Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Rygte: Ny oplader-type til iPhone 5

Rygte: Ny oplader-type til iPhone 5

Apple ønsker patent på ny type stikkontakt, som kan bruges til både opladning og dataoverførsel.Genopfinder Apple mon opladeren?

Apple har længe brugt en magnetisk ladekontakt til deres bærbare computere, som bærer navnet Magsafe. En af de smarteste ting ved denne oplader er, at snubler man over ledningen, så falder stikket ud uden det bliver ødelagt.

Rygterne går nu på, at Apple påtænker en lignende type stik til kommende iPhones. Det skriver hjemmesiden Appleinsider.com.

Tilbage i 2010 fik Apple patent på denne teknologi til mobile enheder, dengang var der dog kun tale om en ”oplader”. Men nu går rygterne på, at Apple har søgt om nyt patent på en løsning der ligner, men kan bruges til både opladning og overførsel af data.

Opladeren til iPhones i dag benytter Apples 30-pink kontakt, hvilket der er en række ulemper ved.

Appleinsider.com skriver også, at Apple planlægger en vandtæt iPhone-model, hvilket giver endnu mere ”gro-bund for tankerne om den nye opladertype”, da denne er fuldstændig vandtæt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

johannes 08-02-2012 22:17:09

Var der ikke noget med at der skulle kun laves universal oplader fra 2012? og så vidt jeg husker var apple med på aftalen?

0 0
Benjamin Jensen 02-02-2012 23:48:54

Nu har man jo prøvet at lave fælles standarder indenfor EU til opladning af mobil, og såvidt jeg husker så tiltrådte SE og Nokia sig den. Men man kan da se, at der ingen fælles standard er i dag.

Jeg synes det er lidt sjovt, som Kim forsvarer sin Nokia igen, når alle ved at de har brugt 1000 forskellige opladere igennem tiden. Så vidt jeg ved, har Apple holdt sig til den samme lige siden iPhone 1.

Et eller andet sted gør de jo nok også klogt i det, da det jo bruges i alle mulige forskellige docks, og det vil da være kedeligt at skulle investere i nyt udstyr pga ny ladetype.

0 0
Katron 06-02-2012 18:16:21

Øhh, har Nokia brugt 1000 forskellige opladere gennem årene??
Mig bekendt har de kun brugt 4.
Min allerførste Nokia 2110 købt i '94 brugte samme oplader som den nokia jeg havde i 2005. (Det store bananstik) I forbindelse med N-series mobilerne fra 2005, skiftede nokia til det lille bananstik, som stadig bruges idag.(Dog ikke i lumia800)
Derudover forsøgte de sig med opladning via Mini-usb, men blev i fællesskab med SE, samsung og HTC enige om at skifte til Micro-usb.

Så altså stort bananstik, lille bananstik, mini-usb og micro-usb. Flere er jeg ikke bekendt med.

0 0
05-02-2012 13:11:23

Det er jo sjovt med Nokia, at til trods for
de har tiltrådt aftalen om fælles standard, leveres N8 med oplader med mini jackstik, selv om den også er forsynet med micro usb.

0 0
Katron 06-02-2012 18:08:47

N8 blev leveret både med mini jack, samt micro usb stik. Der var dog ingen strømadapter med til microusb'en, så skulle mobilen oplades via denne, så var det via Pc'en.

0 0
David 05-02-2012 11:22:43

Fordi Kim er hardcore Nokia fanboy, der på alle måder udtrykker sig som ærketypen af en fanboy, inkl. påstånden om at han er neutral :) Det er altid sjov læsning, når Kim udtrykker sig "neutralt" om Apple, Android og Nokia :)

0 0
Malte 02-02-2012 10:12:12

Lige som den jeg bruger til min HTC Sensation, min Logitech mus og min Nikon D700 kamera. Micro USB i den ene ende og standard USB i den anden ende. Plugges ind i opladeren.

God ide, at Apple endelig får øjnene lukket op. Hvis de så var rigtig 'smarte' anvendte de samme standarder som resten af industrien.

0 0
Kim 02-02-2012 10:39:27

På mobilmarkedet er det et internationalt krav at bruge mini-usb - HTC f.eks. brillierede også med deres egen latterlige version før standarden blev sat.

0 0
Daniel Jørgensen 02-02-2012 13:05:28

Det smarte ved denne var bare at selvom stikket havde nogle ting som kun HTC brugte, så kunne en alm USB ledning som der ikke stod HTC også bruges uden problemer.. Så at HTC brugte deres problem gjorde ikke noget, da den ikke begrænsede brugen til kun at være deres egne ledninger..

0 0
Kim 02-02-2012 14:33:25

kunne man det? Så giver det jo slet ingen mening, det eneste HTC sikrede var at andre mærker ikke kunne bruge deres kabler?

0 0
Daniel Jørgensen 02-02-2012 15:03:38

Ja faktisk .. Det er lidt svært at forklare men et alm mini usb havde to afrundede hjørner hvor HTC's udgave var mere kantet i ét af disse hjørner, men derfor kunne man jo netop stadig sætte et alm usb ledning i den uden problemer..

