Salget af navigation og GPS vil eksplodere de kommende år

Nokia, Motorola og Samsung vil sætte sig tungt på markedet for mobiler med navigation.

Salget af navigation og GPS vil eksplodere de kommende år

Analytikere tror, at Nokias store satsning på GPS, nok skal lykkedes.

I øjeblikket er Nokia dog ikke dominerende på navigationsmarkedet, men ifølge analysefirmaet Telematics Research Group (TRG), så vil denne situation markant ændre sig, når flere og flere mobiltelefoner udstyres med GPS.

Firmaet regner først og fremmest med, at mobilproducenter som Nokia, Motorola, LG og Samsung vil føre denne udvikling, og TRG tror specielt på Nokia, skriver Digi.no

Det totale salg af personlige navigationsenheder i fjor anslås til at være godt 50 millioner enheder. De 20 millioner var mobiltelefoner med indbygget GPS, mens de 30 millioner var dedikerede GPS-enheder. TRG mener, at kombinationen mellem mobil og GPS vil overhale de dedikerede enheder allerede i 2009.

Analysefirmaet spår, at det samlede antal i 2012 vil være mere end 220 millioner, mens at tallet i 2015 vil passere 500 millioner solgte enheder om året. I 2015 vil Nokia stå for mere end 180 millioner solgte enheder, svarende til 36 procent og mere end dobbelt så meget, som nummer to eller tre, der ventes at blive Samsung og Motorola.

Telematics Research Group (TRG) forventer, at den vigtigste drivkraft for et øget salg af mobiltelefoner med indbygget navigation vil være applikationsfunktioner og tjenester som positionsdata og opdaterede data om interessepunkter.

Historien efterfølgende

Redaktionen følger op med den seneste udvikling. mobilsiden holdt fast i sin interesse i tematikken. 7/1/2008 rettede vi nyt fokus på sagen med et indlæg omkring emnet Fransk sundhedsstyrelse advarer mod mobilbrug – Artiklen kan læses her. Sidste ord er ikke skrevet. Se de seneste nyheder her.