Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan skal Nokias nedtur vendes

Sådan skal Nokias nedtur vendes

Når Nokia er klar med mobiltelefoner med Windows Phone 8, så bliver det angiveligt med en helt ny tilgang til mobilmarkedet.

Nokia Lumia 900 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia Lumia 900 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Nokias kamp for at komme tilbage på rette kurs på smartphone-markedet, bliver nu også med en ny måde at tænke salgskanalen på, ifølge Financial Times.

Salgsstrategien i Nokia har traditionelt været at sende så mange telefoner på markedet som muligt via salgskanalerne, men nu skulle Nokia have indledt eksklusive forhandlinger med en række europæiske operatører.

De skal aktivt hjælpe med at pushe salget af telefonen ud i salgskanalerne, og de udvalgte operatører får til gengæld en bid af kagen.

Nokia skulle, ifølge Financial Times' kilder, have været i dialog med France Telecom, ligesom også Deutsche Telekom er en oplagt kandidat til samarbejdet.

Hverken Nokia eller operatørerne ønsker dog ikke at kommentere historien.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Harder 24-07-2012 12:23:55

Venter meget spændt på den nye Windows Phone 8 fra Nokia. Håber den er med PureView, og ikke så restektiv som Windows 7 -7,5- 7,8. Hvis så blot de kommer i hele sprekteret fra low til high.

0 0
Henrik 24-07-2012 22:23:47

Enig. Imens vil jeg nyde min nye PureView 808, som faktisk er et ganske gedigent stykke smartphone. Belle FP1 kører sgu meget godt faktisk. App manglen er ikke så gal. Jeg har fundet 3. parts klienter til stort alle tjenester jeg har brug for. Naturligvis er der nogle ting der mangler ifht. iPhone, men op rumpetten med det. Jeg har iPad, så det er fint :-)

0 0
Peter Frederiksen 24-07-2012 10:47:44

Det er utroligt at Nokia ikke lærer noget, som helst.

Apple lavede det samme med Iphone 4, hvilket fik Android salget til eksplodere.

Lumia 900 kunne kun fås hos AT&T i US, ser man på Nielsens smartphone marketshare Q2, så har både Samsung og HTC solgt flere WP7 telefoner end Nokia, da deres produkter er tilgængelig hos flere udbydere.

Nokia graver deres egen grav med denne strategi, fremfor at lave et produkt som sælger sig selv!

0 0
Henrik 24-07-2012 22:16:41

For det første, så har Nokia rent faktisk lavet produkter der "bare virker" det sidste års tid, så den del har de faktisk styr på nu. Det har været en lang og bumpet vej, men der er de altså nu. Bare se på anmeldelserne af deres Lumia'er og PureView'en - det ser ikke tosset ud.

Jeg tror faktisk at den strategi er smart. Man skal jo tænke på, at Nokia ikke længere har størstedelen af smartphone-markedet, og derfor kan de ligeså godt lade være med at tænke på volume som første prioritet, og istedet fokusere på at få solgt deres modeller på kanaler hvor det hele er tilrettelagt og hvor produkterne "bare virker".

Apple havde netop succes med dette, og startede jo som bekendt med 0% i markedsandel.

0 0
Peter Frederiksen 24-07-2012 23:01:34

Ja, de har fået gode anmeldelser både Lumia og PureView, problemet er bare at de ikke sælger.

0 0
Henrik 25-07-2012 00:56:05

Det passer jo ikke. De har solgt 4 millioner Lumia'er og ca. 6 millioner Symbian modeller i Q2 2012 - hvilket er flere Lumia end i Q1 2012. Det er den skinbarlige sandhed og står sort på hvidt.

Jeg har ikke set nogle salgstal for 808 PureView endnu, da den først lige er begyndt at kommer i handlen. Men hvis du har noget insiderviden omkring dette, ville det da være interessant at høre.

0 0
Peter Frederiksen 26-07-2012 15:00:23

Problemet for Pureview 808, er da der en manglende teleoperatør support, det vil sige at folk skal betale fuld pris.
UK.
http://www.engadget.com/2012/06/27/nokias-808-pureview-uk/

Og i USA kan den vist kun købes på Amazon til $649.
Og hos Mobilpriser er det ind til videre kun TDC der forhandler den, den fås ikke hos Telenor, heller ikke under kommende.

Ja, der blevet solgt flere Lumiaer i forhold til tidligere og det bliver nok højdepunktet, nu når det er et Legacy Device.

Målet har været for Microsoft, at tage amerikanske markedsandele.

I Marts/April var 60% af AT&T's Iphone 4 kunder på vej ud af deres 2 årige kontrakter, der skal ikke nogen tvivl om at det er de kunder man har gået efter.

Reklamer op til lancering.

Death Grip
http://www.youtube.com/watch?v=0V3PIRYY7Sg
Der findes 2 mere af disse.
http://www.youtube.com/user/GouldReel

Lancering 7/4-2012
Time Square
http://www.youtube.com/watch?v=abyYIHAGQ8M

Smartphone Beta test is Over
http://www.youtube.com/watch?v=_elqLDSt36k

Legacy Device 20/6-2012.

Hvem har mon været Beta testere?

