Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung Galaxy S III - kan den stå distancen?

Samsung Galaxy S III - kan den stå distancen?

Vurdering af Galaxy S III: Med klassisk orkester og store armbevægelser lagde Samsung topmodellen ud til bedømmelse i verdenspressen. Men holder den – og kan den klare sig i konkurrencen?

Indgangen til Earls Court hvor eventen Unpacked 2012 blev holdt, var gennemsyret af Samsung. (Foto: Mobilsiden.dk).
Indgangen til Earls Court hvor eventen Unpacked 2012 blev holdt, var gennemsyret af Samsung. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

I mange måneder op til lanceringseventen den 3. maj 2012, havde rygter om efterfølgeren til Galaxy S II været at finde overalt på nettet – men kun få ramte plet. Kreativt gætteri eller bevidste læks fra Samsung? Kun få kender svaret.

Samsung formåede dog at holde kortene tæt til kroppen helt op til eventstart, og selvom Engadget og The Verge på forhånd havde fået alle informationer, og mulighed for at se produktet, før alle andre deltagere, var det alligevel interessant at følge præsentationen.

Der var ikke nær det fokus på specifikationer, som vi tidligere har oplevet, men mere på oplevelsen, og hvad produktet kan gøre for dig som forbruger. Et klassisk orkester understøttede talerne fra scenen, med en lydkulisse, der havde til formål at slå på andre ting, end det tekniske, nemlig følelserne.

Der var videoer af legende børn, familieidyl og ungdomskultur i et kulørt men styret univers. Alt sammen noget, der taler til manges indre følelser og tanker – og skal bringe produktet forbi spec-ræset, og gøre det cool at have en Galaxy S III-smartphone.

(Foto: Mobilsiden.dk)
(Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Hvorfor ikke fokus på teknikken?

Smartphones er nået til det punkt, som computere gjorde for nogle år siden, hvor det ikke længere er interessant at tale om bit, bytes og teknik. Alle kan lave enheder med quad-whatever-core processor og super-hvor-er-den-flot-OLED skærme eller lave kamerateknik der tager flotte billeder.

Præcis derfor er det klogt, ikke at hoppe med på teknikræset – og i stedet rette blikket andre steder hen. Apple har gjort det, Nokia fulgte op med Lumia-serien og HTC med One-produkterne, hvor fokus dog var på musik og kameraoplevelser. Nu har Samsung også meldt sig ind i kampen om forbrugernes hjerter, og det er slet ikke dumt.

Hvis Samsung kan formå at gøre deres produkter lig med en følelse fremfor en processortype, vil loyaliteten overfor brandet stige hos forbrugeren. Det kan senere bruges til at sælge vaskemaskiner, tørretumblere, TV, tablets, støvsugere, eller hvad der nu ellers er på hylderne i den gigantstore koreanske butik.

Designet på S III er inspireret af naturen, lagde Samsung meget vægt på i deres præsentation. (Foto: Mobilsiden.dk).
Designet på S III er inspireret af naturen, lagde Samsung meget vægt på i deres præsentation. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Seriøst design – i plastik

Galaxy S III er desværre lavet i plastik – og uanset hvor godt den så føles, er det bare ikke et lækkert materiale. Men plastik har så den fordel, at radiobølgerne ikke fanges af metal, og at produktet i sidste ende får en lavere vægt.

Efter jeg har set Galaxy S III fremstår fejlene ved forgængerne Galaxy S og S II tydeligere. De lignede mest en plastikkasse fra et Velleman kit, hvor teknikken var kastet ned i.

Bløde afrundede hjørner, kælen for flere detaljer og bedre udnyttelse af pladsen, får S III til at fremstå lækkert, og designet er så tilpas markant til, at man på afstand kan spotte, hvilket produkt der er tale om.

Ros til designerne, der har taget opgaven seriøst og skabt et produkt, hvor det giver mening, at sætte design og Samsung i samme sætning. Præcis det samme er sket på fladskærms-TV fra Samsung, der lige nu er blandt de flotteste på markedet.

Jeg er dog skuffet over, at man ikke har formået, at få skærmen til at gå længere ud til kanten, end tilfældet er. Samsung følger altså ikke linjen fra deres TV-topmodeller, der stort set ingen ramme har længere.

