvor folk ikke lige kan komme til med deres NFC læser, men kan tage et billed af den.


Kom lige i tankge om. Jeg har lige været i London, og der var faktik nogle reklamer rundet omkring, hvor under plakaten, var der både NFC felt, og en QR kode.

0 0
Urbanus 16-11-2011 09:07:27

Standard er måske så meget sagt. Det burde være det, og der er da også efterhånden en del telefoner på markedet med NFC, men hovedparten af de nyeste telefoner på det danske marked er desværre stadig uden NFC - og mange af de telefoner der har NFC i nogle af deres udgaver, er desværre udsendt i Danmark i versioner uden NFC.

NFC er helt sikkert fremtiden, og langt smartere at bruge end QR-koder, men det er bare svært at skubbe udviklingen i gang, når der stadig sendes så få telefoner på markedet der understøtter det. Og især når selv mange af de populæreste high end-telefoner, som de fleste first movere i den mobile verden har, ikke understøtter NFC i de danske udgaver, så er det ret meget op ad bakke.

0 0
Henrik 15-11-2011 20:44:15

Jaa, jeres QR kode er da ikke til at tage fejl af, den indeholder jo bare pral og links til jeres virksomhed :-)

0 0
evilguy 15-11-2011 15:13:11

...at kun 65% af den der rent faktisk kan finde ud af at bruge QR koder er tilfredse. Det må jo betyde at hele 35% er utilfredse.

Og hvad så med de 97,5% der ikke kan finder ud af at scanne QR koderne...

0 0
Rallerbabz 15-11-2011 16:04:06

Du siger noget!

0 0
Rallerbabz 15-11-2011 13:47:28

...DarkFox nævner blot en af dem.
Derudover så kunne det også bruges til at betale sin billet ved stoppestederne.
Problemet er bare at det ikke er udbredt nok, jeg ser personligt ikke mange QR koder - meget få og dem der er bliver ikke brugt af folk, og man udstår dermed som en 'weirdo' hvis man går hen og scanner en reklame.

0 0
DarkFox 15-11-2011 13:24:48

Jeg har tit tænkt på, hvorfor fx. Movia ikke sætter en QR kode ved stoppestederne, som linker til en side hvor man kan se hvornår den næste bus kommer.

0 0
DarkFox 15-11-2011 13:22:21

Det er desværre ikke alle der kender forskellen.

Hvis blot alle reklamebureauer faktisk brugte QR-koder (Altså, standarden, QR code), ville det være nemmere.

Desværre er der nogle der vælger at bruge EZcode (som er en lukket standard, licenseret eksklusivt til Scanbuy).
Der er flere problemer ved dette, bl.a. at de kun kan læses med Scanbuy's "Scanlife" app, samt at Scanbuy kan følge med i alle de koder du scanner, om det er deres egen standard eller fx. QR kode.

0 0

Om brug af cookies