Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Så fragmenteret er Android blevet

Så fragmenteret er Android blevet

Det seneste år er fragmenteringen af Android-enheder nærmest eksploderet. Se her hvor slemt det er.

Et billede af fragmenteringen på Android i 2013 (Kilde: Opensignal)
Et billede af fragmenteringen på Android i 2013 (Kilde: Opensignal)

Udviklere af applikationer til Android må hver eneste dag, kæmpe med tilpasninger til de mange forskellige Android telefoner og tablets, der er i omløb. Ikke nok med processortyper der skal også tages hensyn til blandt andet hukommelse, skærmstørrelser, opløsninger og mange andre detaljer.

Selvom Google forsøger at nedtone diskussionen om fragmenteringen, er det et uomtvisteligt faktum, at mængden af enheder forøges hver eneste dag.

En rapport fra OpenSignal viste for et år siden, at omkring 3.997 forskellige enheder er i omløb. Nu er tallet oppe på hele 11.868. Dertil kommer otte forskellige Android-udgaver, hvoraf 37.9 procent kører Jelly Bean.

Ifølge OpenSignals rapport har Samsung en platform-markedsandel på 47.5 procent, mens producenter som Motorola, LG, HTC, Sony og mange mange andre, må deles om den resterende andel.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Frederiksen 01-08-2013 10:15:31

Ja, Android er fragmenteret på skærmstørrelser, hardware specs og OS-versioner, men det er ikke et stort problem, som det bliver gjort til.
Tværtimod er fragmentation, det vigtigste element for Androids succes.
Android blev bygget fra bunden til at være kompatibel med flere skærmstørrelser og hardware specs.
På grund af fragmentationen har vi en valgfri til, at kunne købe en Android-enhed passer til vores specifikke behov.
Hvis man foretrækker en stor vs. en lille skærm, hardware vs. software tastatur, Quadcore vs. dualcore vs. single core, A-mærke vs. B-mærke (kinesisk), 13mp vs. 5mp kamera..

Der vil være et android device til rådighed for ens behov og en hver pengepung. Hvilket kun er muligt på grund af den såkaldte "fragmentering".

Er der nogen som klager over, at MS Windows lider samme fragmentering?

T Mobile G1 Android 1.6, hvor man kan sige ligesom WP, at "There's a 3.part app for that!"
http://goo.gl/em6gvP

0 0
chris 01-08-2013 09:43:22

Naturligvis er der en vis fragmentation, men slet ikke i den grad som billedet viser. Hvis billedet skulle være rigtigt så skulle alle producenternes mobiler jo være helt unikke og udviklerne kan ikke slå mange modeller sammen i grupper.

Sådan forholder der sig jo naturligvis ikke.

Det er jo også klart at Google gerne vil minimer en sådan fragementation. Prøv at kigge på PC'erne - der kan man snakke om gragmentation og dette klare udviklerne vist ok.

Altså dette er en histories som har rod i noget som er delvis rigtigt men er blæst helt ud af skala.

0 0
Villiam 31-07-2013 23:27:44

bruger da også defragmatering idag ? :)

0 0
Steffen 31-07-2013 19:18:40

Jeg er vel det man kan kalde professionel app-udvikler til Android, og denne debat er blæst fuldstædig op.

Jeg skal ikke kunne sige om dem der udvikler spil til Android har det svært med forskellige devices og versioner. Men som app-udvikler af programmer, har jeg ikke oplevet nogen problemer af nogen art på tværs af forskellige devices og versioner af Android. Googles udviklingsmiljø og SDK tager hånd om alle disse ting.

Android er fra starten bygget til flere devices med bl.a. forskellige skærmstørrelser. Det er i det hele taget lettere og hurtigere, synes jeg, at udvikle til Android end det er til iOS.

Mvh
Steffen

0 0
Steffen 31-07-2013 19:23:25

Vil lige komme med en opfordring til Mobilsiden.dk:

Det kunne være fantastisk, hvis I valgte en anden tilgang til denne debat. Jeg synes jeres tekst i artiklen maler fanden på væggen, og puster til en debat som virkelig ikke har ret meget på sig når det kommer til stykket.

På forhånd tak
Mvh
Steffen

0 0
Henrik 01-08-2013 14:24:47

Jeg er spiludvikler, og min erfaring er ganske anderledes end din kan jeg se.

iOS og Windows Phone 8 er klart det der er nemmeste at have med at gøre.