(Foto: Mobilsiden.dk).
(Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Software med smarte features

Med Galaxy S III kom en række nye features, som tegner lovende. Udover den Siri-lignende ”Whats the meaning of life”-talegenkendelse, der på ingen måde giver mening i Danmark, så synes jeg at den funktion, der holder øje med, om brugeren ser på skærmen virker spændende.

Tanken om, at skærmen blænder ned, når man kigger væk – og senere slukker, men også tænder, når man igen ser på skærmen, er en god idé. Hvis Samsung formår ikke at gøre den irriterende at anvende, så må det næsten give noget strømbesparelse. Heldigvis kan man vælge at deaktivere funktionen, hvis ikke man bryder sig om den.

Også det, at telefonen vibrerer, når den løftes, hvis der er ubesvarede opkald, virker brugbart. Det samme med, at der automatisk ringes op, når brugeren under en SMS, løfter telefonen op til øret, lyder genialt.

Sammen med andre funktioner, som f.eks. Photoburst, der kan tage 20 billeder i træk, og udvælge det bedste automatisk, bringer noget nyskabende på softwaredelen.

Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Spiller det?

Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich, lå der på testenhederne i London, og Samsung har tilføjet Touchwiz-brugerfladen.

Samsung har en kedelig tradition for software der ikke kører særligt godt fra start af, men testmobilerne var overraskende velkørende.

Smidigheden er helt blød og fin, og jeg oplevede ikke hak, lak, hop osv., sådan som Android-enheder ofte lider under. Så plus på den del.

Men hvad der sker, når den færdige version ligger klar, og hvordan S III reagerer, når der kommer en masse data og SMS’er ind på den må tiden vise.

I sammenligning med HTC One X er Samsung Galaxy S III mindst på omgangshøjde.

Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Skuffende hukommelse i Danmark

Samsung kommer med tre versioner af Galaxy S III – 16, 32 og 64 GB. Men i Danmark bliver det kun 16 GB udgaven, der kommer til salg - i hvert fald i første omgang.

Jeg forstår godt Samsungs valg, da det i sidste ende handler om produktprisen, men derfor er jeg alligevel dybt skuffet. Det er ærgerligt, at man ikke i det mindste kan bestille den store version hjem hos en forhandler, men må nøjes med et relativt langsomt eksternt hukommelseskort, og data i Dropbox skyen.

Det er naturligvis også en skuffelse, at udgaven til vores markedsområde ikke har 4G LTE, men at det kun er amerikanerne, som får glæde af dette. Her kunne Samsung ellers have taget gode point hjem i bogen, ved at lancering af den første 4G-telefon i Danmark.

Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Gjort sig umage på tilbehør

Trådløs opladning, højtaler-dock og bordlader med plads til opladning af et ekstra batteri, er på tilbehørslisten til Galaxy S III.

Jeg synes det er dejligt, at Samsung har fokuseret på tilbehørsprogrammet – og endda melder det ud på et pressemøde. Der har egentlig været en del tilbehør til Galaxy S II, men det har ofte været usynligt. Jeg husker hvordan det nærmest var umuligt at opdrive de farvede bagbeklædninger til S II med den matte overflade, som Samsung introducerede.

Derfor håber jeg, at Samsung har styr på deres forhandlernet, således, at også tilbehørsprogrammet, vil være på butikshylderne i Danmark.

Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Samsung Galaxy S III. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

Er den god nok? Kan den klare sig?

HTC One X er den nærmeste konkurrent til Samsung Galaxy S III. Men med Samsungs fremadstormende markedsandele på smartphones, kan det være vanskeligt for HTC, at fastholde interessen fra anmeldere og købere.

One X er et af HTC’s mest interessante produkter nogensinde, men det er Galaxy S III også for Samsung.

Da S III endnu ikke har været i langtidstest, er det svært at fælde dom. Den skal nok klare sig i smartphone-konkurrencen, men dens evne afgøres af, hvor stabil den færdige version er – for HTC One X og One S, er meget stærke produkter.

Mit bud er, at MANGE Galaxy S og S II ejere / fans vil skifte til Galaxy S III. Og på grund af Samsungs generelle store udbredelse, vil den på verdensplan sælge virkelig godt – også bedre end One X. Men det er jo ikke det samme som, at S III er et bedre produkt end One X.

