Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung Galaxy S4 mod HTC One - så ens er de

Samsung Galaxy S4 mod HTC One - så ens er de

Hvad byder Samsung Galaxy S4 på i forhold til HTC One. Vi har sat en duel på specifikationer op med de to produkter.

Samsung Galaxy S4 (Foto: Samsung)
Samsung Galaxy S4 (Foto: Samsung)

Samsung Galaxy S4 og HTC One er produkter, der når det kommer til specifikationer, minder ganske meget om hinanden.

Herunder har vi oplistet de vigtigste detaljer om de to produkter, der uden tvivl, kommer til at konkurrere mod hinanden ude i butikkerne.

Men nu oplevelserne af en smartphone jo ikke kun specs. Producenters tilpasninger betyder også utroligt meget. HTC satser på Beats Audio, fortæller en kamerahistorie sammen med deres moderniserede HTC Sense-brugerflade.

Samsung har tilføjet TouchWiz-brugerfladen til Android, og slår på funktioner, der udnytter bevægelse og vores øje.

Så inden du vælger smartphone, er det klogt at prøve den af først, i den nærmeste butik, så du får den oplevelse, der matcher dit behov.

Vi har markeret med fed der hvor der er en forskel på de to - og den med fed er den med højest specifikation.

HTC One (Foto: HTC)
HTC One (Foto: HTC)

Samsung Galaxy S4 vs. HTC One

 

Samsung Galaxy S4

HTC One

   

2G netværk

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

3G netværk

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

4G netværk

LTE 800 / 1800 / 2600

LTE 800 / 1800 / 2600

Skærm

Super AMOLED 1080 x 1920 pixels. 5,0”

Super LCD3, 1080 x 1920 pixels. 4,7”

 

Skærmbeskyttelse

Corning Gorilla Glass 3

Corning Gorilla Glass 2

Hukommelse

16/32/64 GB, 2 GB RAM

32/64 GB, 2 GB RAM

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 a/b/c/g/n, dual-band, DLNA, Wi-Fi Direct, Wi-FI hotspot.

Wi-Fi 802.11 a/b/c/g/n, DLNA, Wi-Fi Direct, Wi-FI hotspot.

NFC / infrarød

Ja / Ja

Ja / Ja

Kamera primær

13 megapixels, autofocus, LED-fotolys.

4 megapixels, autofocus, LED-fotolys.

Kamera sekundær

2,0 MP

2,1 MP, HDR

Video

1080p. 30 fps.

1080p. 30 fps.

Styresystem

Android 4.2 Jelly Bean

Android 4.1 Jelly Bean

Chipset

Qualcomm Snapdragon 600 chipset.

Qualcomm, APQ8064T Snapdragon 600

CPU

1.9 GHz Krait 300

Quad-core, 1,7 GHz Krait 300

GPU

Adreno 320 GPU

Adreno 320

Batteri

Li-oin 2.600 mAh

Li-Po 2.300 mAh

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jonas_a 16-03-2013 15:50:25

Det er smag og behag hvad folk fortrækker, nu har jeg haft en htc legend, alu føltes godt og solid, men så ikke særlig kønt ud efter et par ridser.
Gik derefter til GS2, og syntes ikke at plast kvalitet på GS2 føltes dårligt eller billigt.
Men må sige at sammenlignet med GS2 føles plast kvalitet på GS3 noget billigt.
Håber at det har ændret sig på GS4.
Var ind og kiggede på Sony's Xperia Z, synes ikke at den var så lækkert som den så ud på nettet.
Som beskrevet var den fingeraftryks magnet og blev hurtigt fedtet.
Lige nu står valget mellem GS4 og htc One.

0 0
odbasso 15-03-2013 16:27:39

Hvis samsung bare havde gjort den vandtæt, så var jeg hoppet i med begge ben. En telefon til 5000+ kr skal helst tåle lidt af hvert. Ihvertfald i min verden, hvor den skal kunne holde minimum 2 år. Både for økonomien og miljøets skyld (:

0 0
odbasso 15-03-2013 16:36:01

Det skal så siges, at HTC heller ikke har gjort deres vandtæt...

