Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan er HTC Sensation med Android 4 Ice Cream Sandwich

Sådan er HTC Sensation med Android 4 Ice Cream Sandwich

HTC Sensation sender nu Android 4.X Ice Cream Sandwich opdateringen ud, men hvad det betyder for dig? Vi har set nærmere på den nye version.

HTC Sensation har siden sin lancering i foråret 2011 fået flere opdateringer, men Android 4 er den første store af sin slags.

Android 4.0 Ice Cream Sandwich blev lanceret sammen med Galaxy Nexus enheden, og har siden været en eftertragtet opdatering blandt mobilproducenterne.

Men nu er ræset begyndt, og HTC er blandt de første til at give sine kunder smagen af Androids nyeste skud på stammen.

Android 4.0

Det er tydeligt både at se og mærke at det er den nyeste Android version der er kommet på Sensation.

HTC har gjort et godt job med at få Ice Cream Sandwich til at skinne igennem flere steder i telefonen. I indstillinger specielt, er det tydeligt at se hvilket styresystem der ligger bagved brugerfladen HTC Sense.

Sammen med Android 4 følger der en række nye features, som HTC har valgt at beholde. Eksempelvis er det muligt at trække en applikation på hjemmeskærmen oven på en anden applikation for at oprette en mappe, applikationerne der ligges i en mappe bliver herefter en del af mappens ikon, hvilket både er flot og funktionelt. Efterfølgende kan mappens navn ændres efter eget ønske.

Face Unlock har HTC valgt ikke at røre ved. Det betyder at du let og simpelt kan sætte din Sensation op til at låse op via ansigtsgenkendelses teknologien.

HTC Sense 3.6

HTC har med den nyeste Sense til Sensation lagt en del nye features og rettelser ind i brugerfladen, blandt andet er den velkendte bar i bunden af skærmen blevet flad, og der er nu plads til fire applikationer som man kender det fra eksempelvis Sony Ericsson, hvilket er dejligt og funktionelt.

Alle menu-ikoner er blevet større og har fået en lille tekst vedhæftet under ikonet, hvilket betyder nemmere gennemskuelighed for hvad det enkelte ikon betyder for forbrugeren.

Opdaterede og nye applikationer

Sammen med Android 4.0 og Sense 3.6 er der også kommet en lille række af nye og opdaterede applikationer fra HTC. Af de nye applikationer til Sensation kan nævnes Facebook-chat, Noter og Opgaver. Disse applikationer er dog allerede set på andre nyere enheder fra HTC.

Facebook-chat samler alle dine online Facebook venner i et smart og overskueligt vindue, så du let kan starte en chat med dem.

Noter giver dig sammen med Evernote mulighed for at oprette, redigere og synkronisere dine noter og opgaver på tværs af dine enheder, derudover er der mulighed for lydoptagelse med tidsstempel på ens noter.

Opgaver er en lille applikation til at samle hverdagens opgaver nemt og hurtigt, de oprettede opgaver ligges automatisk ind i ens kalender således planlægningen igennem kalender applikationen gøres lettere.

Herudover er en hel række af de i forvejen kendte applikationer fra HTC, blevet opdateret med enten nyt udseende, nye features eller en helt tredje mulighed.

Hurtig, smart og funktionel

Med den seneste opdatering fra HTC, er Sensation blevet en tand hurtigere, smartere og ikke mindst lidt mere funktionel med de nye applikationer.

Generelt set er telefonen kun blevet bedre over hele linjen. Android 4.0 sammen med Sense 3.6 arbejder rigtig godt sammen, batteritiden syntes umiddelbart endda forbedret for mit vedkommende.

HTC har med opdateringen formået at få undertegnede til at føle at HTC Sensation sagtens kan blive i lommen i noget tid endnu - overvejelserne gik ellers stærkt på en ny enhed med Android 4.0, men det er ikke længere aktuelt med den seneste opdatering.