Android er et mareridt, specielt når man også skal ud på Amazon devices osv. Det er ikke så meget de forskellige skærmstørrelser og opløsninger (de eksisterer jo også på iOS og Windows Phone), men det er alle de forskellige fejl der er i API implementationen på de forskellige Android devices (selv indenfor samme API level).

0 0
Runigj 01-08-2013 21:09:45

Meget spændende artikel http://blog.shiftyjelly.com/2013/08/01/ios-vs-android-great-balls-of-fire/ som jeg synes passer godt i denne her sammenhæng angående udviklere:-)

0 0
Henrik 04-08-2013 16:03:34

Tjae...måske. Det er ikke det jeg oplever, og vi laver sgu til stort set alle platforme der eksisterer, inkl. konsoller.

Android er noget rodet og buggy skrammel, sammenlignet med de andre OSer.

0 0
TF 31-07-2013 21:39:09

Jeg syntes da det er fint de tør tage problemet op og ikke er bange for de mange fans der ikke kan tåle den mindste kritik af android.

0 0
Arthur 01-08-2013 08:06:58

@Thomas F

Google siger det ikke er et problem. Udviklerne siger det ikke er et problem. Det er kun Apple og deres tilhængere som bliver ved med at nævne det - og paradoksalt nok, så har de fleste af dem, well... ikke en Android!

0 0
Slaraffenland 01-08-2013 09:10:13

Google siger det ikke er et problem

Det er ikke helt korrekt, ifølge denne blog: http://arstechnica.com/gadgets/2013/05/google-engineers-discuss-fragmentation-hardware-and-project-butter/

"The team also briefly touched on fragmentation and how they’re working to combat the issue—it was even referred to as the “F” word. "This is something we think about a lot,” said Dave Burke, engineering director of the Android platform"

Google anderkender altså, at fragmentering er en udfordring, som de arbejder på at løse.

0 0
Thomas Larsen 01-08-2013 10:00:56

Det skal lige siges der er tale om device updates, og ikke applikationsudvikling der.

0 0
Slaraffenland 01-08-2013 10:22:01

Ja, det er rigtigt... mit indlæg skulle måske have været postet for sig selv.

0 0
Thomas Larsen 01-08-2013 00:01:26

Mobilsiden tager intet op, de kopierer bare nyheder og artikler fra andre.

At tåle kritik har intet med sagen at gøre, derimod om den er berettet :)

0 0
31-07-2013 23:19:46

Ja kom så Thomas, fortæl dem der arbejder med det hvordan tingene er. De ved det jo ikke selv..... De eneste der ser et problem er dig og alle de andre apple Boys. Og selvfølgeligt John G :-)

0 0
TF 01-08-2013 18:25:40

Jamen jeg har intet sted sagt jeg ved nået om emnet bare at vis der er et problem, som det jo lader til der er nogle udviklere der mener der er, så er det da godt der kommer fokus på det også selv om de risikere at fans som dig går amok over den mindste kritik.

0 0
01-08-2013 19:50:51

Jamen nu har du jo fra en udvikler at det ikke er et særligt stort problem. De skal jo ikke lave 13000 (eller hvor mange det nu var) versioner af deres software. Dette er jo det denne "planche" indikerer.... Som vi er mange der hele tiden har sagt, så er android fra bunden lavet således det kan håndtere alle de forskellige enheder. Det være sig, mobiler, ure, tv-sticks, hårde hvidevarer osv..... Når man i android verdenen erkender at frakmenteringen kan give lidt problemer, så er det ved updateringer af enhederne og ikke på app programmeringen.

0 0
TF 01-08-2013 22:03:27

Og vi har også hørt fra en at det er.

Men lad os nu lade det være op til dem der ved nået om emnet at diskutere det :-)

0 0
02-08-2013 07:08:24

God ide, hvilket jo også var det jeg startede med at sige. Men at Henrik syntes at android er noget lort, ændre dog ikke på at Google har taget højde for frakmenteringen i sit API.

0 0
TF 02-08-2013 12:03:22

Som sagt jeg tror vi lader dem der ved nået om emnet tage den :-)

0 0
kasper 31-07-2013 11:55:57

Hvis man er bange for fragmentering, kan man bare købe en Nexus 4 fra Google.

0 0
Stig Nygaard 31-07-2013 11:50:15

Det er vel ikke anderledes end at lave websider. Man skal bare designe så det skallerer pænt til forskellige opløsninger og understøttelser. Androids API er jo netop lavet til denne alsidighed. Og det er vel ikke mange der koder så lav-niveau at man ligefrem skal vide hvilken CPU der sidder i enheden.
Så kan heller ikke se hvorfor der skal skabes så meget dramatik om emnet hver gang det er lidt "agurketid".
Og ja, fedt at vi har så mange forskellige slags telefoner at vælge imellem...

