Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Så meget stråling afgiver din mobil

Så meget stråling afgiver din mobil

Visse mobiltelefoner afgiver over 6 gange mere stråling end andre. Se hvilke der afgiver mest her

Når du sender din seneste statusopdatering eller ringer til vennerne skal din mobil, kontakte telemasten. Det foregår via usynlig elektromagnetisk stråling. 

Hvor meget stråling de enkelte mobiler udsender, veksler dog voldsomt fra mobil til mobil. Faktisk udsender visse telefoner over 6 gange mere stråling når det måles efter den europæiske SAR (head) standard. Ingen mobiler overskrider dog, den i EU fastsatte, grænseværdi på 2W/kg.

Testens duks kommer fra Sydkorea, hvor LG’s flagskib G3 scorer et SAR-mål på 0,23 W/kg, langt foran Nokias populære budgetmobil, Lumia 630, som måles til 1,51 W/kg  - og altså udsender over 6 gange mere stråling.

Vil du vide hvor meget stråling din mobil udsender, har mobilsiden.dk kompileret en liste over de mest populære mobiler og deres strålingsværdier.

Listen er baseret på SAR (head)-målingerne fra de 50 mest efterspurgte mobiler på prissøgningstjenesten mobilpriser.dk.

Læs også: Hastighedstest - Her er de hurtigste 4G-mobiler og tablets

Billigst og dyrest stråler mest

De sydkoreanske producenter dominerer på de førerpositionerne.LG indtager førstepladsen, mens mobilkæmpen Samsung indtager 7 af de første 10 pladser.

I testens top 10 ligger SAR-værdierne alle under 0,37 W/kg, hvilket svarer til en tredjedel af hvad de lavest rangerede mobiltelefoner udsender. Her er det de dyre metalmobiler fra Apple og HTC samt budgetmobiler fra Nokia, der afgiver mest stråling under SAR-testen.

Bundplaceringerne deles derfor mellem de dyreste og de billigste mobiler på listen. Med undtagelse af Apples iPhone 5, er samtlige nyere æblemobiler at finde blandt testens 10 værste placeringer.

Vil du undgå stråling er tre telefoner værd at omgå, da de alle nærmer sig den tilladte grænseværdi på 2W/kg. Med værdier på henholdsvis 1,51 W/kg. 1,46 W/kg og 1,29 W/kg, må Nokia Lumia 630, HTC One mini 2 og Nokia 301 frarådes, til dem der ønsker at minimere stråling i deres hverdag.

Ingen grund til panik

Alene ordet 'stråling' kan vække frygt, for ordet er ofte kædet sammen med et andet, endnu mere skræmmende ord: 'kræftfremkaldende'.

Ejer du en iPhone eller en Lumia 630 behøver du dog ikke at frygte at tage mobilen til øret. Mobiler emitterer nemlig ikke stråling, som er dokumenteret som værende kræftfremkaldende. De udsender altså ingen skadelig UV-, røntgen- eller gammastråling.

Den stråling mobiltelefoner pulser ud, hører under den givetvis harmløse del af spektret, den såkaldte ikke-ioniserende stråling.

Den konklusion understreges af den internationale kræftforskningsinstitution, IARC, som med Interphone-undersøgelsen i 2010 fastslog, at mobilbrugere har et såkaldt ’normalt kræftmønster’.

Alligevel figurerer mobiltelefoners stråling på IARC’s liste over ’muligvis kræftfremkaldende’ påvirkninger, da en af undersøgelserne peger på ’en mulig sammenhæng mellem et stort og langvarigt brug af mobiltelefon og en særlig type af kræft i hjernen’.

Samtidig er effekten af mobiltelefoners stråling endnu ikke tilstrækkeligt undersøgt hos børn og unge under 25 år.

Sådan minimerer du strålingen fra din mobil

Ønsker du at minimere stråling fra din mobil kan du følge Sundhedsstyrelsens råd til begrænsning af af mobiltelefoners påvirkning:

