Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan er Symbian Belle

Sådan er Symbian Belle

Nokia har netop præsenteret en ny version af Symbian. Få her et overblik over det nye i Symbian Belle.

Efterfølgeren til Symbian Anna bliver Symbian Belle, som Nokia viste frem under et pressemøde i Hong Kong i dag.

Her viste Nokia bidder fra det nye styresystem, og fremhævede blandt andet de redesignede widgets, flere tilpasningsmuligheder og nye applikationer. Den nye opdatering vil også aktivere NFC-funktionen i de modeller, der har NFC-chip.

Opdateringen til Belle vil blive gjort tilgængelig med de nye Symbian-modeller, og for eksistende modeller med Symbian Anna.  

Justerbare live widgets:

Med Symbian Belle kommer en række redesignede widgets, som blandt andet ur, email, musikafspiller, kalender med mere.

De kan desuden tilpasses i størrelsen, og omarrangeres.

Der er også nye widgets til at tænde/slukke for diverse funktioner, samt ændre profil.

Flere hjemmeskærme

Med Belle stiger antallet af hjemmeskærme fra tre til seks.

Forbedret status-bar

Status-baren er blevet moderniseret, og har fået nyt look - samtidig er det blevet muligt at rulle et gardin ned fra toppen, og se notifikationer som mistede opkald, nye beskeder med mere, som vi kender det fra Android, og senest iOS.

Nye applikationer

En ny række business-applikationer fra Microsoft, som blandt andet tæller Lync (IM til erhverv, ligesom Microsoft Communicator), Sharepoint, OneNote, Exchange ActiveSync og Powerpoint Broadcaster.

Ny lockscreen

Låseskærmen informerer nu om mistede opkald, nye meddelser og meget mere. Det er også blevet muligt at ændre baggrunden på låseskærmen.

NFC

Med Symbian Belle er NFC (Near-Field Communications) dybt intergreret i styresystemet, og man kan dele billeder, tilkoble tilbehør som håndfrisæt, eller tjekke ind - kun med et klik.

Multitasking overblik

Nu kan man bevæge sig mellem live-billeder af ens åbne appliaktioner, og hurtigt få et overblik over, hvad der sker i de forskellige åbne appliaktioner.  

Se gennemgangen af Symbian Belle her:

Kommentar

x

Opret bruger
Mike 26-08-2011 21:11:16

Med det nokia lige er kommet med der er det sku da godt at google ikke er patent riddere. For så havde Nokia nok dem på nakken.

0 0
Henrik 28-08-2011 03:05:13

Google kan bare komme an, de vil ikke få en fod til jorden. Grundene er åbenlyse.

0 0
David 27-08-2011 23:23:09

Hvad er det for nogle patenter du mener Symbian Belle overtræder, såvidt jeg ved har googlet ikke taget patent på særligt meget i Android.

0 0
Henrik 28-08-2011 03:07:02

Det og så det faktum, at alt hvad der er i Belle har været i Maemo længe før Android bare var en kløe i kuglerne hos Google.

0 0
Lenni 26-08-2011 20:15:51

Jeg synes det er en væsentlig brøler at skrive "symbian s40",når s40 intet med symbian har at gøre-det er nokias OS til "dumme" telefoner...man må lige få lidt styr på begreberne inden man bavler alt muligt ud...

0 0
Kim 26-08-2011 20:47:31

Det har rigtigt meget med Symbian at gøre - det har måske bare knapt så meget med Symbian3 at gøre.

0 0
Kim Harder 26-08-2011 14:24:08

Det er efterhånden meget underlig. Først giver Nokia Symbian dødstødet, også i næste øjeblik, kommer der nye mobiltelfoner med viderunvikling af Symbian. Troede ellers, at Anna var det sidste projekt, som Nokia ville være med i. De ved åbenbart ikke rigtig, hvilken hest de skal ride videre på.

0 0
Henrik 26-08-2011 17:26:54

Det er derfor jeg har evig og konstant har kritiseret primært den amerikanske tech-presse. De overfortolker og fatter ikke, at der er en verden udenfor deres egen lille (ovenikøbet forgældede) andedam.

Nokia har hele tiden sagt, at de vil supportere Symbian frem til 2016. Det har faktisk også hele tiden været meningen at Symbian kernen skulle udfases over tid. Eneste forskel, efter at Elop er tiltrådt, var at istedet det nye primære OS er Meego, er det nu Windows Phone istedet.

