Rygternes parallelunivers [BAGGRUND]

I mobilbranchen findes et helt parallelunivers, der kun beskæftiger sig med den næste, nye, hemmelige telefon

Rygternes parallelunivers [BAGGRUND]

Der er anmeldelser, der er analyser, der er nye apps, der er batterisparetips og en masse andre ting inden for mobilverdenen, men noget af det, der fylder mest, er rygter, spekulationer og lækager af de telefoner, der endnu ikke har fået en officiel præsentation.

Rygterne om de nye telefoner bygger ofte på lækager, der giver noget indsigt i en ellers hemmeligholdt telefon. Tit er det billeder, der kun viser det rent visuelle, men mange detaljer om de indre dele af telefonerne dukker også op.

Der er stor forskel på kvaliteten af disse lækager og rygter. En del er falske og skabt med det formål at få omtale og sidevisninger, nogle er gætterier, som er blevet til rygter, som er blevet til fakta, som man kender det fra H.C. Andersens eventyr, og så er der selvfølgelig også de reelle lækager, der har fundet vej til offentligheden med sandfærdig information. En ting er dog sikkert: Dette univers er en del af branchen.

Fyringsgrund man ikke tager sig af

Fra producenterne bliver der ikke gjort meget ud af hele denne del af processen, hvor pressen, analytikere og fans gætter sig frem til de nye telefoner på mere eller mindre valid baggrund.

“Vi sidder og tænker ‘Interessant’, men så bliver det faktisk også ved det. Vi forholder os kun til de interne informationer, vi får, og det er til tider ret sparsomt,” siger Morten Witt fra Samsung.

Han fortæller blandt andet, at han først fik den nye Galaxy S5 model at se et par timer før den blev officielt præsenteret.

“Vi gør ikke rigtig noget ved de rygter, der florerer rundt om i pressen og på nettet. Hvis der kommer en lækage, så gør vi, hvad vi kan, for at finde den, for det er selvfølgelig ikke optimalt,” siger Morten Witt.

“Hvis vi opdager en lækage, så gør vi alt for at finde den. Finder vi den ansvarlige, er han ikke længere ansat,” siger Michael Fahlén, der er landechef for Sony Danmark.

Timingen i fare

Der ligger en del arbejde i at planlægge en markedsføring af en ny topmodel, og det arbejde kan vise sig næsten at være spildt, på grund af de lækager, der kan komme.

“Når vi markedsfører produkter, har vi jo lagt en strategi, blandt andet hvilken rækkefølge, vi vil give hvilke oplysninger i, også i forhold til andre produkter,” siger Michael Fahlén. “Så er det klart, at det ikke er optimalt, når der bliver lækket informationer.”

Af og til støder man på spekulationer, der går på, at det er selskaberne selv, der lækker informationerne som en del af markedsføringen. Det er dog ikke noget hverken Morten Witt eller Michael Fahlén kan genkende.

Morten Witt siger, “Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen, der selv lækker oplysninger og skaber rygter. Jeg har i hvert fald ingen kendskab til, at vi har gjort det, og jeg kan bestemt ikke forestille mig det.”

Trådene skal udredes

I stil med timingen i markedsføringen kan der ligge et arbejde efter lanceringen af det nye produkt med at få rettet kundernes forventninger og indtryk ind, der måske er blevet fordrejet af de lækager og rygter, der florerer.

“Det er jo gratis at gætte, og der bliver da også gættet løs. Det er også gratis at skrive alle disse ting, men jeg synes ,det er ærgerligt, at man ikke forholder sig til fakta i stedet for. Det kan give nogle forkerte billeder i forbrugernes øjne, og det billede skal vi jo ind og rette op på bagefter,” siger Morten Witt.

Lækagerne var mange omkring HTC One (M8)

Interesse på godt og ondt

Det er et dobbeltægget sværd, når der bliver gættet og spekuleret så meget for producenterne. “Intet er så galt, at det ikke er godt for noget,” lyder et ordsprog, og det er også gældende for rygterne omkring de nye telefoner.

“Det er jo noget gratis PR, kan man sige, men det er ikke noget, vi går ind og påvirker. Det sker jo, at journalisterne gætter rigtigt en gang imellem, men det er oftere, de kommer galt afsted med deres gætterier,” siger Michael Fahlén.

Det udsagn ligger tæt op af Morten Witts vurdering af betydningen af disse rygter og lækager.

“Det er ikke godt, når der kommer forkerte informationer ud, og den megen omtale om de nye produkter kan faktisk tage fokus væk fra de produkter, der allerede er på markedet, så de bliver sværere at sælge, og det er jo negativt. På den anden side er det godt med noget omtale af produktet, og den omtale kommer jo af noget nysgerrighed, og det er jo positivt. Vi tager den interesse, der er, som et skulderklap,” siger Morten Witt.