Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung lancerer Multiroom: trådløs lyd til alle rum

Samsung lancerer Multiroom: trådløs lyd til alle rum

Sonos får en ny trådløs udfordrer i Samsungs Multiroom højtalersystem

Sonos har fået en ny trådløs udfordrer i Samsungs Multiroom højtalersystem
Samsung lancerer i dag en serie trådløse højtalere som sammensmelter streaming-tjenester, smartphones og kompakte højttalere. Dermed er det startskudet til Samsungs Multiroom familie, en udfordrer til Sonos’ serie af trådløse højtalere.

Læs også: Sonos Play:1 anmeldelse - Storslået kompakt lyd

Kernen i et Multiroom system bliver Hub’en som leder og fordeler musikken mellem de forskellige enheder. Højtalerne kommer i to størrelser M7 og M5, med henholdsvis 2.1 og 2.0 kanaler. Sidste byggeklods til system er Link Mate som kan tilkoble lyd fra andre kilder som TV eller lydanlæg.

Musikken kan derefter streames fra smartphonen eller tabletten til Hub’en via Samsung Multiroom applikationen. Både M5 og M7 kan også anvendes enkeltvis via Bluetooth og parres med NFC.

Ejer man udvalgte Soundbar og TV modeller fra Samsung kan disse overføre musik og lyd til hub’en uden brug af Link Mate’n.

Samsung M5 Specifikationer

Mål: 34 x 11,4 x 16,8 cm, 2,3 kilogram
Kanaler: 2-vejs
Trådløse netværk: Dual-band, Bluetooth 2.1
Formatter: WAV, MP3, FLAC, WMA, OGG, AAC
Øvrigt: fås i sort eller hvid. NFC, app til både iOS og Android
Pris: 2.290,- kroner

Samsung M7 Specifikationer

Mål: 40 x 13,7 x 19,3 cm, 2,8 kilogram
Kanaler: 3 vejs, 2 + 1 basskanal, en 4” woofer, to 56mm + to 19mm tweeters
Trådløse netværk: Dual-band, Bluetooth 2.1
Formatter: WAV, MP3, FLAC, WMA, OGG, AAC
Øvrigt: fås i sort eller hvid. NFC, app til både iOS og Android
Pris: 2.990,- kroner

Samsung Multiroom er i handlen i dag. Vejledende udsalgspris for M7 er 2990,- kroner, M5 koster 2.290,- kroner, mens Hub’en og Link Mate’n lander på henholdsvis 449,- og 2.600,- kroner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

TF 29-05-2014 22:03:04

Jeg takker for den modne debat fra S-folket og jeg er glad for at i havde så mange gode argumenter, jeg takker af, der er spildt så rigeligt af min tid her.

0 1
Christian Taburnal Rasmussen 29-05-2014 21:51:45

du er en spade thomas f

2 0
TF 29-05-2014 21:57:48

Åhhh nej dine hårde ord gør så ondt og jeg tager folk som dig sååå seriøst.

Mod dine gennemtænkte argumenter må jeg give fortabt, jeg bukker mig i støvet.

0 1
Christian Taburnal Rasmussen 29-05-2014 21:49:29

Du har ikke forstand p

1 0
Mads R 26-05-2014 21:28:43

Tak til Jan Kjærgaard og Footiefan for informative og nuanceret debatindlæg.
I må undskyld jeg kom med urigtige oplysninger og tak for at i rettede dem.
Jeg har ikke selv prøvet højtalerne, så lavede en hurtig googlesøgning for at se om der var noget belæg i Thomas F påstand om "billig kopi" og det første jeg fandt var den anmeldelse fra cnet der roste den.
Grunden til jeg skrev den ikke kunne tilsluttes til TV var en anmeldelse mobilsiden havde lavet hvor det godt nok kunne lade sig gøre, men til en pris på 5000 kr. hvorimod samsungs kan gøre det på nogle af deres egne tv uden boks, og andre tv samt anlæg til en noget billigere penge.
Jeg håber Thomas F også vil være med til en god debat, og vil bidrage med noget der bakker hans påstand op. Men forventer det ikke.

13 3
TF 27-05-2014 02:44:31

Nå ja og til det med at det skulle koste 5000kr at kunne sætte sonos til et tv (eller andet) så passer det jo igen ikke det koster 2600kr http://www.hifiklubben.dk/Products/sonos-connect-wimp-hifi-bundle-69807/ og så kan du sætte alt til sonos og ikke kun samsung ting.

Kunne du så komme med noget nyt samsung har lavet i deres løsning, udover at tilføje BT, som gør at det ikke bare er en sonos kopi ?

