Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Rapport: Eksplosion i 4G data bliver en udfordring

Rapport: Eksplosion i 4G data bliver en udfordring

I fremtiden bliver den eksplosive vækst indenfor data en udfordring for teleselskaberne.

Vi har hørt teleselskabernes klagesang mange gange før, og nu giver en ny rapport fra Capgemini dem ret; Teleselskaberne får store udfordringer med 4G netværkene.

Eksplosion af data på 4G nettene vil være en meget stor udfordring for teleselskaberne, og det vil føre til nye måder at taksere indhold på. Det er en af konklusionerne i den nye rapport, der også påpeger flere områder hvor teleselskaberne kan skabe både vækst og indtjening, selvom mængden af data, som netværkene skal overføre, stiger næsten eksplosivt i disse år.

Ifølge rapporten kan teleselskabernes nuværende kapacitet på mobilnetværkene slet ikke følge med, hvis kunderne forsætter med at bruge mere og mere data. Selvom teleselskaberne i disse år investerer mange penge i 4G LTE netværk, som giver højere hastigheder og kapacitet, så konkluderer rapporten, at teleselskaberne må tage skrappere midler i brug for at sikre kapacitet nok til alle.

Et af problemerne er, at det myldrer ud med nye enheder, som i disse år bliver forbundet med internettet. Nye produktkategorier såsom tablets øger forbruget af mobildata, og forbruget af data stiger eksplosivt med næsten en fordobling år for år, mens priserne på mobildata har været stagnerende eller faldende.

Teleselskabernes nuværende IT-systemer er også umoderne, og de er slet ikke bygget til fremtidens omfattende og komplekse trafik, hvor teleselskabernes faktureringssystem f.eks. skal kunne fakturere data forskellige afhængig af, hvornår forbruget af data finder sted.

Derved står teleselskaberne i den situation, at de skal kunne overføre mere data i deres netværk samtidig med priserne falder. Samtidig så er teleselskaberne traditionelle indtægtskilde i form af samtaler og SMS-beskeder under hårdt pres fra nye tjenester, såsom Skype og Apples iMessage.

Løsningen er ifølge rapporten forbrugsstyring og nye IT-systemer hos teleselskaberne.

Især forbrugsstyring i form af forskellig taksering alt efter indhold er en nærliggende løsning. Ved at taksere forskelligt på baggrund af indhold, så er det muligt at tilskønne mindre forbrug af kapacitetskrævende indhold såsom brug af P2P- og videotjenester.

Rapporten nævner også muligheden for nye forretningsområder så smart metering (fjernaflæsning af f.eks. el og vandforbrug), telemedicin og intelligente devices i biler.

Læs hele rapporten her.


Læs også:
 - Køb hurtigere hastighed i en applikation

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies