Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan scorer du ønske-mobilen til spotpris

Sådan scorer du ønske-mobilen til spotpris

Hold godt øje med priserne på nettet. Udnytter du prisfejl kan du score en topmodel til foræringspris. Læs her hvordan.

Hvis en internetbutik sælger f.eks. topmodeller som iPhone 3G, Samsung Omnia elller HTC Touch HD til 50 kroner, skal du være hurtig og bestille varen.

Afgørelser fra Forbrugerstyrelsen viser, at forhandleren er forpligtet til at sælge varen til kunden, også selvom der skulle være tale om en prisfejl hvor 5.000 kroner er blevet til 50 kroner.

Bordet fanger

For at kunne udnytte prisfejlen, skal man kunne fremvise en ordrebekræftelse med fejlprisen. Dette stykke papir er nemlig et bevis på at handlen er indgået.

 - "En aftale er som udgangspunkt bindende, uanset om den er indgået ved håndslag eller elektronisk. Hvis virksomheden tilbyder direkte handel på deres hjemmeside, bærer de risikoen for prisfejl", siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Med andre ord, bordet fanger.

Havetraktor til spotpris

At det kan lade sig gøre at udnytte en forhandler som er uopmærksom på sin netbutik, viser forskellige sager fra Forbrugerklagenævnet.

En forbruger så en havetraktor til 899 kroner - den korrekte pris var 8.999 kroner, mens en anden købte et kameraobjektiv til 1.459 kroner. Her skulle prisen have været 14.595 kroner.

I alle sager har Forbrugerklagenævnet afgjort, at handlen var bindende mellem netbutik og køber. Derfor skulle forhandleren levere varen til den pris, der fremgik af kundens ordrebekræftelse.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

salek10 22-05-2009 18:47:04

Denne artikel virker lidt misvisende - ikke sagt, at artiklen er forkert, da den jo trods alt er baseret på resultater fra forbrugerklagenævnet.

Men i aftaleret har jeg lært, at god/ond tro hos køber/sælger har betydning.

Hvis jeg fx ser Iphone 3G til 50 kr. hos Telia, så vælger jeg at bestille den. Men Telia gør så indsigelse og siger, at der er tale om en skrivefejl, og at telefonen koster 5.000 kr.

Hvis jeg insisterer på at få telefonen til 50 kr. er det af afgørende betydning, om jeg er i god eller ond tro.

Og umiddelbart vil jeg sige, at jeg IKKE kan være i god tro i sådan en handel, hvor produktet "er sat 99% ned i pris" - fra 5.000 kr. til 50 kr.

Derfor bør Telia vinde ret...

Men vær velkommen til at kommenter mit indlæg, især hvis I har en større viden end jeg p.t. har.

0 0
Mobilsiden.dk 22-05-2009 22:11:09

Hej salek10.

Jeg tænkte det samme som dig, da jeg skrev artiklen.

Men Forbrugerstyrelsen lægger i deres pressemeddelelse vægt på, at ordrebekræftelsen er papiret som gider dig retten. Forstået sådan, at hvis virksomheden har fremsendt dig en sådan med beløbet på (det fejlagtige), så har de accepteret at indgå handlen på disse vilkår.

0 0
salek10 23-05-2009 09:16:28

Ok,

Det kan godt passe så, at virksomheden er bundet, SÅFREMT de sender en ordrebekræftelse.

Jeg tog udgangspunkt i en dom vedr. FONA, hvor nogle personer (efter lukketid) havde set nogle TV, som var sat ned til et nærmest urealistisk lavt beløb.

De tog så et billede af tilbuddet for at have dokumentation i tilfælde af, at FONA dagen efter ville nægte at sælge TV'erne til den stærkt nedsatte pris.

Og i sådane et tilfælde har man jo ikke været i god tro (desuden var det rengøringspersonale der havde lavet en fejl og flyttet rundt på et prisskilt).

Men ja, man kan jo sige, at der ikke er tale om nogen ordrebekræftelse i FONA-dommen, modsat disse sager fra forbrugerklagenævnet.

0 0

Om brug af cookies