Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Sådan vil Nokia supporte nuværende Lumia-kunder

Sådan vil Nokia supporte nuværende Lumia-kunder

Windows Phone 8 kommer ikke til de nuværende Windows Phone-enheder. Men svigter Nokia dermed Lumia 610, 710, 800 og 900? Her er Nokias plan for den fremtidige Lumia-support.

Nokia: Vi svigter ikke Lumia.
Nokia: Vi svigter ikke Lumia.

Microsoft har været helt klare i mælet efter præsentationen af den næste store systemversion, Windows Phone 8. Ingen af de nuværende smartphones med Windows Phone-systemet, vil blive opdateret til den nye version.

- Her er Windows Phone 8

For godt seks måneder siden kom Nokia Lumia 800 på markedet, for at redde Nokias skrantende omdømme på smartphone-markedet, senere fulgte Lumia 710, 900 og annonceringen af lavprisenheden Lumia 610.

Men selvom Lumia-kunderne ikke opgraderes til version 8, betyder det ikke, et totalt svigt fra Nokias side, oplyser mobilproducenten til Mobilsiden.dk.

- Microsoft: Ingen Windows Phone 8 til nuværende enheder

Ny startskærm og meget andet

Lumia 900, Lumia 800, Lumia 710 og 610 vil blive opdateret med nogle af de nye Windows Phone 8-features, det vil ske i versionsnummeret 7.8.

Blandt nyhederne er den nye startskærm, samt en række Nokia-specifikke features som WiFi-hotspot, flip-to-silence og media content streaming. Dertil kommer nye apps som Camera Extras, og opdateringer til Nokia Drive (Nokia Kørsel).

Svaret på hvorfor Lumia-modellerne ikke får Windows Phone 8 er rent enkelt. Det handler om hardwaren.

- ”Nogle af de nye innovationer i Windows Phone 8 er hardwarerelaterede, som eksempelvis NFC. Desuden kan kernen i WP 8 ikke køre på den eksisterende hardware. Windows Phone 7.8 bliver tilgængelig til alle eksisterende Lumia-telefoner, og endvidere kommer vi fremadrettet til at understøtte disse kunder med nye features, ” fortæller produktchef i Nokia Danmark, Niels Kjelstrup til Mobilsiden.dk.

Hvornår Windows Phone 7.8 er klar til Lumia-serien er endnu ikke klarlagt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin 23-06-2012 08:39:15

”Nogle af de nye innovationer i Windows Phone 8 er hardwarerelaterede, som eksempelvis NFC. Desuden kan kernen i WP 8 ikke køre på den eksisterende hardware."

Jeg forstår godt de nye ting - NFC og andet - ikke kan virke med de gamle telefoner. Men at kernen i WP8 ikke kan køre på nuværende hardware, er da bare et spørgsmål om drivere. Det er jo stadig en ARM arkitektur den bruger. Det er jo også derfor at dem der laver ROMs til telefoner kæmper med at få ting til at virke. Men MS kan sagtens lave drivere selv. Så den undskyldning holder ikke.

At WP8 kræver dual core synes jeg er lidt af et selvmål. De har hele tiden hentydet til at Android skulle bruge flere kerner for at kunne køre ordentligt, hvor WP7 ikke var så krævende. Så laver de selv et OS der kræver det samme.

Hvorfor ikke melde ud helt præcist hvad det er der gør, at de gamle telefoner ikke kan køre WP8.

0 0
Kim 23-06-2012 12:27:54

DirectX

0 0
Styxx 23-06-2012 00:28:22

Det er da logik for perlehøns at de gør som de gør. Vi får de opdateringer som hardwaren kan klare. Der er der jo ligesom ikke så meget at gøre ved. Det kunne måske have været fint, hvis Nokia kom med på WP noget før, så udmeldingen ikke kom så hurtigt efter release af de første Lumia modeller. Men personligt føler jeg mig ikke snydt på nogen måde.