$150 millioner Promotion Budget!
http://techcrunch.com/2012/04/09/att-going-big-with-lumia-900-advertising-could-spend-as-much-as-150-million/

Hvor mange Lumia 900 blev der solgt i USA?
http://techcrunch.com/2012/07/19/nokia-sold-just-600k-handsets-in-north-america-during-the-last-quarter/

Vides ikke, men der blev solgt 330.000 Lumiaer!+ 150.000.000/330.000= $454 per Lumia i promotion.

Dette er den største fiasko i smartphone historien i forhold til hvor mange $$$$, der er blevet brugt på at promoverer.

Så jeg tror ikke man skal forvente de helt store salg i Q3, nu når den nuværende Lumia serie er Dead man walking (og det er vel alle deres smartphones).

0 0
Thomas 24-07-2012 11:18:09

Apple lavede det samme stunt med den første iPhone. Det gik ganske ok for dem.

0 0
Peter Frederiksen 24-07-2012 12:13:45

Det gjorde det sikkert, men tider er skiftet og konkurrencen er accelereret voldsomt siden 2007.

0 0
Thomas 24-07-2012 13:00:59

Uden tvivl. Men det er en smule arrogant at antage, at du ene mand ved bedre end hele Nokias bestyrelse og ledelse.

0 0
Peter Frederiksen 24-07-2012 16:18:32

Nu beskæftiger jeg mig en del med analyser, godt nok ikke indenfor dette felt, men analyser baseres på på teori og praksis, som er det grundlæggende indenfor alle brancher

Iphone 4 blev i starten kun solgt hos AT&T, så er der Verizon, Sprint Nextel og T-Mobile, som valgte Android smartphones, da der ikke var et andet alternativ. (måske hvis WP7 havde været klar, kunne det have set meget bedre ud i dag,)
Dette er en af årsagerne til at Android eksplodere i markedsandele 2010/2011.
Og der er vel en grund til at Apple er gået væk fra denne strategi.

Nokia er ikke Apple, da de har konkurrenter som laver samme produkt, ved præsentation af WP8, er der kommet flere partnere til Huawei, HTC og Samsung.

Hvis Microsoft vælger at igen at styre hardware specsne (som det ser ud til), som i WP7, må vi formode at hardware mæssigt CPU/GPU/SKÆRM RES og et restriktivt OS, må vi forventet en vis ensartethed uanset mærke.

Nu blev Lumia 900 (0.3% i Q2 (alle lumiaer)) i US kun udgivet hos AT&T, blev der solgt flere Samsung WP7(0.5 i Q2) og HTC WP7 (0.5 i Q2.
Og det er vær at bemærke at Lumia 900 fik reklame budget på $150 millioner og har solgt 600.000 dvs. $250 for at sælge én telefon til $49/$99 (og nu $0.01 hos Amazon)

Så teorien ligger for at denne strategi ikke er den rette vej at gå, da andre teleoperatører kan vælge Huawei, HTC eller Samsung samt Androids og Iphones.



"Men det er en smule arrogant at antage, at du ene mand ved bedre end hele Nokias bestyrelse og ledelse"

Jeg ved heller ikke bedre, men ud fra et teoretisk synspunkt er denne strategi "doomed", ligesom jeg udfra et andet teoretisk synspunkt var Nokia og WP7 "doomed" siden de annoncerede deres partner skab med microsoft.

Jeg tror Nokia og Elop skulle finde ud af, hvorfor deres produkt ikke sælger og ikke bruge tid på at skyde skylden på salgspersonale og teleoperatører, de skal lave et produkt som sælger sig selv.

0 0
Henrik 24-07-2012 22:21:06

Nu er det forkert, at sige at Lumia'erne "ikke sælger". De solgte faktisk flere Lumia'er i Q2 end alle markedsanalytikere regnede med (deres regnskab er offentligt tilgængeligt, så det er bare at kigge). Deres salgsomsætning steg faktisk fra Q1 til Q2.

De skriver også rigtignok (som du også antyder), at de i Q3 forventer forsatte udfordringer pga. "product transitions" - skal oversættes til "devaluering af eksisterende produkter med WP7.x og Symbian" indtil WP8 produkterne er klar.

Jeg vil mene, at de har fuldstændig styr hvad der er af udfordringer og hvad der skal til for at de sidste brikker falder på plads.

De seneste dages stigning i deres aktiekurs, afspejler også dette.

0 0
Peter Frederiksen 25-07-2012 00:55:49

"Deres salgsomsætning steg faktisk fra Q1 til Q2."

Og det samme gjorde deres underskud 16 milliarder i første halvår. Jeg mindes at Metroen kostede 17 milliarder.

Det er lidt tankevækkende at den forholdsvise dyre Samsung Galaxy S3 har solgt 10 millioner på under 2 måneder, som vist er mere end hele Lumia serien har solgt på 8 måneder.

Så hvis Nokia og WP8 skal overleve, må de lave et konkurrence dygtigt produkt i forbrugernes øjne.
Om Pureview er nok, det må tiden vise!

0 0
Henrik 25-07-2012 01:38:14

Der er ikke korrekt. Deres underskud i hhv. Q1 og Q2 er: -1340 mill. Euro og -487 mill. Euro, og det er endda inkl. den dividende til aktionærerne på 742 mill. Euro.

http://www.nokia.com/global/about-nokia/investors/financials/reports/results---reports/

0 0

Om brug af cookies