0 0
Jørgen Bach 15-03-2013 14:06:14

Sammenligningen tager ikke hensyn til offentliggjorte benchmark scores. Disse er hovedsageligt til fordel for HTC One.

0 0
jramskov 15-03-2013 14:05:43

Er det fordi den er større? Det mener jeg absolut ikke er en fordel.

0 0
Zeb 15-03-2013 13:47:05

Super AMOLED 1080 x 1920 pixels. 5,0”
Vs
Super LCD3, 1080 x 1920 pixels. 4,7”

Hvordan vinder Samsung den? På skærmteknologien? På størrelsen? for PPI er da bedre på HTC'en og mange vil nok også mene at 4,7" er mere attraktivt for at være ærlig.

0 0
Brylle 17-03-2013 13:01:25

jo en 4,7" er normalt en bedre størrelse for de fleste, men i dette tilfælde htc one vs sgs4 er telefonerne fysisk lige store, og så vil jeg mene at sgs4 vinder på skærm området. Nu er der jo ikke nogen sammenligningstests af skærmene endnu men jeg har læst et sted at en ekspert har udtalt at sgs4 skærmen ser rigtig god ud. Men nu må vil se.

Ellers syntes jeg at HTC vinder på design, men Samsung har SD kort slot, udskiftbart og større batteri og er stadigvæk tyndere end HTC'en yderligere har Samsung en større skærm uden at vægt eller størrelse øges og sidst men ikke mindst octo-core processoren som egentligt er 2 separate quadcore CPU'er kaldet "BIGlittle" en firekernet cortex a15 som er meget kraftig og effekt-sulten og en lille firekernet cortex a7 som ikke bruger ret meget power. forhåbentligt vil batteritiden være væsentligt bedre end HTC'ens som faktisk har dobbelt så lang tids taletid over 3g som en iphone5's 8 timer.

Jeg syntes det er et super svært valg denne gang. HTC styre med designet og især de fremad vendte og gode højtalere. det kunne Samsung godt lære lidt af. Samsung levere bare nogle af de ting jeg syntes jeg ikke vil undvære f.eks Ext. SD kort

1 0
Darkwing Duck 17-03-2013 14:05:54

Octa-core-processoren er en ret fin en men i følge samsung får vi den version med Snapdragon-processor. da Octa-core-processoren er ikke kompatibel med 4G LTE

0 0
serpent 15-03-2013 21:17:25

Samsung er klar vinder på skærmen. Punktum.

Htc er bredere og skærmen er allivel mindre. Det er lidt af en bedrift samsung har klaret både at få så stort batteri og skærm i mens telefonens fysiske størrelse er skrumpet.

Htc one er dog klart pænere (mens den er ny, for aluminium bliver lettere grimt end plastik ved slid)

0 0
Rauff 16-03-2013 16:41:05

Nej Skærmen på s4 er ikke en klar vinder ,da de har valft pentile skærm igen :(, så større mellemrum imellem pixels, og derfor vil den virke mere kantet og grynet frem for HTC's super lcd, der bruger RGB. Så bare fordi samsung bruger amo led, ville jeg ikke kalde den bedre.

0 0
Michael A 18-03-2013 11:14:50

Enig!
Samtidig er AMOLED generelt ikke ret god til at gengive hvidt. Jeg mener HTC har valgt den perfekte skærm.

0 0
serpent 15-03-2013 21:18:02

*alligevel

0 0
Morten 15-03-2013 11:28:01

Hvilket materiale bliver Samsungs linse-glas lavet af? HTC One har desvære igen valgt at lave det af plastisk, så kameraet nemt kan ridses. :(

0 0
toysoldier 15-03-2013 12:18:11

Jeg vil formode at det er safirglas, men er ikke 100% sikker.

