Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Rapport: iOS er mere sikkert end Android

Rapport: iOS er mere sikkert end Android

En ny rapport fra sikkerhedsfirmaet Symantec hævder at Apples iOS er langt mere sikkert end Android.

Sikkerhed på smartphones er et stor tema for sikkerhedsfirmaerne i øjeblikket - og det med god grund.

Der kommer dagligt nye trusler imod vores smartphones, og det har fået sikkerhedsfirmaet Symantec, der sælger sikkerhedsløsninger, til at undersøge sikkerheden i de to populære styresystemer iOS og Android.

I en 23 sider lang rapport konkluderer sikkerhedsfirmaet, at iOS er mere sikkert end Android.

Apples iOS blev vinderen i de fleste kategorier, men billedet er dog ikke helt lyserødt. Rapporten konkluderer nemlig samtidig, at iOS har de fleste sikkerhedsmæssige svagheder – også selvom iOS endnu ikke har været udsat for virus eller malware angreb. Det skriver online magasinet Electricpig.

Ifølge rapporten er det især Apples strikse krav til applikationer i Apples App Store, som i meget høj grad forhindrer virus og malware på iOS.

Rapporten fokuserer også meget på, hvordan den slappe sikkerhed i Android Market gør det let for ondsindede personer at distribuere farlige applikationer. Endvidere er Apples sikkerhedsmekanismer, såsom kryptering og applikationernes adgang til data, langt bedre sammenlignet med Android.

Rapporten konkluderer dog også, at der i øjeblikket er over 200 sikkerhedshuller i iOS, mens der kun er 18 kendte sikkerhedshuller i Android.

Læs også:
- Fem tips der gør din smartphone mere sikker
- Ny antivirus til Symbian og Android

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

02-07-2011 17:38:28

Modsat Apple, så kan google ikke diktere hvilke programmer du må få adgang til. Jeg går ud fra at langt de fleste programmer på folks Androids er fra Android market, men det ændrer ikke ved at muligheden er der.

Et eksempel, store internationale medier samt lille danske ekstra bladet kæmper en kamp om både at få lov til selv at bestemme hvilke artikler de må udgive, samt slippe for Apples meget høje afgift.

Hvis google begynder at skabe sig på samme måde, så har medierne mulighed for at udgive deres apps udenom google og på den måde slipper for alle restriktionerne.

I virkeligheden er Apple et stort demokratisk problem fordi de forsøger at diktere hvad medierne må udgive, de samme forhindringer kan ultimativt ikke lade sig gøre med Android. Apple kan forhindre at medier udgiver kritiske artikler om Apple i apps til iPhone, Google kan ikke forhindre at medier udgiver kritiske artikler om Google på Android. Det værste er at der stadigt er mange, herunder danske, medier som ikke har fattet at Apple og iPhone i bund og grund ikke tillader frie medier.

Hvis jeg havde min egen avis, så ville jeg fokusere på Android og de åbne platforme til Nokia.

0 0
BSG 01-07-2011 14:11:11

og det gør de ved at udsende skræk kompagner, fordi de ved at mange folk hopper på det.
iOS og Android kører på samme grundplan, så forskellen skulle ikke ikke være så stor.
Android er åbent, og det har også sine ulemper, selv om åbenheden er dens stærke side.

0 0
Mikos 01-07-2011 12:04:46

..er "vi" rigtig gode til at tage til os. En 23 siders rapport fra et sikkerhedsfirma, der lover helvede på smartphones og vupti...vi er skræmt og skynder os ud at fylde mobilen op med alverdens sikkerhedsprogrammer.

Stram sikkerheden og bliv kvalt. :D

0 0
DX 30-06-2011 15:02:47

glemte måske lige at fortælle at de har en sikkerheds app der kan købes, der kan løse alle problemer.