0 0
Michael Hein 31-07-2013 11:47:45

Hvad mon OpenSignal's rapport skal forsøge at vise? De slynger om sig med en masse tal - og læser/sammenligner ting der overhovedet ikke er belæg for.

At der findes mange typer af enheder fra forskellige fabrikanter er jo ikke ensbetydende med at der er et problem - API'et kan jo langt hen af vejen selv tage højde for dette. og hvis 2 fabrikanter laver 4 telefoner med samme skærmstørrelse, så behøver de jo ikke på den måde at fremstå som 4 vidt forskellige telefoner.

Play sorterer jo også i hvem der bliver tilbudt hvilke app's i butikken, selvom ingen siger at en app fra en tidligere android version ikke virker på en nyere.

Alt i alt virker denne rapport som noget skræmmeværk - og det bliver da ikke bedre når de viser deres sammenligning med Apple ting.. Hvis løsningen på 4:3->16:9 problematikken bare er at smide sorte rammer om så er det jo en omgåelse af et problem mere end en reel tilpasning til det device man anvender.

0 0
Karim 31-07-2013 11:34:41

jeg linker lige til en lidt længere artikel til "problemet" så folk kan få lidt indsigt i tingene.

http://androidandme.com/2013/07/opinions/tackling-the-fragmentation-myth/

0 0
Thomas Larsen 31-07-2013 11:45:00

Ja ret interessant læsning, ærgeligt at man lige glemmer hvordan hele Android's Design netop er bygget på skalere op/ned hvor nødvendigt.

I realiteten bygger man til pixel-densiteten fremfor skærmstørrelsen.

Det er hos Apple hvor man decideret bygger til skærmstørrelsen, hvilket også er derfor alle de forskellige apps som ikke er lavet specifikt til iPad osv. ser grimme ud da den istedet for skalerer billedet, fremfor designet :)

0 0
hellas7 31-07-2013 13:04:35

@Thomas:

Hvis det var rigtigt ville iPad apps også "se grimme ud" på en iPad mini - hvilket ikke er tilfældet.

Det rigtige er vel at man til ios udvikler til en specifik skærmopløsning

0 0
Thomas Larsen 31-07-2013 15:36:07

Sandt nok :)

0 0
31-07-2013 13:15:41

Mon ikke det er det han mener ;-)

0 0
Pmj 31-07-2013 11:30:51

At Android spænder så vidt skal der nærmes betragtes som positivt. Der er stort spændvidde i udvalget og gode muligheder for at personliggøre sin opsætning. Samtidig gør det platformen mere agil med mulighed for at være først med det nyeste nye. Det syntes jeg kun er en fordel. Den evige udbasunering om fragmentering kommer ikke fra slutbrugere, men surmulende producenter og udviklere til konkurrende OS som leder efter argumenter der skal retfærdiggøre deres valg.

0 0
Slaraffenland 31-07-2013 12:16:30

Jeg har fuld forståelse for at du -som almen slutbruger- ikke oplever fragmenteringen som et problem. Men, prøv at se problemet fra udviklernes side. Det er et kæmpe arbejde at tilpasse den samme rom til 100 forskellige modeller. Det er et voldsomt resourcespild i forhold til iPhones "strategi".

Hvis du på et tidspunkt kaster dig ud i at indlægge en custom rom på din mobil vil du opdage problematikken med det samme.

0 0
31-07-2013 13:11:36

Nu er en rom jo som regel relativt meget model specifik...

0 0
Pmj 31-07-2013 13:10:42

Jeg kører skam custom rom og det har jeg ingen problemer med. Nyder de fulde tilpasningsmuligheder, da jeg kan få det lige som jeg ikke ønsker og ikke skulle acceptere de valg leverandøren er besluttet. Faktisk lidt nysgerrig efter hvilket problem jeg skulle få øjnene op ved det.

Google lukker ikke øjnene for det store udbud af skærmstørrelser og forbedre løbende deres udviklingsværktøjer til endnu nemmere at håndtere det.