0 0
Kim 26-08-2011 16:51:17

Nej, det beror mest af alt på en misfortolkning.
For det har hele tiden været meningen at Symbian skulle køre videre, videreudvikles og supporteret. MEN udfases til fordel for WP(7) frem til 2016.
Det har hele tiden været meningen at der skulle sælges op imod 500.000.000 Symbian devides frem til 2015.

Det er blevet fortolket lemfældigt i medierne...

0 0
charlotte 25-08-2011 21:03:16

Er der nogen der ved om belle opdateringen også kommer til e7??

0 0
Henrik 25-08-2011 23:06:01

Ja, det gør den helt sikkert. Det har Nokia meldt ud officielt. Alle Symbian^3/Anna devices får Belle opdateringen.

0 0
charlotte 25-08-2011 23:55:36

Det lyder rigtig godt :)
Står menlig og ved ikke hvilken en af de to modeller jeg skal vælge :/

0 0
Henrik 26-08-2011 00:03:17

Hvilke to modeller? E7 og ?

0 0
charlotte 26-08-2011 00:06:40

Hov glemte jeg lige mellem e7 og n8

0 0
Henrik 26-08-2011 09:35:21

Det er et godt spørgsmål. Bruger du kamera meget? Eller er det mest til lidt "party-shooting" fra tid til anden?

0 0
charlotte 26-08-2011 17:16:07

Er begyndt og bruge mit kamera mere end jeg gjorde før i tiden, men samtidig går jeg ikke 100% efter kameraet så syntes den er lidt svær

0 0
Henrik 26-08-2011 18:24:33

Hmmm ok. Altså E7eren tager ok billeder, det eneste den ikke kan er nærbilleder og så er blitzen ikke så kraftig til mørke omgivelser. Optaget video ser næsten ligeså godt ud som på N8.

0 0
Kim 26-08-2011 06:32:02

QWERTY kontra kamera :) Jeg ville nok vælge E7 i dag, men kunne ikke vente da N8 kom ud ;)

0 0
charlotte 25-08-2011 23:56:08

menlig= nemlig :)

0 0
Kim 25-08-2011 22:32:57

Ja det er jeg ret sikker på. Alle der har Anna får Belle :)

0 0
JesperSP 24-08-2011 22:59:43

Med alle de opdateringer der kommer til symbian, bliver det sværre og sværre at forstå hvorfor Nokia smed "håndklædet i ringen" med Symbian og kørte 100% WP7. Microsoft må have tilbudt en stor sum penge. Men skaden er sket, og Symbian udviklerene har forladt den synkende skude. Ingen apps til symbian => Belle er lidt ligegyldig - hvor smuk hun så end er...

0 0
Henrik 25-08-2011 01:26:54

Der kommer da mange spil og apps til Symbian. Faktisk virker det som om der er kommet mere gang i den på det sidste, så jeg kan ikke rigtig genkende det du siger. Men ok, jeg er også bare daglig bruger af det ;-)

0 0
Kim 25-08-2011 07:06:36

Jeg er også enig, og med 9 mill app downloads om dagen, sker der jo altså trods alt lidt ;o)
Men det er rigtigt - og ærgeligt - at hjemmelige firmaer ligesom helt har glemt, at de lavede "apps" til Symbian, længe før Android/Ios.
Der mangler absolut nationale Symbian apps.

Men igen - Verden er jo en lillebitte smule større end Dannevang, og med mere end 100.000 symbian3 brugere, har udviklerene næppe forladt en skynke skude.

0 0
Henrik 25-08-2011 10:51:07

100.000? Du mener vel 100 mill. S^3 brugere ;-)

0 0
Kim 25-08-2011 11:15:04

Visse vasse, nuller betyder vel intet... ;)

100.000.000!

0 0
Katron 25-08-2011 03:24:00

Kan kun give dig ret.

Efter Elops tale i februar, var det som om Ovi store døde fuldstændigt. Der var en periode næsten uden tilgang af nye app's. Men skal da love for at det er eksploderet igen, her inden for de sidste par måneder.

Det kan være at app udviklerne har fået lidt tillid tilbage, efterhånden som der er kastet lidt lys over Nokias fremtidsplaner. QT apps kan jo også køre på MeeGo, og kan vist forholdsvist nemt konverteres til WP7, samtidig med at der arbejdes på at gøre Symbian S40 kombatibel med QT apps. Symbian S40 er der vist ingen planer om at udfase, så derfor vil det ikke være spildt arbejde at udvikle nye apps til Symbian, så længe de laves med QT værktøjet.