Nulstilling til fabriksdata
Nulstilling til fabriksdata

Men pas på inden du opdaterer

Opdateringen af telefonen kan dog give komplikationer. Jeg oplevede at telefonen efter opdateringen genstartede et par gange, også efter den var færdig med at opdatere.

Min Sensation kørte meget langsomt i menuerne, og på hjemmeskærmen manglede der ikoner. Jeg følte et vis tilbageskridt efter opdateringen, og var ikke glad for udfaldet.

Men der er hjælp forude, hvis du oplever problemer med din Sensation efter opdateringen, så kan det hjælpe at nulstille enheden. 

Dette gøres således: Gå til ”indstillinger” find menuen ”hukommelse”, gå ned i bunden af menuen til du finder punktet ”nulstilling af fabriksdata”, herinde vælger du ”nulstil telefon”

Hver dog sikker på at du inden da har taget backup af dine vigtigste data, da disse kan gå tabt under nulstillingen af telefonen. SD-kortet slettes dog ikke, med mindre dette vælges under menuen ”nulstilling af fabriksdata”.

At skulle nulstille sin telefon efter opdateringen syntes jeg dog er et meget uheldigt udfald for HTC, og burde ikke være nødvendigt efter opdateringen.

Kontroller for Softwareopdateringer
Kontroller for Softwareopdateringer

Manglende opdatering

Har du ikke fået din opdatering endnu så trøst dig med du ikke er den eneste. HTC har til Mobilsiden.dk meldt ud, at de har startet udrulningen, men at det er en ”soft-launch” hvilket betyder at de tester om udrulningen fungerer den skal, inden den helt store udrulning begynder.

Du kan dog søge manuelt efter opdateringen ved at følge disse trin:

Gå til indstillinger, i menupunktet ”om telefon” finder du punktet ”softwareopdateringer”, herinde kan du trykke ”kontroller nu” og telefonen tjekker om du kan få den seneste Android version.

Læs mere:
- ICS klar til HTC Sensation
- HTC One X banker Sensation


HTC Sensation - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

kim 24-03-2012 18:15:26

Hej. Jeg har en HTC sensation xe. Efter jeg har opdateret min telefon med android 4.0,så har jeg et probleme med at vis jeg har 2 appilkation på mit skrivebord fx. BT og Fyns.Vis jeg har været inde ved BT hjemmeside først og jeg kommer tilbage til mit skrivebord igen og jeg så vil ind på Fyns hjemmeside,
men så kommer jeg ind på BT hjemmeside igen og ikke Fyns hjemmeside. Er der nogle der kan hjælpe mig med det. for sådan var det ikke før jeg opdateret min telefon. Fra kim jansen

0 0
Dan 12-03-2012 21:44:20

Det ser ud som om link slet ikke virker!
Kan hverken fra sms eller email overhovdet, den havner bare på den side man var på sidst.

Men med Dolphin browser virker det fint

0 0
Wupta 12-03-2012 19:40:15

Nogen der har haft problemer efter opdatering af den bare skriver Vent og kommer med en arbejde cirkel ???

som den opdaterer for at finde flere sms... min har nok gjort det i en 1/2times tid...

0 0
Steen Hillebrecht 11-03-2012 20:02:59

Er jeg den eneste, der har oplevet problemer med at trykke på links i Facebook. Når jeg gør det, går den til den side, jeg sidst havde åben i browseren. Dette er først sket efter at jeg har opgraderet.

0 0
Ole 02-05-2012 02:47:41

Det sker også med min. Det er links generelt. Det kan også være links i en mail. Den hopper bare til sidste besøgte side. Nu har jeg genoprettet fabriks instillingerne 3 gange men det hjælper ikke. Desuden sker der nogle gange at når jeg trykker på tænd knappen så går der et par sekunder før skærmen tænder og man kan låse skærmen op. Har andre også oplevet det?