0 0
Villiam 30-06-2011 14:59:59

i bund og grund, så er apple jo lige meget mere sikkert som alt andet end en computer eller mobil som ikke har adgang til noget net, software osv. nemlig ting som intet andet kan end at se smart ud. de andre ting som er der ude, har måske lidt større mulighed for at få skidt ind, men det er jo også fordi de kan en hel del mere ;) livet handler ikke kun om at være låst inde og kun se smart ud, det handler nemlig om at komme ud og opleve noget ;) og det kan du med alt andet end apple produkter. med apple produkter, kan du kun opleve det apple bestemmer du må. med android, symbian, linux, windows, pc, meego, maemo, blackberry os. der kan du nemlig oplevet tingene og være en del af den livlige verden. med apple, er det kun deres verden du kan være en del af. den er stor, men med mange blokeringer og mangel på muligheder. så jailbreaker man da bare sine apple ting, ja gør det og vink farvel til garanti og al form for service. selvom du gendanner apple produkterne, så kan din jailbreak spores.

0 0
Footiefan 30-06-2011 22:08:23

Så kører Villiam igen - om lidt kommer den der med bilen fra A til B og om hvordan Android bilen kan komme videre end det.... Indspistheden længe leve.....
Så godt dine smileys, men du får det til at lyde som om man intet kan med iPhone, come on...

0 0
Villiam 30-06-2011 23:11:26

jo du kan lidt med iphone, men selv symbian er et mere åbent og bredt system end ios. iphone kan intet uden at skulle igennem en comp/mac. selv når du køber den, så skal den igennem itunes for at blive aktiveret. det er jo totalt latterligt. bare backup af dine info, igen til en comp/mac. have sange ind på, comp/mac. hvis der ik fandtes andet end apple i verdenen, ja så var apple det bedste af det bedste.

0 0
Footiefan 01-07-2011 09:22:30

Igen, det er mobiltlf det her. Hvad er det du har brug for at den skal kunne gøre for dig? Lave kaffe, rydde op og støvsuge?
Trods iPhones tilsyneladende store store mangler, så sælger den jo ret godt - så folk overlever sq alligevel, utrolig nok?! Måske er der andet i livet end samtlige genveje og widgets og 24 muligheder for at slå wifi til/fra ;-)
Og ja jeg har en iPhone, men også en SGS2!

0 0
Jesper 01-07-2011 10:20:49

...husk nu, at bare fordi noget sælger godt, behøver det ikke nødvendigvis at være det bedste! Paradoksalt nok!
Når nu WinXP's forsvinder mere og mere fra nettet til fordel for Win7/8, hvor tror du så at de grumme IT kriminelle kigger hen?
Nemlig! Systemer som er nemmere at tilgå og som er meget udbredte. Derfor bliver andre computer OS og smartphone/tablet OS de næste mål, og her er der ingen der kan vide sig sikre...slet ikke Mac-folket, som jo har en tendens til at føle sig hævet over hacker/virus problematikken.
I og med at Apple produkter, af én eller anden grund går for at være "eksklusive"(!), så bliver de jo også markant mere interessante for skumle personager!
Android brugere, skal naturligvis heller ikke føle sig sikre på nogen måde! Vi er alle sammen mål, så jo mere du sikrer dig, desto bedre, når bare det ikke går for meget ud over anvendeligheden på PC'en, Mac'en, telefonen eller tablet'en!

0 0
Footiefan 01-07-2011 12:13:15

Øhh, jeg nævnte intet om at iPhone var det bedste?! Men at folk overlevede alligevel, trods at den efter manges mening intet kan. At du så bringer alt muligt andet i spil her, tja det er jo så et andet emne (det artiklen gik på ja), men ikke det jeg lige svarede og kommenterede på. Det var kun det med om den kunne bruges eller ej - og det kan den jo tilsyneladende :-)

