Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung i nyt patent-angreb på iPhone 4S

Samsung i nyt patent-angreb på iPhone 4S

Samsung har allerede indledt et forsøg på at stoppe salget af iPhone 4S i Frankrig og Italien. Nu følger yderligere to lande.

For et par uger siden anmodede Samsung om et forbud imod salget af den nye iPhone 4S i Frankrig og Italien, og nu tilføjer selskabet endnu et kapitel til sagaen om patent-kampen med Apple.

Samsung meddeler således, at en lignende anmodning er sendt af sted til domstolene i Australien og Japan.

I Japan anmoder Samsung om øjeblikkeligt at få standset salget af Apples iPhone 4S og iPad 2, mens der i Australien er tale om en anmodning om et foreløbigt påbud.

Sagen i japan drejer sig om følgende patentkrav:

1) Et patent om metoden til at bestemme niveauet for energiforbrug ved dataoverførsel. 

2) Tre patenter relateret til brugergrænsefladen (specifikke brugergrænseflader relateret til ikonet for ”flight mode”; tilpasning af hjemmeskærmen på en smartphone; og til at navigere mellem programmer, der er kategoriseret i en træstruktur i en app-butik).

Sagen i Australien drejer sig om følgende patentkrav:

1) Metode og anordning til at overføre og modtage datapakker via WCDMA (3G).

2) Metode og anordning til dataoverførsel i et mobilt telekommunikationssystem, der understøtter forbedret HSPA. 

3) Metode og anordning til at sende og modtage data med høj stabilitet i et mobilt telekommunikationssystem, der understøtter overførsel af datapakker (HSPA).

Læs også:
- Baggrund: Hvad betyder patent og varemærker?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Harder 18-10-2011 12:33:11

Det er utroligt, at sådan 2 fabrikanter skal bekrige hinanden. Hvem kommer til, at betale denne figt? Det gør dem, som køber de 2 fabrikanters produkter.

Hvem er det nu, som laver dele til apple?

Det gør Samsung.

Hvem var det nu, som startede den krig?

Hvem er det nu, som er startet med, at lave eferligninger?

Hvorfor finder vi os i det, som forbruger?

0 0
Kokomo 18-10-2011 12:27:27

Jeg synes nu idioten er personen, som faktisk kalder sig selv for "Stevejobs" ?

0 0
peter larsen 18-10-2011 07:30:51

mon ikke det var Apple i deres sags anlæg mod samsung og deres tab. 10.1 og denne skulle ligne ipad2 for meget

0 0
Mikkel Rasmussen 18-10-2011 08:20:29

yes, jeg googlede det lige, men det er meget sjovt at høre hvad folk tror.

Det var faktisk Apple, men ikke i den sag. Det var ved en amerikansk domstol. Samsung var først til at sagsøge internationalt (flere steder end US).

0 0
Kim 18-10-2011 10:16:14

Apple er Amerikansk, Samsung er ikke. Det er vel ikke unaturligt at kæmpe med hjemmebanefordel? :)

0 0
Mikkel Rasmussen 18-10-2011 07:01:30

Tja, men det er nog forbrugerne der kommer til at betale..

Det er dog ikke så skidt, at det ikke er godt for noget. Nu bliver der skabt en masse international præcedens, som så kan gøre det nemmer at afgøre sådanne sager i fremtiden.

Grunden til at sagerne føres ved de nationale offentlige domstole må være offentligheden. Sådanne sager ville normalt blive afgjort af et tvistnævn, hvor afgørelser ikke offentliggøres
Panter er også territorrialt tilknyttede; hvis man fx vil have patent i europa (EPO), skal de enkelte stater stadig godkende det. Desuden findes der ikke nogen international offentlig domstol, der kan måle sig med de enkelte staters.

Hvem startede egentlig denne strid?

0 0
Schwartz 18-10-2011 08:25:57

Ach SO!

Jeg er ikke helt enig i grunden til offentlighed, se mit ovenstående indlæg, der svarer på 'tag jer nu sammen' indlægget.

0 0
peter larsen 18-10-2011 06:14:46

sig mig hvad er det for en måde at snakke til hinanden på, ingen af disse to firmaer få andet end mindre penge på kistebunden af alle disse sagsanlæg, hverken appel eller samsung er rigtige kloge i denne sag

0 0
Schwartz 18-10-2011 08:23:39

Ach SO!

Jeg er ikke helt enig med dig om den der kistebund. Samsung og Apple får ufattelig meget belysning i medierne af denne såkaldte 'patentkrig'. Forbrugerne vil uvægerligt fokusere mere op disse to producenter. Hvis jeg var i nogle af de andre producenters sko ville jeg også snart rasle lidt med sablen, for at få noget medieomtale. Måske er det blot et smart fupnummer for at få vores opmærksomhed så vi køber deres hardware. Og det vel og mærke til en højere pris og af dårligere kvalitet end hvis de havde brugt deres ressourcer på udvikling og produktmodning.

Og ja - Vi skal opføre os anstændigt overfor hinanden, når vi skriver her...

0 0
17-10-2011 23:28:55

Når Apple sagsøger sviner i Apple til, men er det Samsung, der sagsøger, er det fint?

0 0
Kim 18-10-2011 10:13:40

Der er jo en vis sammenhæng - det er fordi at Apple sagsøger latterligt og ude i ekstremer, at Samsung bliver hyldet for at give igen. Med lige så latterligt søgsmål.

0 0
Mathias 17-10-2011 23:32:40

Tag dig selv sammen idiot!

0 0
Kokomo 17-10-2011 21:52:57

Go samsung!
Men hvorfor er det forskellige patenter i landene ? iPhone må jo bryde dem alle, så er det ikke bedre at få det hele med i hver domstol ?

0 0
Mathias 17-10-2011 23:17:45

Sådan Samsung! Bare giv dem!

0 0
BallonPedro 18-10-2011 06:31:18

Wuhuu.. GO Samsung !!

Er bestemt ikke Apple hater, men synes bare de misbruger deres "magt" på det groveste. SÅ har ventet længe på at Samsung gør gengæld.

Håber lidt på at de får forbudt 4S og derefter indgår et forlig og begge parter stopper deres søgsmål. Folk skal selvfølgelig have lov at få deres iPhone, men Apple skal lige presses lidt og vises at de ikke bare kan gøre hvad de vil :)

0 0
Per 17-10-2011 18:31:01

åh nej dog

0 0