Apple får samme problem på sigt, deres udvikling er bare langsommer, men de kan ikke blive med at håndtere flere opløsninger på deres lidt klodsede måde med at skalere til dobbelt fysiske pixels fremfor dpi, hvis du vil tilbyde flere skærmstørrelser og bevare retina. De har allerede allerede p.t. 5 forskellige opløsninger at supportere hvad jeg lige hurtig kan tælle og det bliver ikke mindre. Hver gang de indføre en ny opløsninger skal programmerne kompileres/tilpasses på ny, hvilket ikke var nødvendig, hvis de skalerede dynamisk efter dpi.

ps. Jeg er Apple mand, men det er osx der er lyset for mig.

0 0
Slaraffenland 31-07-2013 13:57:17

Nu er en rom jo som regel relativt meget model specifik...

Præcis min pointe. Jo flere modeller desto mere arbejde.


Faktisk lidt nysgerrig efter hvilket problem jeg skulle få øjnene op ved det.

For dig som slutbruger behøver der ikke nødvendigvis at være problemer. Men, hvis du jævnligt er inde på XDA må du have bemærket hvor mange ressourcer der bliver anvendt (spildt) på at tilpasse rom´er til de enkelte modeller. Det samme ressourecespild m.v. må da alt-andet-lige også eksistere i den profesionelle gren af mobil-udvlingsbranchen.

Uanset hvor "frigørende" fragmentering er, hænger det uundgåeligt sammen med ressourcespild, hvilket er en negativ faktor i en hvilken som helst branche.

Når alt det er sagt, foretrækker jeg nu stadig et fragmenteret Android end slet ingen Android :-)

Mvh
Thomas

0 0
Michael Hein 31-07-2013 15:00:32

Nu er custom roms jo et frivilligt projekt og har for så vidt intet med debatten fragmentering at gøre, da dette jo handler lige så meget om antal modeller af telefoner mht. skærmstørrelse, cpu, gpu osv.

Faktisk så er custom roms jo nok mere en del af "problemet" og en grund til at en journalist fejler når han prøver at analysere mængden af Android versioner og telefoner i drift.. Da der jo på denne måde er endnu flere versioner pr. telefon, end det som fabrikanterne laver.

Fabrikanterne selv, har jo tydeligvis ikke noget problem med dette - for så ville de jo stoppe med at lave så mange forskellige modeller.

0 0
Slaraffenland 31-07-2013 15:14:07

Det er mig der bragte custom rom´s ind i debatten for at gøre den mere nærværende. Hvis man kender til custom rom´s kan man let sætte sig ind i fragmenterings-udfordringen, end hvis man kun er vant til stock rom.

Vedr. fabrikanterne:
En utopisk tankegang: Hvis man forestillede sig, at alle mobilfabrikanter brugte ens hardware specifikationer til deres android-mobiler, ville fragmenteringen være væsentlig mindre. Det ville alt-andet-lige mindske omkostningerne til udviklingen af modeller, roms, applikationer m.v. Det burde teoretisk set være til alles fordel.

0 0
Fidoble 31-07-2013 10:50:06

Sjovt som det her hele tiden bliver blæst op... Hvis det var så stort et problem ville Google og Android vel næppe være så populært som det er?

0 0
Shawn 02-08-2013 09:44:04

Fragmentation er et meget lille problem og fordelene ved den er langt større end bagdelene.

0 0
Henrik 31-07-2013 20:24:55

Symbian var også ekstremt populært og udbredt tilbage i 2007, hvor det havde over 50% af smartphone markedet. Men fragmentering og forskellige ulige vilkår for de forskellige fabrikanter der lavede Symbian smartphones, gjorde at det gik galt.

På mange områder er Google ved at gentage problemet.

Selvfølgelig er det helt så galt, men det er farligt for Android. Specielt hvis de næste par opdateringer af f.eks. Windows Phone bliver en succes.

0 0
hellas7 01-08-2013 02:54:32

problemet ved dit argument er vel bare at ingen android-brugere (så vidt jeg ved) er irriteret af fragmenteringen. Jeg har eksempelvis downloadet over 100 forskellige apps til min telefon og jeg har på intet tidspunkt undret mig over, at knapperne var for store/dårligt skaleret eller hvad det nu kunne være.

Og så var der, efter min mening, med Symbian også det problem, at det aldrig rigtig kunne konkurrere med ios og android på brugervenlighed

0 0
hellas7 31-07-2013 11:06:35

Jeg er enig i at fragmenteringen i nogen grad er blæst op.

Det betyder dog ikke at man kan koble argumentet om hvorfor android er så populært sammen med fragmenteringen. Det er først siden wp8 at der har været et reelt alternativ til android for low- og mid-range markedet og i high-end markedet har der kun været én telefon fra apple, der har konkurreret med android.

0 0