0 0
Jesper 30-06-2011 13:52:11

...vi kan nok hurtigt blive enige om, at Google skal stramme op på sikkerheden...ligesom alle andre!
Det jeg ikke kan lide ved sådanne rapporter er, at det, i dette tilfælde, får iOS brugere til at tro, at alt er OK, og at de ikke behøver at foretage sig mere! Dermed bliver sådanne rapporter en decideret sovepude, og dét er det virkelige problem: At brugerne ikke gør noget som helst for at sikre deres telefon og dermed deres data.
Når nu jailbreakeme.com igen kommer op at køre på iOS 4.3, er iOS et så usikkert OS, at det er til at tude over. Glem din iPhone på cafébordet i 30 sekunder, og en forbipasserende kan jailbreake den på 20 sekunder, og dermed er der fri adgang til din iPhone uden at du ved det! Det er blot et eksempel! Det kan gøres på Android også, men her tager det blot lidt længere tid!

0 0
TF 30-06-2011 11:09:42

vågn nu op android brugere, vis man læser ovenover ser man 3 der skriver om ios efter at en rapport lige har erklæret android som et sikkerheds mareridt, det er da rystende, så vågn op og brug tiden på at forlange at google tager ansvar for deres sikkerhed, marked osv istedet for at prøve at dreje artiklen til en ios vs android ævle ståd igen igen igen.

0 0
Kim Jørgensen 30-06-2011 13:14:06

Som svar på både dit svar på min og dit eget indlæg kan jeg sige at jeg ikke er Android mand. Jeg ejer godt nok en HTC Wildfire men har en macbook, iPod samt en henlagt iPhone3gs fra før min htc...

JEg syntes bare det er skræmmende at Apple ikke gør noget for at mindske faren for det er jo desværre set at der ryger noget gennem nåleøjet hos dem og så kan det gå vanvittig galt med så mange huller!

Android som Nikolaj(lidt blasert siger) arbejder på at gøre Market meget mere sikkert så de gør trods alt noget. Håber også Apple reagerer på dette :-)

Jeg har ALDRIG downloadet fra externe sider til min htc ej heller hentet programmer som ikke har haft over en mnængde "thumbs up" på market...så garderer man sig squ meget godt :-)

0 0
Nikolaj 30-06-2011 12:29:15

Der er da ikke en skid at vågne op over. Det de skriver er ingen overraskelse, og i LANGT de fleste tilfælde er det narhoveder der downloader apps fra kinesiske sider eller lign. der bliver inficeret. Dette er sq bare endnu en skjult skræmme kampagne fra et sikkerhedsfirma. Så jeg syntes faktisk at det er jer der skulle tage og vågne op.

Derudover er google allerede i gang med oprydningen, for ja Android er for åbent.

0 0
evilguy 30-06-2011 13:05:57

@Nikolaj: Det er faktisk kun en lille uge siden at vi her på mobilsiden.dk havde en artikel om netop malware i Google Android Marked http://www.mobilsiden.dk/nyheder/google-fjerner-angry-birds-spyware,lid.15964/

0 0
02-07-2011 19:07:57

Ja og som jeg også skrev, så er det kun narhoveder der downloader cheats til angry birds, eller japanske piger osv, osv...

Som en skriver længere nede. Hent kun fra market, og hent kun apps, der har fået gode stjener. Så er du rimeligt sikret...

Og i har faktisk snart skrevet om emnet mange gange. Hver gang kommer en producent af antispyware/malware/virus software med en rapport, som dømmer Android totalt usikkert. Og straks bliver det kastet ud i offentligheden at endnu engang er der fundet dit og dat i android.

Prøv at lave en undersøgelse af mobilsidens androidbrugere og hvor mange af dem der har oplevet et angreb, og om de bruger antimalware/spyware/virus software osv...

For at tage ordene fra et firma der tjener på at råbe ULVEN kommer, det syntes jeg sq er lidt for tyndt...

0 0
Katron 30-06-2011 11:45:10

Helt enig. Jeg er godtnok selv nokiamand, men selvom det, så må det her være et wakeup call til google, og også android brugere.

De fleste af os ved jo at apple har sikkerhedshuller, da det ofte bliver nævnt. At ios så aldrig rigtigt har været udsat for "angreb", er jo bare heldigt for dem.
Det jeg synes er tankevækkende, er at med 90% færre "huller", er android alligevel mest udsat.
Selv om det nok ikke ændrer på googles måde at køre android market, så ville jeg da som android bruger, være meget opmærksom på hvad jeg henter af app's i fremtiden, for problemet bliver nok ikke mindre med tiden.

0 0
Kim Jørgensen 30-06-2011 10:43:15

At man konkludere at iOS er mere sikkert end android på baggrund af appStore's beton hårde krav er fair nok. MEN når der så samtidig står at der er over 200 huller i iOS sikkerhed og 18(kendte vel og mærket) i Android så hopper kæden lidt af tandhjulet!!

Eller er jeg den eneste der syntes det?

0 0
30-06-2011 19:30:40

Hvordan kan det komme som en overraskelse at Android er mere usikkert:¨

1. Et af Androids vigtigste salgspunkter er netop muligheden for at kunne installere 3. parts programmer uden for Android marked, det alene er en ladeport.

2. Android er blevet ekstremt populært og kombineret med pkt. 1 så er Android et oplagt mål.

Problemet for Apple er at de tager et gigantisk ansvar ved at agere sikkerhed for alle kunder. Personligt føler jeg mig mere sikker med et antivirus program, herunder muligheden for at skifte antivirus program. Hvis der slipper noget igennem til apple så kommer de til at ligne idioter.

Hvis der/når slipper noget igennem til Android så kommer det ikke som en overraskelse, på samme måde som at det ikke er nogen overraskelse at der findes virus til windows. Brugere af Apples computere har i mange år troet at de var beskyttet bare fordi der var et æble på computeren, de er først ved at vågne op nu.

0 0
BSG 01-07-2011 14:01:39

Mac OS er faktiskt rigtigt sikkert, og særligt om man sammenligner mod windows, og det kan vi takke æblet (apple!) for :)

0 0
Lecter 30-06-2011 20:25:22

1. Et af Androids vigtigste salgspunkter er netop muligheden for at kunne installere 3. parts programmer uden for Android marked, det alene er en ladeport.

Jeg ved ikke ligefrem om det er et stort salgspunkt. Som standard er funktionen jo slået fra og jeg har endnu ikke oplevet en eneste i min omgangskreds, som har det slået til.

0 0
Karim 01-07-2011 17:25:55

jeg har sq brugt det mange gange bl.a. til at dl cut the rope som ikke er på market

0 0
TF 30-06-2011 11:00:41

vis der er 200 huller men ingen mulighed for at komme til at bruge dem pga "appStore's beton hårde krav" osv så er de 200 huller jo intet problem for iphone brugerne, det jeg syntes er skræmmende er at google lader marked stå åbent for hele verdens dårligdomme og ikke lader til at ville gøre andet end at rette problemerne efter de er sket :(

0 0
Zeb 01-07-2011 11:26:20

Personligt foretrækker jeg åbenhed frem for censur. Så må man acceptere at der også følger negative ting med. Men det er jo en smagssag.

0 0
Lecter 30-06-2011 15:13:07

Hvad mener du med at Market står åbent for hele verdens dårligdomme ?

0 0
Villiam 30-06-2011 10:43:10

kan et antivirus firma komme med sådan en rapport, når iphone jo ikke har brug for sikkerhed ? hmm, da et så stort sikkerheds firma kan lave sådan en rapport, så må det jo betyde at ios ikke er så sikkert som alle går og tror ;)

0 0
Joddler 30-06-2011 10:19:34

huske at, HVIS man jailbreaker sin Iphone, og bruger andre markeder end App Store, så er sikkerheden ligeså lav som på Android, hvad angår Mallware og andre farligheder som der i rapporten her er fokus på!

0 0