0 0
Lenni 25-08-2011 21:28:29

Lille detalje-s40 er ikke symbian..

0 0
Kim 25-08-2011 22:32:12

Nej det er Symbian light... og?

0 0
Jesper Søgaard 24-08-2011 15:15:17

Endelig er Nokia sluppet af med deres grimme software-knapper. Hold nu op, hvor har de sat deres grimme præg på Symbian alt for længe. Belle ser faktisk helt pænt ud.

0 0
Henrik 24-08-2011 18:21:30

Og det smukke er, at det er 100% bagud kompatibel. Software-knapperne er bare blevet til hhv. "tilbage pil" og "options" for ældre programmer. Til nye er der selvfølgelig nye ting også.

0 0
Jon 24-08-2011 15:13:47

Det.er underholdende at se Nokia, råbe op om at Android og iOS er ved at være gammeldags.... Men søreme så, om de så ikke lige låner et par fra dem, så som notifikationsgardin i statusbaren, som et eksempel.

Kan da ikke andet end at grine over deres dobbelmorale.

0 0
Katron 25-08-2011 03:10:43

Hmm, tror nu nok ideen med statusbaren oprindeligt kommer fra Nokia. Android har de seneste år brugt et gardin, hvor Nokiaerne har brugt et popupvindue.
Om det i Belle bliver et gardin, eller fortsat et popup vindue, er i min verden et fedt. Jeg synes popup vinduet fungerer rigtigt godt. Hvis Nokia mener et gardin er bedre, så fred være med det. Om der skal trykkes eller trækkes går vist ud på et.
Så grin du bare... Det er muligt Nokia kopierer gardinfunktionen, men havde det ikke været for Nokias oprindelige statusbar, så havde gardinet i Android blot fungeret som et mørklægningsgardin.. :)

0 0
Henrik 24-08-2011 16:13:06

Tjaa, nu har notifications jo stort set altid været der i Symbian, bare ikke i form af rullegardin.

0 0
EnigmaX 24-08-2011 16:08:58

Hvis man ser bort fra de sidste par år, så har Nokia de sidste 20 år "opfundet" stort set alt det vi kender på en telefon i dag, også smartphones. Bl.a. SMS
Jeg tror hvis alle dykkede ned i hver enkelte detaljer, ville de nok blive overasket over hvor meget der er kommet til verden fra enten Nokia eller Motorola.
At de så ikke laver de smarteste telefoner er en anden historie.

0 0
Thomas 24-08-2011 15:54:55

Ja, Nokia har formået at opdaterer Symbian så det nu er på niveau med Android, og det selvom at systemet lige så stille er på vej ud. Gammeldags... WP7 er i fokus fra Nokia i de kommende par år, og lur mig om ikke også Meego lige så stille bliver kørt i position bag facaden :-)

0 0
John F 24-08-2011 21:25:14

Niveau med Android !! Ikke et ondt ord om folk med humor :-)

0 0
Kim 24-08-2011 22:23:06

Jeg kan se hvad du mener, man burde sigte højere end Android. Men MeeGo kommer jo snart ;o)

0 0
Henrik 24-08-2011 22:07:24

Prøvet det?

0 0
Kim 24-08-2011 15:50:44

Det er jo så også det eneste der er lånt af andre - alt andet har de andre lånt fra Nokia.
Og det med at de Android/Ios var forældede, det var i forhold til WP7's opbygning. Man kan ikke bare tage ting og sager ude af kontekst, og smide rundt med dem som man lyster. Der er intet dobbeltmoralsk i det udsagn, for der er ingen link mellem de to ting.

0 0
Henrik 24-08-2011 16:13:55

Lige præcis!

0 0
labodilsen 24-08-2011 15:17:24

Tror godt nokia ved de har tabt mange kunde til android, så hvis man nu kan få det til at ligne android / htc en lille smule, men ikke nok til at man bliver sagsøgt fot det. så kunne det jo være at nogle af kunderne kom tilbage.

Jeg ville være en af dem der blev ved nokia :)

0 0
Jon 24-08-2011 15:15:21

Et par funktioner* skulle der have stået

0 0
x