Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan snyder teleselskaberne dig

Sådan snyder teleselskaberne dig

Ny smart finte gør, at du aldrig får det, du betaler for.

Skrevet af Søren Strandman-Møller, Newspaq.dk

De lover dig tre timers taletid for en fast pris, men giver dig højst 2,5 timer. Så smarte er de store teleselskaber, men deres trick er på kant med loven. Det skriver nyhedsbureauet Newspaq.dk

Køber du en pakke med taletid til en fast månedspris, starter taxametret i samme sekund, dine taletidsminutter er brugt op. Så skal du betale for alle ekstra minutter.

Men faktum er, at du aldrig nogensinde får adgang til alle dine minutter. De store teleselskaber TDC, Telenor, Telia og 3 har nemlig valgt, at du betaler pr. på begyndt minut.

 - "Det her kan være en overtrædelse af Markedsføringsloven. Man er nødt til at informere sine kunder, hvis de ikke får præcis de antal minutter, de betaler for," lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe overfor Newspaq.

Telefonsvareren koster også

Selv alle de opkald, der ryger på telefonsvareren, koster et helt taleminut fra den samlede pakke, uanset om du smækker på med det samme.

Faktisk mister du mellem 25 pct. og 35 pct. af det, du betaler for, viser beregninger som det uafhængige telerådgivningsfirma Netplan har foretaget.

 - "Jeg synes, det er ærgerligt, og jeg synes, det er med til at gøre det fuldstændig umuligt for de danske telekunder at se, hvad de reelt får for deres penge. Det kan aldrig lade sig gøre at få det, man betaler for, når selskaberne minuttakserer," siger Torben Rune, direktør i Netplan til Newspaq.

Politisk forargelse

Det forarger Socialdemokraternes forbrugerordfører Benny Engelbrecht, at teleselskaberne endnu en gang bliver snuppet i at snyde deres kunder.

 - "Jeg synes, at et minut er et minut, ikke et halvt minut eller et par sekunder. Og jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvordan teleselskaberne kan agere sådan over for deres kunder," siger han.

Teleselskaberne: Vi gør ikke noget galt

Teleselskaberne selv synes ikke, at deres metoder er forkerte.

 - "Det er den måde, det er bygget på, men i den forbindelse kan du godt have en pointe i, at tre timer så ikke giver 180 minutter. Men det er en almindelig praksis, og der er masser, der gør det. Det er den måde, den slags ting bliver gjort på," lyder det fra produkt- og marketingsdirektør i Telia, Jesper Korsgaard.

Hos det lidt mindre selskab 3, mener man, at selskabet blot spiller samme spil som alle andre.

 - "3 har aldrig nogensinde villet være et lavprisprodukt. Vi vil konkurrere med de store, og når vilkårene er minuttaksering hos de store selskaber, konkurrerer vi på det samme produkt," siger kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen til Newspaq.

Han giver dog ikke meget for Forbrugerombudsmandens ord her og nu.

 - "Helt grundlæggende diskuterer vi ikke Forbrugerombudsmanden i medierne. Forbrugerombudsmanden diskuterer, hvad Forbrugerombudsmanden måtte mene, men vi vil da gerne indgå i en dialog med ham," slutter Knud Løkke Rasmussen.

Hos landets absolut største selskab, TDC, har man et helt tredje argument.

 - "Det vil være en udmærket ting for branchen at kigge på; vi går ind for gennemsigtighed. Jeg vil dog samtidig sige at alle vores mobilkunder, der køber en pakke med taletid, ringer gratis til alle andre TDC-kunder. Så faktisk burde der stå minimum 180 minutter i det her tilfælde," lyder det fra TDCs presserådgiver, Rasmus Windfeld.

Men uanset om selskaberne mener, de har ret til at gøre, som de gør, får de nu Forbrugerombudsmanden på nakken.

 - "Jeg vil på baggrund af disse oplysninger rette henvendelse til Telekommunikationsindustrien (selskabernes brancheorganisation, red.) og gøre dem opmærksom på, at selskaberne skal fortælle kunderne, at de ved minuttaksering ikke får de minutter, som de betaler for," slutter Henrik Øe.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Michael 11-12-2010 18:39:32

Det er for fanden ens eget valg. Vil man have et selskab som TDC hvor det er minuttakseret, hvor man kan købe mobil med TILSKUD eller vil man have Call Me POW til styrtpris hvor man IKKE kan købe mobil med TILSKUD?

Helt ærligt, forbrugere bliver efterhånden gjort til pattebørn som ikke må tænke en ærlig tanke selv.....

