Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Samsung pressede på for tidlig Note 7-lancering, men endte i krise

Samsung pressede på for tidlig Note 7-lancering, men endte i krise

Samsung ville udnytte en iPhone 7-lancering uden de store nyheder og pressede derfor leverandørerne til en tidlig lancering af Note 7, men det gav bagslag.

Foto: Samsung

Hvordan kunne Samsung gå fra et have den perfekte konkurrent lige op til lanceringen af Apples iPhone 7 for kort tid efter at ende i en enorm krise på grund af defekte batterier? Det giver en ny rapport fra mediet Bloomberg nu indsigt i.

Ifølge adskillige kilder, som har kendskab til Samsungs gang i Sydkorea, forsøgte Samsung nemlig at fremskynde lanceringen af Galaxy Note 7, da ledelsen i den sydkoreanske gigant sidste år hørte forlydender om, at Apples lancering af iPhone 7 ikke ville bringe de helt store nyheder med sig.

Læs også: Nye tal: Så omfattende er Note 7-problemet blevet

Det ville Samsung udnytte til at stjæle overskrifterne med et helt nyt design og nye funktioner såsom en irisscanner. Samsungs ønske om at fremskynde lanceringen skal ses i lyset af en tæt konkurrence mellem Apple, efter iPhone 6 Plus blev lanceret i 2014. Allerede da reagerede Samsung på Apples indtog inden for større smartphones og fremskyndede lanceringen af den næste Note 5 fra september til august måned med succes.

Kort tid efter skiftede Samsung ud i ledelsen, så DJ Koh, der førhen var ansvarlig for Galaxy S-serien, nu skulle stå for Note-serien. Efter at have vurderet iPhone 7 til ikke at være banebrydende, bestemte Koh, sammen med flere bestyrelsesformænd, at fremskynde lanceringen af Note 7 med 10 dage. Dermed ville telefonen blive lanceret den 3. august i stedet for den 13. august.

Her ses et typisk eksemplar på en Note 7, der er gået op i flammer.
Her ses et typisk eksemplar på en Note 7, der er gået op i flammer.

Samsung lagde enormt pres på sine leverandører

Det betød, at Samsung måtte lægge et kæmpemæssigt pres på alle leverandører af komponenter til topmodellen. Fra kilderne lyder det, at Samsungs leverandører var under et større pres end normalt, og det betød, at arbejdstimerne blev forlænget markant og at der blev tid til markant mindre søvn.

Medarbejdere begyndte derfor også at sove på arbejdspladserne for at spare lang transporttid, og nemmere blev det ikke af, at Samsung flere gange ændrede mening om, hvilke specifikationer Note 7 skulle komme med. Også under de tre Chuseok-helligdage i Sydkorea var der ingen fridage.

Læs også: Samsung Galaxy Note 7 årsag til brand i bil og hus

Det enorme pres fra Samsung gav pote. Samsung var allerede klar med prototyper i perioden maj til august måned, som teleselskaber verden over fik lov til at teste med henblik på at sikre, at signalkvaliteten var som ønsket. Dermed blev der ikke fokuseret på, om der var problemer med batteriet, lyder det.

Panikken ramte Samsungs ledelse

De problemer viste sig hurtigt, da Samsung Galaxy Note 7 røg ud i de første butikker. Da den første bruger på YouTube viste sin nedbrændte Galaxy Note 7, rejste der sig en chokbølge igennem hele Samsungs ledelse i Sydkorea. Batteriproducenten Samsung SDI, som Samsung ejer 20 % af, viste sig at være kilden til problemet, da man ikke kunne klare det pres, Samsung havde lagt.

Mens Samsung SDI ifølge ledelsen var synderen, mente Samsung SDI selv, at fejlen måtte være opstået andetsteds, enten i en designfejl i telefonen eller med isoleringen. Samsung tog dog ikke desto mindre det fulde ansvar for batterifejlen, som består i, at det 3.500 mAh store batteri er en tand for stort til at kunne være i telefonen, så det er blevet klemt sammen og har dermed forårsaget en kortslutning inde i battericellerne.

”De har tydeligvis ramt ved siden af. De skyndte sig for at slå Apple, og de lavede en fejl,” udtaler en af Bloombergs analytikere, Anthea Lai.

Læs også: Samsung: Derfor fejler batteriet i Galaxy Note 7

Fejlen satte alarmberedskab i hele Samsung-koncernen, hvor der den 1. september i en intern online opslagstavle angiveligt er skrevet følgende fra en ingeniør: ”Tilbagekald venligst alle Note 7 og ombyt dem med nye. Jeg skal ikke være nødt til at få min udbyttedeling. Det er ydmygende,” skriver han og hentyder til at opsige sin stilling, hvis der ikke gøres noget ved problemet.

Det gjorde der som bekendt, selv om der også internt hos Samsung blev foreslået at udføre en gratis batteriudskiftning i stedet for en komplet ombytning af telefonen. Dagen efter, den 2. september, gik D.J. Koh ud i offentligheden og tilbagekaldte Note 7.

Normalt involverer man de nødvendige myndigheder ved tilbagekaldelse af produkter inden for 24 timer, så der kan følges nogle sædvanlige retningslinjer, som gør tilbagekaldelsen nemmere for forbrugerne. Samsung var dog så hurtigt ude med tilbagekaldelsen, at Consumer Product Safety Commission i USA ikke var involveret før to uger senere.

Det har resulteret i, at tilbagekaldelsen har været noget rodet og uklar. Mange teleselskaber og forhandlere har ikke formået at håndtere sagen ordentligt, og der har været vidt forskellige fremgangsmåder alt efter land og købssted.

Læs også: Tilbagekaldelse af Samsung Note 7: Så dyrt bliver det

Regningen vil muligvis løbe op i intet mindre end $2 mia. eller 13,3 mia. kroner, men på lang sigt er det ikke et så stort økonomisk tab. Det er det til gengæld på Samsungs image og brand, som i de kommende år kan lide stor skade.

”Dette er en krise og et slag for Samsungs image. Der har tydeligvis været proceduremæssige fejltrin, og firmaet (Samsung, red.) er nødt til at genskabe forbrugernes og investorernes tillid,” siger professor i økonomi på Hansung University i Seoul, Kim Sang Jo.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies