Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan fungerer multitasking på Windows Phone

Sådan fungerer multitasking på Windows Phone

Sådan fungerer multitasking på Windows Phone.

Microsoft fortæller i et indslag lidt omkring, hvordan man på Windows Phone håndterer multitasking.

Multitasking, flere programmer der kører samtidigt, kan være en kæmpe udfordring på mobiltelefoner, fordi man risikerer at gøre mobilen sløv samtidigt med, at batteriet drænes for kapacitet.

Nokias Symbian-platform er kendt for at håndtere multitasking virkelig godt. Det samme gælder på iPhone - der dog ikke kører "rigtig multitasking", men mest benytter genveje til seneste funktioner. Alligevel får ikke-tekniske brugere en oplevelse af, at flere ting kører samtidigt, uden rent faktisk at gøre det.

Android har også multitasking, der til gengæld ofte ender med at tømme batteriet i et hastigt tempo.

Sådan gør Windows Phone

Windows Phone får i Mango-updaten også multitasking og Microsofts udviklere har gjort meget for, ikke at ramle ind i problemer med mobilens hastighed eller batteridrænning.

I et indslag fra Channel9 fortæller Microsoft, at der kan være fem apps i hukommelsen på én gang, og hvis der mangler plads, vil den sidst brugte, blive lukket ned.

Der er også begrænsninger i, hvor meget processorkraft, at en applikation der kører i baggrunden må benytte.

I dette indslag, kan du se og høre meget mere om multitasking på Windows Phone.

Læs også:
- Windows Phone Mango er klar til produktion
- Web-TV: Her er Windows Phone med dansk sprog

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bjarne R. 05-08-2011 10:44:41

Er det bevidst i laver den her slags artikler at for at provokere fan af visse produkter - i dette tilfælde Android fans.

I får det jo til at lyde som om iOS er god til multitasking.

Og "Android har også multitasking, der til gengæld ofte ender med at tømme batteriet i et hastigt tempo." er vist en meget forsimplet sandhed som kan diskuteres - og som forfatteren af denne artikel vist ikke kan have nogen erfaring med.

0 0
Mobilsiden.dk 05-08-2011 11:58:54

Hej Bjarne,

Tak for din kommentar.
Det er bestemt ikke for at provokere.

Android er kendt for, at have en masse recursekrævende services kørende i baggrunden, der ofte er set dræne batteriet i mobilerne. Dertil kommer, at app's sagtens kan ligge og køre på en uhensigtsmæssig måde, som gør, at mobilen bliver sløv - eller bruger meget strøm.

iPhone derimod har ikke "true multitasking". De fleste programmer i multitasking-menuen er blot genveje, som åbner programmet i den seneste state.

Derimod er Symbian kendt for at have multitaskinig, som rent faktisk tillader at apps kører i baggrunden - men uden det tømmer mobilen for batteri, eller at den bliver sløv.

0 0
Bjarne R. 05-08-2011 13:28:45

Tak for svaret.

Jeg synes stadig at din udlægning virker meget farvet - jeg har haft Android telefoner i over 1 1/2 år og har da også oplevet at installere app's og widgets som dræner batteri på ingen tid - men dette er faktisk undtagelsen og ikke reglen, så dine generaliseringer af Android holder ikke. Og jeg tror ikke på at det er mange Nokia telefoner som har 30 - 40 app's installeret, hvorfor det er svært at udlede hvor gode de er.

Hvis jeg lige skal opsummere den her artikel: "iOs er fantastisk til multitasking, underordnet den faktisk ikke kan multitaske, Nokia er ok til det, men Androd sux til det - og her er link til 3. part website som skriver hvordan WP7 multitakser" :(

0 0
Kim 05-08-2011 18:28:40

Bjarne, er det ikke nærmere dig der læser det du gerne vil læse?
Artikelen siger klart, at Symbian er bedst til multitasking, at Andriod også kan, men at Ios med succes narrer brugeren til at tro den har multitasking.
Og sikke da noget vås at Nokia telefoner ikke skulle have 30-40 apps installeret. Der er pre-installeret mere end det, og jo, vi downloader også apps. Rigtig rigtig mange af slagsen...

Det er lidt trættede at folk er så meget oppe på barrikaderne for at forsvare deres skide telefon, når de ikke har begreb om hvad de snakker om. Det er helt fint at i er glade for jeres telefoner, jeres styresystem - det gør dem ikke fejlfri. Jeg er Nokia fan, jeg ved hvad jeg snakker om!

0 0
Katron 15-08-2011 11:28:25

Helt enig. Er selv nokia fan, og efter et kortvarrigt ejerskab af en HTC Legend, blev min kærlighed til nokia ikke mindre.
Min Lengend skulle oplades ikke mindre end 2 gange om dagen, og taskkiller ændrede ikke dette meget. Jeg bruger min telefon virkeligt meget, og det kunne Android åbenbart ikke håndtere.
Skiftede ret hurtigt min Legend til en Nokia N8, som jeg faktisk bruger meget mere end min gamle Legend. Den skal lades hver anden dag. Har sågar lige været på ferie her i DK, hvor N8'eren blot var med. Lidt opkald, et par sms'er, trådløs thetering til den bærbare når vi skulle tjekke nyheder. 5 dage uden opladning.. Sådan Nokia.

Jeg har ingen ide om hvor mange apps jeg har installeret. Men udover de ca.50 preinstallerede apps, kan jeg se i ovimarked, at jeg har downloaded 196 apps. Mange af dem er dog væk igen. Stunngun app og zippo app er bare ikke sjove mere efter 5 minutter.

Iphones løsning er da meget fiks, men mit liv er for kort til, ikke at kunne bruge navigation, samtidigt med at hun spiller et spil, hvis vi er på en længere tur.
Nu er der selvfølgelig ikke preinstalleret navigation på hverken IOS eller Android, så det er nok de færreste der oplever dette problem...

0 0
spock123 21-12-2011 09:52:50

"Nu er der selvfølgelig ikke preinstalleret navigation på hverken IOS eller Android, så det er nok de færreste der oplever dette problem..."

Say what? Lyver du med vilje eller ved du det bare ikke?

Min SGS2 har da Navigering præinstalleret?
Det samme har stort set alle Android mobiler?

0 0
Frederik 05-08-2011 17:43:45

Bjarne R.

Jo, John G. har helt ret. Android sluger simpelthen så meget strøm at det er løgn. Jeg har selv ejet to HTC mobiler (Wildfire & Desire), og Wildfire var nu ok, men den har jo til gengæld heller ikke en særligt stor processor. Desire kunne knapt nok holde en dag uden at den skulle lades op. Ja, nogengange skulle den lades op i starten af aftenen.

En fra min familie har ejet en Desire HD, som helt sikker skulle lades op mindst 1 gang i løbet af dagen, selvom den bare vare i standby.

Det skal bemærkes at jeg på mine egne mobiler brugte Task Killer og ikke havde noget særligt kørende i baggrunden. Jeg prøvede endda at installere et mindre ressourcekrævende ROM og fjerne Sense. Stadig brugte telefonen alt for meget strøm.

Jeg har haft både en Nokia N8 og nu en Samsung Omnia 7. Begge telefoner kan holde strøm i to hele døgn uden problemer og uden at de skal tweakes og alt muligt andet.

Det kan være at det samme kan opnås med Android, men det at få en Android mobil til det, er alt alt for besværligt. Det er alt for nørdet og alt for rodet. Punktum.

0 0
Torkild 05-08-2011 13:25:37

Hmm
Jeg som alm. bruger har aldrig haft multitasknings batteri problemer.
Mobiler brugt :
HTC desire og sensation

Task killer bliver ikke brugt.

Dem jeg kender med iPhone lader så ofte som MIG.

0 0
Hans Jákup Danielsen 05-08-2011 11:21:31

det er desværre sandt, da der er for mange udviklere der er ligeglade med telefon resourcerne

0 0