*Whine over valg af opdateringer (eller mangel på samme)*

Noget så simpelt som at ændre sin ringe- og sms-tone. Kunne det ikke gøres nemmere? Jeg har fået ændret min ringetone, men come on. Max ~40 sek og under 1mb? Hva' fanden er det for nogle restriktioner? For ikke at tale om de krumspring man skal igennem i Zune, for at lave filen TIL en ringetone. Jeeez. :P

Og sms-tonen kan slet ikke ændres til en mp3 fil. På min kalender står der 2012, men det kan da godt være den tager fejl.

Og hvad sker der for, at man ikke kan vælge om de tre knapper i bunden, skal vibrere eller ej, når man trykker på dem? Er da max irriterende man skal zappes hver gang man bruger dem.

Jeg er begyndt at elske WP, til trods for de manglende valgmuligheder, men det er småting som det her, der gør at jeg tit laver en /facepalm over det OS.

For min skyld kunne de droppe deres wifi-deling og hvad har vi. Nej giv os nogle valgmuligheder, så vi ikke bare render rundt og siger "mæææh" :P

0 0
Rene 22-06-2012 13:37:57

Nu slagter de endnu en af deres nye telefoner, utroligt at de ikke har lært at folk ikke vil købe en telefon som de allerede har meldt ud er nedlagt i deres interne system.
Vil altid anbefalde folk at købe en telefon som dem der udgiver den står bag og tror på - Det jeg høre dem sige er at de har lavet et produkt som ikke var tilsvarende da de lavede den og de må starte forfra og at det nye ikke kan køre på den telefon de lige har udgivet fordi den er for ringe.

0 0
Michael 22-06-2012 14:07:17

Kan du ikke sætte et komma eller to i ny og næ? Måske et punktum endda!? Det bliver simpelthen for svært at se hvad du skriver om :D

0 0
Rene 22-06-2012 17:10:44

Jeg gør det for at udgå at skulle svare på indlæg fra folk der ikke magter at sidde sig ind i et emne.

0 0
KimDotDK 22-06-2012 15:19:30

Tag dig lige sammen Rene.
Det er temmelig tydeligt at du ikke har den ringeste anelse om, hvad du taler om. Var det så ikke smartere bare at klappe i, end at udstille sig selv som dum?

0 0
Rene 22-06-2012 17:09:51

Du er lang ude og utroligt at dine plejere lader dig få adgang til en computer.

0 0
Alfix 22-06-2012 16:06:01

Hardware opdateringer OTA ku nu vaere en sej ting, ha ha.... Bring it Microsoft.!!!! ;)

PS: Jeg har aldrig forstaaet hvorfor man ikke kan lave supplerende processor kraft i form a hukommelseskort. Har du en gammel Core 2 duo der staar og ruster? Saa koeber man lige et Sd kort med 2 kerne paa. Det ku sku vaere cool.

0 0
Kim 22-06-2012 17:27:28

Hehe tjo... men det ville jo ikke løse noget her, da WP 7.5 heller ikke understøtter SDkort ;p

0 0
Alfix 22-06-2012 19:59:05

Det var nu en joke. :)

0 0
Kim 22-06-2012 20:09:47

Derudover... hvorfor ikke lave en kerne på et SDkort?

0 0
Alfix 22-06-2012 21:43:06

Yup, thought that too. :)

0 0
Alfix 22-06-2012 21:43:22

Eller RAM for den sags skyld.

0 0
Kim 22-06-2012 22:16:17

WOW - +32 MB RAM... in your face you... radically huge game! ;)

We need more SD-slots! :D

0 0
Kim 22-06-2012 20:01:53

Really? Her troede jeg lige at du troede på at hardware OTA var muligt ;)

0 0
Kim 22-06-2012 14:06:42

Men du tolker jo det de siger som Fanden læser Biblen! At du ikke er ene om det gør det ikke mere korrekt.
Jeg går ud fra at du hentyder til Symbian, der jo efter det blev "nedlagt i deres interne systemer" har fået to store opdateringer, og stadigt har mindst en planlagt.
Ligesom at WP 7.5 OGSÅ har flere skemalagte opgraderinger på vej.

Nokia har lavet det bedste telefoner der var muligt på WP 7.5 platformen. Det står ikke til at anfægte.
Nu er Microsoft så ved at være klar med W8, som også kommer i en version til telefoner der hedder WP8. WP8 forudsætter dualcore, WP 7.5 understøtter ikke dualcore.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så svært at forstå, at man ikke kan give hardwareopgraderinger OTA...