Jeg glæder mig til at få Galaxy S III ud til test – for det ER et spændende produkt.

Måske bliver Galaxy S III Android-verdenens iPhone?


Læs også:
Liste over alle artikler om Samsung Galaxy S III

Web-TV: Vores tur gennem Galaxy S III

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Alfix 08-05-2012 21:12:44

Nej!

0 0
Museberg 08-05-2012 22:28:31

Jo

0 0
Alfix 09-05-2012 08:46:06

Designet er middelmaadigt og tvivlsomt at best. Alle de gimmicks de har proppet i, udelukkende for at kompensere for en differentiering de ikke kan udvikle sig ud af. Plastic bagsiden???? Nej nej nej... saa Engadget lege med den og det saa ud som om at den gik i stykker da han tog det af.

Android? inkl touchwiz? Nej! Kedeligt og langsomt. Quadcore????? What! Alle WP telefoner koerer mere smooth end jeg nogensinde har set en quadcore telefon koerer. Load times til store spil? I dont really care.

SIII er en stor gimmick, lavet af et firma der har storhedsvanvid uden lige. Lidt ligesom fesent popmusik. Klamt, uinspirerende og indholdsloest, pakket i en plastickasse der er bound to break ved foerste oejekast.

Nej! Nej! Nej!

PS: Koeber folk den? Ja! Men den kan ikke staa distancen.

0 0
09-05-2012 13:15:25

Jamen så tag du din lumia 800 og leg med den.

0 0
Alfix 09-05-2012 14:32:01

900 ;)

0 0
09-05-2012 21:33:07

800/900 more or less the same :D

0 0
Bettina Hansen 07-05-2012 22:59:25

kan kun sige positive ting om samsung Galaxy S3 :-) og ingen tvivl,jeg køber den så snart den kommer til salg i danmark. Tommelfinger op til samsung.

0 0
BSG 09-05-2012 22:50:26

Den er tip-top, så den skal bare købes :)

0 0
MGApcPro 07-05-2012 22:02:23

Designet lyder fint, men når jeg ser på det er det et meget rodet design, her er en video som forklarer at det faktisk har været advokaterne som har designet telefonen: http://www.youtube.com/watch?v=cBSp1j5tPyU

0 0
08-05-2012 06:45:50

Yup fra eksperten, der har cheerio's stående oven på Micro ovnen i baggrunden :-) Sorry, men kan ikke rigtigt bruge, hvad en amerikansk studerende tror, til noget.

At du syntes den er grim, behøves du vel ikke kilder for at syntes :-)

0 0
MGApcPro 08-05-2012 23:02:51

Du kan bare ikke li' ham, fordi han er sort -.-

0 0
09-05-2012 13:12:19

Hvad for noget ? Der sætter jeg fandme grænsen. Vil fandme ikke kaldes racist!!!!!!!!!!!!

0 0
MGApcPro 09-05-2012 14:14:13

Jeg laver bare sjov xD
...men det jo heller ikke ham som du skal tro på, i stedet skulle du måske kigge på den artikel han refererer fra.

0 0
09-05-2012 21:30:24

Ok, sorry så ;D Og jeg kan da godt se hvor han vil hen, men hvis sammy virkeligt var bange for apple søgsmål, så havde de sq lavet mere markante ændringer.

0 0
MGApcPro 09-05-2012 22:16:45

Det har du formentlig ret i. I det mindste kan man ikke sige noget til dens hardware, det er bestemt topklasse.

0 0
Benjamin Jensen 08-05-2012 01:59:49

Ja, det giver god mening MGA. Det er vel også på tide at de opfinder deres eget design (åh åh...nu bliver der snart postet et link med LG Prada lol)

0 0
MGApcPro 08-05-2012 09:30:56

Faktisk havde jeg mere tænkt på F700 :/ http://fs02.androidpit.info/userfiles/689923/image/SamsungAppleBattle2.JPG

0 0
Martin Jensen 07-05-2012 20:53:23

Synes i får meget kritik, så vil lige smide lidt ros for denne artikel. God til os der ikke lige orker at se hele presseeventet :)

0 0
Henning Mortensen 07-05-2012 15:55:55

Var i sin tid spændt på den ny samsung (sgs3), da jeg var overmåde glad for min SGS2 og var sikker på at jeg ville skifte til SGS3. Men efter opdatering af min SGS2 til ICS er min glæde ved telefonen forduftet. Den hakker og nøler og understøtter ikke længere ordbogen - dette er dog til at leve med, men på alle leder og kanter er det blevet en dårlig telefon set i forhold til tiden før opdateringen, så ingen Samsung til mig. John G ved du om det er et problem Samsung vil adressere?