  • Bruge håndfri funktion med øreprop eller hovedtelefonsæt (head-set), hvorved hjernen udsættes for en lavere effekt, fordi mobiltelefonen ikke holdes ind mod øret. 
  • Anvende SMS-beskeder i stedet for at tale i mobiltelefon. Ved brug af SMS-beskeder holder man mobiltelefonen længere væk fra kroppen, hvorved påvirkningen bliver mindre. 
  • Begrænse telefonsamtalens længde / Bruge mobiltelefonen til korte samtaler. 
  • Lade være med at presse mobiltelefonen mod øret. Ved at holde den lidt væk fra hovedet begrænser man mængden af de radiobølger, der optages i kroppen og omsættes til varme. 
  • Undersøge mobiltelefonens SAR-værdi. Jo lavere SAR-værdi en telefon har, des lavere effekt vil man normalt blive påvirket af. 
  • Kun benytte mobiltelefonen på den måde, som producenten foreskriver i vejledningen. Lad fx være med at berøre antennen eller skygge for antennen med hånden under brugen. 
  • Begrænse samtaler i mobiltelefon i områder med dårlige antenneforhold - check dette på telefonens display. 
  • Begrænse samtaler, mens man er under transport, da mobiltelefonen kortvarigt øger effekten til maksimum hver gang den søger ny antenne.
  • I biler sørge for tilslutning til udvendig antenne af en håndfri bilinstallation, hvis mobiltelefon skal anvendes under kørslen
Forældres rådes desuden til at være særligt opmærksomme på deres børns mobilforbrug.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Claus Espersen 13-02-2015 15:48:32

Tror selv, der er en sammenhæng mellem mobilstråling, kræft mv.
Det er sikkert svært at påvise via en videnskabelig-undersøgelse, da der, for at konkludere noget sikkert, kræves både et stort statistisk grundlag, samtidigt med at strålingspåvirkninger i form af kræft, måske først vil vise sig efter 10-20-30 år -lidt ligesom rygning.
Og helt så længe har vi jo ikke alle rendt rundt med mobiler på fx. 3G.

Samtidigt sørger telebranchen for at fremme/bestille undersøgelser, der fritager mobilstråling. Og staten løber fra deres sundhedsansvar over for befolkningen, ved ikke at revidere gamle grænseværdier. Måske fordi økonomien vejer tungere, eller til dels fordi man ikke vil erkende sine fejl. For jeg vil mene, vi alle, mere eller mindre frivilligt, er med i et stort eksperiment.

For der er vel en grund til at Apple, langt nede i deres betingelser, skriver, at man ikke skal holde sin mobil tæt på kroppen, at trådløst internet bliver forbudt på skoler rundt om i Europa og at antallet af hjernekræft tilfælde er steget markant?

Og med hensyn til at INTERPHONE undersøgelsen skulle fritage mobilstråling, så passer det vel ikke i følge kilden her: "INTERPHONE viser nemlig, at storbrugerne har en forøget risiko for hjernekræft på mellem 40-118 %" Kilde: http://www.helbredssikker-telekommunikation.dk/telenor-vildleder-om-mobilstråling

Så ja, vil mene, der al mulig grund til at minimere ens udsættelse for stråling.

3 1
Daniel Nielsen 13-02-2015 12:12:55

Jeg har engang fået at vide at strålingen kan relateres til telefonens antenne - altså jo kraftigere antenne, jo kraftigere stråling - ikke dermed sagt at antennen så er bedre, da det også har noget at gøre med hvordan telefonen er opbygget ift. cover som måske blokerer for en del af signalet. Giver det mening?

0 1
N 13-02-2015 12:26:05

Dårlig antenne/modtage-sendeforhold = Kraftigere RF. Det er ikke som sådan størrelsen på antennen, men dens design der afgør hvor god den er til at modtage/sende. Det er jo også derfor det i dag er meget sværere at lave ordentlige antenner, da de skal understøtte 1mil. forskellige frekvenser. Derfor er det mega sjovt at se ham der fra ålborg teste sine GSM mobiler mod nutidens 2G/3G/4G mobiler :D

2 0
Morten 12-02-2015 08:50:12

Hvis alle telefonerne holder sig indefor den tilladte grænseværdi, hvad kan vi så bruge denne artikell til?

2 9
N 12-02-2015 09:23:34

Så kan folk se hvad de skal gå efter, hvis de gerne vil minimere mængden af microbølger i hovedet.....

12 3
Morten 12-02-2015 10:22:16

Og hvorfor skulle man ville ønske at "minimere mængden af microbølger i hovedet" hvis de ikke er skadelige?