0 0
Rene 22-06-2012 17:08:39

Jeg læser det som en ret almindelig forbruger vil jeg tro, hvilken deres salgstal da også vidner om.
For mig er styresystemet kun 10% af en telefon, de 90% er apps og hvor mange udvikler vil lave apps, eller dygtiggøre sig til at lave apps til et styresystem de ved ikke vil bestå.
Som jeg ser det har Nokia det problem at de ikke tænker over hvad de gør, eller måske ikke har tænkt over hvordan andre reagere på deres handlinger og hvordan det påvirker dem.

0 0
Kim 22-06-2012 17:26:15

Ok Einstein, hvad skulle Nokia så have gjort i stedet for? Som du selv argumentere for, så vil folk ikke købe Symbian-telefoner længere.
Hvilke alternativer giver det Nokia efter de har meldt ud at de vil køre på WP toget?

De kunne introducere platformen til deres kunder, og komme med de bedste devices platformen har set - men med de hardwaremæssige begrænsninger der lå i platformen.
Eller de kunne vente yderligere en uvist periode på, at Microsoft var klar med WP 8, og så komme med deres første WP devices der.

Jeg tror, og jeg skyder sikkert helt forbi her, at Nokia tænker over hvad de gør. Jeg tror endda også, at de gør sig tanker om hvilke konsekvenser deres handlinger har, ved godt det lyder ret vildt, men tror det.

0 0
Rene 22-06-2012 18:26:57

Rolig hawking.
Det giver dem det alternativ at de laver telefoner hvor hardwaren kan klare mere end 6 måneder frem i tiden.

De kunne havde lavet en telefon med nogen opdateret og måske endag flere kerner - Wait what, more that one!!!

De kunne havde tænkt over at Apps er vejen frem og ingen vil lave apps til et system der er ved at dø.

De kunne tænke over at hvis de ikke selv tror på deres styresystem tror andre heller ikke på det.

De kunne havde tænkt over at folk ikke har brug for klare udmeldninger, Som de kan stole på. Fordi Nokia ikke mere har et brand, hvor folk automatisk stoler på at de nok skal gøre det bedste for forbrugerne.

Jeg stoler ikke på dem som firma fordi det har de lært mig at man ikke kan.

0 0
Kim 22-06-2012 18:31:47

Ok... så du ville have haft, at Nokia skulle have lavet dualcore-telefoner, med NFC og SDkort. Hvor det ikke virkede, men ville blive aktiveret senere..? Det mener du ville have været mere troværdigt?

Og de tror jo NETOP på deres styresystem! Selvom de har været nødt til at lave devices, der ikke kan fuldt opgraderes til WP8.

Men løb du bare over til Google, firmaet vi alle kan stole på...

0 0
Peter Frederiksen 24-06-2012 15:29:08

"Ok... så du ville have haft, at Nokia skulle have lavet dualcore-telefoner, med NFC og SDkort. Hvor det ikke virkede, men ville blive aktiveret senere..? Det mener du ville have været mere troværdigt?"

Absolute JA!

Microsoft er ikke ubekendt med SDkort, det var i deres Windows Mobile ligefra version 5 til 6.5., de kunne have puttet support for SDkort i Wp7.

Google puttede NFC i deres Nexus S, men softwaren blev først rigtig aktuelt i Galaxy Nexus og ICS med Android Beam. Lumia 610 NFC og WP7.5?

Kim vi har haft diskussion før om Dualcore, hvor jeg mindes at huske at du flere gange har skrevet resurse spild.

Nu er Lumiaerne ramt af forældet hardware, for at kunne køre WP8.

S2 chipset med Adreno 205 er DX9 kompatibelt, så hvis nu M$ havde valgt S3 Dualcore chipsettet fra Q3/2010 til Nokia Lumia's flagskibe, mon ikke det havde kunne lade sig gøre med WP8? Jeg tror det!

Og igen Microsoft er heller ikke ubekendt med multi core OS.