0 0
Peter Frederiksen 07-05-2012 17:19:48

Ordbogen skal du aktivere ved at gå ind i SMS, tryk på tandhjulet (ved siden af mellemrums-tasten!) vælg indtastnings sprog og derefter flueben i XT9 ordbog!

Der er mange der har haft bøvl med ICS opdateringen, hvor en Hardreset har hjulpet!

http://www.mobildebat.dk/showthread.php?212770-Opdatering-til-4.0.3-hvordan-fjerner-man-den

0 0
Benjamin Jensen 08-05-2012 01:53:05

Pjat, der har da ALDRIG været problemer med ICS, eller for den sags skyld opdateringer til SGS 2.

Hvorfor hører man først det nu fra de trofaste android fans, når den nye SGS 3 er her om lidt?

0 0
Peter Frederiksen 08-05-2012 08:26:09

Jeg ved ikke hvorfor du først høre om det nu, men du kan gå ind i forummet på siden, så har ICS Upgrade problemet, ganske kendt fra day ONE .
Men heldigvis er det kun et hardreset, der skal til, dvs. en ren ICS install og ikke en upgrade.

Lidt lidt folk der har opdateret deres IOS på deres Iphone 4/S, hvor SIM/mistet Service, må lave en nulstilling!

Men generelt vil jeg blive positivt overasket, hvis der kan blive udgivet mobil/device uden fejl!

0 0
07-05-2012 16:23:20

Det tror jeg godt du kan regne med. Men nok først når SGS3 er ude, og der ikke er nogle "alvorlige" problemer med den.

0 0
TF 07-05-2012 16:49:39

Har samsung sagt nået om det eller gætter du bare ?

0 0
07-05-2012 17:11:21

Det er et gæt, derfor skriver jeg jo også TROR ;-)

0 0
simpro 07-05-2012 15:34:40

Har den ikke også NFC?

0 0
Ghafuri 07-05-2012 16:56:36

Jo det har den :-)

0 0
Thomas jørgensen 07-05-2012 14:56:00

Nu vil du sikkert tage dig til hovedet.

Men 16 gb, er det ikke meget. På min Desire S har jeg 800 mb eller sådan noget, så jeg synes 16 gb er meget. Der står jo at den har en 1 gm ram, så det har vel ikke noget med de 16 at gøre.

Jeg glæder mig til at kunne røre ved den.... og håber at den kan leve op til det forventede.

0 0
kasper 07-05-2012 13:23:39

Jeg synes det er blevet en flot mobil med fine specifikationer. Jeg havde dog håbet på at den fik en lidt mindre formfaktor i kraft af mindre kanter på fronten. At bagsiden er af plast er ok for mig, det kunne naturligvis have været fedt med metal af en art (og nej, glas hører ikke til på bagsiden af en mobil, hvorfor mange iPhone-ejere også vælger at smide et grimt cover/bumper på deres mobil. Glas er flot, men bestemt ikke funktionelt). Batteritiden er det eneste der bekymre mig lidt, men det må de fremtidige test kaste lys over.
Alt i alt en flot mobil der indeholder hvad jeg havde forventet.

0 0
Winther 07-05-2012 12:40:36

@John G. hvornår regner du med at få den til endelige test ? først efter den 29 maj ?

0 0
Mobilsiden.dk 07-05-2012 13:00:01

Det kan jeg ikke sige noget om. Men I vil ikke undgå at høre om det, så snart den lander.

0 0
AllanL 07-05-2012 13:18:06

Hej John G. Hvorfor skriver du ikke grunden til at den ikke kommer med 4G.. Det er jo ikke fordi Samsung ikke vil.. Det kan jo nemlig ikke lade sig gøre i Danmark... ENDNU.. Eller har jeg misforstået noget?

