Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung også på vej med 64-bit processor

Samsung også på vej med 64-bit processor

iPhone 5S kommer med en 64-bit processor, og nu fortæller konkurrenten også at de er på vej med processorer på 64-bit.

Samsung Galaxy S4 (Foto: Mobilsiden.dk)
Samsung Galaxy S4 (Foto: Mobilsiden.dk)

Apple præsenterede tirsdag aften, dansk tid, deres nye ”topmodel” iPhone 5S, som blandt andet byder på fingeraftrykslæser, M7 motion co-processor og en opgradering på den almindelige processoren, som nu bliver en 64-bit processor.

Med en processor på 64-bit får man en smartphone med ydelse a la en computer, hvilket blandt andet betyder man kan spille grafisk tungere spil og applikationer.

Det kræver dog for alvor 4GB RAM før, at en 64-bit processor kan udnyttes til noget interessant, hvilket varer lidt inden vi ser smartphones med – men Apple viser trods alt at det er på vej. Og mener også selv, at de har løst lidt af det med den nye M7 motion co-processor.

JK Shin, som er Samsungs chef for mobilafdelingen, har nu også meddelt at deres næste smartphones vil komme med en 64-bit processor. Det skriver Engadget.com.

Det er dog uvist hvornår, at Samsung sender en ny smartphone på markedet med 64-bit – måske vi skal vente på Galaxy S5, hvilket første forventes at blive i foråret 2014?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 19-09-2013 20:07:28

nogen der ved noget om hvornår Samsung galaxy Note 3 kommer i butikkerne??? den er ikke engang på forventet i elgiganten og andre butikker siger den 20 sept men samsung selv sagde den 24 sep... nogen der ved noget????

0 0
Henrik 16-09-2013 11:42:40

Hold du kæft med det 64-bit pis. Det siger intet om performance med mindre det præciseres hvad det er der er 64-bit. Er det addresse-bussen er det f.eks. totalt ligegyldigt, da ingen mobiler endnu har mere end 4 GB RAM.

En anden ting, hvis det er "general purpose"-registre der er 64-bit, vil det kun give noget såfremt der er tale om apps som virkelig har brug for at kunne regne med 64-bit ints - hvilket der ikke er ret mange formål til. Desuden kræver det at alle apps skal recompiles til at bruge de nye registre.

Så er der den sidste, nemlig 64-bit til evt. andre typer beregninger, men her er det mest interessante hvor mange 32-bit floats der køres parallelt, og har de fleste nuværende processorer allerede SIMD-agtig 128-bit registre som kan tage 4x32 bit floats pr. clock-cycle.

Altså - for 99% af al anvendelse er det bare hype-bullshit.

0 0
Bjørn banemann 13-09-2013 18:54:13

Men skal appel ikke snart op i skærmstørrelse hvis det skal give mening at kunne spille "store spil" på deres mobiler ?

0 0
TF 13-09-2013 19:53:32

Det er stadig ikke alle der ønsker en kæmpe mobil faktisk ser jeg flere og flere der efterspørger "små" smartphones topmodeller.

0 0
Morten Jensen 14-09-2013 08:09:23

Det har du helt ret i Thomas, men jeg fornemmer også, at der godt kunne være et marked for en iPhone med større display.
Der skulle vel ikke være noget i vejen for at lancere både en iPhone 5S med 4" og én med f.eks. 4,5".
Den større telefon, det nok ville medføre, ville så også kunne give mulighed for f.eks. større batteri.

0 0
TF 16-09-2013 02:08:54

Jeg kunne sagtens se markedet for en stor iphone på 5" eller der omkring, jeg er bare bange for det så går som med alle de andre, at den bliver topmodellen og den "lille" bliver en skrabet model med ringe spec's

0 0
Morten Jensen 16-09-2013 08:47:54

Thomas F - Det tror jeg du har ret i. Det afhænger dog nok af, hvor meget den 'store' sælger i forhold til den 'almindelige'. Og det kommer nok også an på, hvordan priserne ville blive. Der er mange faktorer der ville spille ind.
Men i sidste ende tror jeg, at Apple går glib af en gruppe kunder, som synes at 4" er ved at være for lidt.

0 0
Jesper Nielsen 13-09-2013 18:30:01

Samsung har ikke en udvikler licens hos ARM. De nøjes med at producere de chips, ARM har designet og det instruktionssæt, der hører til.
Det klinger hult, når det lyder, at de også udvikler en 64 bit processor.

0 0
TF 13-09-2013 23:58:46

Jesper du må ikke sætte samsung i et dårligt lys så bliver N ked af det :-)

0 0
14-09-2013 05:54:54

Ja meget. Lige så pigesur som Thomas bliver når man siger noget om Apple.

0 0
TF 14-09-2013 15:37:36

Her er en kiks så du kan tørre øjnende min ven.

