Sådan vælger du mobilabonnement til dit barn

Skal dit barn have sin første mobil? Vi har samlet gode råd til forældre der forsøger at navigere i junglen af abonnementer.

Sådan vælger du mobilabonnement til dit barn

Når børnene skal have deres første mobiltelefon, er der nok at tænke over for fældrene: Hvordan undgår vi at regningen løber løbsk? Hvordan undgår vi dyre omkostninger hvis telefonen går i stykker? Skal der være data i abonnementet? …listen med sprøgsmål er uendelig lang.

Tidligere har vi spurgt vores læsere: ”Hvilket mobilabonnement skal Laura på 8 år have?

Her har vi samlet nogle af læsernes kommentarer og giver gode råd, der måske kan hjælpe forvirrede forældre lidt på rette vej.

Læs også: Halvdelen af forældrene har regler for børns brug af tablets

Fri tale eller loft?

Har barnet kun brug for meget lidt taletid, kan løsningen være et taletidskort. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at hvis man ikke har automatisk opfyldning, kan barnet komme til at stå i en situation, hvor der ikke kan ringe op, fordi der ikke er flere penge på kontoen.

Vælger man et fast abonnement med for eksempel 2 timers tale, vil det være en god ide at undersøge, hvad prisen er for opkald ud over de timer der er inkluderet i abonnementet. Er dit barn af snaksaglig karakter, kan selv en pris på 70 øre/min. hurtigt løbe op.

Data eller ikke data?

Skal børnene have adgang til data, så de kan gå på internettet? Er det nok at de blot kan ringe og sende tekstbeskeder? – Det er en smagssag for forældrene, men hvis barnet skal kunne benytte chat-apps som Viber, Snapchat, Line, Facebook eller lignende, er det nødvendigt med data.

Læs også: Giv børnene et forspring i skolen med disse apps [TIP]

Nogle forældre er mener det er rigeligt, at børnene kan komme på nettet når de er derhjemme eller på skolen, hvor der mange steder er adgang til data via WiFi.

Hvis du er i tvivl om hvor meget data dit barn kommer til at bruge, kan du eventuelt starte med et lille abonnement, og efterfølgende skrue lidt op for mængden af data.

Hvis du vælger et abonnement med data, bør du vælge et hvor overforbrug ikke straffes med høje takster, men i stedet ”straffer” barnet med langsom hastighed. Spørg hos teleudbyderen, hvad der sker hvis man bruger mere data end der er i abonnementet.

Læs også: Derfor elsker skolebørn og trendsættere iPhone

Du bør desuden overveje:

  • Mobilforsikring – der dækker hvis telefonen bliver ødelagt – hos nogle selskaber kan en forsikring tilkøbes, men husk at tjekke forsikringsbetingelserne og eventuel selvrisiko.
  • Muligheden for at styre, hvilke hjemmesider barnet kan få adgang til.
  • Om der er betryggende dækning i det område hvor barnet primært skal færdes.

Fem gode råd:

  • Start lavt – vælg et billigt abonnement, og hold øje med hvor meget tale og data barnet reelt har behov for.
  • Vælg en billig mobil, hvor ærgrelsen ikke er så stor hvis den bortkommer er bliver beskadiget.
  • Spærring for indholdstakserede SMS-tjenester
  • Sæt adgangskode på for eksempel iTunes og Google Play, så børnene ikke køber dyre apps og indhold – det kan hurtigt blive meget dyrt.
  • Slå sporringsværktøjer som ”Find My iPhone” til, så du kan finde en bortkommet telefon eller spore barnet, hvis du mener det er nødvendigt.

Læs også: YouTube – nu for børn

Har du yderligere betragtninger du mener er relevante for andre forældre, er du meget velkommen til at skrive en kommentar under artiklen.