0 11
TF 26-05-2014 21:51:02

Det er da godt at se du indrømmer at du har kommet med fejlagtige udtalelser men hvor ser du jeg kalder dem for en "billig kopi" ? De er jo netop det modsatte som du jo ville vide vis du havde sat dig ind i tingene.

Jeg kan da godt forklare hvorfor man skal vælge sonos

1. Som sagt før, bevar originalerne og drop kopierne.

2. Mere for pengene ved køb af play 5 fremfor m7 til samme pris.

3. Sonos har langt flere services der er adgang til.

4. Større økosystem ved sonos feks sub og helt små højtalere til små rum.

5. Sonos har ægte stereo ved 2 højtalere i modsætning til kopien.

6. Sonos er ikke en fingeraftryks magnet og du slipper for touch knapper.

Så kan du jo selv undersøge sagen lidt nu og finde de mange andre fordele ved sonos.

0 13
27-05-2014 09:08:27

Inden du går for godt igang, så tag og følg dit eget råd med at sætte sig ind i tingene.... Først lidt læsning:
http://www.samsung.com/us/wireless-speaker-system/#audio-home

Derefter, hver de højtalere samsung viser der er ÆGTE stereo, da de har flere enheder monteret og spiller med 2 kanaler!!! Derdover kan du også sætte dem sammen så du får det du tror er "ægte" stereo, bestående af to højtalere...

Og hvis det havde været alle andre end samsung der var kommet med dette, så havde du himlet op om hvor dejligt det var med muligheden for at vælge andet end sonos, da de næsten er de eneste på markedet indenfor trådløs audio. Men nu er det jo slemme, slemme samsung, så er det kopier og noget fanden selv har lavet....Puha samsung, hvordan kunne i finde på det. At give forbrugere valgmuligheder.......

Gad vide om B&O er ligeså klamme kopister ?
http://www.bang-olufsen.com/da/immaculate-wireless-sound

13 3
TF 27-05-2014 16:23:44

Taget fra cnet: By Samsung's own admission this speaker features a "stereo effect" rather than actual stereo.

0 6
27-05-2014 20:18:36

Den "stereo" effekt cnet skriver om, er refereret til M5, der er lillebroren. Så der er faktisk ikke noget endegyldigt bevis på at det ikke er stereo. Samsung skriver selv på deres spec sheet for M7: http://www.samsung.com/us/video/home-audio/WAM751/ZA

"Use one speaker horizontally for stereo audio or a pair vertically for true left/right separation"

Ang. finish. Så kalder du det for fingeraftryks magnet. Har du nogensinde set high end højtalere ? Hvor mange af dem er ikke i pianolak ? Stop nu med alt dit samsung hater pis og kom videre....

7 1
TF 27-05-2014 20:36:18

Der er intet "hate" her jeg kritisere alle der laver noget L.. Eller opføre sig svinsk, det er jo ikke min skyld at din profet gør sig skyldig i det oftere end andre.

Det samsung laver her er direkte at kopiere en producents serie og hovedparten af deres funktioner skamløst direkte, det er lige groft nok.

0 7
Peter Frederiksen 28-05-2014 06:57:28

Nu har Sonos hverken opfundet multi room eller lyd over WiFi, Philips og B&O lavede wireless multi room prototyper i 2001, hvor Sonos blev grundlagt i 2002

Desuden er Sonos baseret på Qualcomm (tidligere Atheros...)
http://goo.gl/sFlMyi

Qualcomm har videreudviklet deres "Sonos" tech til Qualcomm AllPlay
http://goo.gl/CjCOMx

Og Panasonic er de første som benytter sig af af Qualcomms Allplay
http://goo.gl/xO5qlk

Og man kan forstille sig at flere højtaler producenter hopper på Qualcomms "Universale standard", til gavn for forbrugere til forskellige penge punge.

Hvad er det Samsung har skamløst kopieret?

Jfssins..

5 1
TF 28-05-2014 14:14:19

Man kan også vende den om og sig udover BT og en smulle ændret design hvad er så ellers forskellen mellem sonos og samsungs kopi produkt ?

0 5
TF 28-05-2014 11:08:51

De har skamløst kopieret en god bid af deres produkt serie og de fleste af deres funktioner.

0 5
28-05-2014 22:46:56

Det er sjovt som du ændre mening om ting alt efter hvem de er der snakkes om. Her er en lille thomas f udtalelse fra da ios7 kom:
Thomas F 14-06-2013 14:44:37
Det er da lækkert der sker nået med ios og det er jo også det folk har efterspurgt, hvor tingene kommer fra er jeg ligeglad med for alle stjæler fra alle alligevel.