0 0
Dennis 15-03-2013 11:17:38

Vil nok også sige, før de for testet kameraende, er det lidt blankt bare konstatere flere MP er bedre :)

Men vil nok sige, jeg var meget hooked på den nye HTC da den kom, men ville lige se den nye Galaxy også, meeen, jo den har større skærm osv, men kan ikke lide deres design af telefonen, var også et kæmpe minus ved den S3 jeg har lige nu, den ligger bare ikke godt i hånden, jeg føler jeg er ved at tabe den hele tiden på grund af den er så rund kantet :)

Det var da også nogle meget fede features de fik præsenteret på deres show, men må nok sige, jeg kan egentlig ikke se mig selv bruge noget af det særlig meget selv, også der for jeg stadig heller mest til at skaffe den nye HTC One, selv om det dog virkede meget tiltalende at S4eren havde en 5" også stadig faktisk var mindre end den nye HTC. Men ender nok stadig med selv at købe den nye HTC.

0 0
Gizmo 15-03-2013 11:24:56

Har det samme, HTC One har fedt design, lækker materialer, bedre kamera i dårlig belysning, og god lyd. S4 er bare S3 +, mere af det samme, og jeg gider ikke betale 5200 kr for de cheappo plastic.

0 0
Anker 15-03-2013 15:09:05

Lige mine ord !!

0 0
toysoldier 15-03-2013 12:19:10

HTC ..bedre kamera i dårligt lys ..... det må da vist være en vits. De eksempler jeg har set af HTC one i lav belysning er da en joke.

0 0
Dennis 15-03-2013 13:43:49

Var der tilfældigvis nogle sammenligninger til andre modeller samtidig? for ellers kan det ikke bruges til så meget, jeg så i So ein Ding den anden dag mener jeg det var, hvor de vist lige kort viste et billede op mod godt nok sonys experia Z, og man kunne tydeligt se forskel når de også begyndte at zoome ind, HTC one var noget mere skarp, men jeg venter på at bedømme det endeligt, ind til der kommer nogle rigtige tests ud af og jeg tror også folk har lidt misforstået pointen med det at de siger den tager 300% mere lys ind, det er ikke så meget det at den så er meget bedre til mørke billeder, men det at den kan tage 300% mere info ind, og der ved gøre billederne mere skarpe, for bare fordi du har et kamera med 10000MP så er det bare en meget høj opløsning, men giver langt fra bedre kval.

Men venter nu også mest på der begynder at komme nogle rigtige tests frem af mobilerne i stedet for alt det her, folk har "set" og "hørt" rundt omkring.

0 0
toysoldier 15-03-2013 12:17:39

Man kan sige hvad man vil om designet og valg af materialer. Men det hat vist sig i praksis, at SGS3 kan holde til ret meget sammenlignet med andre top mobiler. Så mon ikke det samme vil vise sig med SGS4.

0 0
Trentors 15-03-2013 10:53:23

Den internationale version (den vi får i DK) får en Exynos Octa SoC. Og PowerVR-GPU'en hører bestemt ikke til i en Qualcomm chip.

Jeg ville nok også fremhæve HTCs kamera da flere megapixels ikke gør et kamera bedre. Tværtimod.

Hukommelsen på SGS4 kan også udvides (stor fordel), den har trådløs opladning og en masse sensorer.

Desuden har begge telefon 802.11ac - godt nok i draft. Der står bare "c" og de har de ikke.

0 0
David 17-03-2013 11:44:12

Der er meget mere end MP Men at sige at mindre er bedre er en sandhed med modifikationer..Hvis du har flere MP med samme objektiv, sensor størrelse osv. Giver det mere information men mere støj. Mere information er godt hvis du f.eks. vil efter behandle billederne, filtre fungerer bedre med mere information, du har mulighed for at croppe, og stadig beholde høj opløsning.

0 0
15-03-2013 11:40:09

Får vi ikke 4G versionen, altså qualcomm's Snapdragon 600, her i DK ? Mener bestemt Mobilsiden havde fået det bekræftet af samsung. Og vil ikke fremhæve nogle af kameraerne da vi endnu ikke ved hvordan de performer mod hinanden. Ja One's billed chip er god i teorien, men lad os nu lige se....

0 0
Peter Frederiksen 15-03-2013 23:24:24

S4 GT-I9500 (International) sælges i EU og Asien, Snapdragon versionen til nordamerika, begge modeller understøtter LTE.