0 0
Ole 02-05-2012 04:09:21

Og så oplever jeg også at når jeg i friend stream widget trykker for at opdatere så kommer de nye indslag men det er stadig samme sidste opdaterings tid som der stod før man trykkede. Så skal man lige trykke for opdatering igen og så kommer den nye tid på. Desuden så sker der hver gang jeg vælger at genstarte telefonen det at den siger "android opgraderes" og det kan jo ikke passe at der er en opgradering hver gang.

0 0
gert 12-03-2012 18:03:31

nej har det samme i søge delen på nettet skriver jeg mobilsiden hopper den til den sidste side jeg var på...

0 0
BE 11-03-2012 17:36:20

Det vikede også på min Desire, som jeg var rigtig glad for, - indtil nærhedssensoren ikke virkede længere, og jeg skulle tage batteriet ud for at afslutte en samtale.
Den blev dog repareret og i mellemtiden havde jeg købt en SGS2 som jeg slet ikke har haft den slag problemer med.
Efter reparation gav jeg min Desire til mit barnebarn, men efter et stykke tid var den helt gal igen, - så HTC har ikke den store stjerne hos mig, og efterfølgende har jeg erfaret fra andre, at de har samme problem.
- Det er synd for der var ellers så meget godt ved HTC Desire omend 1 Gb var for lidt i fødslen.

Jeg venter i stedet på SGS Note(2) med quad-core 1,6 Gh, 32 eller 64 GB hukommelse medfødt, og plads til yderligere 32 GB bedre software, GPS og glonas m.m., - det bliver en fed sag!

0 0
Ulrik 10-03-2012 14:42:46

Nu kan jeg ikke huske hvor det var jeg læste det henne. Men læste en artikel som omhandlede Face Unlock/på Android 4.0 er for nem at narre.

I det eksempel de brugte var et par briller nok til at narre Face unlock. Så snart en anden person tog telefon ejerens briller på, så kunne personen låse den op med Face unlock, selvom det ikke burde være muligt. Jeg har også læst at et billede af ejeren også er nok til at narre Face unlock. Så ud fra det kan jeg fortælle at jeg holder mig til mønsterlås, den er efter alt at dømme stadigvæk langt mere sikker ;)



Så til det positive: Jeg har nu haft mulighed for at lege lidt med Android 4.0 (ikke så meget endnu pga. arbejde). Men en af de ting jeg allerede nu elsker, er at man kan have flere apps/genveje liggende på samme plads.

Hvis jeg fx. har to genveje jeg gerne vil have skal ligge oppe i toppen i venstre side, så løser Android 4.0 problemet ved at oprette en mappe, hvor der er plads til 4 App/genveje.

Et enkelt klik på mappen giver så adgang til op til 4 Apps, der kan ligge i mappen. Meget simpelt og let. Ikke nok med at man kan spare en masse plads på det.

man kan også samle forskellige app forskellige steder. Fx.. har jeg Sociale netværk liggende i en mappe, så jeg nu kan finde dem alle på samme sted :)

Så på nær det jeg har hørt om Face unlock, så er jeg positivt overrasket over Android 4.0. Det skal også siges at min HTC Sensation føles langt hurtigere efter den nye opdatering. Den køre i hvert fald langt mere flydende og glat. :D

0 0
12-03-2012 11:27:44

Hvor tit er det lige at "tyven" har et billede af dig i lommen ? Og hvor ofte ved han at du har briller ? Og mønster-låsen er en genial ide (bruger den selv) men hvis man har bare lidt fedtfingre, så kan mønsteret i visse tilfælde være meget nemt at se :D

0 0
Ulrik 12-03-2012 12:07:33

Hvis man virkelig vil noget, så vil man også gå langt for at få det. Tyve er luskede, så du kan sgu ikke vide dig sikker. Det kan være de har overvåget dig, fundet et billede af dig på nettet osv. ;)

Hvad angår mønsterlåsen, ja den er genial, og er selv superglad for den, ingen uvedkommende der har adgang til den :P

Men hvad angår fedtfingre, så er det jo derfor man gør den ren en gang i mellem. Jeg gør det mindst en gang om ugen, både for at holde den ren, men også fordi den mobil er en stor bakterie bombe, ligesom dit tastatur ved computeren ;)