Dog er jeg glad for at de netop har set til WP retning efter det meste idet jeg personligt syntes at WP pt er det lækreste OS på markedet.


Sjovt ikke?

4 1
TF 29-05-2014 01:40:16

Jeg gider ikke dit person fnidder , men jeg kan da fortælle dig at jeg har aldrig haft det store problem med det små rapseri der er de forskellige OS imellem, men dette er enkomplet kopi og deter for groft.

Slut herfra og kom igen når du har lært at gå efter bolden og ikke kun manden.

0 2
29-05-2014 10:10:08

Det er da ikke personfnidder, men et bevis på at dine meinger er som vinden blæser. Og det med at gå efter manden, det skulle jo nødigt komme fra dig. Men at ios7 ikke var en totalt ripoff af de to andre OS, det er sq kun folk med bind for øjnene der kan påstå det.

Personligt er jeg ligeglad så længe at det ikke er en totalt kopi i både udseende og funktion, hvilket dette produkt jo langtfra er. Og jeg syntes det er utroligt at du totalt ser væk fra at vi er flere der har påvist er der i dag er en del andre der også levere nøjagtig samme løsning. Men nææhhhh nej, de er ikke samsung, så må de åbenbart gerne. Selv vores egne hæderkronede B&O har en tråfdløs serie med flere forskellige højtalere man kan sætte sammen eller lign. Men det er åbenbart også ok, de er jo heller ikke samsung. Når man læser forskellige kommetarer på dine indlæg, så danner der sig jo snart et fint billede af at jeg åbenbart ikke er den eneste der ser denne subjektive holdning hos dig ang. samsung. Det er i sig selv jo fint nok, folk har jo ret til deres holdninger, men så indrøm det dog, i stedet for at benægte det åbenlyse....

2 1
TF 29-05-2014 10:47:17

Prøv dog at læse dit indlæg, det er jo rent person fnidder igen, 10% bold og 90 % manden, det er jo ikke værd at spilde tid på for selvom jeg svare på den smule relavant debat du kommer med bliver du jo bare ved med at gå efter manden, det er jo i virkeligheden kun det du er interesseret i.

0 2
Peter Frederiksen 29-05-2014 18:24:53

Jeg tror det handler om din egen dobbelt moral, som N har så elegant fanget dig i, det virker som om når Samsung har lavet lignede så har de skamløst kopieret.

Men du har stadigt ikke svaret på hvad de har skamløst kopieret Sonos? er det technologien bag multi room? Software? WIFI?

Og er disse producenter også "billige og skamløse" kopister?
http://goo.gl/8kYJyd

jfisaeds.

4 1
TF 29-05-2014 20:25:04

Du kan jo svare på mit spørgsmål om hvad der er forskellen mellem sonos og samsungs kopi produkt og når du når frem til at de er ens ja så må du jo indrømme at samsung bare har lavet en næsten 1:1 kopi af sonos produkter.

Og jeg vil da lige understrege at jeg har aldrig kaldt samsungs kopier billige det var en løgn mads kom med, men skamløst kopieret sonos det har jeg sagt og det står jeg gerne ved for det er sandheden.

Jeg er ikke dobbelt moralsk og jeg gider ikke bruge mere tid på jeres barnlige person fnidder som nok kommer pga i har en ret skidt sag.

0 1
Peter Frederiksen 30-05-2014 00:40:25

Samsung Shape Serien

NFC - One Touch Bluetooth Connection med APT-X (lossless audio)
Dolby Digital Ready (http://goo.gl/51WYKq)
(ved sonos skal man købe en Soundbar, og hvor det også er afhængigt af hvilket TV/Bluray man har)

Bliver opdateret til Spotify Connect i Q2, som er en slags Spotify - Chromecast technologi, samt Rdio og milky skulle eftersigende være med i denne opdatering

DLNA kompatibel (uden HUB)

Kan realtime downsample flac 24B/192 til 16B/44K, hvor Sonos skal bruge tid på at konvertere flac filen til begrænsning 16B/44.1K eller andet format

Men jeg kan ikke svarer dig på forskellen, når det kommer til lyd og app og software (Da jeg kun har haft begrænset tid med Sonos og har ikke prøvet Shape), men udfra de specs ser det ud til at Samsung har flere strenge at spille på i form af deres andre AV devices, hvis det kommer til at indgå i Samsungs wireless, da der skulle komme flere produkter i en nær fremtid)
Samt syntes jeg der er en væsentligt design messigt forskel på en Trekant og en Trapez formen.

nå men undskyld for at putte ord i munden på dig med "Billig", men er de kommende Sonos konkurrenter"Skamløse kopister"?