0 0
Mobilsiden.dk 07-05-2012 13:31:00

Hej Allan. Det er korrekt, at 4G-netværket i Danmark endnu ikke er voice-enablet. Men mon ikke det hurtigt kunne blive det, hvis der kom en telefon, der understøttede det :)

0 0
07-05-2012 14:29:37

Det tror jeg nu ikke. Det er heller ikke voice-enablet i USA, derfor LTE telefoner er store og batteri-krævende idet de har to radioer i. En 3g til tale og 4g til data.

0 0
07-05-2012 14:29:37

Det tror jeg nu ikke. Det er heller ikke voice-enablet i USA, derfor LTE telefoner er store og batteri-krævende idet de har to radioer i. En 3g til tale og 4g til data.

0 0
Winther 07-05-2012 12:16:11

Den 3.marts ? var det ikke for 4 dage siden den 3 maj ;)

0 0
Mobilsiden.dk 07-05-2012 13:17:24

Ups ja! Det er rettet. Tak for opmærksomheden.

0 0
BSG 07-05-2012 12:13:05

De lignede mest en plastikkasse fra et Velleman kit, hvor teknikken var kastet ned i.

Kunne ikke være mere uenig.

Der er flere fordele ved plastik, det tåler stød, vejer meget litt og forstyrrer ikke antennesignalet.

Jeg ser det som en fordel, at min SG2 har et bagcover af plast. Det føles ikke som plast, og telefonen ville ikke være hel den dag i dag, um bagsiden var af glas, og var den af metal, så ville den være ridset og grim.

0 0
Mobilsiden.dk 07-05-2012 12:59:36

Jeg skriver her om designet og de to foregående modeller - ikke selve plastikken.

Men du har ret. Plastik har mange fordele.

0 0
blackknightdk 07-05-2012 13:05:55

helt enig, vil klart foretrække plast, da det er behageligt at holde ved og tage til øret, modsat feks legend og iphone 4 som ligger dårligt i hånden og har skarpe kanter

0 0
TF 07-05-2012 12:31:25

Vis det ikke føles som plastik hva føles det så som ?

0 0
Morten 07-05-2012 12:00:52

Jeg kender ikke hastigheden på den interne hukommelses data-overførsel men jeg kan ikke forestille mig at man får brug for hurtigere hukommelse end class 10 micro-SD kort. transfer speed på dette kort er 10MB/s. Hvis du afspiller en full-HD (DVD kvalitet) film via telefonen har du brug for ca 1MB/s.
Blue ray bruger 4,5MB/s.

Jeg syns at man her på siden har tendens til at fokusere meget på de negative sider.

0 0
Casper Bang 07-05-2012 22:35:32

Ja Morten, det kan du have ret i... Jeg undres f.eks. over at man kan forstå et valg og samtidig være dybt skuffet, på en og samme tid?!

Men man vænner sig til det, du skal bare vægte det positive tungere end det negative. Mobilsiden skal åbentbart helst ramme en plus/minus balance.

Kommentaren med et Velleman Kit var også speciel, det er måske noget man kunne sige om HTC's originale Dream, men SG og SGII? Hmm...

0 0
Peter Frederiksen 07-05-2012 12:29:44

S2 test med et Class 10 SD kort!

Internal
Read 31.7 mb/s Write 8.12 mb/s

SD kort Lexar class 10

Read 12.45 mb/s Write 11.81 mb/s

0 0
Klintø 07-05-2012 12:10:02

Pjat Morten, mobilsiden fokuserer altid kun på det positive ;-)

0 0
Morten 07-05-2012 12:08:29

Der er desuden også snak i krogene om at sgs3 skulle understøtte uhs-I microsd som yder 20MB/s

0 0
Morten 07-05-2012 12:11:40

Undskyld det var så 80MB/s der skulle have stået http://worldwidegadget.blogspot.com/2012/04/lte-samsung-announced-ultra-high-speed.html

0 0
Sven A. 07-05-2012 12:46:16

Nogen ideer hvornår de kommer de kort? Fordi hvis sådan kort kommer på markede... så er det overhovedet ingen nødvendighed med større internet hukommelse end de 16 GB.

0 0
07-05-2012 11:52:11

Kan købes via expansys.dk (dvs pt kun forudbestilles).

0 0
Erling 07-05-2012 13:35:09