0 0
16-03-2013 12:53:46

Fortæller du mig at vi får exynos versionen med LTE, her i DK? For så er jeg da klart hoppet af HTC hesten, og hoppet over på Samsung hesten igen :-)

0 0
Peter Frederiksen 16-03-2013 15:08:30

Jeg ved ikke om vi får Exynos i DK med det samme..

Men det er forvirrende

Telia SE Snapdragon
http://goo.gl/ugGfQ

Tele2 SE Exynos LTE
http://goo.gl/i9t3z

Det virker måske som om det er operatørne, der vælger?

0 0
Darkwing Duck 16-03-2013 15:23:28

Samsung siger selv på deres facebook

1) I Danmark tager vi kun S4eren ind med 4G LTE, dvs. den version med Snapdragon-processor. Octa-core-processoren er ikke kompatibel med 4G LTE, så derfor er det enten eller - og der vælger vi så kun 4G, så telefonen er "fremtidssikret", så at sige

2) Vi tager den kun ind i 16 GB, men der er selvfølgelig stadig mulighed for at supplere med et 64GB SD-kort

0 0
Peter Frederiksen 17-03-2013 18:34:54

Det er rigtigt at Exynos ikke har indbygget LTE i deres Soc, den har heller ikke 3G, ligesom den heller ikke har WiFi i SOC (Det er vist en Broadcom Wifi Chip der kommer i S4 Octa).

Samsung putter modemer i deres Exynos devices, en separat chip, det var først i efteråret, at samsung fik LTE i deres Exynos produkter, S3 I9305, Note2 I7105 og Note10.1 N8005 (tab 8.x LTE kom vist i sommeren 2012)

Bemærk Data->Speed og Features->Chipset!
http://goo.gl/0GZAe

Octa-versionen kommer ikke med det samme, men igang i Maj/Juni.

"Exynos 5 Octa application processor is scheduled for mass-production in the second quarter of 2013."

http://goo.gl/cVqkW

Hvis du bemærker i Tele2 SE linket er, der en vente tid på 6-8 uger, dvs. Maj måned.

Der er lækket info om at Italien får OCta versionen i Maj, PS. begge med LTE..
http://goo.gl/z4dQn

Så jeg giver ikke så meget for hvad Samsung DK skriver om at Octa ikke har LTE.

0 0
Darkwing Duck 16-03-2013 15:30:16

Men lidt mere interessant er samsung og visa´s sammen arbejde om PayWave der ligger i gs4, hvor man kan indtaste sit visadankort ind, og bruge nfc på de kompatible dankort automater der så småt er ved at dukke op, rundt omkring. Håber bare at det virker her i DK og ikke kun alle andre steder

0 0
Mikos 15-03-2013 11:06:33

"Jeg ville nok også fremhæve HTCs kamera da flere megapixels ikke gør et kamera bedre. Tværtimod."

Det er dit "Tværtimod", der fanger min opmærksomhed og gør mig nysgerrig her. Så trenden er nu, at færre megapixels er bedre, altså jo færre jo bedre?

0 0
Hans Jákup Danielsen 15-03-2013 21:43:36

http://gizmodo.com/5985348/what-is-an-ultrapixel
læs den artikel

jeg er enig med trentors...
tests har vist at den læner sig meget tæt på lumia 920 billedkvalitet (ikke pixels)
og til det folk bruger mobil billeder til, er det mere end nok (facebook)

0 0
Darkwing Duck 15-03-2013 17:33:52

Jeg må give Trentors lidt ret. Antallet af megapixels,siger intet om,
hvor godt et kamera er. Det fortæller kun hvor stor fotos det kan tage.
og jeg syntes ærligt talt at det er lidt flovt, at de kære folk der laver mobilsiden.dk
stadigvæk ikke har fundet politikens foto bog fram, og har slået op under pixels. men hele tiden er med til
at holde liv i myten om at jo flere Mp jo beder, og er på den måde med til at vidlede deres læsere

Opløsningen i megapixels er et mål for, hvor mange billedpunkter et digitalt billede består af. Opløsningen siger intet om fotokvaliteten. Hvis linsen er dårlig eller billedet fuld af digital støj, gør det hverken fra eller til, om sensoren er på 4 eller 12 megapixels.