Og du tror ikke at Sonos har "Skamløst" kopieret fra andre?
Hint: Yamahas/Cisco's MusicCast! Hint: Sony / CSR

2 0
TF 30-05-2014 02:17:21

Så tre små forskelle og et hav af lighedder tja det kalder jeg en kopi og med hensyn til design har samsung jo bare fortsat linjerne på play 3 så det blev en trekant ellers er ligheden jo slående.

Vi bliver nok aldrig enige men det var da den første smule seriøs debat fra S-siden af debatten så lad os slutte før tonen igen bliver skidt eller de andre afspore debatten med mere person fnidder osv.

0 1
Peter Frederiksen 30-05-2014 08:56:25

Hvad med de 2 sidste spørgsmål?

2 0
TF 30-05-2014 13:47:53

Vis man kopiere en hel produkt serie næsten 1:1 så er det skamløst og det er ligemeget hvem der gør det.

0 1
Peter Frederiksen 31-05-2014 21:03:15

Det er simpelt hen for svært for dig komme med en argumentation og du bliver nok tøsefornærmet i mit svar, lad mig "break down" dine idiotiske påstande.

Du skrev:
"med hensyn til design har samsung jo bare fortsat linjerne på play 3 så det blev en trekant ellers er ligheden jo slående.", som det eneste du er kommet ind på omkring Samsungs "Skamløse" kopiering.

Det her hvor du udstiller dig selv for ikke have fulgte med matematik timerne, som har omhandlet geometri, man kan konstaterer dette er ikke din stærke side.

Samsung har "skamløst" kopieret denne form.
http://goo.gl/rfmZjw

Jeg formoder de har taget denne Basis form, for at man f.eks kan placere højtalerne i et hjørne "klistret" op til væggene (som her http://goo.gl/RSvqZ9) og det er "måske" derfor at de kalder den for Shape, som betyder "FORM"

Du postulere at: "med hensyn til design har samsung jo bare fortsat linjerne på play 3 så det blev en trekant", hvilket du har ret i, ligesom hvis linjerne fulgte min harman kardon Center Højtaler ville det også blive en trekant, men ovre i Nissehue formen!

jeg kunne skrive, symmetri, formeler, grader, vikler osv., men jeg tror som sagt ikke at dette er din stærke side, istedet vil jeg illustrere i en pædagogisk læringform, som viser dit idiotiske postulat, er helt ude i hampen...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18614375/Sonos.jpg
Den samme trekant jeg har lavet på Sonos, er den samme jeg har lavet på Shape, som illustrere hvilket monstrum som ville have været 2.5 gange længere i dybden.

Men jeg takker dig, for at udstiller dig selv med en IQ som et tågehorn....

"Thomas F 14-06-2013 14:44:37
Det er da lækkert der sker nået med ios og det er jo også det folk har efterspurgt, hvor tingene kommer fra er jeg ligeglad med for alle stjæler fra alle alligevel.

Dog er jeg glad for at de netop har set til WP retning efter det meste idet jeg personligt syntes at WP pt er det lækreste OS på markedet."

*LOL* Skamløse Apple?

5 0
TF 31-05-2014 22:01:54

Nu gik det lige så godt for dig men jeg kan se du er sunket ned på N's niveau hvor det bare handler om at være personlig og gå efter manden.

0 0
Peter Frederiksen 31-05-2014 22:22:59

At N bruger dit eget skrevet indlæg mod dig, som er hylende morsomt, som fordi det udstiller dine dobbelt moralske holdninger, det er i orden når Apple låner lidt, men når Samsung så er det "skamløs" Kopiering, du lever fuldstændig op til din Guds egen dobbelt moral.
http://goo.gl/BsiQzn

7 0
TF 31-05-2014 23:39:28

Det må være pinligt at være så barnlig som dig og dine s-fanatikker venner, men godt at se du nu indrømmer at samsung kopiere sonos, så ved vi da du ikke er helt blind

0 1
Peter Frederiksen 01-06-2014 03:25:18

LoL.
Du kan åbenbart heller ikke læse! hvor indrømmer jeg at Samsung har kopieret Sonos? har du overhovedet gennemført folkeskolen? Er der stemmer der snakker til dig når du er alene? har du et overforbrug af sølvpapir? http://goo.gl/Tf1M7d

5 0
TF 01-06-2014 11:16:32

"det er i orden når Apple låner lidt, men når Samsung"

0 0
01-06-2014 11:33:44

Det er jo dine ord han refererer til! Det er jo dig der siger de kopiere, ikke os andre. Men sjovt du stadig er her, var det ikke i forgårs eller dagen før at du proklamerede at du havde brugt nok tid på person fnidder ? Og alligevel er du igen igen dybt begravet i det .......