0 0
CJ 23-06-2012 18:56:26

Tror såmænd let HTC og Samsung spiser Nokia til morgenmad med deres kommende WP8 telefoner. De har alt klart. Nokia er blanke :-)

0 0
Kim 23-06-2012 19:18:11

Ja, Nokia har slet ikke hørt om WP8. Sikkert ikke engang endnu, for der er ingen der har kunne oversætte Microsofts pressemeddelelse til finsk...

0 0
CJ 23-06-2012 20:20:01

Og de kan ikke producere hardwaren til den rigtige pris. Nokia kan sagtens levere super hardware (og software) men de kan ikke holde prisrammen der ligner 4-5000 dkr for en highend smartphone hvis de skal matche asiaterne. De har fine kort og kan lave et super kamera osv, men det ser ikke ud til at de har priserne på plads mht hardware. Håber de kommer igen, men tror HTC, Samsung, Huawei, LG og og andre løber fra dem :-)

0 0
Kim 23-06-2012 20:41:48

Nokia producerer jo også i Asien. Og betaler ikke licens til Microsoft, så de burde kunne følge med på prisen.
Men Nokia har jo aldrig gået efter at være billigst.

0 0
Rene 22-06-2012 18:35:31

Jammen de skal da bare lave noget der virker i mere end 6 måneder... Jeg har mine ideer om hvad de kunne havde gjort.
Men hvorfor er det umuligt, det går da meget godt med Wifi-deling, hvorfor er det anderledes end det andet?

0 0
Kim 22-06-2012 18:42:33

Det virker jo fint i mere en 6 måneder, ellers har du jo som forbruger ret til at bytte. Der kommer jo stadigt opdateringer osv.

Wifi-deling og f.eks. NFC er vidt forskelligt. WiFi-deling er softwarebaseret, men kræver naturligvis at der er WiFi hardware. NFC er som sådan også softwarebaseret, men kræver stadigt hardware som devicesne ikke har, fordi WP 7.5 ikke kunne understøtte det.

0 0
Rene 22-06-2012 18:53:17

Ja, men det er jo derfor jeg siger at de laver telefoner der holder i 6 måneder frem, nettop fordi de ikke tænker over sådan noget.
Vi køre i ring og kommer ikke nærmere på at blive enig, hvilken selvføldig er helt fint,

Tak for diskussionen, du har nogen gode indput.

0 0
Kim 22-06-2012 19:08:04

Hehehe, jeg er ikke enig i at de ikke tænker over sådan noget - omvendt kunne Nokia jo ikke bare sidde og vente på at Microsoft var klar med en udmelding.
Jeg er enig i at forløbet kunne have været meget heldigere - men jeg tror ikke på at Microsoft skulle have holdt W og WP 8 tilbage, for at gøre Nokias kunder en "tjeneste". For det ville jo ikke være at gøre Verdenen en tjeneste.

Omvendt ville det have været dumt hvis Nokia havde lavet devices med hardwarefeatures der måske aldrig kom i brug. Så havde vi som forbrugere bare betalt ekstra, for hardware vi ikke kunne bruge til noget.

0 0
Rene 22-06-2012 18:28:38

Ups - Folk har brug for klare udmeldninger.. Eller har de, Mig og Nokia er i tvivl.

0 0
Kim 22-06-2012 18:33:51

Det er jo klare udmeldinger - Nokia laver ikke længere styresystemmer! Det gør Microsoft, Google, Apple, Accenture (Symbian) og Samsung (TiZen)

Nokia kan ikke lave udmeldinger på andre firmaers vegne!

0 0
Rene 22-06-2012 18:50:02

Ja, det er stjerne klart, Nokia droppe det system de lige har udsendt deres telefon på, hvilken betyder at det spartsome app udvalg der er ikke bliver meget større.
Alle der har købt en sådan telefon kan så købe en ny nokia telefon med et andet styresystem på.

Du har ret det er stjerneklart.

Derfor min overskrift, de lære det aldrig, fordi de har prøvet det før hvor det ikke gik så godt... Hvilken de ikke lærte noget af.

0 0
Katron 22-06-2012 22:18:49

Hold da helt op. Både Einstein og Hawking...