Samtidig skal man huske, at man kun sjældent har brug for virkelig høje opløsninger. En opløsning på 3 megapixel er rigeligt til et billede fremkaldt i 13x18 cm. For at få pixels nok til en fordobling af billedstørrelsen med samme skarphed (f.eks. fra ca. A4 til A3 cm på den lange led), skal man firedoble antallet af pixels, eksempelvis fra tre til 12.

Plusser ved mange megapixels:

Bedre muligheder for at fremstille meget store forstørrelser.
Bedre muligheder for at beskære billederne og lave mindre udsnit fra billeder til nye billeder.
Minusser ved mange pixels:

Lavere lysfølsomhed og derfor langsommere lukkertider for at få velbelyste billeder. Det giver større risiko for rystede og uskarpe billeder.
Mere billedstøj, fordi det er nødvendigt at forstærke signalet fra sensorens mange ekstra pixels. Det giver billeder, der kan virke mærkelige i farven, grynede eller uskarpe.
Hvis du som regel ikke forstørrer til mere end A4-størrelse og gerne vil kunne fotografere indendørs uden blitz, så køb et kamera med cirka 6 MP.
Megapixel-myten

Antallet af megapixel bruges af sælgere og producenter til at få dig til at føle, at dit nuværende kamera er utilstrækkeligt og skal udskiftes - selv om de nye kameraer hvert år kun er marginalt bedre. Jo flere pixels jo bedre kamera skulle man tro. Men det er en myte.

For virkelig at opnå en forskel kræver det omtrent en fordobling af den lineære opløsning eller filmstørrelse. Det svarer til en firdobling af antallet af megapixels. En simpel fordobling af megapixels, selv når alt andet forbliver uændret, betyder ikke det store. Faktorer som farve- og skarpheds-algoritmer brugt i kameraets chip til billedbehandling betyder meget mere for den synlige kvalitet.

Megapixel-myten er sikkert så populær, fordi mange mennesker gerne vil have et enkelt tal, som de kan måle en tings kvalitet med.

Uheldigvis er det hele en myte, fordi antallet af megapixels i et kamera har meget lidt at gøre med, hvordan et billede ser ud. Og værre endnu: Masser af kameraer med lavere antal megapixels kan tage bedre billeder end dårligere kameraer med flere megapixels.

Forskellen er lille på print

Et 3 MP kamera leverer et billede, som er ca. 2000 pixels bredt. Et 12 MP kamera leverer et billede, som er ca. 4000 pixels bredt.

Når et foto printes eller fremkaldes, skal man regne med at have brug for omkring 300 DPI - dots per inch (fotopunkter pr. cirka 2,5 cm). Et 3 MP billede kan altså forstørres til ca. A4 og et 12 MP billede til ca. A3-format - og stadig være lige så skarpt som et lille 10x15 cm print.

En computerskærm har en opløsning på omtrent 100 DPI. Et 12 MP billede vil altså være rundt regnet en meter bredt i fuld opløsning på en computerskærm. Et 3 MP billede vil ’kun’ være en halv meter. Forskellen mellem for eksempel 6 og 8 MP eller 8 og 10 er stort set ubetydelig.

0 0
Mikos 18-03-2013 13:21:02

Jeg lagde mit fokus på "tværtimod", hvilket jeg finder lige så vildfarende som du finder antal megapixels værende et forretningstrick.

Jeg kan følge dig i din kritik af jagten på antal megapixles men, vil du selv gå efter et givent kamera med 3 megapixels og/eller derunder, som en gylden regel? Sådan set ud fra "tværtimod" konteksten.

Som en generel betragtning må det være det aktuelle billede, der kan afgøre hvor godt et kamera performer. Og det lader til, at ultrapixel klarer sig fint indenfor de kriterier den er tiltænkt.

0 0