Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   QR-koder - hot or not?

QR-koder - hot or not?

AFSTEMNING: QR-koder dukker oftere og oftere frem i dagligdagen, men bruger du dem? Deltag i afstemningen her.

QR-koder blev opfundet til produktionen af biler. De enkelte komponenter til bilproduktionen blev forsynet med disse små stregkoder, så robotter efterfølgende kunne genkende dem automatisk.

Men siden da er anvendelsen bredt godt ud til andre brancher også, og det benyttes mere og mere i eksempelvis reklamer, hvor QR-koden så indeholder link til hjemmeside-adresser, telefonnumre, e-mails og meget andet.

Vi så også under valgkampen sidste år, at der på enkelte kandidaters valgplakater var en QR-kode, som henviste til kandidatens hjemmeside.

Til trods for at QR-koder dukker op flere og flere steder, så ser Mobilsiden.dk det stadigvæk, som en teknologi der stiller en barriere op for sig selv.

Vi er i tvivl om hvor mange almindelige brugere, der ved de skal downloade en speciel applikation for at kunne aflæse en stregkode. Derfor har vi udformet denne lille afstemning vi håber du vil være med til at besvare.



Afstemning

Hvad mener du om QR-koder?
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Dade 22-04-2012 18:54:09

Har selv barcode scanner på min fon og ja det er sku det nemmeste at bruge, men synes nu selv at når QR koder dukker op så er det de mest ligegyldige steder til ligegyldige apps man ikke gider ha alligevel som ka hentes hurtigt på den måde.

0 0
Benjamin Jensen 21-04-2012 22:52:46

Som een nævner, og som ikke bliver kommenteret på, så synes det er virkelig smart med visitkort. Mange er begyndt at bruge det, og som sælger ender jeg ofte i et visitkort helvede, hvor 3-4 visitkort om dagen er almindeligt. Nu kan jeg bare scanne koden ind, og så ligger de i min contacts. Det synes jeg sgu er rigtig smart.

Jeg bruger det faktisk rigtig meget, da der er større fordele end bare lige en ligegyldig henvisning til hjemmesider. Man får jo kun det ud af teknologien som folk vil have, og jeg synes ærlig talt det er ret fantasiløst at lave en kode med henvisning til en hjemmeside.

0 0
Thomas Nielsen 20-04-2012 22:19:15

Den tredie checkbox kunne f.eks. hedde...

[ ] Fin teknik til styring a malkemaskiner, men ikke rigtig brugbar i det offentlige rum

...i hvilken jeg i så fald havde sat kryds, selvom jeg er en lille smule imod tatovering af husdyr.

0 0
beikes 20-04-2012 17:19:39

Idéen er jo glimrende, omend jeg aldrig selv har orket at bruge det, og det kommer jeg nok heller ikke til. Desuden er jeg så skuffet over det danske udvalg af smartphones, at jeg har besluttet mig at gå 'retro', og købe mig en god gammeldags candybar med fysiske taster.

0 0
varmen 20-04-2012 16:18:04

Det er noget helveds skrammel det QR lort, jeg kan virkelig ikke se det gode ved det. Hvad er forskellen på at skulle læse en dum kode for at tilgå et website i stedet for bare at gå ind på http://www.mobilsiden.dk ???

Nu har jeg ikke længere selv en smartphone, så for mig er det fuldstændig åndsvagt.

Jeg troede faktisk at folk fattede tilbage i slutning af 00´erne, at det ikke virkede og noget der den gang var dødsdømt skal ikke genoplives.

0 0
kim 20-04-2012 16:10:04

Syntes det er rigtigt fedt...se http://www.matrixcard.dk en anden måde at bruge det på som er rigtigt smart.

0 0
Ylle 20-04-2012 12:35:00

Ja, på en Windows Phone er det jo lidt nemmere end at skulle finde en app, da det er indbygget. Men det ville være synd at sige man bruger det meget. Og jeg tror faktisk ikke der er særlig mange der aner hvad det er, og hvad de skal gøre - i hvert fald ikke pigr.

0 0
Kim 20-04-2012 15:30:59

Hvilket gør udvalget at QT apps til WP priceless ;)

0 0
Jan Ålund 20-04-2012 09:30:45

Kunne man ikke blive bare en anelse mere opfindsom med hensyn til spørgsmål. Jeg kan ikke rigtigt svare på dem her.

0 0
Jan Ålund 20-04-2012 09:30:45

Kunne man ikke blive bare en anelse mere opfindsom med hensyn til spørgsmål. Jeg kan ikke rigtigt svare på dem her.

0 0
carljoe 20-04-2012 09:27:32

Jeg synes det ikke er helt intuitivt, da det er lidt besværligt og tager lidt for lang tid, og mange bøvler tit med at få scannet koden.

Har kun bidt mærke i et sted, hvor jeg fandt det brugbart og det var i boligannoncer i aviser, hvor det er sparsomt med informationer der er plads til i avisen. Det er nemligt lidt bøvlet at finde frem til den eksakte bolig på det givne boligsite.

0 0
Kongand 20-04-2012 10:00:05

Se der var det jo rigtig smart at bruge det!
Ellers er jeg enig i kommentarerne omkring, at svarmulighederne ikke er specielt gode. Har man blot fået lidt undervisning i, hvordan et spørgeskema skal udformes, gør det ondt at se sådan noget ;)

Personligt er jeg ikke selv stødt på nogle steder, hvor jeg har set den helt store fidus i at skulle scanne koden. Det kan selvfølgelig være, jeg bare ikke har været de rigtige steder :)

0 0
Mazzen 20-04-2012 08:52:42

3. Smart teknologi, jeg ikke gider bruge til trods for den fordele.

0 0
Onkelalfa 20-04-2012 11:26:52

Lige præcis!


Super dårlige afstemninger i laver desværre. De er meget snæversynet.


Ellers udmærket website.

0 0
Henrikmand 20-04-2012 11:38:06

+1

0 0