3 9
N 12-02-2015 10:39:36

Det er jo det der er problemet. Det er ikke 100% påvist at de ikke er skadelige:

http://www.cancer.dk/hjaelp-viden/fakta-om-kraeft/aarsager-til-kraeft/veldokumenteret-aarsag/straaling/
Især slutningen er interessant: "Mobiltelefoni
Stråling fra mobiltelefoner er muligvis kræftfremkaldende for mennesker, men der er brug for mere forskning. Der er ingen kræftrisiko ved mobilmaster, tv- og radiosendemaster og trådløse netværk (wi-fi)."

Der er også den her:
http://www.cancer.dk/hjaelp-viden/fakta-om-kraeft/aarsager-til-kraeft/veldokumenteret-aarsag/straaling/aarssager-elektromagnetiske-felter/mobiltelefoni-og-kraeft/

Og ellers kan du jo se hvilken effekt din microbølgeovn har på de frosne ærter, og så tænke at sådan nogle sender du også ind i hovedet.....Jeg ville da gerne forsøge at minimere dem.....

10 3
Morten 12-02-2015 11:14:20

Kartofler, gulerødder, kaffe, lightsodavand osv. er muligvis også kræftfremkaldene. Fra samme artikel "Brugere af mobiltelefon har et såkaldt 'normalt kræftmønster'". Men som jeg siger, sluk mobilen så er du helt sikker, hvis du er så nervøs over noget som efter så mange år (og undersøgt så meget) ikke er bevist.

Jeg er helt sikker på, at min mobil ikke kan tø frosne ærter op.

Jeg tror sgu du lider lidt af noia ;)

4 10
N 12-02-2015 14:07:01

Ja det er det. Og det er op til dig om du vil tage dine forholdsregler eller ej. Er det ikke dejligt at have alle de valg. Med hensyn til din mobil, hvis du skruede nok op for effekten, så jo ;D Og nej, jeg lider ikke af noia. Jeg snakker såmen i mobil ligesom alle andre. Men det er da rart der ligger info fremme, så man kan tage stilling til tingene. Som en anden skriver, du har fået af vide hvad du kan bruge artiklen til. Hvis det ingen interesse har, så hop videre.Du kan jo også tage en tur i en MRi scanner, og så få dem til at bruge nogle af de rigtigt hårde sekvenser. Så vil du se hvordan RF kan opvarme din krop. Så jo RF påvirker materielle ting, heriblandt os. Derfor vil det være dumt bare at afværge ting bare fordi der ikke findes undersøgelser der har påvist det 100%....

10 0
Morten 12-02-2015 10:18:37

Så af med foliehatten og sluk mobilen. Og som der står i artiklen ... "Mobiler emitterer nemlig ikke stråling, som er dokumenteret som værende kræftfremkaldende. De udsender altså ingen skadelig UV-, røntgen- eller gammastråling." ... hvad skal vi så bruge artiklen til? Kunne forstå hvis der lå nogle farlige værdier i det, men det gør der jo netop ikke. Mange store undersøgler har afkræftet at stråler fra mobiler er kræftfremkaldne, så hvad skal vi så bruge oplysninger i artiklen til?

4 10
12-02-2015 11:17:53

Så er det godt du kan vælge bare at ignorere nyheden og fortsætte til næste:-)

10 0
Morten 12-02-2015 12:07:13

Jamen så får jeg jo ikke svar på mit spørgsmål om hvad jeg kan bruge artiklen til?

2 12
12-02-2015 12:45:27

Læs overskriften så har du svaret. Så er det op til dig at vurdere om du vil gå rundt med en hat af sølvpapir eller ej:-)

11 1
Morten 12-02-2015 13:33:21

Jamen hvis strålingen ikke er farlig, hvad kan vi så bruge det til? Vi er jo dagligt omgivet af en masse ufarlige stråler og da mobil stråler også er ufarlige, så kan jeg bare ikke se hvad listen gør godt for. Dvs. listen er lige så brugbar som at tage et kilo kartofler og liste dem efter hvor gule de er - det er jo lige så uinteressant.

Hvis nu der var noget om at strålerne var farlige, så kunne jeg forstå det, men ALLE undersøgelser siger at det er ufarligt.

2 6
Morten 12-02-2015 13:34:10

Ps. det er jo netop mig, som ikke har foliehatten på - jeg er jo ikke bange for de "stråler" telefon udsender ... det er jer, som er bange for strålerne, selvom de er ufarlige.

1 6
Juthom 12-02-2015 15:39:19

Problemet er jo at ingen med sikkerhed ved om de er farlige eller ej, på den baggrund synes jeg det er en interessant artikel. Forventer du at samtlige udgivelser i pressen er noget som du personligt kan bruge til noget konkret?