0 0
14-09-2013 20:58:38

Tak, men gem nu en til dig selv ;-) Du ved aldrig hvornår der bliver sagt noget "grimt" om Apple.

0 0
TF 14-09-2013 22:30:15

Det er jeg jo så vandt til dig og dine hater venner gør så jeg tager det ikke så tungt mere, tuderiet lader jeg dig om :-)

0 0
14-09-2013 22:36:23

Ih hvor storsindet af dig. Men lad os nu se hvem der tuder først ;-)

0 0
TF 15-09-2013 23:58:43

Tja du vinder for du tuder jo lige nu ;-)

0 0
16-09-2013 07:55:36

Tjah jeg kan satme finde mange eksempler på stortuderi:

Thomas F - Re: Sørgeligt for Apple.
Tja et sådant problem har samsung jo også haft men ingen sviner dem til for det.

Og vis arrogance ikke er ok i din verden så skulle du jo også hade samsung ( med deres arrogante og selvfede reklamer hvor de sviner apple og en da deres brugere), m$ (der gennem tiden har været kongen af arrogance og ego trip) google (de glade kapitalister der ikke spilder en chance for et fortælle hvor dejlige de er samtidig med de spammer hele verden med reklamer og suger data som ingen andre også data de ikke måtte) osv osv, forskellen på dem og apple er at der er mere fokus på apple og derfor kommer det mere frem vis de siger nået og så er det jo en trend at hade apple og svine dem til for tiden :-(
16-06-2013 00:10:51


Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/ios-7-er-en-reinkarnation-af-windows-phone-og-android,lid.27654/#ixzz2f23ahn3w

0 0
TF 16-09-2013 23:46:34

Tud du bare videre min ven, her er en kiks mere :-)

0 0
17-09-2013 08:50:35

Thomas F - Re: Har I hukset at købe en varm jakke.....til jeres iphone?
Jeg har gladeligt været rundt på alle OS'er og gør det gladeligt igen så mig er der vist ikke meget fanboy i, nå ja og så har jeg stadig haft flere android mobiler end nået andet OS.
Jeg tager ikke jeres anklager personligt kun når folk lyver og kalder mig grimme skælsord som det jo er normalt for android fanboys at gøre når de er på dybt vand
18-01-2013 00:19:00


Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/web-tv/den-er-god-nok-iphone-5-kan-blive-skaev,lid.25457/#ixzz2f88pQna1

0 0
13-09-2013 20:08:12

Og hvor er det lige samsung hævder at de selv vil udvikle en 64 Bits processor? Det klinger lidt hult, når man skal opfinde ting for at sætte andre i et dårligt lys.

0 0
Morten Jensen 13-09-2013 13:32:35

Lene - Vil du ikke uddybe følgende: "Det kræver dog for alvor 4GB RAM før, at en 64-bit processor kan udnyttes til noget interessant" ?
Hvorfor skulle man ikke kunne udnytte 64 bit arkitekturen med mindre end 4GB RAM?

0 0
Aga TestTester 16-09-2013 10:14:31

Test

0 0
Thomas 13-09-2013 13:48:18

du udnytter bare ikke alle 4 ram menes der nok da 32bit kun kan udnytte op til 3,5

0 0
Morten Jensen 13-09-2013 14:04:15

Hvilket jo så er lodret forkert.
Det er kun korrekt med 32bit x86 CPU'er uden PAE og/eller 32bit styresystemer der ikke understøtter PAE.

0 0
13-09-2013 14:20:54

Rent teoretisk kan du vel kun adressere ~4 GB med 32 bit ?

0 0
Morten Jensen 13-09-2013 14:34:56

Ja det er korrekt at der kun kan adresseres 4GB ad gangen med en 32 bit processor, hvilket vil sige at hver enkelt proces kun kan anvende op til 4GB RAM.
Men da man kan køre mere end én process ad gangen, vil man sagtens kunne udnytte langt mere end 4GB RAM med en 32 bit processor.

0 0
13-09-2013 16:00:07

Ok :-)

0 0
Bo 14-09-2013 10:41:49

Folk der er interesserede kan læse en fyr der rent faktisk ved noget om det skrive om Apples valg af 64 bit CPU: http://www.version2.dk/blog/apples-64-bit-processor-53842

0 0
14-09-2013 12:58:59

God læsning.

0 0
Morten Jensen 13-09-2013 14:20:09

ARM Cortex A15 processoren, som bliver anvendt i flere SoC til mobiltelefoner, er 32 bit. Og den understøtter op til 1TB RAM.
Samsungs Exynos 5 SoC anvender bl.a. denne processor, så den findes allerede i f.eks. Galaxy S4 og Galaxy Note 3.

0 0
DX 13-09-2013 13:07:16

Alle producenter kommer vel med 64-bit, til top modellerne. Det er jo bare en del af "våbenkapløbet"

0 0