0 0
Mike T 10-03-2012 14:54:04

Det med mapperne.. det kunne du også med 2.3, der skulle du bare lave mappen først, og så smide dine apps ind i den =)

0 0
Ulrik 10-03-2012 15:05:06

Ja, men det var langt mere besværligt endnu det nye :) Her trækker du bare App'en op hvor du vil ligge den, også opretter den automatisk en mappe :)

0 0
Dan 10-03-2012 13:38:30

tak for anmeldelsen

alt gik som smurt.

alt er som normalt plus alt det nye lir :)

Super i er ude med info, når så stor en update er ude :)

0 0
Frederik Jørgensen 10-03-2012 10:48:20

Hvordan virker multitaskingen? og kan man stadig "swipe" en notifikation væk, ligesom på galaxy nexus?

0 0
Søren 10-03-2012 11:03:42

At bedømme ud fra tests jeg har set af nexus, er det præcist det samme...

Når du holder "home" knappen nede, kommer en liste op med billede og beskrivelse, som ja, du kan swipe væk :) det samme gælder inde i browser delen, med nye taps :)

0 0
gert 10-03-2012 12:32:23

det er det samme :)

0 0
Søren 10-03-2012 10:17:38

For første gang siden jeg købte min sensation føler jeg at jeg har en topmodel! Der er slet ingen slinger i menuerne mere, det hele spiller bare max! Jeg var klar til købe OneX, men kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne leve med min sensation i noget tid endnu!!

Lidt mere nyt, jeg har oplevet:

Slowmotion kamera optagelse
Mange nye features i det hele taget på kamera delen, ink. panorama!
Sms, gtalk, gmail er meget pænere.
Dataforbruget kan nemt holdes øje med!

og btw, faceunlock, det spiller! havde ikke meget fidus til det, men for dælen det er smart :)

HTC fik lige en gammel kunde, tilbage ;)

0 0
Hans Jákup Danielsen 10-03-2012 23:01:20

du har glemt at der er kommet HDR...
har ikke helt fået det teste, men det funker fint der hvor jeg har fået det testet :)

0 0
Mads 10-03-2012 15:52:44

Fundet :)

0 0
Mads 10-03-2012 15:28:19

Hvor finder du panorama og slowmotion? Selvfølgelig i kamera, jeg kan bare ikke finde det??

0 0
Sentation/wp7/iPod/tablet-ejer 10-03-2012 14:38:13

Jeg overvejer at købe Sensation, så jeg har lige et spørgsmål. Så vist jeg kan læse mig frem til, har den en intern hukommelse på 1 GB. Er det nok? Kan huske med Desire, at den havde alt for lidt plads... :)

0 0
Thomas 10-03-2012 17:51:54

Den 1 GB er mere end nok til apps der ikke kan flyttes til SD.
På HTC Desire mener jeg der var omkring 100mb til apps, så kan du selv sammenligne.

0 0
Sentation/wp7/iPod/tablet-ejer 10-03-2012 18:59:08

jeg har et med 16 GB, men det er jo ikke alt der kan flyttes over på. Tror jeg køber den, så tak for hjælp Ulrik og Thomas ;)

0 0
Ulrik 10-03-2012 14:46:25

Jo det er korrekt at den "kun" er på 1GB,
for mit vedkommende er det skam rigeligt, men det skal også siges at der til min fulgte et 8GB microSDHC med, og det vil jeg varmt anbefale dig at få. Ellers så er den 1GB ikke nok. Jeg har alene på musiksiden 4GB. Så hvis der ikke følger et kort med der hvor du køber den, så sørg i hvert fald for at få købt et :)

0 0
Ulrik 09-03-2012 19:54:24

Mange tak for denne artikel, det gjorte at jeg straks scannede for opdateringer til min HTC Sensation, og der var sørme en opdatering til Android 4.0 og Sens 3.6 :D

Er Telmore kunde hvis det skulle have noget at sige :)

0 0