Jeg vil give både Kim og Rene ret, men på hver deres måde.

Rene har ret i at nogle nok vil føle sig snydt over dette, men altså helt ærligt. Jeg har det bedre med at få denne info nu, og så vente med at købe ny mobil, end ikke at vide noget, og så købe en Lumia om 4 mdr, og så 2 mdr senere få at vide, at mobilen bliver svigtet om lidt. Og helt ærligt, det er jo ikke kun Nokia's mobiler vi snakker om her, der er jo andre WP producenter, der står i samme situation.

Kim vil jeg give ret i, at hallo mand, hvad er problemet?? Selvfølgelig smider man ikke hardware i en mobil, som aldrig vil blive brugt. Det er simpelthen for dyrt. Og det med "kun" 6 måneders levetid??? Er det ikke helt normalt for moderne smartphones?? Det er da muligt at visse Android producenter sælger deres mobiler som HW proppede enheder, som vil kunne opdateres de næste 18 måneder, men come on, er det nogensinde sket??
Hvad med den fantastiske LG optimus X2?? Den var proppet med det fede hardware, men den kom aldrig til at fungere, fordi det skulle vise sig at det var det forkerte hardware.
Hvor lang tid gik der før updates stoppede til Galaxy S?? Hvor mange af de nye apps kan køre på Galaxy S.
Nu hvor SGS3 er med 4 kerner, hvor lang tid tror i så der går, før alle apps bliver lavet til 4 kerner??? Og hvor mange 2 kernede mobiler tror i kan køre disse 4 kerne app's???

Desuden vil udvikling af app's til WP7.5 ikke stoppe grundet denne nyhed. Ved ikke om i bare ikke har læst artiklen ordentligt igennem, men det er udmeldt direkte fra Microsoft, at alle fremtidige WP8 enheder kan uden problemer køre WP7.5 app's. Dermed vil det være totalt hul i hovedet at stoppe med at lave app's til WP7.5, for de kan som nævnt alle bruges i fremtiden.
Problemet ligger hos nuværende WP7.5 ejere. Ikke en akut problemstilling, for app's vil fortsat vælte ind, men når WP8 så kommer, vil udviklerne sikkert skifte hertil, og "glemme" WP7.5, da antallet af solgte enheder nok ikke kommer til at overstige 15 mill.

0 0
Kim 22-06-2012 23:08:04

Katron, vi er oftes enige men - du bliver nødt til at lære at holde dine indlæg til et niveau hvor formatet holder.

Det er ligemeget hvor ret du har, hvis du skriver for meget til at man gider læse det. Det er trods alt online debatternes lod... :)

(Både One X og SGSIII kommer kun med dualcore i US. Det er kun i Europa at den der hardware fetisch får medvind. Og der er stadigt stort set intet der understøtter quad-core, og det kommer næppe snart, da over 90% af Androids installed base er 3.x eller under)

0 0
23-06-2012 08:08:13

og du fatter ikke hvorfor de forskellige enheder bliver bestykket som de gør. Hvorfor har HoX og SGS3 fået dual core i USA? Fordi de oprindelige SoC's ikke understøtter LTE. Få styr på facts.

0 0
Kim 23-06-2012 12:31:24

Uanset begrundelsen så ændrer det ikke på at quadcore er stort set ubrugeligt og kun er en gadget gimmick. Eller at ICS ikke engang er på 10% af enhederne. Nærmere 5%.

Har jeg styr på de facts?

0 0
Peter Frederiksen 24-06-2012 16:36:24

@Kim

Har jeg styr på de facts? NEJ!

http://www.appbrain.com/stats/top-android-sdk-versions

0 0
Kim 24-06-2012 17:35:43

Rigtigt, det er ikke Froyo men 2.x, der er kun i omkredsen af lige mange Froyo som ICS. Det er et par uger siden de krydsede?

Resten rigtigt nok primært andre 2.x versioner, primært Gingerbread

0 0
CJ 23-06-2012 18:51:12

Nej

0 0
23-06-2012 15:01:33

Det var ikke mig der kastede om mig med forkerte facts.