1 0
TF 01-06-2014 13:49:23

Jeg må indrømme at jeg lod mig provokere af jeres barnlige opførsel og havde jeg været fornuftig var jeg smuttet for længe siden istedet for at lege børnehave med jer.

0 0
Peter Frederiksen 02-06-2014 03:10:19

LOL...

Det er ikke Bolden, som har skrevet dette:

"Thomas F 14-06-2013 14:44:37
Det er da lækkert der sker nået med ios og det er jo også det folk har efterspurgt, hvor tingene kommer fra er jeg ligeglad med for alle stjæler fra alle alligevel."

Det er heller ikke bolden som skrevet dette:
"Thomas F 26-05-2014 16:40:39
En dårlig kopi af sonos, typisk samsung."

Men bolden er blevet til din Dobbelt moral, hvilket gør det legitimt at gå efter manden, og da du ikke er interesseret i at spille bold (som er essensen af debatten), bl.a. i form af, at jeg har stillet dig et spørgsmål

"Og du tror ikke at Sonos har "Skamløst" kopieret fra andre?
Hint: Yamahas/Cisco's MusicCast! Hint: Sony / CSR"

Sonos var bogstavlig en billig kopi af Yamaha Musiccast, (da det var 4-5 gange så dyrt end Sonos)
http://goo.gl/aWSIaz
Sony smed den første mainstream DLNA netværksbaseret Højtaler på markedet (hvor der kunne tilsluttes op til fire andre højtaler, samt DLNA support), hvor Sonos "kun" lavede Netværksforstærkere.
http://goo.gl/f3YpN5

"Thomas F 26-05-2014 20:46:30
Ja det ville mads jo vide vis han som vi andre undersøger tingene før der bliver skrevet ;-)"

LOL, vi kunne ønske det samme fra din side!....

2 0
TF 02-06-2014 19:12:40

Wauw sikke en børnehave, nå men så ved jeg da hvem jeg skal undgå fremover :-)

0 0
Peter Frederiksen 03-06-2014 09:52:49

Det bliver jeg virkelig ked af! #ironic

Hvilket er forståeligt, da du udstillet dig som en vaskeægte funktionel analfabet....

3 0
TF 27-05-2014 13:38:43

"Klamme kopister" hvor har jeg sagt det ?

Tror du ikke du skulle holde dig fra at fantasere dig til hvad andre tror og mener for du er ikke ret god til det.

0 9
Jan Kjærgaard 26-05-2014 19:28:39

nu er samsung jo langt fra kendt for at levere hifi, der er til at holde ud at høre på, og synes da play3 gør det fint til prisen, tvivler på samsungs gør det bedre, men det må man jo lade komme an på en prøve. synes ikke rigtig man kan vurdere ud fra andres øre.

4 0
TF 26-05-2014 16:40:39

En dårlig kopi af sonos, typisk samsung.

0 14
Mads R 26-05-2014 19:14:53

Har du noget der understøtter den udtalelse, eller er det bare det sædvanlige samsung had fra din side.
Af hvad jeg har kunne læse mig frem til lyder de bedre end SONO, selv om de koster de samme.
Samsung har ydermere lavet ekstraudstyr, så den kan kombles til tv samt musikanlæg. En ting som SONO er blevet kritiseret for.

Cnet skriver "The M7 speaker sounds better than the similarly-priced Sonos Play:3"

http://www.cnet.com/products/samsung-shape-m7-wam750/

De kommer dog også ind på nogen ulemper som at økosystemet ikke er udviklet nok, og der ikke er mulighed for tilslutning af subwoofer.
Prøv at læse lidt om tingene inden du udtaler dig. Det vil gøre debatten meget bedre.

Men spørgsmålet til dig er hvorfor skriver du en dårlig kopi af samsung på trods af at den spiller bedre?

14 2
TF 26-05-2014 20:44:04

Du skulle måske følge dit eget råd for sonos kan da sagtens kobles til tv og alt andet for den sags skyld , det er så trist når folk spiller smarte uden noget at have det i.
Bevar originalerne og drop kopierne.

0 14
Footiefan 26-05-2014 19:36:29

I DK er priserne lidt anderledes. Her er M7 = Play5, samme pris.

3 0
TF 26-05-2014 20:46:30

Ja det ville mads jo vide vis han som vi andre undersøger tingene før der bliver skrevet ;-)

0 14