FAndt lige denne artikel.. Der beskrives det ret godt :)

http://www.mobilefun.co.uk/blog/2009/03/htc-chargers-mini-usb-or-ext-usb/

0 0
Kim 02-02-2012 16:05:43

Det er jo bare dumt med dumt på -"kom vi laver noget på vores usb-kabler så de kun kan bruges af vores enheder. Så køber de nok vores igen, så de slipper for at skifte opladeren ved natbordet!" ;)

0 0
David 05-02-2012 11:24:39

Og hvis det havde været Nokia, havde det været helt fantastisk nytænkende, og den bedste ide i verden ;) Og jeg ved godt at du vil benægte det, du behøver ikke slide dit keyboard med at skrive det ;)

0 0
Daniel Jørgensen 02-02-2012 16:20:38

Ja jeg synes også det var noget mystisk noget.. Men det er da trodsalt bedre end de laver en eller anden mystisk standard, hvor man så kun kan bruge et helt bestemt stik..

0 0
Mikkel 02-02-2012 11:17:16

MICRO-USB og ikke MINI-USB ;)

Der er en ganske væsentlig forskel.

0 0
02-02-2012 15:13:05

Nokia N85 (og sikkert også andre Nokiatelefoner) bruger MINI-USB, Nokia N8 bruger MICRO-USB.

0 0
Mette Østerbæk 02-02-2012 11:45:48

Tak ! :) jeg FORSTÅR ikke hvorfor folk kaster sig ud i begreber de ikke aner en skid om!

0 0
Kim 02-02-2012 12:08:27

Jeg forstår ikke at folk skal bruge cAPSLOCK når de tror de er særligt kloge.

Men det er ganske korrekt at der er skiftet på den VÆSENTLIGE forskel i højden af stikket, så mini er blevet til micro. Flot.

0 0
Ylle 02-02-2012 09:28:01

"...men kan bruges til både opladning og overførsel af data..."

Altså ligesom USB ?

0 0
Mazzen 02-02-2012 09:56:11

Nej, ikke en USB det er en AUSB det jo Apple som opfinder det, det ved du godt.

0 0
Karim 02-02-2012 10:34:10

lololol det er ikke helt rigtig den kommer til at hedde Iusb og som noget helt revolutionerende kan man sætte den direkte i pc'en

0 0
Urbanus 02-02-2012 08:53:34

Det giver vel god mening, da der vel efterhånden er så mange af den nuværende type oplader i omløb at Apple ikke mere kan tjene lige så meget på at sælge deres helt unikke og særlige oplader til overpris.

Apples evne til at malke forbrugerne er jo i en klasse for sig!

0 0
Footiefan 02-02-2012 09:42:20

Ja måske. Men nu skal udviklingen vel heller ikke stoppe op, fordi man en gang har lavet én type oplader :-)
Kan også huske, at både SE og Nokia har skiftet deres opladere flere gange.

0 0
Kim 02-02-2012 10:37:28

Ja... de har jo så også været på markedet VÆSENTLIGT flere år, ik?
Og som med stort set alt andet, så er det Nokias standard (mini-usb) der er blevet international std.

0 0
Mette Østerbæk 02-02-2012 11:42:52

Som godt nok hedder "micro USB", hvis du nu skal til at gøre dig klog på det :)

0 0
02-02-2012 12:59:53

Nej de startede med mini-usb...

0 0
Jesper 02-02-2012 11:33:21

Nu var Nokia jo UALMINDELIGT langsomme til at tage mini-USB i brug! QTEK/HTC har brugt mini-USB fra starten af, og skiftede til micro-USB inden den blev standardiseret.
En standard som Æble i øvrigt har tiltrådt, men som de tydligvis ikke har tænkt sig, at effektuere!
I øvrigt er der ikke noget odiøst i det magnetiske strømstik. Palm lancerede "trådløs" strøm til en af deres sidste modeller (Palm Pre?), hvor du blot lagde telefonen på en plade, hvorefter den blev ladet op via induktion. Dét er smart!

Derud over forstår jeg ikke, hvorfor Æble også vil udvide det til dataoverførsel. "Fremtiden tilhører streaming!" Citat: Steve Jobs.

0 0
David 05-02-2012 11:19:39

Hvad mener du med odiøst, i denne sammenhæng, forstår ikke hvad du mener?

odiøs, forhadt; modbydelig; frastødende.

0 0
Tommy 02-02-2012 13:19:15

enig! wireless overførsel er sgu det eneste der er smart.
Kabelthelvede er so 2005 :)
updaters ota, podscast sync og så videre.
Det er utroligt de ikke har forstået det endnu.

Men hvis de vil lave en vandtæt mobil, skal de da være mere end velkommen til det - og så giver magsafe god mening
(men skulle de nu ikke starte med at koncentrere sig om ordentlig sende og modtage-signal og byggekvalitet der ikke kun er pæn, men også bare en smule praktisk?)

0 0
Footiefan 02-02-2012 14:10:32

Hvad har de ikke forstået endnu? For det er vel okay, at man også stadig kan få lov til at bruge et kabel :-) Der er sikkert folk ude omkring, uden wifi og/eller data pakker.

Og praktisk, så kan du bare købe en håndværker mobil ;-) Jeg behandler min iPhone 4 på samme måde som min Galaxy. Og iPhonen har nu holdt i snart 18 mdr uden probs :-)

0 0
Kim 02-02-2012 12:06:08

Whotek? Og HTCs version var jo ikke stort forskellig fra Apples, men også "specialdesignet" for at sikre mersalg af ekstraudstyr.

Og Nokia havde Mini-USB porte på f.eks. 3230 fra '04... Hvornår var det at HTC begyndte?

0 0
Footiefan 02-02-2012 10:47:47

Nåhh, javel så. Vidste ikke der var en regel om X antal år ;-)

0 0
Kim 02-02-2012 11:03:43

Der er jo heller ikke tale om en regel om x antal år... bare udvikling over tid. :p

0 0
Footiefan 02-02-2012 12:15:36

I know, det var bare lidt humor :-)

0 0