Jeg spilder formentlig min tid men blev nød til at svare og spørge dig, da dine kommentare tegner et billede af en snæversynet ung mand...

6 1
Morten 12-02-2015 16:01:17

Hvis du er nervøs for, at der er en risiko for stråling, så forstår jeg godt at du kan bruge artiklen til noget, men som de selv skriver i artiklen "Mobiler emitterer nemlig ikke stråling, som er dokumenteret som værende kræftfremkaldende. De udsender altså ingen skadelig UV-, røntgen- eller gammastråling.", så enten ser du spøgelser eller også kan artiklen ikke rigtig bruges til noget. Ung mand? Det er noget tid siden. ;)

1 8
Shawn 12-02-2015 08:16:54

He he "Her er det de dyre metalmobiler fra Apple og HTC samt budgetmobiler fra Nokia, der afgiver mest stråling under SAR-testen."
den dyreste metal model fra HTC så vidt jeg kan se ikke engang i nærheden af bunden. Læser i ikke jeres egen undersøgelse?

1 4
Shawn 12-02-2015 08:10:56

Jeg er lidt vild med at Mobilsiden frikender stråling fra Smartphones ;) Hold da maule og det endnu med en undersøgelse fra 2010 i hånden. I ved åbenbart langt mere end forskerne på området.

By the way findes der ikke en kilde på den mobiludersøgelse

1 4
Niels de Boissezon 12-02-2015 09:14:28

Nu er det ikke os der frikender mobilers' stråling, men den relevante forskning på området. Interphone-undersøgelsen er den største inden for området til dato, den er et meta-studie der samler 12 uafhængige undersøgelser.

Tallene er producenternes egne, målt efter EU's forskrifter. De kan findes i de enkelte mobiltelefoners teknikblad.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

7 1
Shawn 12-02-2015 10:48:41

Efter en redigering i artiklen så frikender i ikke længere strålingen ;) Uenigheden om, hvorvidt strålingen er skadelig er faktisk ret stor. sundhedspolitiske eksperter og videnskabsfolk diskuterer stadig denne problemstilling.

Det er sandsynligt, at strålingen påvirker og giver biologiske effekter som kan skade os. specielt over lang tids eksponering. Dette er bagrunden for, at World Health Organisation (WHO) i 2011 har defineret mobilstråling som en mulig kilde til kræft.

1 0
Niels de Boissezon 12-02-2015 15:30:51

Der er ikke redigeret i artiklen. Der er endnu ingen undersøgelser der entydigt bekræfter at der er en årsagssammenhæng mellem mobilers stråling og kræft. Men der bliver stadigt forsket i det, for flere aspekter er stadigt underbelyste - hvilket også er grunden til at IARC klassificerer mobilstråling som gruppe 2B carcinogen.

Venligste hilsener,,
Niels /mobilsiden.dk

4 0
Dan Molberg 11-02-2015 18:23:20

Nu har jeg slået tre af dem efter og ingen af dem var korrekte som producenten oplyser, så hvor komme disse tal fra?

9 5
Niels de Boissezon 12-02-2015 09:07:38

SAR-værdier veksler alt efter hvordan de bliver målt. Her har vi taget de officielle tal målt efter EU's 'head'-protokol.

3 4
Dan Molberg 12-02-2015 09:48:39

Hvor er de taget fra? Det er det jeg spørger om, for de matcher ikke hvad producenterne selv har opgivet!

7 2
Niels de Boissezon 12-02-2015 11:15:31

Hej Dan

De fleste af tallene er taget fra GSMArenas database. Nogle få modeller figurerede dog ikke derunder og der har jeg slået de enkelte produktsider op.

Venligste hilsener,
Niels /mobilsiden.dk

4 2
Dan Molberg 12-02-2015 20:11:23

Kan se der er forskel på hvad producenten skriver og GSMArena i visse tilfælde, men en normalt S5 står SAR Head (EU) hos GSMArena til 0.56W/kg og Samsung til 0.562W/kg, men her til 0,69W/kg? Så hvor kommer de 0,69W/kg fra?

4 0
Niels de Boissezon 13-02-2015 16:29:04

Hej Dan.

Jeg må ærligt tilstå at det er en fejl der har sneget sig ind i mit excel-ark. Den er nu rettet og jeg har opdateret grafikken.

Tak for heads-up.

Niels /mobilsiden.dk

0 0