Tror nu ikke at den er ubrugelig... Den æder jo alle andre cortex A9 cpu'er på markedet. Eneste cpu på markedet der kan vippe den af pinden er snapdragon s4 der har krait cpu'en. Denne kan sammenlignes med cortex A15, og vent du til vi ser de første exynos cpu'er der er baseret på cortex A15, så ligger alt andet sig i støvet....Så det jeg vil sige er at quad core fremme performance for android, og det vil det også for MS, det er vel derfor de begynder at understøtte flere kerner ?

Og hvis du kigger så bliver alle mobiler med quadcore sørme sendt på markedet med android 4.0.... Det var da sjovt hva ? Og hvad har antallet af androids med ICS indstalleret at gøre med antal kerner ? Kunne det måske være fordi der ca bliver solgt 5-10 gange så mange android mobiler i forhold til WP mobiler ?

0 0
Kim 23-06-2012 16:42:12

det har noget med udviklingen af apps og spil at gøre. Som udvilker går man efter det største marked - og det hedder froyo by far...

derfor er det eneste sted du får noget ud af quadcore i benchmarktests.

0 0
24-06-2012 08:07:18

Igen Kim, få styr på facts.....
http://developer.android.com/about/dashboards/index.html

Det er by far gingerbread. Så det er slet ikke så dårligt som du vil have det til at være

0 0
Kim 24-06-2012 09:07:10

Ja det er rigtigt, my bad. Men der er stadigt under 10% der er

0 0
Alfix 22-06-2012 10:37:07

Jeg har en god telefon allerede i min Lumia 900, at den faar lidt mere er fint med mig, men den er perfet allerede saa... Helt fjong. Nokia goer det godt.

0 0
Bo 22-06-2012 10:12:27

Jeg læste i dag, at Nokia Drive ville blive tilgængeligt for samtlige Windows Phone enheder, og altså ikke kun Nokias egne.

Jeg håber virkelig at Nokia bliver betalt fyrsteligt for det, for det er i mine øjne et kæmpe argument for at købe en Lumia at man så får gratis navigation med. Ingen af Nokias andre apps er bare i nærheden af værdien af Nokia Drive.

0 0
Rene 22-06-2012 13:33:01

Problemet som jeg ser det (MIG!) er at Nokia Drive meget dårlig, jeg kender det kun som bilist ikke som forgænger eller cyklist. Men hvis man skal bruge til det GPS i bil er det ubrugeligt.

0 0
Michael 22-06-2012 14:25:05

Hvordan kan det være at du synes det? Hvad er det der gør du synes, at det er ubrugeligt?

0 0
Rene 22-06-2012 17:16:26

1. Kortet er dårligt.
2. Det er for svært at indtaste adresse.
3. POI er uopdateret
4. Der er ingen trafik indformationer.
5. Hvis man forlader Nokia Drive fx. for at skifte musik lukker den programmet, så man kan bruge den til GPS men ikke GPS og musik.

Det er bare lige hvad jeg hurtig kunne huske, men ikke noget jeg har tænkt over, det følses bare som venstrehåndsarbejde når man sidder med det - Har faktisk aldrig rigtig tænkt over hvorfor jeg syndes det er så dårlig.

0 0
Kim 22-06-2012 11:21:39

Hehe well... jeg mener nu at Transport er mere værd, men det kan hænge sammen med at jeg ikke har en bil ;)

0 0
ladjo 22-06-2012 10:22:31

Det bliver på Licens de andre får lov at bruge det !

0 0
Tommy 22-06-2012 10:59:26

Jeg var ved at give 700kr for Nokia Drive (prisforskellen mellem en brugt Samsung Omnia W og Nokia 710) da jeg købte min WP, men endte alligevel med Samsungen.

Jeg har tidligere haft Nokia (N9) og Drive/kørsel er sgu en stor fordel som er væsentlig bedre end Google maps som g bing maps som jeg bruger nu. Jeg håber Nokia Drive kommer til min enhed!

0 0
David 22-06-2012 12:34:23

Nokia Drive er muligvis fint hvis man har bil, men hvis man vil bruge det som forgænger eller cyklist, er det fuldstændigt ubrugeligt. Der er google maps meget bedre.

0 0