Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Radiolytning på mobilen er værdiløs, men vigtig

Radiolytning på mobilen er værdiløs, men vigtig

Når der lyttes til radio på smartphonen, klinger det ikke i reklamekassen på radiostationerne. Men alligevel har radio-apps en værdi for både lyttere og broadcastere.

Den gamle FM-radio er på vej til at blive udspillet af smartphones og radioapplikationer. (Foto: Mobilsiden.dk).
Den gamle FM-radio er på vej til at blive udspillet af smartphones og radioapplikationer. (Foto: Mobilsiden.dk).

Lytning til radio på mobiltelefonen har i mange år været mulig, men udbredelsen af hurtige dataforbindelser og moderne smartphones, gør det nu interessant at lytte via applikationer som Tunein Radio, der giver adgang til radiostationer fra hele verden, eller benytte radiostationernes egne apps.

Dermed er lytteren ikke afhængig af at være i nærheden af deres favoritstations FM-sender, der har en begrænset rækkevidde.

I Danmark, såvel som USA og Europa generelt, er problemet, at lytningen ikke kan opfanges i lytterundersøgelserne (PPM-målinger), og nogle radiofolk peger derfor på, at når lytningen ikke kan måles, er den værdiløs, set i forhold til salg af reklamespots.

- ”Hvis ikke man kan måle denne lytning, er det en katastrofe for lyttertallene, fordi de bliver meget unøjagtige. Derfor ligger der en kæmpe opgave for Gallup. Gøres der ikke noget, risikerer man, at den unge generation, der er vokset op i den digitale tidsalder, fuldkommen tabes i lyttermålingerne,” siger Christian Kjeldsen, redaktør på radiositet Radioassistant.dk.

Christian Kjeldsen har fulgt det danske og internationale radiomarked tæt i over 15 år.

En radio uden applikation er ikke trendy

Selvom der kommercielt for en radiostation ikke er en værdi i at have en applikation, er det stadig vigtigt for stationerne, at holde øje med smartphone-platformen.

- ”Med den udbredelse smartphones har, er der ingen tvivl om, at der over tid flytter en masse lytning til denne platform. Profil- og brandingmæssigt er det et problem, hvis ikke en station findes på mobilen, og på sigt bliver det også et problem for indtjeningen,” vurderer Christian Kjeldsen.

Mobilen er den eneste radio

Den gammeldags FM-modtager er stadig den primære radiomodtager for lyttere verden over, men den er i nogle situationer blevet forældet. Det mener programchef Claus Nielsen, fra en af landets store regionale radiostationer, VLR, der sender i Syddanmark og på Fyn.

- ”Smartphonen er en forlængelse af den traditionelle FM-dækning, og for mange mennesker er mobilen blevet deres eneste radio. Den gamle transportable lommeradio er blevet udspillet. I dag er det mobilen man bruger i haven, på løbeturen, eller andre steder hvor der ikke er en radio. I mange virksomheder, er der heller ikke længere radiomodtagere, og derfor lyttes der via både web og mobil,” forklarer Claus Nielsen fra Radio VLR.

Han ligger vægt på at applikationer benyttes af en bred målgruppe, og at radiostationen er nødt til at være tilgængelig hvor lytterne er.

- ”Det er selvfølgelig surt, at PPM målingerne ikke tager højde for mobillytning. Men de almindelige dagbogsundersøgelser opfanger stadig disse lyttere. Lytningen på mobilen er dog stadig marginal i forhold til FM-delen,” slutter VLR-chefen.

VLR satser på at forøge lytningen, i forbindelse med, at deres programvært Lars Rasmussen, den tidligere håndboldspiller, skal være med i Vild Med Dans.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies