Reklamebranchens nye sort

I gamle dage var det almindelig praksis at firmaer benyttede sig af skilte, når der skulle reklameres. I dag er der en del flere tangenter at spille på.

Reklamebranchens nye sort

Mobilen er den nye reklamesøjle

Der var engang, hvor aviser og trykte medier var vores primære kilde til nyheder og hvor A-skilte – de såkaldte gadesælgere – var alfa og omega for enhver forretning i byen. Sådan er det ikke længere. I takt med en stadig mere digital verden, er reklamebranchen nødt til at følge trop.

Vi har talt med firmaet Skiltex, der ifølge denne hypotese burde være en uddøende dinosaur, men sådan forholder det sig ikke. For selvom firmaet leverer tilbehør til gammeldags skilte, er der stadig gang i forretningen. Dette skyldes – ifølge dem selv – at skilte ikke er gammeldags. De er blot ikke enestående længere, da der er et hav af andre alternativer. Men skilte trives stadig – også i en digital verden.

busreklame, mobilpriser artikelfoto

I de gode gamle dage…

I gamle dage var skilte stort set, hvad man havde at gøre med. Stort set alle andre marketingmetoder var både uforholdsmæssigt dyre og besværlige.
Sådan er det ikke længere, og i dag er mobilen den nye reklamesøjle. Der er reklamer i stort set alle vores apps, og hvis du vil undgå det, skal du betale for appen.

På samme måde som at vi i dag ikke køber lige så mange aviser som før i tiden, er nyhederne også flyttet over på mobilen. Dermed har annoncører nu mulighed for, ikke bare at vise dig reklamer, men rent faktisk vise dig tilpassede reklamer. Det kaldes remarketing og er et resultat af din adfærd på det store internet.

Fordelen ved disse reklamer er, at de i modsætning til deres ”forfædre” er – eller i hvert fald kan være –  aktive.

Fremtiden for reklamebranchen

Selvom et medie dør, betyder det ikke, at hele verden går i stå. Tværtimod betyder det, at der bliver udviklet nye og (forhåbentligt) smartere alternativer. Det kunne man se på de gammeldags A-skilte, da QR koderne blev en realitet. 
Skiltene døde ganske vist ikke, men de blev pludseligt interaktive og formåede
således at holde sig up-to-date med resten af den digitale verden – selvom der er tale om en meget gammeldags form for annoncering.

I fremtiden kan man måske gå på museum og se iPhones og Samsung-mobiler udstillet i glasmontre, men i en ramme på væggen vil der helt sikkert sidde et skilt med en forklaring på, hvad det dog er for nogle apparater, der befinder sig i denne glasmontre.

Vi udvikler os hele tiden, og sådan har det altid været. Det gælder således også i reklame- og mobilbranchen. Der er nu browsere på markedet med indbyggede adblockere, så reklamebranchen må til at tænke kreativt til hvordan man kan integrere reklamer, som ikke generer forbrugerne for meget.

Hvis noget ikke er i udvikling, er det i afvikling.  Det er hårde ord, men ikke desto mindre sandt. Den digitale verden har revolutioneret en del brancher gennem de seneste 20 år, og der er ikke noget, der tyder på, at den tendens har i sinde at ændre sig. Snarere tværtimod!