De store teleselskaber har jo altid været minuttakseret, det har været sådan siden tidernes morgen - forskellen er blot nu at det hedder "5 timers tale" i stedet for "Brug minimum 399".

0 0
Hotpop 05-12-2010 21:13:09

Jeg ville meget gerne se den beregning.
Har lige tjekket datterens ganmle Telenor regning, og kan se at hun har talt i 120 min. af hendes 120 min. der er inkluderet + det løse.

Hvad er problemet?

0 0
OHG 04-12-2010 12:17:58

Fordi de andre er nogle idioter må jeg også være en idiot... tænk det er voksne mennesker, men det er desværre ved at være holdningen i erhvervets livet når det kommer til konkurrence evnen, pff. callme kan heller ikke sige sig fra at bruge samme metoder, men hvis du skal have en ny mobil med abonnement, så skal man i gang med den helt store lomme regner for at have en chance for at gennemskue hvad man reelt betale :( nææ, der er lagt i kakkelovnen til røvrenderi, mere gennemskuelighed på markedet, tak :)have â nice day!

0 0
Visky83 03-12-2010 23:22:50

Heldigvis findes der stadig selskaber som benytter sekundtaksering på taletidspakker f.eks. CallMe: https://www.callme.dk//pow-6-timer
Jeg har ikke selv POW men synes at tilbuddet virker billigt (så kan man mene hvad man vil om selve selskabet).

0 0
Thomas 12-12-2010 01:49:35

Men alligevel sniger der et administrationsgebyr ind.
Godt nok kun kr. 6,50, men hvorfor skal det lige på?

0 0
Mozz 03-12-2010 13:56:53

Det er i princippet det som keglen fra Telia siger.. Ellers sagt på en anden måde, De andre gør det, så jeg må også. Det er noget svineri det de her udsætter deres kunder for. Det er mig ganske enkelt en gåde, at de danske teleselskaber ikke kan overholde loven og vise mere moral end tilfældet er!! Man fristes jo til at tro, at selskaberne ledes af syge mennesker, siden det ikke snart kan gå op for dem at de danske forbrugere er ved at få nok, af deres smarte måder at agere på. De burde fandme skamme sig de danske teleselskaber!!!

0 0
03-12-2010 14:28:04

Jeg er fuldkommen enig, der går ikke en måned uden, et eller flere selskaber enten handler respektløst overfor kunder eller bryder loven.

Det svarer til at sige hvis alle snyder og stjæler så er det i orden(for det er vel det de gør).

Og TDC forklaring om gennemsigtighed, hvor dumme tror de vi er. Teleselskaberne er lige så gennemsigtige som en tyk betonmur. Med andre ord vis os lidt mere respekt.

Det mest irriterende er når et stort mobilskab får en bøde på nogle hundredetusinde kroner, det er jo ikke en straf, men en hån overfor forbrugerne. Giv dem dog nogle bøder i mange millionklassen. Teleselskaberne har jo alligevel næsten kollektiv sagt at de ikke respekterer hverken kunderne(TDC og god kundeservice wtf) eller loven.

0 0
Morten S 03-12-2010 21:16:23

Det er desværre netop forbrugerne der er en smule dumme i denne henseende. Hvis folk bare gad læse betingelserne, inden de købte et produkt, så ville det være meget mere svært at starte denne slags initiativer, som fx minuttaksering.

Pris er desværre det eneste parameter, de fleste hæfter sig ved.

0 0
04-12-2010 11:49:00

Det er i orden at kalde forbrugere dummme, forudsat betingelser er gennemskuelige. Men at 3 timers taletid er det samme som 2,5 time er ikke logisk, selv hvis du få oplyst at du bliver takseret pr. minut så er det ikke nemt at gennemskue betydningen af minuttaksering.

Hvis selskaberne var deres ansvar voksne, så skrev de at 3 timers taletid i virkeligheden betyder ca. 2,5 time. Det har jeg ikke læst nogle steder.

Og så holder det ikke at man gør noget fordi alle andre gør, det er jo dybt kritisabelt. For indirekte indrømmer de jo at de er nogle respektløse grådige (næste ord springer jeg over) som konstant prøver at snyde deres egne kunder.

0 0
KimDotDK 03-12-2010 14:46:19

Eeeeelsker bare "Jamen, de andre gør det også" undskyldningen :)
Den virker ikke i børnehaven, så det burde den heller ikke i telebranchen.

0 0
TJ 03-12-2010 12:17:31

Henrik Øe burde have årets Pitbull Pris.

0 0

Om brug af cookies